اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 آلودگي صوتي عبارت است از پخش و انتشار هرگونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بيش از حد مجاز و مقرر در فضاي باز

خورشید پرس - گروه جامعه: آلودگي صوتي عبارت است از پخش و انتشار هرگونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بيش از حد مجاز و مقرر در فضاي باز. حد مجاز آلودگي صوتي كه استاندارد آلودگي صوتي هم ناميده مي‌شود،‌ عبارت است از ميزان و مشخصات ويژه‌اي كه با توجه به اصول حفاظت‌محيط زيست و برمبناي واحد اندازه‌گيري صدا براي منابع مولد آلودگي صوتي و فضاي مورد انتشار و محيط‌هاي مختلف تعيين مي‌شود.
چند لحظه به موضوع صدای غیر استاندارد فکر کنید. این مقوله به علت عادی شدن دارد کم کم از یاد و حساسیت ما خارج می‌شود. آیا سر وصدا و آسیب‌های ناشی از آن کمتر از آلودگی هوا است؟ چرا قوانین مربوط به آن اجرایی نمی‌شود؟ شاید توقع زیادی باشد در کشوری که درگیری‌های زیست‌محیطی فراوانی دارد این موضوع در اولویت باشد. با این همه طرح‌هایی از این دست هرچند وقتی اجرا می‌شود و پلیس از جدیت برخورد حرف می‌زند و عملی هم می‌کند ولی مدتی بعد اثری از آن نیست.


 سکوت سازمان‌های مسئول در برابر آلودگی صوتی
یک متخصص مهندسی محیط‌زیست با گرایش انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی گفت: سازمان‌های مسئول مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل آلودگی صوتی تقریبا سکوت کرده‌اند درحالی که وظیفه آنها آگاهی دادن به مردم و حفظ سلامت آنها دراین زمینه است.

 زیر سایه آلودگی هوا
نبی‌الله منصوری با بیان اینکه بحث آلودگی صوتی یکی از جنبه‌های مغفول مانده آلودگی محیط زیست است به ایرنا گفته است: آلودگی صوتی در سایه آلودگی هوا قرار گرفته درحالی که آلودگی صوتی یکی معضلات شهرهای بزرگ است. وی افزود: آلودگی صوتی یکی از جنبه‌های آلودگی است که بسیار آزاردهنده است و به‌دلیل دانش کمی که درمورد این آلودگی وجود دارد آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است.

 بی‌اطلاعی شهروندان
وی اظهار کرد: برای آلودگی صوتی، هم برای آلودگی شغلی و هم زیست‌محیطی سال‌هاست استاندارد تعیین شده اما کمتر کسی از آن مطلع است. اگر از شهروندان آمار گرفته شود حدود 95 درصد شهروندان اظهار بی‌اطلاعی خواهند کرد.
وی ادامه داد: استاندارد میزان صوت بر حسب کاربری محل متفاوت است، کمترین آن برای محل‌های مسکونی است که در شب حدود 35 دسی بل تعیین شده و این میزان تقریبا ساکت‌ترین حالتی است که در نظر گرفته شده به اندازه صدا در اواخر شب در یک روستا است.
وی افزود: دراین استاندارد بیشترین مقدار هم 65 دسی بل تعیین شده است، این میزان صدا تقریبا به اندازه صدای یک اجتماع 10 تا 20 نفره است که با هم صحبت می‌کنند و یا صدای بچه‌هایی که در کلاس بی‌معلم سرو صدا می‌کنند. این استاد دانشگاه اظهار کرد: این استانداردها را سازمان حفاظت محیط‌زیست وضع کرده اما با بودن این استانداردها متأسفانه هنوز شهروندان شب‌ها را با صدای زیاد کارگران ساختمانی و خودروها و موتورسیلکت‌های پرسروصدا سر می‌کنند. به گفته وی وضعیت آلودگی صوتی در تهران بر حسب زمان و مکان متفاوت است.

 استاندارد صدا!
وی ادامه داد: اگر در حاشیه یکی از خیابان‌های شهر تهران زندگی می‌کنید باید نهایت صدا در داخل منزل 35 دسی بل باشد درحالی که در این شرایط حدود 50 تا 60 دسی بل  یعنی حدود 2 برابر استاندارد است.
منصوری افزود: میزان 2 برابر عددی است اما واحد دسی بل، لگاریتیمی است یعنی وقتی 40 دسی بل می‌شود ، 10 برابر انرژی صوتی اضافه می‌شود، یعنی 10 برابر از حد مجاز بیشتر می‌شود اگر بشود 50دسی بل یعنی 100 برابر انرژی صوتی بر فرد بیشتر وارد می‌شود.
وی به سرو صدای کارگاه‌های تخریب ساختمانی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌ها هم سهم زیادی در ایجاد آلودگی صوتی دارند که باید به سیستم‌های سنجش صدا مجهز شوند تا میزان آلودگی صوتی در آنها مشخص شود.
این استاد دانشگاه افزود: در کشورهای پیشرفته صاحبان کارگاه‌های ساختمانی موظف هستند تا دستگاه‌های صدا سنج نصب کنند، این دستگاه‌ها دارای مانیتور نمایش میزان صدا هستند که درصورت خارج بودن از حد استاندارد همسایه‌ها می‌توانند اقدام کنند.
وی اظهار کرد: این وظیفه شهرداری است که بر این کارگاه‌ها نظارت داشته باشد تا جلوی آلودگی‌های صوتی گرفته شود. شهرداری باید در روند دادن مجوز به کارگاه‌های ساختمانی این مسئله را مد نظر قرار دهد.


 وظیفه شهرداری
استاد دانشگاه علوم تحقیقات تأکید کرد: شهرداری به عنوان مرجع کنترل صدا و مجری ساخت و ساز در کشور باید بر کارگاه‌های ساختمانی نظارت جدی داشته باشد.وی با بیان اینکه اکنون شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در برخی ایستگاه‌ها میزان صوت را هم اندازه‌گیری می‌کند، گفت: مراکزی مانند بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها و کودکستان‌ها از مکان‌های ویژه هستند که باید حد ویژه در آنها رعایت شود. یعنی باید همیشه استاندارد صوت شب در این مکان‌ها رعایت شود. منصوری افزود: شیوه مقابله با آلودگی صوتی، ارتباط تقریبا تنگاتنگی با آلودگی هوا دارد زیرا اگر ترافیک کنترل شود، آلودگی صوتی هم کاهش می‌یابد. وی اظهار کرد: متأسفانه در سطح شهر شاهد آلودگی صوتی از سوی موتورسوارها هستیم، برخی موتورسوارها به‌طور عمد اگزوز را دستکاری می‌کنند تا صدای زیاد از آن خارج شود که مقابله با این افراد بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است.

 آسیب‌های آلودگی صوتی
وی گفت: آلودگی صوتی عوارض زیادی بر سلامتی انسان به جا می‌گذارد در مرحله اول موجب کری می‌شود این کری از نظر علمی به‌معنای نشنیدن نیست بلکه به معنای ضعیف شدن سیستم شنوایی است، اگر ناشنوایی کوتاه‌مدت باشد، کری موقت است یعنی برگشت‌پذیر است اما در زمان طولانی یعنی اگر فردی بین 6 ماه تا 2 سال در معرض صداهای شدید قرار گیرد آسیب شنوایی آن دائمی خواهد بود.
وی افزود: البته اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که فرد فکر می‌کند به صداها عادت کرده و دیگر چیزی نمی‌شود، خیلی‌ها این موضوع را بیان می‌کنند که دیگر به شنیدن صدای بلند عادت کرده‌اند اما عادت مانع بروز اثرات زیان‌آور صدا نمی‌شود؛ ممکن است از نظر روانی فرد عذاب نکشد.
وی اظهار کرد: افرادی که در طولانی‌مدت یعنی بیش از دو دهه در مکان‌های پرسروصدا قرار گیرند حتی ممکن است از نظر روانشناسی تا مرز بستری شدن در بیمارستان‌های روانی دچار آسیب روحی روانی شوند. وی گفت: اثر آلودگی صوتی روی فشارخون، به‌هم خوردن تعادل هورمونی، ترشح هورمون‌ها و عدم تعادل سیستم گوارش ثابت شده که حتی کودکانی از مادرانی که در معرض صدا قرار دارند متولد می‌شوند دارای وزن کمتری  هستند یعنی رشد جسمی کافی نداشته‌اند.

 راهکار؛
وی تأکید کرد: اولین راهکار مقابله با آلودگی صوتی فرهنگسازی است، باید کار فرهنگی و آموزشی صورت گیرد، مردم آموزش ببینند و حقوق همدیگر را رعایت کنند. همچنین سازمان‌های مسئول به وظیفه خود عمل کنند و در معاینه فنی خودرو بخش کنترل صدا در حد استاندارد گنجانده شود.

تاریخ: ۱۴ / ۱۰ / ۱۳۹۲ 

مطالب مرتبط : 

آیا پلیس تهران تسلیم مرفهان دور دور سوار شده است؟

"دور دور" عامل آلودگی هوا و آلودگی صوتی

کدام مناطق تهران بیشترین آلودگی صوتی را دارند؟

حد مجاز تحمل صدای بلند

 


نظرات شما عزیزان:

پرویز خداخانی
ساعت11:21---16 خرداد 1393


با سلام
من یک شهروند تهرانی هستم که بیش از چهل سال است که در منزل شخصی کنونی ساکن هستم و قریب دو دهه است که با پدیده آلودگی صوتی درگیر هستم و از بدو تاسیس سامانه 137 و 1888 با شهرداری موضوع را در میان گذاشته ام و شماره تلفن های ثابت و موبایلم در آرشیو آنها بهترین سند است .
نکته ای که می خواهم به شما یاد آوری کنم آلودگی صوتی ناشی از وانت بارهای مجهز به بلند گو می باشد که بصورت صنفی فعالیت می کنند و شبکه گسترده ای دارند به نظر من مزاحمت آنها از مزاحمت خودروهای محهز به سیستمهای صوتی به مراتب بیشتر است ولی عوامل مسئول با این پدیده مماشات می کنند و حتی در این وبلاگ هم من چیزی نیافتم که نشان دهد این پدیده آزار دهنده نکوهش شده باشد .
در مواردی صدا سیما هم برای خنداندن مردم از این پدیده بعنوان ابزار استفاده نموده است .
موفق باشید



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.