اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

عکس : نمناک namnak.com

اکسیژن دکتر سید علیرضا عظیمی : راهبندان است. خودروها با حرکت لاک پشتی قدم به قدم پیش می روند. جلو مغازه های کنار بلوار تا دو ردیف خودرو در محل توقف ممنوع ایستاده اند و از سه خط عبوری تنها یکی بازاست که قادر به پاسخگویی به حجم بالای خودروهای در حال حرکت نیست. تابلوهای حمل با جر ثقیل و تلاش و تذکر پارکبانها نیز به جایی نمی رسد. خودروهای چند صد میلیونی و بعضا شاسی بلند درهم پیچیده اند. 

ناگهان صدای جیغ زنی به گوش می رسد و بعد فریادهایی دیگر. بعضی افراد از خودروهای متوقف پشت ترافیک سنگین سرک می کشند و برخی در خودروشان را باز کرده بیرون میایند تا بهتر ببینند. کمی جلوتر چند مرد جوان که در کنار خودروهای لوکس و گرانقیمت شان ایستاده اند، با رکیک ترین الفاظ ممکن و فریادهایی از ته گلو به هم ناسزا می گویند و یکدیگر را تهدید می کنند. صداها چنان بلند است که ساکنان مجاور بلوار پنجره های دو جداره شان را باز کرده اند و به خیابان می نگرند. یکباره جوانان به هم هجوم می برند. بازار مشت و لگد و نعره های خشمگینانه داغ است. دختر جوانی که 20 متر عقب تر از صحنه درگیری است، در حالی که روسری اش کف بلوار افتاده ناسزا گویان و قفل فرمان به دست به طرف مردان خشمگین می دود و ....

با افتتاح بلوار اندرزگو در حد فاصل قیطریه شمالی و فرمانیه در منطقه یک شهرداری تهران که ازبلوار ارتش تا خیابان شریعتی امتداد دارد، معضل تازه ای در این منطقه ایجاد شده است که آسایش را اهالی آن ربوده است .

پدیده ای موسوم به " دور دور" ( رانندگی بدون هدف جوانان تازه به دوران رسیده ) که در سالهای گذشته در خیابانهای میرداماد، آفریقا (جردن) و فرشته و ... انجام می شد و به تازگی به بلوار اندرزگو منتقل شده است و جوانانی از نقاط مختلف تهران برای حضور در آن مشارکت می جویند. 

اگر تنها دقایقی در حاشیه این بلوار توقف کنید شاهد تردد خودروهای چند ده تا چند صد میلیونی خواهید بود که توسط جوانان ظاهرا ثروتمند و در عین حال دارای فقر اخلاقی، تربیتی و فرهنگی با چهره های خاص و آرایشهای ! ویژه هدایت می شوند و در لابلای آنها بعضا شاهد موتورسوارانی از قشر فقیر شهر هستیم که در دسته های دوتایی، سه تایی یا بیشتر با همان سطح نازل تربیتی و فرهنگی در حال فریاد کشیدن و به تصور خودشان تفریح و جوانی هستند.

نمایشگاهی از خودرو های روز دنیا که به نیت سرگرمی، تفاخر و تفرعن و نیز جذب جنس مخالف به صحنه آورده شده اند و صاحبان آنها با روشهای مختلف از سرعت غیر مجاز و عبور از روی جداول خیابان گرفته تا تولید صداهای ناهنجار از موتور و ضبط صوت خودرو، مسابقه سرعت، حرکات نمایشی، برداشتن سقف متحرک خودرو، بیرون آمدن سرنشینان از سان روف ( پنجره سقفی) و پنجره های جانبی خودرو، سر دادن نعره های مستانه و غیره می کوشند حضور، ثروت و برتری خود و خودرو شان را به خلق الله اثبات نمایند.

 

فهرست معضلات 
و اما فهرست بلند بالای معضلات و بعضا مخاطراتی که با حضور این مهمانان ناخوانده از نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، ولنجک، کامرانیه، پاسداران، میرداماد، دروس، شهرک غرب، سعادت آباد و .... برسر اهالی محل آوار می شوند: 

- توقف در محل غیر مجاز و توقفهای دوبله که منجر به بسته شدن مسیر، ترافیک سنگین، آلوده تر شدن هوا و آلودگی صوتی بیشترمی گردد.

- سرعت بیش از حد مجاز و عواقب مالی و جانی ناشی از تصادفات آن

- عدم رعایت حق تقدم عبورعابران پیاده در محل خط کشی عابر پیاده

- ترمزهای نمایشی در حین دور زدن سریع در دور برگردانها با تولید صدای گوش خراش و منحرف شدن خطرناک خودرو 

- حرکت دو خودرو در وسط خیابان در موازات هم با سرعت بسیارکم، به منظور حرف زدن و شوخی کردن سرنشینان دو خودرو و بند آوردن راه خودروهای عقبی

- تولید صدای بسیار بلند و غیر عادی از موتور خودرو به ویژه در خودروهای گرانقیمت جدید که حتی در سرعتهای بسیار پایین مشاهده می شود و گاز دادن شدید خودروها در حالت توقف و پشت ترافیک به نیت تولید صداهای ناهنجار 

- عبور از روی جداول سیمانی جدا کننده مسیرها به ویژه توسط خودروهای شاسی بلند و ایجاد خطر تصادف و در مواردی گیر کردن خودرو و ایجاد ترافیک سنگین به علت انسداد مسیر یا توقف رانندگان عبوری برای تماشا.

- دعوا و درگیری رانندگان خودروها با یکدیگر و داد و فریاد، به زبان آوردن الفاظ رکیک و کتک کاری همراه با استفاده از قفل فرمان و زنجیر و چوب و غیره و ایجاد فضای رعب و وحشت 

- بلند کردن شدید صدای ضبط خودرو به خصوص در ساعات پایانی شب و مزاحمت صوتی برای ساکنان منطقه

- مسابقه دادن خودروها و رو کم کنی رانندگان آنها در طول مسیر خصوصا در ساعات پایانی شب 

- ایجاد مزاحمت برای بانوان راننده یا پیاده

- حرکت و دور زدنهای مکرر و بدون هدف در طول مسیر و سنگین تر کردن ترافیک سنگین آن و آلوده تر کردن هوای منطقه

- بد نام کردن منطقه به گونه ای که مثلا در تمام تهران نام بلوار اندرزگو به عنوان محل " دور دور" و برقراری ارتباطات نامشروع زبانزد شده است.

- تصادفهای مکررو متعدد با جداول بلوار و خودروهای دیگر و عابران به ویژه در ساعات پایانی شب به دلیل سرعت زیاد، حرکات نمایشی، مسابقه سرعت و احتمالا نداشتن حالت عادی!

- هوار کشیدن از درون خودروهای در حال حرکت برای تفریح و جلب توجه و در نتیجه مزاحمت صوتی

- تبدیل کردن محل " دور دور" به میدان نمایش و رژه خودرو های چند صد میلیونی و تفاخر رانندگان آنها نسبت به یکدیگر و مردم

- ترک کردن خودروها در هنگام ترافیک و رها کردن آنها وسط خیابان و مسدود کردن یک خط عبور برای خرید یا سر زدن به خودرو دوستان و رفقا بدون توجه به ترافیک پشت سر

- عبور خلاف جهت در مسیر های یک طرفه و دوربرگردانها

 

حضور پلیس راهنمایی ، نیروی انتظامی و جریمه متخلفان
با توجه به حجم بالای مشکلات ترافیکی و فرهنگی موجود در این منطقه و چند بلوار، خیابان و میدان دیگر تهران، پلیس راهنمایی و نیروی انتظامی در شبهای منتهی به روزهای تعطیل مانند عصر و شب پنجشنبه ها در محل مستقر شده اوضاع را کنترل می کنند و به بازگشایی ترافیک قفل شده از نادانی معدودی جوان خام دارای ناهنجاری اخلاقی و البته ثروت مادی می پردازند. 

معدود جوانانی از طبقه مرفه جامعه که کارو تحصیل مشخصی ندارند و احتمالا تا ظهر در خواب بوده اند و با شروع شب سر حال و آماده به خیابان آمده اند تا خودروهایشان را با هم مقایسه کنند و قدرت موتور این خودروها را با مسابقه دادن در ساعات 12 نیمه شب تا 3 صبح محک بزنند. فارغ از آنکه هوای شهر آلوده است، ترافیک سنگین است، مردم پس از یک روز کاری نیاز به استراحت دارند و سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران در حجم بالای آلودگی صوتی ضبط صوتها و اگزوزهای سوراخ شده و سیستمهای تولید صدای خودروهای میلیارد تومانی عصبی، بی خواب و مستاصل شده اند.

پلیس و نیروی انتظامی دستور توقف برخی خودروها را می دهد و جریمه شان می کند و شاید چند تا از جوانان گوش واره به گوش، خالکوبی شده یا زیر ابرو برداشته را هم سوار ون کرده ببرد. اما جریمه های چند ده هزار تومانی کجا و خودرو های چند صد میلیون تومانی کجا؟ به نظر شما کسی که خودرویی یک میلیاردی از پدرش هدیه گرفته و ارزش خانه، کارخانه، زمین، مستقلات و احتمالا رانت خواری خانواده اش ده بیست یا صد برابر قیمت خودرو اش است و وکیل خانوادگی و دوستان با نفوذ دارد، چه مدت در بازداشت پلیس خواهد ماند؟

با این احوال حضور پلیس چندان پر رنگ نیست و به محض پایان یافتن حضور فیزیکی پلیس، خیابان محل تاخت و تاز " دور دور " بازان می شود حتی اگر پاسی از نیمه شب گذشته باشد.



علتها و ریشه ها
اینکه چرا چنین شده است خود داستان مفصل دیگری است که پرداختن به آن مجال و مطالعه ای بیش از این می خواهد. کوتاه اینکه فقدان برنامه ریزی برای اوقات فراغت مردم، کمبود شدید مکانها و روشهایی برای ورزش و تفریحات سالم در یک شهر 8 تا 12 میلیون نفری با جمعیت اکثرا جوان، نا آشنایی با روشهای شاد بودن بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، ضعف آموزش همگانی در شیوه زندگی اجتماعی و حقوق شهروندی، ترویج خودرو سواری و تفریح با خودرو به جای پیاده روی و گردش پیاده در تفرجگاهها و بوستانهای شهری و یا دوچرخه سواری، رشد مادی گرایی و اندوختن و نمایش دادن ثروت به عنوان عامل برتری اجتماعی، عدم برخورد موثر با متخلفان ثروتمند، سقوط اخلاقیات و فرهنگ جامعه، ایمن تر بودن جوانان خودرو سوار در مقایسه با جوانان پیاده یا دوچرخه سوار در مواجهه با نیروهای انتظامی، ایجاد شکاف معرفتی و اعتمادی میان نسل گذشته و نسل جدید و عواملی از این دست، طبیعتا، منطقا و عملا به نتیجه ای چنین آزار دهنده منتهی خواهد شد. بدین ترتیب خروج از این فضا وقتی میسر می شود که علل آن برطرف گردند.



پیشنهادها
برای حل مشکل فوق الذکر و رهایی جسم، جان و اعصاب ساکنان اطراف پاتوق های " دور دور" در تهران از مزاحمت این افراد تازه به دوران رسیده برنامه های بلند مدت فرهنگی، آموزشی و مدیریت شهری و برنامه های کوتاه مدت انتظامی مورد نیاز است که هر کدام لازم بوده هیچکدام به تنهایی کافی نیستند. به عنوان برنامه کوتاه مدت و توقف یا کاهش سریع رنج و زجر شهروندان از این معضل اجتماعی، موارد ذیل قابل بررسی و پیشنهاد هستند :

- نصب دوربینهای سرعت سنج پلیس راهنمایی در طول مسیرهای " دور دور" در سطح شهر 

- نصب دوربینهای فیلمبرداری در مسیر های مذکور جهت شناسایی رانندگان متخلف و ثبت تخلفاتی چون رانندگی نمایشی، عبور از روی جداول، آویزان شدن از پنجره و سان روف خودرو، عبور از مسیر ممنوع، متوقف کردن خودرو در محلهای ممنوع و نیز در خطوط عبوری سطح سواره رو خیابان، ایجاد مزاحمت برای شهروندان، درگیری و نزاع و .... 

- مستقر کردن کیوسکهای پلیس راهنمایی یا نیروی انتظامی در خیابانها و میدانهای پیشگفت 

- نصب سرعت گیر و شبرنگهای برجسته پر تعداد در مسیرهای " دور دور" برای ممانعت از سرعت و رانندگی مسابقه ای

- کنترل بیشتر خودروهای مدل بالای در حال حرکت از نظر آلودگی صوتی (صدای موتور و صدای موسیقی)، گواهینامه رانندگی و سوابق تخلفات در سامانه رایانه ای پلیس راهنمایی و رانندگی

- کنترل غیر محسوس خودروها توسط پلیس راهنمایی در مناطق انجام " دور دور" 

- کمک گرفتن از معتمدان محلی، پرسنل بازنشسته نیروی انتظامی ساکن در منطقه و معلمان کلاسهای تعلیم رانندگی اطراف و افراد داوطلب ذی صلاح برای شناسایی رانندگان خلافکار و مزاحم مردم در محدوده انجام " دور دور" و ایجاد کنترل دائمی

- توقیف خودروهای رانندگان متخلف در محل " دور دور" و به نمایش گذاشتن خودروهای توقیف شده با علامت و پارچه نوشته "توقیف توسط پلیس به دلیل سرپیچی از قانون و مزاحمت" 

- تعیین و اعمال جریمه های موثر و سنگین برای خودروهای مورد استفاده در پدیده مذموم " دور دور" به ویژه در شهرهای بزرگ و مواقع آلوده بودن هوا

- حضور بیشتر پلیس راهنمایی و نیروی انتظامی در مناطق پاتوق اهل "دور دور" به ویژه در پنج شنبه ها و جمعه ها هنگام عصر و شب و بالاخص در ساعات پایانی شب (بعد از ساعت 1 بامداد) که با خلوت شدن خیابان تازه مسابقات اتوموبیل رانی شروع می شود.

- گرفتن تست الکل و مواد مخدر و محرک از جوانان راننده حاضر در مسیر های " دور دور" خصوصا در ساعات 11 شب تا 3 بامداد

در پایان این مقال امید دارم که همه ما اعم از جوانان، بزرگان خانواده ها، پلیس راهنمایی، نیروی انتظامی، مدیران شهری، معلمان اخلاق و عموم شهروندان توجه بیشتری نسبت به رعایت اخلاق اجتماعی داشته باشیم و با انجام روشهای ایجابی و سلبی مناسب زمینه های آزار یکدیگر و آلوده ساختن محیط زیست را از جمله در امر رانندگی و کاربرد خودرو به حد اقل ممکن برسانیم. شهر ما باید مکان آرامش، شادی، رشد و سعادت ما باشد نه کارزار عقده گشایی، مردم آزاری، گناه و تخریب جسم وجان ما. 


تاریخ نگارش و انتشار: 1392/11/1


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.