اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

سرطانزیست بوم:/ هديه كيميايي: معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه هر سال 90 هزار نفر در كشور به سرطان مبتلا مي‌شوند و نيم ميليون نفر در ایران با سرطان زندگي مي‌كنند مي‌گويد: «سرطان سومين عامل مرگ‌ومير در كشور است، اين در حالي است كه دومين عامل تصادفات است اما چون به‌صورت غيرعادي بالا است، در ایران سرطان پس از بيماري‌هاي قلبي و عروقي دومين عامل مرگ‌ومير بايد باشد و از اين بابت بايد نگران بود.» دكتر حريري‌چي حق دارد نگران باشد. اين روزها سرطان پيرو جوان نمي‌شناسد. هر جا كه بتواند يقه ايراني‌ها را مي‌گيرد و متاسفانه در اكثر مواقع بر مقاومت آنها غلبه مي‌كند.

آلودگي هوا، سبك زندگي غلط و عدم توجه به علائم اين بيماري از جمله دلايل افزايش آمار انواع سرطان‌ها در ايران است. سرطان معده در بين مردان و سرطان سينه در بين زنان، داراي بيشترين آمار هستند. اما به غير از موضوع ابتلاي افراد به اين بيماري صعب‌العلاج، موضوع درمان و تقبل هزينه‌هاي درماني هم جزو مشكلات مهم بيماران و خانواده‌هاي آنها شده است كه طي 2سال گذشته با نوسانات قيمت‌ها و افزايش قيمت دلار و ناكارامدي دفترچه‌هاي بيمه درماني، هزينه‌هاي بيماري بيش از پيش بر دوش بيماران و خانواده‌هايشان سنگيني مي‌كند به‌طوري كه زالي رئيس سازمان نظام پزشكي مي‌گويد: «هزينه‌هاي درماني بيماري‌ها به خصوص بيماري‌هاي صعب‌العلاج 7درصد خانواده‌ها را زير فقر برده است.» 


به انستيتو كانسر ايران خوش آمديد 

اينجا انستيتوكانسر بيمارستان امام خمینی است. تعداد زيادي از بيماران هنوز در مرحله اوليه تشخيص سرطان هستند و تعدادي در حال انجام دادن مراحل شيمي درماني هستند. نگراني و استرس در چهره بيماران و همراهان‌شان موج مي‌زند. البته تعدادي هم بي‌آنكه حرفي بزنند مات و مبهوت اطراف‌شان را نگاه مي‌كنند.

دختر جواني همراه با پدرومادرش منتظر نوبت شيمي درماني نشسته است. مي‌گويد نزديك به يك سال از سالروز عقدشان مي‌گذرد اما نزديك به 5 ماه است كه در جريان بيماري‌اش قرار گرفته است. گويا همسرش تمايلي براي ادامه زندگي با او ندارد و اغلب همراه با پدر و مادرش براي پيگيري درمان به بيمارستان مي‌آيد. از مادرش درباره هزينه‌هاي درمان او مي‌پرسم و مي‌گويم گويا قرار است هزينه‌هاي درمان بيماران سرطاني رايگان شود. آه از نهادش بلند مي‌شود و مي‌گويد: آخر دارويي كه قيمتش در بازار آزاد 40ميليون تومان است را چگونه مي‌توان به صورت رايگان به مردم داد؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - سرطان - بیمه - بیمارستان - هزینه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت: آمارهای جدید نشان می دهد که گرد و غبار تاکنون به بیش از 527 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چندین سال است که ریزگردها هوای استانهای غربی به ویژه کرمانشاه را تحت تاثیر خود قرار داده اند که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری هم برای طبیعت و هم شهروندان شده است.

تورج همتی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از این گردوغبار و آلودگی منشا خارجی دارند، گفت: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، تنها 5 درصد و شاید کمتر ، عوامل داخلی باعث این گردوغبار و ذرات معلق در هوا است که این میزان نسبت به گردوغبار ورودی از کشورهای همسایه به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تنها راه حل این معضل را، روشهای دیپلماتیک عنوان کرد و افزود: امروز طبیعت و جنگلهای زاگرس بیشترین آسیب را از ریزگردها متحمل شده اند و اپیدیمی همین بیماری درختان بلوط را باید نتیجه این گردوغبار وارد شده به کشور دانست.

همتی با اشاره به اینکه ذرات گردوغبار ورودی به کرمانشاه هم دارای ذرات ریز و هم درشت است، بیان داشت: آمارهای جدید نشان می دهد که گردوغبار ورودی به کشور تاکنون به بیش از 527 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 21 استان کشور درگیر این معضل طبیعی شده اند، گفت: به صورت مکرر در این چند مدت، کارگروه های بسیاری برای مقابله با این پدیده خطرناک تشکیل شده است و طبق برنامه ریزی تا پایان سال جاری دو دستگاه "آنالیزور" ذرات کمتر از 2.5 میکرون در استان کرمانشاه به کار گرفته می شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در پایان اظهار داشت: در حال حاضر 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان کرمانشاه فعال است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:کرمانشاه - جنگل - گرد و غبار - محیط زیست - زاگرس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  نماینده مردم پنج شهرستان سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان سیستان و بلوچستان پیگیر عقد قرار داد راهبردی دراز مدت با افغانستان، اعلام شده از سوی رییس جمهوری، هستند.

ˈحلیمه عالیˈ روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار 29 بهمن سال گذشته نمایندگان استان با ایشان از عقد قرارداد راهبردی دراز مدت با کشور افغانستان خبرداد.

وی اظهار داشت: رییس جمهوری در سفر هفتم فروردین 93 به کشور افغانستان موضوع تالاب بین المللی هامون را مورد تاکید قرار داد و انتظار می رود حق آبه ای جدای از حق آبه سیستان از رودخانه هیرمند، برای این تالاب در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های فراوان تالاب بین المللی هامون و زیستگاه انواع پرندگان، جانوران و تلطیف هوا T این دریاچه می تواند زیست بوم مناسبی برای کشورهای ایران، افغانستان و برخی از کشورهای عربی باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بیش از 10 سخنرانی انجام شده در مجلس موضوع تالاب بین المللی هامون را مورد تاکید قرار داده و حق آبه ای جدای از حق آبه سیستان برای این تالاب را خواستار شده ام.

وی با اشاره به اینکه وظایف نمایندگان در مجلس پیگیری مطالبات به حق مردم است، افزود: از مسوولان انتظار است خواسته به حق مردم سیستان را اجرایی کنند. 

به گزارش ایرنا، سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون دارای دو نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان واقع در دشت سیستان در شمال سیستان و بلوچستان از 15 سال پیش به سبب قطع جریان آب رودخانه هیرمند با خشکسالی رو به رو و به طور کامل خشک و تخریب شد.

رودخانه هیرمند از کوههای بابا یغما در مرکز افغانستان سرچشمه می گیرد و پس از طی حدود هزار کیلومتر وارد خاک ایران در منطقه سیستان می شود.

بر اساس قرارداد امضا شده در سال 1350 میان دولتهای وقت ایران و افغانستان سالانه افزون بر 800 میلیون متر مکعب آب سهم سیستان از رودخانه هیرمند و آب ذخیره شده در پشت سد کجکی هلمند افغانستان تعیین و مقرر شد این میزان آب به طور متناوب در طول سال به سیستان جریان یابد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:سیستان - بلوچستان - هامون - افغانستان - حق آبه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بگم خانم ابتکار؟ بگم؟ خب حق دارند، از یک طرف هوا پاک شده و از یک طرف پرونده‌ای درباره بنزین آلوده آماده شده که یک وجب روغن رویش است؛ پرونده‌ای که وقتی به جریان بیفتد خیلی از دوستان را به جریان می‌اندازد.

زیست بوم/ رضا ساکی:  این‌قدر که برخی دوستان دلواپس، از پاکی هوای تهران و بنزین مرغوبی که خانم رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران جایگزین بنزین مزخرف قبلی کرده ناراحت هستند که داعش از انتخابات سوریه ناراحت نیست.

این‌قدر که این دوستان ناراحت هستند که مردم هوای سالم تنفس می‌کنند، مارادونا از فیفا ناراحت نیست.

این‌قدر که رسانه‌هایشان از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست عصبانی هستند، اسراییل از فتح و حماس نیست.

این‌قدر که خشمگین شده‌اند از نفسی که چون فرو می‌رود ممد حیات است و چون برمی‌آید مفرح ذات که سعدی و حافظ از دست مدعی خشمگین نبودند.

این‌قدر که افسرده شده‌اند از هوای دونفره پایتخت که ناصرالدین شاه از قتل امیرکبیر افسرده نشد.
 
خب حق دارند، از یک طرف هوا پاک شده است و از یک طرف پرونده‌ای درباره بنزین آلوده آماده شده است که یک وجب روغن رویش است؛ پرونده‌ای که وقتی به جریان بیفتد خیلی از دوستان را به جریان می‌اندازد.
 
همان دوستانی که چون نمی‌خواستند ما به غرب وابسته باشیم بنزین را با 200 برابر آلودگی در پتروشیمی تولید کردند. بله، وقتی ملت یکی پس از دیگری بر اثر آلودگی هوا جان‌ به جان‌آفرین تسلیم می‌کنند دیگر کسی نمی‌ماند که بخواهد به غرب وابسته باشد.
 
یعنی این‌قدر که دوستان در پی این هستند که پاکی هوای تهران و کشور را به چیزهای دیگر ربط بدهند کارگران برزیلی در پی ربط دادن مسائل اقتصادی به جام‌ جهانی نیستند. یک روز می‌گویند چون بهار است آلودگی نیست. یک روز می‌گویند چون طوفان و باد می‌آید آلودگی نیست.
 
دست آخر هم که در حرکتی کاملا اخلاق‌مدارانه پای شوهر خانم ابتکار را وسط کشیده‌اند و تهمت زده‌اند که او از فرصت خروج بنزین مزخرف از چرخه سوخت استفاده کرده و بنزین مرغوب وارد کرده است. یعنی پرونده‌ای را جلو خانم ابتکار گرفته‌اند و بگم‌بگم راه انداخته‌اند که «آیا من می‌توانم راجع به پرونده واردات یک آقا صحبت کنم؟ بگم؟»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:ابتکار - بنزین آلوده - دلواپس - هوا - پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

برخی از کارشناسان معتقدند پارازیت ها بر حیوانات و رشد گیاهان هم تاثیر مخرب دارد.

عصر ایران - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوول اصلی پیگیری موضوع پارازیت ها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان انرژی اتمی است و محیط زیست هم به طور جد پیگیر این موضوع از دستگاه های مرتبط است.

معصومه ابتکار عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کمیته ای برای بررسی موضوع پارازیت ها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است که دستگاه های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست عضو این کمیته هستند.

وی افزود: دستگاه های عضو این کمیته ملاحظات جدی خود در ارتباط با بحث امواجی که اختلال ایجاد می کند را بیان کرده و به بحث و بررسی در مورد آن می پردازند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه امیدواریم این جلسه در سطح عالی تشکیل تا تصمیمات جدی تری گرفته شود اظهار کرد: دولت بسیار پیگیر این مساله است و از مراجع دیگر هم دنبال می شود.

وی تاکید کرد: این یک مساله مشترک بین وزارت ارتباطات فناوری و اطلاعات، وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست است.

چندی پیش نیز سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفته بود: سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف قانونی خود در مورد آلودگی هوا که پارازیت ها هم یکی از آنها است، عمل می کند، از مجلس ششم تاکنون، مجلس شورای اسلامی در مورد پارازیت ها اقداماتی را دنبال می کند و در کمیسیون های مختلف آن را مطرح کرده است اما هنوز به یک جمع بندی نرسیده اند و زمانی که این جمع بندی حاصل شود قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تمام تکالیف قانونی خود در حوزه پارازیت ها عمل می کند و پیگر موضوع است گفت: این سازمان در این زمینه با مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی دارد و موضوع پارازیت ها را مانند دیگر وظایف خود در مجلس پیگیری می کند و هرگاه دراین زمینه مجلس شورای اسلامی نیاز به اظهار نظر داشته باشد سازمان محیط زیست در مجلس حاضر خواهد شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 30 خرداد 1393برچسب:پارازیت - سازمان محیط زیست - ابتکار - وزارت - مجلس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 رئيس دانشگاه محيط زيست در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی (HSE) شركت‌ها و واحدهای تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدن ايران (ایمیدرو) اظهاراتي تكان‌دهنده و جالب را مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار ماين نيوز، دكتر اصغر محمدي فاضل در اين همايش دو روزه با اشاره به اينكه موضوع ريزگرد و گرد و غبار امروز به يكي از مهمترين مسائل كشور در حوزه محيط زيست تبديل شده است، عنوان كرد:‌ بررسي‌هاي ما از ميكروفسيل‌هاي موجود در ريزگرد و گرد و غبار موجود در كشور نشان مي‌دهد كه اين گرد و غبارها از منطقه شاخ آفريقا توانسته‌اند با استفاده از جريان هوا خود را به كشورمان برسانند.

وي افزود: اين ريزگردها از منطقه‌اي وارد كشورمان مي‌شوند كه در آن از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. در عراق هم كه كاملا تائيد شده كه از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. به اين ترتيب مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه احتمال ورود غبار آلوده به اورانيوم وجود دارد.

او با اشاره به اينكه اين توانايي در دنياي امروز وجود دارد كه با استفاده از غبار، مردم يك منطقه را تحت تاثير قرار دهند، گفت: مثلا مي‌توانند با افزودن موادي به غبار مردم يك منطقه را غم‌زده، ناراحت يا حتي خوشحال كنند. ما بايد به جاي توقع از ديگران كه مراقب محيط خود باشند، خودمان مراقب محيط اطرافمان باشيم.

محمدي فاضل با اشاره به اينكه مديران بخشهاي مختلف دولت نياز به اصلاح تفكرات خود در حوزه حفاظت از محيط زيست دارند، اظهار كرد: تفنگ‌هاي موجود در كشور سالي حدود ۲۰۰ فشنگ سهميه گلوله دارند و اگر فرض كنيم تنها ۱۰ درصد از اين گلوله‌ها به صورت تفريحي شليك شوند سالي چند ميليون تيراندازي در كشور رخ مي‌دهد. اين در حالي است كه ما تنها ۱۸۰ هزار جنبنده قابل شكار در كشور داريم كه بسيار ناچيز است.

رئيس دانشگاه محيط زيست با اشاره به اينكه متاسفانه در كشور همه از آن روستايي گرفته تا مدير و وزير فكر مي‌كنند بخش محيط زيست مزاحم كار آنها است، گفت: با كمال تاسف بايد بگويم كه ما چيزي به عنوان غذا و تغذيه سالم در كشور نداريم و آن چيزي كه در كشور به عنوان غذا مصرف مي‌شود از جنبه‌هاي مختلف مانند مقدار سم و كود سالم نيست. البته من كاري به موارد استثنايي ندارم.

محمدي فاضل با اشاره به اظهارات اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه به مردم توصيه كرده بود اگر مي‌توانند از تهران بروند، توضيح داد: من به مردم توصيه مي‌كنم تا جايي كه مي‌توانند از منازل خود خارج شوند، چرا كه به دليل تركيبات خطرناكي كه در منازل وجود دارد اعم از روكش، كفپوش و غيره حتي در فضاي داخل منازل نيز با خطرات زيادي مواجهيم. 

وي با اشاره به فجايعي مانند آنچه كه در مورد آب پرديس رخ داد، اضافه كرد: وقتي آب كلر دار را حرارت مي‌دهيم و مصرف مي‌كنيم نبايد توقع داشته باشيم كه مريض نشويم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 30 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - ریزگرد - گرد و غبار - اورانیوم - دانشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کاهش آلودگی هوای تهران از حفظ فضای سبز تا ارائه یارانه حمل و نقل همگانی، راه اندازی اتوبوس برقی و احداث پیاده رو

اکسیژن - در این هفته مواردی از مشکلات پایتخت در شورای شهر تهران مطرح شد که در خبری از خبرگزاری مهر منعکس گردیده اند. در اینجا بخشی از خبر پیشگفت که با وضعیت هوای تهران ارتباط دارند، تقدیم خوانندگان اکسیژن می گردد.

به گزارش خبرنگار مهر ، در این هفته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران برای چندمین بار در خصوص درختان خشکیده کاخ  موزه سعد آباد تذکر داد و گفت :محوطه فضای سبز برخی از کاخ موزه های سطح شهر تهران مانند نیاوران و سعد آباد و سایر مکانهای دولتی به خوبی نگهداری نمی شود .

این عضو شورای شهر تهران  اضافه کرد: شاید محوطه های فضای سبز کاخ ها مانند پارک ها کارکرد اجتماعی ندارند اما در هوای پایتخت موثر هستند و مدیریت شهری این آمادگی را دارد که در نگهداری این فضاها به کمک میراث فرهنگی بیاید .

وی با اشاره به این که تعداد زیادی از درختان باغ موزه سعدآباد به دلیل عدم نگهداری صحیح خشکیده است گفت: قطع درخت در این کاخ انجام نشده است مگر درختانی که خشکیده شده و امکان احیای آنها نیز وجود نداشت .

این هفته معاون توسعه منابع و پشتيباتي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور از پرداخت 100 درصد يارانه بليت حمل و نقل همگاني،شامل اتوبوس و مترو ،سه ماهه اول سال 93 طي روزهاي آينده خبر داد و گفت : اين مبلغ بر اساس توافقات صورت گرفته با خزانه بزودي به حساب سازمان هاي اتوبوسراني و حمل و نقل همگاني شهري و مترو پرداخت مي شود.

زمان آغاز به کار اتوبوس های برقی در پایتخت این هفته اعلام شد. ابوالفضل قناعتی،عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی اتوبوسهای برقی در پایتخت گفت: اتوبوسهای برقی از سال 94 وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند و کم هزینه تر از سایر اتوبوسها هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:شورای شهر - تهران - روحانی - فضای سبز - اتوبوس برقی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
برنامه ملی روز جهانی مقابله با بیابانزایی در مرکز دکتر جوانشیر کرج در حالی در برگزار شد که مدیریت یکسونگرانه و ناصحیح منابع، تغییرات اقلیمی به عنوان بزرگترین چالش بشر، اجرای پروژه تعمیم ترسیب کربن در 18 استان بیابانی کشور و سهم 95 درصدی منشاء خارجی ریزگردها در کشور از مهمترین موارد مطرح شده در این مراسم بود.
 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی با حضور خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، ضیاع الدین شعاعی رئیس دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، بالاسوبر امانیام مورالی معاون برنامه عمران سازمان ملل متحد، حمید طهایی استاندار البرز و فعالان حوزه منابع طبیعی کشور عصر سه شنبه در مرکز آموزشی و علمی - کاربردی منابع طبیعی دکتر جوانشیر در کرج برگزار شد.

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه موضوع تغییر اقلیم در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین چالشهای فرا روی جامعه جهانی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این پدیده با تخریب سرزمین و بیابانزایی در ارتباط است، بنابراین برنامه های مقابله با تغییر اقلیم باید با برنامه های مقابله با بیابانزایی هماهنگ باشند.

وی مدیریت جامع نگر را مهمترین عامل در مواجه با تغییر اقلیم دانست و گفت: تغییرات اقلیمی را با مدیریت و نگاهی جامع نگر می توانیم به سمت و سویی سوق دهیم که کمترین خسارت و آسیب به منابع طبیعی را شاهد باشیم و نمونه هایی مانند دریاجه ارومیه و بین النهرین هشداری برای ما هستند که اکوسیستم های در حال تخریب چه آثار مخربی به همراه دارند.

وی افزود: مدیریت جامع نگر از دو لحاظ یکی زمان و دیگر مکان قابل بررسی است به این معنا که در مدیریت زمان علاوه بر بهره مندی نسل کنونی شرایط را برای استفاده نسل های آینده از منابع طبیعی و برخورداری از اقلیمی سالم فراهم کرده و در مدیریت مکان نیز احیاء و مدیریت منابع طبیعی را به مکانی خاص محدود نمی کنیم بلکه متعلق به تمام مکانها است.

گرشاسبی یادآور شد: در توسعه مباحث صنعتی و کشاورزی، اقدامات منابع طبیعی در حوزه های بالادست و پایین دست باید به ظرافت مورد توجه قرار گیرد و با اعمال این نوع مدیریت است که کمتر دچار بحران های زیست محیطی می شویم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:ترسیب کربن - سازمان ملل - بیابانزایی - تغییر اقلیم - گرد و غبار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

آیات غمزه - محمد علی علمی - آلوده تر از هوای تهران 

 

 

پیغام مرا به گوش توفان برسان

قدری نفس تازه، کمی جان برسان

                             آلوده تر از هوای تهران شده ام

                            باران باران باران برسان ..

 

دوشنبه 05 خرداد 1393

مطالب مرتبط :

شعر – بی وفا

شعر - هوای ما

شعر - هوای اراک

شعر - در این دیار سربی

شعر - آلودگی هوای اخیر

شعر - آلودگی و دود و دم و وضع شهر ما

شعر - شهر و روستا

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:شعر - محمد علی علمی - آلوده تر از هوای تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ديگر کم‌کم به یک‌سال می‌رسد، روزهایی که صدای ناکوک محیط‌زیست بلند شده و خبر می‌دهد از بلاهایی که در سال‌های گذشته بر سرش آمده است. دست روی هر حوزه‌ای که بگذاری، صدای ناله‌اش شنیده می‌شود. هوایی که آسمانش رنگ باخت، دریاچه‌هایی که دیگر آبی کمرنگ شده‌اند و جنگل‌هایی که هر روز لکه بزرگی از آن روی نقشه رنگ خاک می‌شوند.

عصر ایران - روزنامه شهروند در ادامه نوشت: وقتی در مقابل رئیس سازمانی که صدای محیط‌زیست شده است، بایستی، دل‌نگرانی‌های بسیاری داری که آنها را پرسش کنی و جواب بگیری از گام‌هایی که برداشته شده و گام‌هایی که قرار است، برداشته شود. زمان هر چقدر هم که باشد برای حرف زدن درخصوص روزهای سختی که محیط‌زیست کشور، سپری می‌کند، کم است.

روزهایی که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست از آن به بحران یاد می‌کند و ابایی هم ندارد تا بگوید، اتفاقاتی که در این عرصه می‌افتد سقوط آزاد است. با رئیس سازمانی که حالا خود بزرگترین منتقد معضلات زیست‌محیطی شده، به گفت‌وگو نشستیم، با او از هوایی حرف زدیم که بیش از سه‌سال نفس کشیدیم و به سرطان نزدیک شدیم. از بحران آبی گفتیم که بر سر کشور سایه انداخته و با بی‌تدبیری در سال‌های اخیر به فاجعه تبدیل شده و از روزهایی گفتیم که ابتکار امیدوار بود تلاش‌ها به سرانجام برسد و روزهای خوب به محیط‌زیست لبخند بزند.

 مدتی است که می‌گویید وضع محیط‌زیست کشور بحرانی است و حتی اخیرا در سفر به مشهد هم اشاره کردید که برخی از این وضع با نام سقوط آزاد یاد می‌کنند، اگر بخواهید شرحی از وضع محیط‌زیست کشور بدهید از کجا شروع می‌کنید؟ چون شما به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست از هرجا که شروع کنید یعنی آن قسمت بحرانی‌ترین شرایط را دارد.

از جایی شروع می‌کنم که بیشترین تاثیر مستقیم را روی زندگی مردم دارد و بیشترین آثار و عوارض را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی بر کشور می‌گذارد؛ مساله آلودگی هوا در راس مشکلاتی است که مستقیما ۳۵‌میلیون نفر از شهروندان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سازمان محیط‌زیست اولین موضوعی که به آن پرداخت و اولین جلساتی که پیگیری کرد بحث کارگروه ملی آلودگی هوا بود. در همین خصوص جلسات کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور برگزار شد تا بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم و فکر می‌کنم نخستین موضوعی است که دولت در آن دستاورد مشخصی دارد؛ بهبود کیفیت بنزین و سوخت ارایه شده در کشور. در این زمینه پیشرفت کردیم، دستاورد داریم اما هنوز کار زیاد است. کارگروه کاهش آلودگی هوا را در اکثر شهرهای بزرگ همچون اصفهان، شیراز، تبریز، اراک، کرج، مشهد و اهواز با حضور و ریاست استاندار آغاز کرده‌ایم.

 موضوع بعدی، بحث آب است. در سال‌های اخیر، تنش‌های شدید آبی در کشور وجود داشته و در عین حال به موضوع هم بی‌توجهی شده است. مخصوصا تالاب‌ها که به صورت جدی شرایط بحرانی پیدا کرده‌اند. دریاچه ارومیه، تالاب بختگان، پریشان و گاوخونی با مشکل مدیریت آب مواجه‌ هستند. در این بخش‌ها، تنش آبی از یک‌سو، بحران مدیریت آب از سوی دیگر بحرانی جدی را رقم زده است. در بخش کشاورزی ۹۳ منابع آب را با راندمان بسیار پایین، مصرف می‌کنیم.

متاسفانه در بسیاری از مناطق سدسازی‌هایی اتفاق افتاده و برداشت از چاه‌های زیرزمینی هم بسیار فراتر از تحمل سفره‌آبی بوده است. در این مناطق، ارزیابی زیست‌محیطی درستی نبوده و الان باعث شده که ما تالاب یا دریاچه‌ای را از دست بدهیم. این اتفاق در سال‌های اخیر رخ داده و تشدید آن هم در ۸‌سال گذشته بوده است که متاسفانه ما شاهد بی‌توجهی‌های گسترده نسبت به مسائل آب در کشور بودیم. این موضوع یک حرکت جدی را می‌طلبید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:ابتکار - محیط زیست - آلودگی هوا - بنزن - بنزین - آب - دولت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

میرکاظمی:احمدی‌نژاد مدیریت چند ماهه ...برکناری میر کاظمی وزیر اسبق نفت از ریاست کمیسیون انرژی مجلس

عصر ایران - میر کاظمی، وزیر اسبق نفت در انتخابات امروز هیات رییسه کمیسیون انرژی موفق به کسب آرای نمایندگان نشد و علی مروی به جای او بر کرسی ریاست کمیسیون تکیه زد.

 حسین امیری خامکانی در گفت و گو با ایسنا در مورد ترکیب جدید هیات رییسه این کمیسیون گفت:علی مروی به عنوان رئیس و محمد سعید انصاری و ناصر سودانی به عنوان نواب اول و دوم رییس کمیسیون برگزیده شدند.

 همچنین امیری به عنوان سخنگو و جعفری بن‌خلخال و امیر عباس سلطانی به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون انرژی انتخاب شدند. 

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

دادگاه لاهه ایران را به دلیل اشتباه میرکاظمی محکوم کرد

شکایت 3 حقوقدان از وزیر سابق نفت/ بنزین های سمی علیه بهداشت عمومی

 فقط یک نماینده افکار عمومی را در مورد بنزین پتروشیمی منحرف می کند

  قتل، قتل است! چه فرقی دارد با با چاقو آدم بکشید یا با بنزین پتروشیمی...

 
 

  اسناد جدید از اختلاط ماده خطرناک زایلن با بنزین/ احتمال احضار میرکاظمی به دادگاه

 بنزین آلوده ؛‌ حملات کارشناسان، وکلا و مسوولان جدید - دفاع مقامات سابق

 دعوت از دولت احمدی نژاد به مناظره برای بنزین آلوده!



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:میرکاظمی - مجلس - کمیسیون انرژی - وزیر نفت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
دولت از «مسعود میرکاظمی» وزیر سابق نفت ...
آیا آقای میرکاظمی بر مبنای همین اطلاعات غلط و خسارت به بیت‌المال در ماجرای سوآپ، از توزیع بنزین آلوده دفاع می‌کند؟
 
پایش - «شوآپ» تعبیری بود که میرکاظمی برای یکی از بزرگترین دستاوردهای نفتی ایران در حوزه دیپلماسی انرژی به کار می‌برد. دستاوردی که نه تنها درامدهای قابل توجهی داشت، بلکه بر تقویت جایگاه ایران در نفت منطقه نیز موثر بود. اما میرکاظمی، که سوابق ارزنده‌ای همچون توزیع بنزین آلوده و برکناری چندصد مدیر کارآزموده نفتی را در کارنامه خود دارد، بدون آگاهی از کم و کیف ماجرا و براساس اطلاعات یک گزارش غلط، دستور به توقف سوآپ داد و اکنون از دادگاه لاهه خبر می‌رسد ایران به پرداخت 5/5میلیون دلار خسارت محکوم شده است. این پرداخت فارغ از سه تا چهار میلیون دلاری است که از پول بیت‌المال بابت دادرسی و وکالت و مواردی از این دست هزینه شده است.

 در برنامه سوآپ نفت که نخستین بار در زمان وزارت زنگنه آغاز شده بود، ایران با استفاده از تاسیسات نکا، نفت را در دریای خزر می‌خرید و به مصرف داخلی می‌رساند. در مقابل با استفاده از دسترسی ایران به آب‌های آزاد، معادل نفت خریداری شده در شمال، در جنوب ایران به فروش می‌رسید. رقم این تجارت در سال‌های اوج خود به بیش از 130هزار بشکه در روز رسید. تاسیسات نفتی نکا و خطوط انتقال متناسب با این ظرفیت افزایش یافت و ضمن کسب درامد، مشاغلی نیز ایجاد شدند.

 اما با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد و به ویژه بعد از وزارت نفت میرکاظمی، این روند کاهش یافت. نهایتاً نیز با دستور میرکاظمی، این طرح متوقف شد. میرکاظمی سوآپ نفت را خیانت نامید و بر مبنای اطلاعات غلط اعلام کرد: «اجرای کذایی طرح سوآپ عملا ایران را به واردکننده نفت تبدیل کرده بود و بی تردید ادامه اجرای آن خیانت بزرگی به کشور و مردم بود.»

 اکنون نه تنها ایران از درامد و نتایج سوآپ محروم شده، دادگاه لاهه نیز حکم به محکومیت ایران داده است. براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در ابتدا ایران با طلب خسارت 97میلیون دلاری مواجه شد. «با وجودی که حدود 2 تا 3 سال دادگاه در حال رسیدگی به این شکایت بود اما شرکت نیکو و وزارت نفت با گرفتن وکلای زبردست و درگیری مدیران و کارشناسان، تلاش کردند که طرف شاکی را راضی کرده تا خسارت پرداختی را به کمترین میزان کاهش دهند. به هر حال رای دادگاه داوری لاهه روز (شنبه) گذشته صادر شد که براساس آن شرکت نیکو ملزم به پرداخت 5.5 میلیون دلار خسارت شد که البته این رقم جدا از 3 تا 4 میلیون دلار هزینه های جانبی شامل هزینه های وکلای دو طرف، دادگاه و دادرسی و اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) است. هرچند به خاطر تلاش های شرکت نیکو، شرکت ویتول و تعدادی از شرکت ها از شکایت خود صرفنظر کردند اما سوءمدیریت و تصمیم مدیریتی غلط و نادرست وزیر نفت وقت 8 تا 8.5 میلیون دلار خسارت به کشور وارد کرده است.»

 سوال اینجاست که آیا آقای میرکاظمی بر مبنای همین اطلاعات غلط و خسارت به بیت‌المال در ماجرای سوآپ، از توزیع بنزین آلوده دفاع می‌کند؟ آیا ایشان منابع مالی برای پرداخت این خسارت بیش از 25میلیاردتومانی را در اختیار دارد تا حداقل از بیت‌المال و بودجه عمومی چیزی هدر نرود؟ آیا واقعاً جایگاه فردی که در آینده نزدیک به دلیل شکایت مردم از توزیع بنزین آلوده راهی دادگاه خواهد شد و همزمان ایران را به تحمل چنین خسارتی و مهم‌تر از آن از دست رفتن درامدهای ناشی از سوآپ محکوم کرده است، ریاست کمیسیون انرژی است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 خرداد 1393برچسب:میرکاظمی - بنزین آلوده - سوآپ - دادگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - کامیلا کاظم زاده -  آقای اکسیژن، پیامتون رو دیدم. راستش خودم هم خسته از نق زدن های مدام شده ام برای همین بود که نمی نوشتم تا امروز....

یکی از تفریحات من در آخر هفته ها رفتن با دخترم به مرکز خرید و رستورانه، امروز هم بود. دخترک این بار منو به رستوران .... واقع در دزاشیب برد، مرکز روشنفکری و مدرن سنتی هنرمندی.....

تو ایوون باصفای اون محل جایی دنج انتخاب کردیم و سفارش سالاد و موهیتو و نوشابه و غذا دادیم.....سالاد های خوشمزه با نون سیر دار و آغشته به پنیر منو به خارجه می برد و می آورد. همه چیز عالی بود ....تا اینکه سرو کله سوسک بوری از تو سالاد دختر جون پیدا شد....

گارسونها معمولا پسرک های دانشجو و محترمی هستن. گارسون رو صدا کردم و سوسک رو بهش معرفی کردم!!

با سکوتی نجیبانه اونجا رو ترک کردیم....

رستوران بسیار دوست داشتنی با آشپزخانه ای که با حصیر از خیابان و سطل زباله بوگندوی شهرداری جدا می شد و مشتری های از همه جا بی خبرش رو بدرود گفتیم.....

آقای اکسیژن، از کجا و چه باید نوشت. این که دیگه بنزین آلوده نیست. این که دیگه منفعت پرستی تجار سودجوی مشتری چین نیست. اینکه دیگه مواد مخدر نیست ....

احساس گناه دارم چون من هم در خیانت مدیریت رستوران به شهروندان شریکم.....

درسهای زندگی در این سالهای اخیر از یک تپه شنی، کوهی سنگی ساخت. به من یاد داد که سکوت کنم، آرام باشم، و بنویسم.

آقای اکسیژن، ما آدمهای بی مروتی شده ایم. در پنهان خود سوسک رو از بشقاب بر می داریم و پدر سوخته ای هم نثارش می کنیم. ما کجا و سم پاشی کجا؟

ما کجا و دستکش کجا ؟

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 خرداد 1393برچسب:اکسیژن - سوسک - رستوران , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست در مصوبه کاهش آلودگی هوا که ظرف دو هفته آینده به مجلس ارائه می کند، کاهش زمان معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال را آورده است و تا پایان سال جاری این مصوبه در مجلس تصویب می شود.
 
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید متصدی در نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست پیگیر تصویب سه قانون مهم در مجلس در سال جاری است که قانون لایحه هوای پاک که ظرف دو هفته آینده به مجلس ارائه می شود، لایحه جامع ارزیابی زیست محیطی و لایحه جامع خاک و حفاظت از آن هستند.

به گفته وی، با تصویب این سه قانون بازوهای نظارتی و اجرایی سازمان محیط زیست قوی تر می شود.

متصدی با اشاره به مصوبه آلودگی هوا به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این معاونت گفت: مصوبه مقابله با آلودگی هوا در 9 محور اصلی و 35 فعالیت نیز ظرف 3 تا 5 سال آینده منجر به کاهش آلودگی هوا می شود.

25 درصد طرح های توسعه ای با ارزیابی زیست محیطی رد شدند

معاون انسانی سازمان محیط زیست یکی از مهمترین اقدامات این معاونت را ساماندهی ارزیابی ها و بازنگری در ساختار آنها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه های توسعه در استان ها توسط تیم تخصصی استانی و دانشگاهی و سمن ها بررسی می شود و چنانچه مبانی زیست محیطی در آنها در نظر گرفته نشده باشد، در همان مرحله استانی جلوی آن گرفته می شود که این اقدام نیز برای جلوگیری از تخریب محیط زیست بسیار مهم است.

وی بیان کرد: از 145 طرح توسعه ای که به این سازمان ارائه شده، حدود 25 درصد آنها به دلیل در نظر نگرفتن مسائل زیست محیطی و یا ارائه گزارش نادرست از سوی پیمانکار رد شده اند.

را ه اندازی 55 ایستگاه پایش گرد و غبار در سال جاری



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:پارازیت - محیط زیست - لایحه - گرد و غبار - آلودگی هوا - معاینه فنی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر اسناد و مدارک ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست به مجلس مورد توافق اکثر نمایندگان است، گفت: تنها یک نماینده از یکی از کمیسیونها به دلیل منافع شخصی افکار عمومی را مبنی بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی به ترکیبات سرطانزا منحرف می کند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید متصدی در نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بنزین پتروشیمی که از ا واسط سال 1389 در دولت قبل تولیدش آغاز شد و وارد چرخه سوخت کشور شد از نظر ما یک حلال است و نمی توان آن را به عنوان بنزین تعریف کرد.

به گفته وی، در پتروشیمی بنزین به دو شکل استخراج می شود یکی ریفورمیت و دیگری پیرولیز. بر اساس گواهی های خود پتروشیمی میزان بنزن حاصل از پیرولیز بین 40 الی 50 درصد و بنزن ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است.

کاهش شدید روزهای پاک با تولید بنزین پتروشیمی در سال 89

متصدی اظهار داشت: در ابتدای سال 89 بنزین تولیدی در پتروشیمی ها به صورت پیرولیز بود که به همین دلیل میزان بنزن تولیدی در هوا بسیار بالا بود به طوری که تعداد روزهای هوای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 و سپس تنها 3 روز در سالهای 90، 91 و 92 در پایتخت رسید.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل کاهش تعداد روزهای پاک در کلانشهرها به ویژه پایتخت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود که بررسیها نشان می دهد آروماتیک ها و ترکیبات حلقوی مانند بنزن از عوامل تولید این ذرات هستند.

مدارک مستند افزایش میزان بنزن با تولیدات پتروشیمی

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان به عنوان سازمانی که مسئولیت پایش و ارزیابی مواد سمی و خطرناک در هوای کشور را دارد، افزود: میزان بنزن را در سال های 89، 90 و 91 اندازه گیری کرده و در مدارک رسمی سازمان موجود است. علاوه بر این یکی از آزمایشگاههای معتمد سازمان محیط زیست هم میزان این ماده سمی و دیگر موارد آروماتیک را اندازه گیری کرده. همچنین دانشگاه شهید بهشتی و یکی از پروژه های مورد حمایت سازمان محیط زیست نیز مطالعاتی بر روی غلظت بنزن در هوای پایتخت انجام داده اند که تمامی این مدارک و اسناد موجود است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:بنزین - بنزن - آروماتیک - مجلس - سرطان - پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

زماني كه از خانه بيرون مي‌آيم نمي‌توانم به راحتي نفس بكشم. مسئولان و متوليان امر  بايد فكري  كنند و چاره‌اي بينديشند. اگر لازم باشد، حاضرم شخصا در اين امر پيش قدم ‌شوم.

تابناک - مجید انتظامی استاد موسیقی کشورمان در یادداشتی در آرمان نوشت:

در تصور عاميانه دم و بازدم نشانه زنده بودن است و زنده ماندن كه انسان تلاش مي‌كند فضاي اطراف خود را براي دم و بازدم و تنفسي بهتر خوب و خوب‌تر كند. دم و بازدم ضمانت زنده ماندن انسان است. فكر مي‌كنم مهمترين عامل زنده ماندن هر فرد با متغيرهايي مانند وضعيت محيط زيستي قابل تخمين است. 

حالا در مقياس انسان امروز در ايران بايد بگويم محيط زيستي كه نقش مهمي در زندگي روزمره من دارد را نمي‌توانم مثبت ارزيابي  كنم. آلودگي هوا، اين رفت و آمدها، اين ماشين‌ها، نبود كمپين‌هايي براي بهبود وضعيت زيستي كشور و هرچه كه با محيط زيست در ارتباط است را ناتوان و در وضعيت نامناسب مي‌بينم زيرا زماني كه از خانه بيرون مي‌آيم نمي‌توانم به راحتي نفس بكشم. مسئولان و متوليان امر  بايد فكري  كنند و چاره‌اي بينديشند.

اگر لازم باشد، حاضرم شخصا در اين امر پيش قدم ‌شوم و به تشكيل ان جي او‌ هاي واقعي در راستاي حفظ محيط زيست در كشورم كمك كنم. در اين زمينه  مردم نقش اصلي را بازي مي‌كنند هم مي‌توانند به حفظ محيط زيست شان كمك كنند و هم شايد به دليل ناآگاهي محيط زيست‌شان را نابود مي‌كنند. 

بعضي مواقع در خيابان برايم قابل درك نيست چرا مردم زباله‌هايشان  را از ماشين به بيرون مي‌اندازند. در برج‌ها و آپارتمان هايمان راهي براي ارتباط نزديك با محيط زيست خود نداريم. تكنولوژي و مدرنيته اثري تخريبي روي محيط زيست گذاشته‌اند. دادن مجوز‌هاي بي‌رويه براي ساخت وساز مسكن، قطعا به ضرر محيط زيست است. اگر كمپين‌هاي قوي و مستحكمي را داشتيم كه مي‌توانستند در مسائل مربوط به محيط  دخالت كنند، نيمي از مشكلات حل بود. معضل  ارتباطي داريم. در جامعه، هماهنگي ارگان‌ها بسيار ضعيف است از اين رو تاثير پذيري نهادها از يكديگر هم دشوار شده است. اين از عدم آگاهي و آموزش است زيرا اگر كمپين‌هاي قوي و با نقشه راه معين باشند، چنين اتفاقاتي رخ نمي‌دهد. 

پرسش اصلي ذهن ما به عنوان يك شهروند و مسئوليتي كه در قبال شهر خود داريم بايد اين باشد كه؛ آيا اين شهر متعلق به من و ما نيست؟ در پاسخ به اين سئوال به اينجا خواهيم رسيد كه مردم و شهرونداني كه رفتار مناسبي در قبال محيط زيست خود ندارند، با چه كسي لجبازي مي‌كنند؟ آيا ما به محيط زيست پيرامون خود احتياج نداريم و براي بقا به آن وابسته نيستيم؟ شهر يعني خانه اصلي مردم پس  بايد درحفظ خانه  اصلي خود كوشا باشيم.

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - شهر - آلودگی هوا - ان جی او - کمپین - مجید انتظامی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بنزین آلوده ؛‌ حملات کارشناسان، وکلا و مسوولان جدید - دفاع مقامات سابق / مجازات احتمالی عاملان توزیع بنزین پتروشیمی چیست؟ قرار است جلسه ای با کمیسیون انرژی درخصوص آلوده بودن یا نبودن بنزین پتروشیمی برگزار شود و از این طریق بسیاری از مسائل در این جلسه روشن می شود.

عصر ایران ؛ آزاده باقری - ماجرای بنزین آلوده پتروشیمی چند وقتی می شود که با اعلام معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در کنار آلودگی های دیگر نقل محافل شده و هر کس از ظن خود دراین باره صحبت هایی کرده است.

 از یک طرف مسئولان این دوره درگفتگو با عصر ایران، مسئولان دوره قبل را متهم به تولید بنزین آلوده می کنند و از طرف دیگر مسئولان دولت قبل این اتهام را کاملا رد کرده اند از جمله مدیر عامل پالایش و پخش دولت دهم می گوید کاملا ماجرا شکل سیاسی به خود گرفته است و حتی هم اکنون بنزین یورو2 را به اسم یورو4 وارد می کنند. 

این در حالی است که سه تن از وکلای کشور که یکی از آنها "پیمان عطار" است به دلیل آنکه دیده اند هیچ کدام از سازمان های مربوط در این خصوص اقدام قضایی نکرده اند دست به کار شده و از میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد شکایت کرده اند تا پای قوه قضاییه را نیز به میان بکشند و هرچه زودتر دلایل و مستندات رو شود و اگر قرار است اعلام جرم صورت بگیرد از این طریق با سرعت بیشتری این اتفاق رخ بدهد. 

در این گزارش عصر ایران پای صحبت های چند تن از مسئولان این دوره و دوره قبل از جمله سالاری و کاظمی، مدیران عامل پالایش و پخش دولت دهم و یازدهم، پیرموذن، نماینده کمیسیون صنایع، پورهاشم، رئیس سابق استاندارد تهران، پیمان عطار، وکیل پایه یک دادگستری و محمد درویش، کارشناس محیط زیست نشسته است که در ادامه بخوانید. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 خرداد 1393برچسب:بنزین - پتروشیمی - اکتان - محیط زیست - دولت دهم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

صدا و سیما در رفع مشکل آلودگی هوا کم‌کاری می‌کند صدای و سیما می‌تواند نقش زیادی در حل مشکل آلودگی هوا داشته باشد. اما کم کاری می‌کند. این سازمان ساعات طلایی تبلیغاتش را به درآوردن پول می‌گذراند و به فرهنگ سازی محیط زیست و آموزش بهینه مصرف انرژی در ساعات مناسب نمی‌پردازد. هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد.

ایلنا - نبی الله منصوری، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، در مورد علل آلودگی هوا به خبرنگار ایلنا گفت: رسیدن به شرایط نامساعد آلودگی هوا دو علت دارد یک علت به عوامل تولید کننده آلو دگی هوا بر می‌گردد و بخش دوم عوامل تشدید کننده آلودگی هوا است.

 وی افزود: در عوامل تولید کننده، خودرو‌ها بالای ۷۰ درصد نقش دارند و ۳۰ درصد دیگر به دلیل سیستم‌های گرمایش خانه‌ها، شرکت‌ها و مقداری هم به علت کارخانه‌های صنعتی است.

 منصوری ادامه داد: عوامل تولید کننده همیشه وجود دارند اما عوامل تشدید کننده در پاییز و زمستان به وجود می‌آیند و سبب می‌شوند که آلودگی هوا در سطح زمین محبوس بماند که تهران از نظر این عوامل که طبیعی هستند، مانند هوا‌شناسی، عرض جغرافیایی وجود کوه‌ها وجود یا عدم وجود باد و باران موقعیت بدی دارد.

 منصوری اضافه کرد: همچنین انتظار می‌رود هر چه ارتفاع بیشتر شود، دمای هوا نیز کمتر شود و آلودگی نیز صعود کند اما این اتفاق به علت پدیده وارونگی هوا رخ نمی‌دهد. و سبب می‌شود که آلودگی در سطح زمین بماند و به علت کمبود باد و باران رفع نشود و ما هم به طور مداوم با استفاده از خودرو و وسایل گرمایشی آن را تشدید می‌کنیم.

 وی افزود: عملکرد ما در زمینه حل این مشکل خوب نیست. محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی مدارس و کارخانجات برای کوتاه مدت مانند مسکن است و چاره‌ای جز انجام آنها نیست. اما باید در این زمینه آموزش داده شود و فرهنگ سازی شود تا افراد به صورت داوطلبانه از خودرو استفاده نکنند. همچنین آلودگی هوا در همه نقاط شهر مساوی نیست و در بعضی مناطق غیر مرکزی آلودگی کمتر است و شاید لازم نباشد مدارس در آنجا نیز تعطیل شوند. مدرسه‌ای که در کنار بزرگراه است شرایط متفاوتی نسبت به مدارسی که در حاشیه شهر هستند، دارد.

منصوری گفت: اما در مورد عملکرد کلان ما، هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو که از سال ۵۳ شروع شده است، اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد. در حال حاضر مردم نمی‌توانند به راحتی از مترو استفاده کنند زیرا بسیار شلوغ است و معطل می‌شوند. مترو ما توسعه نیافته است و مردم ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 23 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - صدا و سیما - مترو - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا«در حوزه فرهنگ ترافیک و تغییر در سبک استفاده از خودرو در سطح شهر دچار ضعف جدی هستیم. این در حالی است که این دو موضوع بسیار جدی و اساسی است و باید به آن توجه شود. همچنین در زمینه آلودگی هوا نیز باید به این نکته توجه داشت که در همه شهرهای بزرگ دنیا شرایط به گونه‌ای نیست که ابتدا هوا را آلوده کنند و سپس برای رفع این آلودگی دست به چاره‌اندیشی بزنند بلکه تلاش‌شان بر این است که آلودگی ایجاد نشود بنابراین در این بخش نیز به تصمیم‌گیری‌های جدی و تغییر سبک زندگی نیازمندیم

شهر خبر - بهرغم آنکه کارشناسان محیط‌زیست نسبت به قرار گرفتن آلودگی هوای پایتخت در شرایط اضطرار هشدار می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که استفاده از راهکارهای دم دستی مانند تعطیلی مدارس و ادارات همچنان اولین راهکاری است که اعضای کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا در پایتخت به آن تاکید دارند. این در حالی است که کارشناسان شهری بر این باورند که استفاده از راهکارهای طولانی مدت و بازگشت مسئولان به اسناد بالادستی کاهش آلودگی هوا می‌تواند مهم‌ترین راهکار موثر در رفع این مشکل در کلانشهر تهران باشد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اعتقاد دارد؛ تا زمانی که رفتار ترافیکی، نحوه استفاده از خودرو و سبک زندگی مان تغییر نکند، به هر میزان که بزرگراه بسازیم مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل نخواهد شد. قالیباف تاکید می‌کند: «ترافیک تهران آزارهنده و غیرقابل قبول و آلودگی هوای آن کشنده است و سلامت انسان‌ها را به‌طور جدی به خطر انداخته است، حفظ جان انسان‌ها نیز بر همه ما واجب است، آلودگی هوا حیات سالخوردگان، کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص را به خطر جدی انداخته است.»

بنابر طرح جامع حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و سایر اسناد بالادستی توسعه حمل‌و‌نقل عمومی مهم‌ترین راهکاری است که برای کاهش آلودگی هوا و رفع مشکل ترافیک در پایتخت پیشنهاد شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 23 خرداد 1393برچسب:فرهنگ ترافیک - آلودگی هوا - تهران - حمل و نقل عمومی - آموزش, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 عمل به آموزه های دینی و توصیه های اسلامی و استفاده از ظرفیت و جایگاه مردمی روحانیت نقش مهمی در کاهش چالش های زیست محیطی و ارتقاء فرهنگ عمومی در صیانت از نعمت های الهی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش اسلام و محیط زیست روز دوشنبه با حضور آیت الله باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، حجت الاسلام سعید جوادی آملی فرزند عالم ربانی آیت الله جوادی آملی، ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری، حجت الاسلام صادقی دادستان، حجت الاسلام علی نعمت اللهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، سردار میر حیدری فرمانده نیروی انتظامی و جمعی از روحانیون، ائمه جمعه و جماعات در سالن کنفرانس نمایشگاههای بین المللی استان قزوین برگزار شد.

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - دین - آیت الله - جوادی آملی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمام اسناد لازم مبنی بر سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی موجود است گفت: این مسئله کاملا شفاف است و با تهدید و تهمت ها، سازمان محیط زیست از موضع خود که حافظ سلامت مردم است کوتاه نمی آید.

دکتر معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سازمان محیط زیست با قوت اجرای استانداردهای آلودگی هوا را دنبال می کند و به لطف خداوند و با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نفت بنزین پتروشیمی از صحنه روزگار حذف شد.

به گفته وی، سازمان محیط زیست و وزارت نفت در این زمینه تعامل کامل با یکدیگر دارند و این فشارها، تهمت و تهدیدها که همه شان دروغ محض هستند هیچ اثری در انجام وظیفه ما که همانا خدمت کردن به مردم و تضمین سلامت محیط زیست است، ندارد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که دیگر دستگاهها، مسئولان، مردم عادی و رسانه ها در این زمینه با سازمان محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: به زودی با کمیسیون انرژی مجلس و فراکسیون محیط زیست جلسه می گذاریم.

وی در پاسخ به اینکه قرار بوده هفته گذشته این جلسه با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار شود، گفت: مشکل تنها تنظیم وقت است چرا که هم برنامه نمایندگان و هم برنامه سازمان در یکی دو هفته اخیر بسیار متراکم بود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه هفته گذشته کمیسیون انرژی مجلس در جلسه ای که برای بنزین پتروشیمی داشت اعلام کرده اسناد ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی کافی نیست، افزود: تمام سندها برای ارائه آماده شده و موجود است و موضوع سرطان زا بودن پتروشیمی بسیار شفاف بوده و مثل روز روشن است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۳/۲۱

مطالب مرتبط :



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:ابتکار - محیط زیست - بنزین پتروشیمی - سرطان - اسناد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران هوای تهران به علت وزش باد و گرد و غبار حاصل از آن هم‌اکنون در شرایط ناسالم قرار دارد و غلظت آلاینده ذرات معلق به قطر کمتر از 2.5 میکرون فراتر از حد مجاز است.

عصر ایران - طبق اعلام مرکز پایش آلودگی هوا، غلظت آلاینده ذرات معلق در هوای تهران با قطر کمتر از 2.5 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت هوا با شاخص کیفیت هوای 126 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
 
به گزارش ایسنا، طبق اطلاعیه مرکز پایش آلودگی هوا و با توجه به اطلاعات استان تهران دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ، هوای تهران به علت وزش باد و گرد و غبار حاصل از آن هم‌اکنون در شرایط ناسالم قرار دارد و غلظت آلاینده ذرات معلق به قطر کمتر از 2.5 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت هوا با شاخص کیفیت هوای 126 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
 
طبق این گزارش ، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، کودکان و سالمندان از فعالیت طولانی و سنگین در فضای باز خودداری نموده و سایر افراد نیز فعالیت طولانی مدت را کاهش داده و از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز خودداری نمایند. 

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی: آلودگی هوای تهران نگران کننده است

نتیجه تحقیق دانشگاه شریف: بنزین و دیزل تهران عامل مهم آلودگی هوا است/ فاصله زیاد با استانداردها

گزارش گاردین از بحران آلودگی هوا در تهران؛ اینجا مردم گازهای کشنده تنفس می کنند

روزانه ۳ تن مونواکسیدکربن در تهران



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - تهران - گرد و غبار - ناسالم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مشاور معاون رییس جمهوری در امور محیط زیست گفت: همگام با بحث اولویت سلامت، محیط زیست به عنوان محوری ترین برنامه مورد توجه دولت تدبیر و امید است.

به گزارش ایرنا، ˈسعید نمکیˈ روز چهارشنبه در حاشیه دومین نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مناطق مرکزی کشور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بازنگری در نیازهای سازمانی حفاظت محیط زیست، بهترین حرکتی است که اینک در حال انجام است.

وی به تدوین سیاستهای برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: در این سیاستها، محیط زیست در همه سازمان ها به عنوان اصلی ترین محور مورد توجه بوده و نگاه غالب پس از بحث سلامت، بخش محیط زیست است. 

وی گفت: پرداختن به ابعاد توسعه، بدون هماهنگی با مسائل زیست محیطی میسر نمی شود. 

نمکی تاکید کرد: قسمتی از درامد صنایع، درامد حاصل از یارانه ها و درامد ناشی از عوارض و مالیات صنایع نیز در برنامه ششم به محیط زیست و توسعه زیرساخت های این بخش اختصاص می یابد.

وی به نشست امروز مسوولان محیط زیست با مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرداختن به سیاستهای کلان زیست محیطی اشاره و ابراز امیدواری کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر ارگان ها از جمله سازمان جنگل ها و مراتع و وزارت صنایع و معادن بتواند از عوارض دامنگیر طبیعت در سالهای آتی پیشگیری کند.

وی سیل، توفان و تمام اتفاقات طبیعت را ناشی از عدم توجه به محیط زیست در گذشته دانست و خاطرنشان کرد: رفتار خشونت آمیز با طبیعت باید به رفتار محبت آمیز تغییر کند که این مساله مستلزم کار فرهنگی و یاری تشکل های مردم نهاد است.

وی با اشاره به اعمال بخش حاکمیتی محیط زیست در سایر نهادها در برنامه توسعه کشور ابراز امیدواری کرد: در سال آینده بتوانیم با رویکردهای جدید به بحث توسعه کشور بنگریم. 

دومین نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مناطق مرکزی کشور با حضور نمایندگان (سمن های) شش استان مرکزی شامل کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، یزد، قم ، مرکزی و اصفهان به مدت دو روز در دانشگاه آزاد کاشان برگزار می شود.

تاریخ خبر: 21/03/1393 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - سمن - سازمان های مردم نهاد - برنامه ششم توسعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای کرمان ناشی از کارخانه های سیمان و فولاد واقع درشهرک صنعتی، نیروگاه باغین و سایرصنایع مستقر در شهرک صنعتی جوپار.

یکی از مخاطبان تابناک در کرمان با نام «مهدی» در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

ضمن خداقوت، تصاویر ارسالی مربوط به آلودگی شدید هوای کرمان درساعت 7:40 روز 15/10/92 است که همانطورکه قبلاً گفته شدعمدتا مربوط است به کارخانه های  سیمان و فولاد واقع درشهرک صنعتی ، نیروگاه باغین و سایرصنایع مستقر در شهرک صنعتی جوپار.

باتوجه به اینکه رطوبت هو ادر کرمان پایین می باشد ملاحظه می فرمایید که به علت سردی هوا،آلودگی تولیدشده ازصنایع درطول ساعات کارشبانه برروی شهرباقی مانده است نکته قابل تامل آن است که به محض غروب آفتاب حجم عظیم دودوغبار ازاین صنایع قابل مشاهده است و این موضوعی است که سالها است ادامه دارد ولی مسئولین هیچ اقدامی نمی کنند و جمعیت زیادی نیز در کنار این صنایع زندگی می کنند.

برای مشاهده تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - کرمان - کارخانه - نیروگاه - سیمان - فولاد - باغین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

قتل،‌ قتل است و فرقی نمی کند که کسی با چاقو آدم بکشد یا با بنزین پتروشیمی...آیا رئیس جمهور وقت،‌ وزیران نفت وقت و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست از سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی آگاهی نداشتند؟!

 انتخاب (Entekhab.ir) : معاون وزیر نفت به تازگی تایید کرده است بنزین تولید شده در تأسیسات پتروشیمی، سرطان زا است و دلیل افزایش سرطان در کلان شهرها و تهران در چند سال اخیر نیز همین بنزین پتروشیمی بوده است.


به گزارش عصر ایران، عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر (15 اردیبهشت 1393) یکی از دلایل افزایش سرطان در تهران و سایر کلانشهرهای کشور را به بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها نسبت داد و آلاینده بودن بنزین پتروشیمی‌ را تایید کرد.

پیش از این بيژن زنگنه وزير نفت هم گفته بود: بنا به گزارش شركت پالايشگاه و پخش،بنزین توليد شده در پتروشيمي‌ها قطعاً آلاينده و خارج از استاندارد است. 

معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفته است: بنزين توليدي پتروشيمي تركيب خطرناكي است كه به اشتباه در چهار سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته كه خطرات جاني بسياري را براي مردم داشته است. 

آیا عاملان توزیع
 
مقامات دولت احمدی نژاد از چهار سال پیش دست به تولید ماده ای شبیه بنزین در تاسیسات پتروشیمی ایران زدند. براساس این طرح، تاسیسات پتروشیمی ایران ، سوختی تولید می کردند که شبیه بنزین بود و به نام بنزین پتروشیمی معروف شد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:بنزین - پتروشیمی - احمدی نژاد - سرطان - قتل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مصرف سالانه 50 میلیارد نخ سیگار در کشور ، نسبت به توسعه مصرف دخانیات مصر، پاکستان و ایران تا 40 سال آینده هشداد داد و گفت: جریمه فروش سیگار، به 20 میلیون تومان افزایش یافت.

رجا نیوز - کاظم ندافی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بدون دخانیات «افزایش مالیات بر دخانیات» را در نظر گرفته است، از امضای پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی توسط ایران خبر داد و اظهار داشت: مراحل تصویب این پروتکل را در مجلس پیگیریم. تصویب این پروتکل در مباحث مربوط به قاچاق مواد دخانی اثرات بسیار خوبی دارد و می‌توان مشکلات مربوط به کنترل قاچاق را کاهش داد. در مجموع تصویب این پروتکل در رابطه با کنترل مصرف دخانی بسیار موثر خواهد بود.
 
ندافی با اشاره به گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی ادامه داد: بر اساس این گزارش، در صورتی که مصرف مواد دخانی با روند فعلی ادامه یابد، مصر، پاکستان و ایران در ۴۰ سال آینده کانون توسعه مصرف دخانیات قلمداد خواهند شد. قلیان نیز در منطقه مدیترانه شرقی بخش عمده‌ای از بازار مواد دخانی را اشغال کرده است.
 
وی با انتقاد از قیمت پایین سیگار افزود: منطقه مدیترانه شرقی از لحاظ پایین بودن قیمت سیگار دومین رتبه را در دنیا دارد. همچنین، منطقه مدیترانه شرقی در رده سوم کمترین مالیات اخذ شده بر دخانیات است. این در حالی است که با افزایش ۵۰ درصدی مالیات بر دخانیات ۳.۵ میلیون نفر کمتر مواد دخانی مصرف می‌کنند. همچنین، ۸۷۵ هزار نفر نیز کمتر جان خود را به دلیل بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات از دست می‌دهند. بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم روند فعلی افزایش مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان را کاهش دهیم.
 
ندافی با اشاره به مصرف سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور گفت: این تعداد سیگار مصرفی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. یعنی هزینه‌ای که دولت امسال جهت طرح تحول سلامت اختصاص داده است. وی در نشست خبری هفته بدون دخانیات با اشاره به شعار در نظر گرفته شده برای این هفته «زندگی عاری از دخانیات، با خود مراقبتی»، ضمن هشدار نسبت به روند افزایشی مصرف قلیان افزود: به طور متوسط روزانه ۳.۵ درصد مصرف قلیان در کشور گزارش شده است که این مصرف در مردان از شیوع ۴.۷ درصدی و در زنان از شیوع ۲.۳ درصدی برخوردار است و روند مصرف قلیان در زنان نگران کننده تر از مردان است. تمایل جوانان و مردم به مصرف محصولات دخانی غیرسیگار نگران کننده است باید با اجرای دقیق قانون بر این چالش غلبه کنیم و بتوانیم وضعیت بهتری را در کشور رقم بزنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:سیگار - قلیان - مالیات - دخانیات - جرایم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کارخانه روغن نباتی شیراز آلودگی قطعی دارد و دمل چرکینی شده که باید از شهر برود و اگر زمین اوقافی است تاوان آن را نباید کودکان، جانبازان شیمیایی و کهنسالان شیراز بدهند.

عصر ایران نوشت : مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در حال حاضر 10 تالاب طبیعی استان فارس به طور کامل خشک شده است. 

به گزارش فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی بعد از ظهر امروز در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: اگر مواد سرطان‌زا مانند سموم شیمیایی که در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود را کنترل کنیم به احداث روزشمار بیمارستان‌ها نیاز نخواهد بود. 
 
وی افزود: در حالی که خودسوزی دشت‌ها و فرونشست خاک و خشکسالی شدید در فارس آغاز شده به درستی باید گفت قهر طبیعت آغاز شده است. 
 
ابراهیمی ادامه داد: باید برای شیراز تصمیم بگیریم که یکی از هشت کلان شهر آلوده از نظر هوا است. 
 
وی اضافه کرد: مهم‌ترین مولفه در حوزه تاثیر‌گذاری محیط زیست مشارکت مردمی است چنان که در بحث پسماندها شهرداری امکان ندارد بدون همراهی مردم به اهداف زیست محیطی شهری دست یابد. 
 
مرثیه‌ای برای منابع آبی 
 
مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود که ۹.۵ میلیارد متر مکعب آن برای کشاورزی صرف می‌شود و ۷.۵ میلیارد متر مکعب آن از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود. 
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مطالعات ما دو میلیارد متر مکعب کسری مخازن را نشان می‌دهد و هر چند همکاران ما در آبفا ارقام دیگری ذکر کنند در اصل مساله تفاوت ندارد و باید در حفظ این میراث مشترک بین‌نسلی کوشید. 
 
۱۰ تالاب طبیعی فارس خشک شده است 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:استان فارس - شیراز - آلودگی هوا - تالاب - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

حقانی: فرسودگی خودروها، مصرف سوخت بیشتررئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از محورهای برنامه کاهش آلودگی هوا حذف خودروهای کهنه و فرسوده از چرخه حمل و نقل است، گفت: 25 درصد خودروهای سواری با سن بالای 20 سال در سطح شهر تردد می کنند و حدود 45 درصد از مصرف سوخت را به علت فرسودگی به خود اختصاص داده اند .

به گزارش چهره نیوز، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت و گو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر 80 درصد از ریشه های آلودگی هوای پایتخت در گرو خودروهایی است که آلودگی ایجاد می کنند و به عنوان آلودگی متحرک هستند و بخشی نیز مانند صنایع آلاینده ثابت هستند.

او با اشاره به قانون کاهش آلودگی هوا مصوب مجلس  تصریح کرد: قانونی در سال 79 به منظور کاهش آلودگی هوا در هفت محور تهیه شد که اگر اجرا شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. ما نیز در شورای شهر پیگیر اجرای آن خواهیم بود. برنامه جامعی است که ناشی از حمل و نقل و خودروها و سوخت است و در آن باید از خودروهای استاندارد و مطابق با استانداردهای بین الملل استفاده شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از محورهای برنامه کاهش آلودگی هوا حذف خودروهای کهنه و فرسوده از چرخه حمل و نقل است، گفت: 25 درصد خودروهای سواری با سن بالای 20 سال در سطح شهر تردد می کنند و حدود 45 درصد از مصرف سوخت را به علت کهنگی به خود اختصاص دادند .

او در خصوص اهمیت حمل و نقل عمومی در طرح کاهش آلودگی هوا افزود: یکی از دیگر محورها توجه به حمل و نقل عمومی است که باید تا حد امکان از کاربرد خودروهای تک سرنشین خودداری کنیم. از طرفی باید در برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران در سال 30 کیلومتر مترو داشته باشیم که خطوط مترو شهر تهران باید به 700 کیلومتر برسد که اگر این امر محقق شود در کاهش آلودگی هوا بسیار اثرگذار است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:محمد حقانی - تهران - آلودگی هوا - محیط زیست - شورای شهر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بنزین وارداتی از بنزین پتروشیمی ارزانتر استمعاون وزیر نفت گفت: در شرایطی که بنزین تولیدی با ریفورمیت پتروشیمی‌ها آلوده بوده و قیمت تمام شده آن از بنزین وارداتی گرانتر است، واردات بنزین منطقی تر است.

عباس کاظمی درباره توقف تولید ریفورمیت مورد نیاز برای تولید بنزین از سوی پتروشیمی‌ها تاکید کرد: بنزن و آروماتیک بنزین‌های پتروشیمی از حد مجاز بالاتر بود و در شرایطی که می‌توانستیم نیاز کشور را از طریق بنزین وارداتی که بنزن و اکتان آن کمتر است تامین کنیم، واردات منطقی‌تر است.
 
وی با بیان این‌که میزان بنزن موجود در هوای تهران در خرداد ماه سال جاری نسبت به خرداد ماه سال گذشته یک سوم است و گوگرد نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است افزود: قیمت تمام شده بنزینی که با ریفورمیت پتروشیمی‌ها تولید می شد، بالاتر از قیمت تمام شده بنزین وارداتی است؛ به عبارت دیگر می توان گفت بنزین وارداتی در هر تن 60 دلار از بنزینی که با ریفورمیت پتروشیمی‌ها تولید می شد، ارزان‌تر تمام می‌شود. به گفته او پتروشیمی‌ها می توانند ریفورمیت تولیدی خود را با قیمت‌های بالاتر صادر کنند.

معاون وزیر نفت با بیان این‌که اکنون بنزین سوپر با بنزن کمتری وارد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: همچنین بنزین پالایشگاه اراک که دارای بنزن کمتر از یک (0.86) بود در گذشته با بنزین سایر پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شد اما با اقداماتی که انجام دادیم این بنزین در تهران، اراک و کرج به صورت مجزا عرضه می‌شود و بنابراین در این سه شهر بنزین با استاندارد یورو 4 و بنزن 0.86 عرضه می‌شود. وی با بیان این‌که نمی‌توان گفت بنزین پالایشگاه‌ها از نظر استاندارد یورو مطلوب است، خاطرنشان کرد: البته بنزن، بنزین پالایشگاه‌ها از پتروشیمی‌ها کمتر بوده و همچنین دارای آروماتیک و اکتان کمتری نیز است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به این‌که در شهر تبریز از 15 خرداد ماه بنزین یورو 4 توسط پالایشگاه این شهر تولید می‌شود، گفت:‌بخشی از بنزین وارداتی یورو 4 را نیز در شهر اهواز عرضه می کنیم تا بدین ترتیب پنج شهر تهران، اراک، کرج، تبریز و اهواز بنزین با استاندارد یورو 4 مصرف کنند. وی با بیان این‌که در شهر اصفهان نیز پالایشگاه اصفهان از مهر ماه راه اندازی شده و در سه شهر شیراز، مشهد و اصفهان نیز بنزین یورو 4 عرضه می‌شود، گفت: با طرح بهینه‌سازی مصرف بنزین امیدواریم در بندرعباس نیز تا آخر سال بنزین یورو 4 عرضه شود تا به مصوبه مجلس و مصوبات متعدد دولت در 10 سال گذشته مبنی بر مصرف بنزین یورو 4 در کلانشهرها عمل کنیم.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 خرداد 1393برچسب:عباس کاظمی - بنزین - بنزن - پتروشیمی - پالایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: محیط زیست از مسایل اساسی و بسیار مهم جامعه است که در سال‌های گذشته آنگونه که باید و شاید به آن در سطح کشور توجه نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه محیط زیست یک جایگاه ارزشمند، وسیع و گسترده بوده و در بردارنده بسیاری از حوزه‌های طبیعی و انسانی است، گفت: محیط زیست در حقیقت در همه شئون جوامع بشری تاثیرگذار است و با توجه به این جایگاه والا و ارزشمند باید بیش از پیش به آن توجه شود.

وی حفظ و حراست از محیط زیست را یک وظیفه و تکلیف همگانی دانست و ادامه داد: آحاد جامعه باید با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق و مستمر، نسبت به رعایت و حفظ مسایل زیست محیطی، دغدغه وجدانی و دینی داشته باشند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آثار زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی و آسیب‌هایی که عدم رعایت اصول و قوانین زیست محیطی به جامعه و کشور وارد می‌کند، تصریح کرد: باید با همکاری حوزه‌های علمیه، کار علمی و پژوهشی مناسبی درباره جایگاه محیط زیست در آموزه‌های دینی انجام شده و در اختیار مردم به ویژه نخبگان و صاحبنظران به منظور حضور موثر و همه جانبه آنها، قرار بگیرد.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه امیدواریم با تلاش همه جانبه مسئولان امر به سطح مطلوبی از شاخص‌ها و مولفه‌های زیست محیطی در کشور و در استان قم دست یابیم، گفت: باید با ارائه گزارش هفتگی در رسانه ملی (صدا و سیما) و آموزش گسترده همگانی، حفظ و حراست از محیط زیست به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و آحاد جامعه نسبت به این مسئله خطیر و حساس توجه و دقت نظر داشته باشند.

تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ 

مطالب مرتبط :

هشدار به مسئولان برای سقوط 70 پله‌ای محیط زیست

عدم رعایت امور زیست محیطی سبب آلودگی و تخریب طبیعت شده است



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 خرداد 1393برچسب:فاضل لنکرانی - محیط زیست - حوزه علمیه , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ظاهرا ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم 20 سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.

علی جنتی در یک نشست صبحانه و حاشیه آن اظهاراتی را درباره تأثیر گروه‌های فشار بر وزارت ارشاد، فیلترینگ، ماهواره و پارازیت و اقدامات این وزارتخانه درباره حجاب مطرح کرد که خبر کامل آن در عصر ایران به نقل از ایسنا آمده است. با توجه به نقش پارازیتها در آلودگی تشعشعی هوا در اینجا این بخش از سخنان وزیر ارشاد را تقدیم می کنیم.

 علی جنتی با حضور در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی‌، صنایع و معادن ایران که روز یکشنبه 18 خردادماه برگزار شد‌، پس از شنیدن سخنان اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران، با تأکید بر ضرورت کاهش فشار در حوزه فرهنگ اظهار کرد: من کاملا این موضوع را قبول دارم و از کمک‌های شما در این زمینه استقبال می‌کنم که قلمرو فرهنگ برای حرکت و خلاقیت به یک فضای باز نیاز دارد. من بارها گفته‌ام که فرهنگ را در محیط‌های بسته و گلخانه‌ای نمی‌توانیم رشد بدهیم. باید در محیط باز با تضارب آرا و تبادل اندیشه فرهنگ را رشد دهیم که تا اندازه‌ای این موضوع ایجاد شده اما مطلوب نیست و ما هنوز تحمل شنیدن حرف مخالف و حرف متفاوت با سلیقه خود را نداریم. باید این تحمل را در خود ایجاد کنیم.

 او افزود: براساس تعلیمات قرآن، باید حرف خود را با منطق بزنیم. رییس‌جمهور ما یک جمله می‌گویند و همین یک جمله را نمی‌توانند تحمل کنند. می‌گویند شما در انگلیس درس خوانده‌اید یا در قم؟ باید فضایی باشد که راحت حرف‌های‌مان را بزنیم تا کشور رشد کند. باید کاری کنیم که علاوه بر پیشینه پرافتخارمان بتوانیم به امروزمان هم افتخار کنیم و فضایی ایجاد شود که در کتاب‌ها و مطبوعات‌مان همه هرچیزی می‌خواهند بنویسند، تخریب هم نکنند. در سینما و حوزه‌های دیگر هم همین‌طور باید فضا را باز کرد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت باز شدن فضا، به دورانی اشاره کرد که با دستگاه ویدیو و فکس هم مشکل داشتیم.

 جنتی با اشاره به لزوم باز شدن فضا در حوزه فرهنگ‌ و سایر حوزه‌ها گفت: در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هنوز نمی‌دانیم که وایبر و واتس آپ را باید فیلتر کنیم یا نه؟ زمانی با ویدیو هم مشکل داشتیم که حل شد. حتی زمانی سر فکس هم حرف داشتیم.

او در ادامه اظهار کرد: وقتی استاندار خراسان بودم آقای غرضی وزیر ارتباطات بودند. در آن زمان یک‌سری دستگاه فکس فرستاده بودند برای وزیران و استاندارها و نامه محرمانه هم همراهش بود که این فکس فقط در اتاق شما باشد و کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. ظاهرا ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم 20 سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 خرداد 1393برچسب:علی جنتی - وزیر ارشاد - پارازیت - ماهواره, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دختر مهدی صباغی بازیگر سینما و تلویزیون درباره وضعیت سلامت پدرش که به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شده است، توضیح داد.

سارا صباغی دختر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره وضعیت فعلی پدر خود به خبرنگار مهر گفت: پدرم هفته پیش به دلیل فشار کاری دچار یک سکته خفیف شد، روز یکشنبه 4 خرداد وی را به بیمارستان بردیم و در بخش آی سی یو بستری شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه به گفته پزشک، خطر رفع شده است. پزشک دلیل این سکته را فشار کاری و همچنین هوای آلوده دانسته و توصیه کرده است که بعد از بهتر شدن حال پدرم برای اینکه حال و هوایش عوض شود سفر کند.

صباغی با اشاره به اینکه پدرش به مسافرت و استراحت بیشتری نیاز دارد، عنوان کرد: سن پدر بالا رفته است و او باید استراحت بیشتری داشته باشد. با این وجود در این مدت فشار کاری زیادی به پدر وارد شد.

دختر مهدی صباغی در پایان درباره وضعیت فعلی پدر خود گفت: پدر هم اکنون از بخش آی سی یو مرخص شده است با این حال هنوز باید طبق نظر دکتر تحت مراقبت باشد و فقط گاهی اوقات می‌توان ملاقاتی کوتاه با وی داشت. بعد از این هم به نظر دکتر بستگی دارد که چه زمانی می‌تواند مرخص شود.

مهدی صباغی متولد 1330 در مشهد است. وی در سینما در فیلم‌های سایه خیال، گل یخ، كافه‌ستاره و .... به ایفای نقش پرداخته است و هم اكنون با معاونت صدای جمهوری اسلامی  ایران همكاری داشته و مسلط به 9 لهجه با گویش‌های مختلف به ویژه استان خراسان است. از آخرین کارهای وی می‌توان به برنامه رادیویی «کوی نشاط» در رادیو ایران اشاره کرد که در آنها نقش‌های آقای نباتی و آلن سلون را عهده دار بود. صباغی همچنین در برنامه نمایشی «صدای عبرت» نیز صداپیشگی كرده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:مهدی صباغی - سکته قلبی - آلودگی هوا - بازیگر - سینما - تلویزیون, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

الف - احداث برجهای دو قلوی شیراز در یکی از باغ های این شهر زیبا، در منطقه ای شلوغ و پرترافیک، مدتی است که در رسانه ها و محافل مورد بحث قرار گرفته است. در این زمینه مدتی قبل نیز با درخواست برخی از هموطنان شیرازی، الف در مطلبی با عنوان «باغ‌های شهر، قربانی برج‌های دوقلو می شوند!» به این موضوع و حواشی  آن  پرداخت. در ادامه این تقاضاها و بنا بر پیگیری برخی از هموطنان شیرازی و ارسال مصوبه شورای شهر برای سایت الف، احمد توکلی بر حسب وظیفه ای که هر نماینده در برابر همه ملت بر عهده دارد، اقدام به ارسال نامه و پیگیری این موضوع از طریق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نموده که متن این نامه بدین شرح می باشد:

بسمه تعالی

برادر ارجمند جناب آقای دکتر جلالی
رئیس محترم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
لطفا دستور فرمایید مصوبه شورای شهر شیراز به شماره 214 که متن آن پیوست است، با قوانین سنجیده شود و تعیین تکلیف گردد. ضمنا با توجه به موقعیت زمین در نزدیکی بیمارستان نمازی و چمران در انتهای بلوار کریمخان زند از حیث شهرسازی صحت این تصمیم ارزیابی گردد. دانشگاهیان دانشگاه شیراز(مهندسی معماری) اعتراضات گسترده ای را علیه این تصمیم دارند که ضروری به نظر می رسد مرکز نظر آنان را نیز بشنود.

با تشکر     
احمد توکلی


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:باغ فرزانه - شیراز - شورای شهر - برجهای دوقلو - توکلی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

الف - فتح الله آملی (جوادی) - كاري از دستش برنمي‌آيد. نه سرمايه دارد و نه فرياد بلد است. پشت و پناهي هم ندارد. پول هم ندارد. در مقابل هر حمله و هجومي نيز دفاعي بلد نيست. نمي‌تواند از خود دفاع كند. لذا در همه جاي دنيا سعي مي‌كنند كه چهارچشمي از او مراقبت كنند. آنها كه دورنگر هستند و فريادهاي در گلو مانده محيط‌زيست را مي‌شنوند و عقل و هوش درست هم دارند ، همه همت خويش را به كار مي‌گيرند تا به كمك او بيايند. اگر او گلويي براي فرياد و اعتراض ندارد آنها فريادهايشان را به كمك او مي‌آورند چون مي‌دانند هر مرگي كه در اين حوزه اتفاق بيفتد گرچه خاموش است اما مرگ آنها را نيز رقم مي‌زند.

در برخي كشورها قدرت نهادها و سازمانهاي طرفدار محيط‌زيست از قدرت هر پليس و دستگاه حاكمه‌اي هم بيشتر است. اما در ايران، محيط‌زيست متأسفانه نه در دستگاه عريض و طويل دولت حاميان چندان بانفوذي داشته و نه سازمانها و نهادهاي مردمي و غيردولتي و تشكلهاي مردم‌نهاد قدرتمندي برايش پا گرفته‌اند كه بتوانند از آن آنچنان كه بايد حفاظت كنند. به همين خاطر همواره محيط‌زيست يا با تبر صاحبان ثروت روبرو بوده و يا با شمشير صاحبان قدرت... اما محيط‌زيست در هر زمان و هر دوره با مرگ خاموش خود و به قيمت جان خويش درسهاي عبرت‌آموز به ما داده و بر غم و اندوه بي‌تكليفي و بي‌تدبيري و بي‌تفاوتي ما افزوده است.

اين روزها وقتي مي‌شنويم كه از درياچه اروميه تنها كالبد نيمه‌جاني باقي مانده كه دارد نفسهاي آخرش را مي‌كشد فرياد و آه و ناله و فغان از هر سو بلند مي‌كنيم و مرثيه‌سرايي را آغاز مي‌كنيم، اما بيماري را كه به مرحله مرگ افتاده با چه ميزان هزينه و چه مقدار صرف وقت و با چند عمل جراحي مي‌توان به زندگي برگرداند؟ بيماري كه قبل از وخيم شدن بيماري‌اش با اندكي مراقبت و توجه مي‌توانست به اين حال و روز نيفتد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - دریاچه ارومیه - جنگل - سرمایه , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هر سال ۵ ژوئن برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاریخچه  روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هر ساله در ۵ ژوئن در سراسر جهان UNEP مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و غیره.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است. هر سال نیز یکی از مسایلی که به شدت محیط زیست را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود.

شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۴ به نشانه مقابله با گرمایش زمین اینگونه انتخاب شده است:

صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را  Raise Your Voice not the sea level

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود درباره تغییرات آب و هوایی، تأکید کرده است که گرمایش زمین سلامت٬ چشم ‌انداز اقتصادی، منابع آب و غذای میلیاردها نفر از مردم کره زمین را در معرض خطر قرار داده است و مجمع بین ‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تأثیرات گرمایش زمین در تمام نقاط جهان قابل لمس است و این پدیده، امکان مواجهه با کمبود مواد غذایی٬ بلایای طبیعی و خطر بروز جنگ را به همراه خواهد داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 خرداد 1393برچسب:روز جهانی - محیط زیست - سازمان ملل - گرمایش زمین - آب و هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 من از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم چرا که اگر یک جایی مشکل زیست محیطی است فریاد می‌زنند، چرا که این مسئله، مسئله زندگی مردم و حیات مردم است.

به گزارش بولتن نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جمع کارکنان حفاظت محیط‌زیست و در محل این سازمان گفت: محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. یک روزگاری بود که بشر در آغاز صنعتی‌شدن، آثار و عواقب مشکلات و پیامدهای صنعتی‌شدن و مداخلات بشر در طبیعت را به خوبی لمس نمی‌کرد، حتی افتخار می‌کرد که در طبیعت مداخله می‌کند، حتی مدعی بود که این مداخلاتش زیبایی‌افرین است و زندگی را سهل و آسان می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از پیشرفت‌های علمی شرایط زندگی را برای بشر آسان کرده است، اما همچنان ما می‌بایست اقدامات جبرانی هم انجام می‌دادیم.

رئيس‌جمهور افزود: در گذشته براي اينکه آب خوردن منزل تامين شود حداقل بايد فرد کوزه و سطل را برمي‌داشت و يکي دو کيلومتر مي‌رفت لب چشمه يا نهر يا در برخي شهرها که وضعشان بهتر بود مي‌رفت آب‌انبار، آب انبارهايي که 50 - 40 پله‌اي بود و آن ظرف را پر از آب مي‌کرد و به خانه مي‌آورد.

روحانی اضافه کرد: خداوند بدن را نیافریده برای پشت میز. این بدن آفریده شده برای حرکت و تحرک و راه رفتن، برای اینکه در حد خودش باری را جابه جا کند یا اگر از این روستا می‌خواست به روستای بغلی برود پیاده می‌رفت یا با چهارپا می‌رفت که خود سوار شدن چارپا هم تحرک و ورزش بود.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: تعارضی بین دنیای مدرن و طبیعت وجود دارد که مثل سنت و مدرنیته است. مدرنیته وقتی می‌آید با سنت مبارزه می‌کند.

روحانی اظهارداشت: فکر می‌کنم اسم سازمان محیط زیست از سال 1350 درست شد. قانون اساسی هم خیلی روشن برای ما راه را بیان کرده که ما نباید محیط زیست را تحریب و  آلوده کنیم که این دو معظلی است که می‌تواند محیط زیست را تهدید کند.

رئیس‌جمهور افزود: معضل آب معضل بزرگی است. سفره‌های آب همه پایین آمده و این خود یک معضل محیط زیست است که آب‌ها را شور می‌کند.

روحانی ادامه داد: من در دولت یازدهم هم خوشحالم و هم افتخار می‌کنم که در اولین جلسه دولت همان طور که قول داده بودم، مصوبه‌ای را راجع به دریاچه ارومیه گذراندیم، خوشحالم که دولت کارش را با مسئله محیط زیست شروع کرد، البته این معنایش این نیست که در مسئله محیط زیست دولت قادر است معضلات را حل کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 خرداد 1393برچسب:روحانی - محیط زیست - دین - مردم نهاد - دولت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

با اعلام فهرست 20 شهر آلوده جهان و قرارگیری خرم آباد از کشور ایران در میان این شهرها تلنگری به افکار عمومی زده شد تا ضمن واکنشهای متفاوت به گزارش سازمان جهانی بهداشت همه نگاهها به سمت پدیده گرد و غبار به عنوان متهم ردیف اول این پرونده کشیده شود.


سلامانه : پیش از این نیز شهر اهواز در فهرست آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته بود و موجی از تایید و تکذیبهای مسئولان امر در سازمان محیط زیست را به دنبال داشت تا این بار شرایط در مورد شهر خرم آباد که روزی به دیار چشمه ها و کوهها شهرت داشته است، تکرار می شود.

این در حالی است که از زمان رسانه ای شدن موضوع قرارگیری خرم آباد در فهرست شهرهای آلوده جهان این خبر در سطح شبکه های اجتماعی و از طریق پیامک میان مردم منتشر شده تا بسیاری در مورد ملاک های سازمان بهداشت جهانی برای انتخاب خرم آباد به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان سردرگم شوند.

انتخاب خرم آباد به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان بر اساس ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده است و همین محدود کردن قطر ذرات، خرم آباد را بالاتر از شهرهایی مانند اهواز و حتی تهران قرار داده است چرا که خرم آباد به دلیل قرارگیری در خط دوم هجوم ریزگردها میزبان ذرات ریزتر گرد و غبار بوده و ذرات درشت تر در هوای استانهای مرزی مانند اهواز، ایلام و کرمانشاه باقی مانده و فرونشست پیدا می کند و ذرات سبک تر راهی آسمان لرستان می شود.

در داده هایی که روی سایت سازمان بهداشت جهانی از شهرهای مختلف دنیا بارگذاری شده است شهری مانند اهواز در زمینه وضعیت ذرات معلق با قطر 10 میکرون وضعیت بسیار بحرانی تری نسبت به خرم آباد دارد ولی خرم آباد در زمینه ذرات ریزتر از 2.5 میکرون که البته در نوع خود خطرناک تر هستند در وضعیت بدتری قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی که هفتم ماه می 2014 منتشر شده است به نظر می رسد 1600 شهرستان از 91 کشور دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته و اطلاعات مورد استناد از گزارشهای ملی، محلی، وب سایتهای ملی و محلی، سازمانهای ملی مربوطه و در صورت عدم وجود داده ها در این منابع از آژانس های سازمان ملل، سازمان های توسعه و مقالات مجلات کارشناسی شده گرفته شده است.

هدف سازمان بهداشت جهانی از انتشار این گزارش دادن هشدارهایی به ساکنان شهرهای مختلف دنیا و مسئولان امر در زمینه عوارض آلودگی هوا، بیماری های ناشی از این پدیده، نگرانی در زمینه مرگ زودرس مردم بر اثر آلودگی هوا و ارائه راهکارهایی برای کاهش میزان آلودگی هوا بوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:اهواز - خرم آباد - ذرات - گرد و غبار - بهداشت جهانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از سال 86 تاکنون 10 درصد از میزان اعتبارات تعهد شده طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تخصیص یافته است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، انصاری در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، افزود: از سال 86 که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تصویب شده است تا کنون 10 درصد از برنامه‌های این طرح برای کاهش آلودگی اجرایی شده است.

وی گفت : براساس اعلام دستگاه‌های متولی اجرای برنامه‌های طرح جامع به دبیرخانه طرح حدود 45 درصد از برنامه‌های این طرح اجرایی شده است ولی با بررسی بندهای این برنامه مشخص شد برنامه‌های اجرا شده از محل اعتبارات داخلی انجام شده و تنها 10 درصد از برنامه‌ها بر اساس اعتبارات تخصیص یافته اجرا شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزایش یک هزار دستگاه تاکسی گاز سوز در شهر اراک، اصلاح وضعیت ترافیک ورودی شهر از طریق چهار گذرگاه غیر هم‌سطح، گاز سوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، احداث چهار پارک سوار درون شهری، ایجاد سه پایانه مسافربری در اراک، هوشمند سازی حمل و نقل و ترافیک شهری، احداث 6 پارکینگ طبقاتی، کمک به احداث 7 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، انتقال و تغییر تکنولوژی کوره‌های آجرپزی دستی و سنتی به محل جدید، تکمیل کنار گذر شمالی و کمربندی شمالی اراک، کمک به بازگشایی معبر 55 متری اراک و اجرای پروژه حمل و نقل ریلی درون شهری حداقل به طول 50 کیلومتر را از جمله برنامه‌های اجرایی نشده طرح جامع کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

انصاری با تأکید بر اینکه این پروژه‌ها به علت عدم تامین اعتبار اجرایی نشده است افزود: با اجرای برنامه‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بخش عظیمی از آلودگی هوای اراک کاسته خواهد شد.

وی، اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را 300 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تا کنون 24.5 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی از کاهش 75 درصدی روزهای ناسالم در اراک خبر داد و گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون اراک 7 روز ناسالم داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 27 روز ناسالم بوده حدود 75 درصد کاهش روزهای آلوده را نشان می دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - اراک - طرح جامع - کاهش آلودگی - اعتبارات , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اگر کسی در معرض تنفس آزبست باشد ممکن است 10، 15 سال دیگر به سرطان ریه مبتلا شود. در این مورد هم به دلیل تنفس آلاینده‌های ناشی از این بنزین در سال‌های آینده ، سرطان خون خود را نشان خواهد داد.

سلامانه : این‌روزها بحث‌وجدل‌ها پیرامون وضعیت آلودگی هوای تهران و به‌خصوص نوع بنزینی که عامل اصلی این آلودگی بوده داغ است. مساله آلودگی هوای تهران مربوط به امروز و دیروز نیست. دست‌کم این قضیه از اواسط دهه 70 خورشیدی به‌صورت جدی به یکی از مشکلات اصلی پایتخت بدل شد.

در سه‌سال گذشته (90 تا 92) اما به‌دلیل پاره‌ای مشکلات مدیریتی و اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان به‌خصوص تحریم واردات بنزین و تلاش دولت وقت برای جبران نیاز کشور با تولید و عرضه بنزین پتروشیمی آلودگی هوا شدت بیشتری پیدا کرد. از ابتدای سال‌جاری تولید و عرضه این بنزین در تهران متوقف شد و تاثیرات آن را در بهبود کیفیت هوای این شهر می‌توان به‌وضوح دید. علاوه بر این مخالفان این بنزین از سرطانزا بودن آن نیز خبر می‌دهند؛ موضوعی که مسوولان دولت سابق آن را رد می‌کنند.

برای بررسی جزییات بیشتر همین موضوع به سراغ یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست رفتیم. رشیدی کارشناسی (گرایش پتروشیمی)، کارشناسی‌ارشد و دکترای خود در رشته مهندسی شیمی را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) گرفته است. او همچنین از سال 1375 تا آذرماه سال گذشته در شرکت کنترل‌کیفیت هوای تهران مشغول به کار بود که از اسفند 1382 عنوان مدیرعاملی این شرکت را داشت. پس از آن و در پاییز سال قبل از سوی معصومه ابتکار به‌عنوان سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست مشغول به کار شد. بر همین اساس و با توجه به تحصیلات و سابقه کاری و سمت کنونی می‌توان او را یکی از افراد ذی‌صلاح برای اظهارنظر در رابطه با موضوع آلودگی هوای تهران و آلاینده‌های آن به حساب آورد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شرق» با رشیدی پیرامون همین موضوع و به‌صورت مشخص‌تر بنزین پتروشیمی و تاثیرات آن بر کیفیت هوای تهران آمده است.

در دوماه گذشته از ابتدای سال 93 هم شواهد ظاهری و هم آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان محیط‌زیست ایران حاکی از آن است که کیفیت هوای تهران تغییرات ملموسی داشته و بهبود پیدا کرده است. آیا واقعا کیفیت هوا بهتر شده است و اگر جواب مثبت است علت آن چیست، باد و باران یا تغییر در کیفیت سوخت مصرفی؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:بنزین - سرطان - دولت دهم - تهران - پتروشیمی- آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 طراح اصلی تولید بنزین در پتروشیمی، یکی از کارشناسان پتروشیمی به نام فریبرز پناهی است. او در سال 89 در گفت‌وگوی با خبرآنلاین اعلام کرد طرحش به طور کامل اجرا نشد و اگر به طور کامل اجرا می شد، بنزین پتروشیمی آلایندگی نداشت. او از روزهایی سخن گفته که مورد بی مهری وزیر سابق نفت قرار گرفته و این دلخوری خود را تنها با این جمله نشان می دهد که اگر میرکاظمی را در خیابان هم ببینم با او سلام و احول پرسی نخواهم کرد.

عصر ایران - علیرضا داوری در خردادنیوز نوشت: پس از آنکه خرداد اقدام به انتشار اسناد اختلاط بنزین پیرولیز (حاوی 50 درصد بنزن) با بنزین معمولی کرد و نشان داد بنزین پتروشیمی بسیار بیش از آنچه تصور می‌شد آلوده‌کننده است، خبرگزاری فارس در مقدمه مصاحبه جدید خود، این اقدام را «مرثیه‌سرایی» نامید و اعلام کرد آنچه اکنون توزیع می‌شود «ریفورمیت» است و این ماده اکنون مخلوط نمی‌شود که البته این خبرگزاری نگفت آیا بنزین پیرولیز در هیچ زمانی به بنزین معمولی افزوده نشده است؟! 

اما در مصاحبه مذکور، مقام مسوول خبری می‌دهد که ابعاد تکان‌دهنده‌ تری دارد و از درصد بالای آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی که به 70 درصد هم می‌رسد پرده برداری می کند. بسیاری از این آروماتیک‌ها دارای خواص سرطان‌زایی هستند و براساس اعلام خبرنگار خبرگزاری فارس، آمیختن برخی از آنها (زایلن و تولوئن)  با بنزین معمولی جرم است و عامل آن باید محاکمه شود و به همین دلیل خبرگزاری مذکور، آمیختن برخی انواع آروماتیک (از جمله زایلن) را در بنزین پتروشیمی در دولت مهرورز رد می‌کند. 

در ادامه براساس اسنادی که منتشر می شود، «زایلن» به حجم حدود 50 درصد در ترکیب ریفورمیت وجود داشته و در نتیجه با بنزین معمولی مخلوط شده است. براساس اعلام قبلی خبرگزاری فارس، این اقدام جرم بوده و عامل آن باید تحت تعقیب قرار گیرد. قطعاً درخواست بسیاری از کارشناسان و شهروندان عادی از دادستانی محترم و نمایندگان محترم مجلس نیز این است که بعد از افشای اختلاط «بنزین پیرولیز» و اکنون ماده سرطان زای «زایلن» وارد عمل شوند و حقایق را برای عموم روشن سازند. در این میان نباید از اظهارات طراح اصلی بنزین پتروشیمی غافل شد زیرا او معتقد است که طرحش به طور کامل اجرا نشده و اصلاح و به‌سازی لازم بر روی بنزین پتروشیمی صورت نگرفته است.

سه قاتل خاموش: تولوئن، بنزن و زایلن

 
تاکنون هر چه در مورد سرطان‌زایی بنزین پتروشیمی گفته می‌شد، مربوط به درصد «بنزن» آن بود که بیش از حد استاندارد است. اما شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام پالایش و پخش، در گفت‌وگو با فارس درصد آروماتیک در محصول پتروشیمی نوری را بسیار بالا و حدود 55 تا 60 درصد و برای محصول پتروشیمی بندرامام، 60 تا 70 درصد اعلام کرده است که براساس استاندارد یورو4، باید در بنزین معمولی حداکثر 35 درصد باشد. 

اما این ترکیبات آروماتیک چه هستند؟ دو مورد مشهور از این هیدروکربن‌ها، «تولوئن» و «زایلن» هستند که به گفته یوسف رشیدی، مدیر پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در تهیه ریفورمیت به کار رفته‌اند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید: «پتروشیمی ها محصولاتی تولید می‌کنند که خواصی شبیه به بنزین دارد که این محصولات شامل بنزن، تولوئن و زایلن و دیگر محصولاتی از این قبیل است. از طرف دیگر باید گفت این محصولات دارای عدد اکتان بالایی هستند اما مشکل اصلی که وجود دارد سرطان‌زا بودن آنها است.»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:بنزین - زایلن - بنزن - فارس - پتروشیمی - ریفورمیت - میرکاظمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

احسان محمدیاحسان محمدی مدیر مسوول پایگاه خبری زیست بوم در بخش رسانه های فعال و تاثیر گذار شایسته دریافت تندیس و لوح تقدیر نفر برگزیده جایزه ملی محیط زیست شناخته شد و این جایزه را از رئیس جمهور روحانی دریافت کرد.

زیست بوم: با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای مدنی، چهار جایزه اول ملی محیط زیست اعطا شد.

 رئیس‌جمهور در آستانه 5 ژوئن، مصادف با 15 خرداد، روز جهانی محیط زیست، در جمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای مدنی این حوزه حضور یافت و چهار جایزه اول ملی محیط زیست را اعطا کرد.

 به گزارش زیست بوم، احسان محمدی مدیر مسئول پایگاه خبری زیست بوم در بخش رسانه های فعال و تاثیر گذار شایسته دریافت تندیس و لوح تقدیر نفر برگزیده جایزه ملی محیط زیست شناخته شد و این جایزه را از رئیس جمهور روحانی دریافت کرد.

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ 

 مطالب مرتبط :

اهدای 4 جایزه ملی محیط زیست توسط رئیس جمهور



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 خرداد 1393برچسب:زیست بوم - روحانی - محیط زیست - جایزه ملی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس جمهور در آستانه روز جهانی محیط زیست 4 جایزه ملی محیط زیست را به سازمان میوه و تره بار، سازمان پارک ها، انجمن مردم نهاد سبز چیپا و پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با کارکنان سازمان محیط زیست دیدار و جایزه ملی محیط زیست را به 4 نفر از کسانی که در زمینه زیست محیطی خدمات شایانی انجام داده اند، اهدا کرد.

اولین جایزه ملی محیط زیست توسط  توسط رئیس جمهور، محمد رضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به اشخاص زیر اهدا شد.

 جایزه اول محیط زیست در بخش متخصصین و مدیران به حسین صفائیان در سازمان میوه و تره بار جهت سالم سازی میوه و ظروف یک بار مصرف، در بخش موسسات عمومی و سازمان های مردمی به بختیاری از سازمان پارک ها به جهت افزایش سرانه فضای سبز شهری، در بخش مردم نهاد به کاوه کردستانی از انجمن سبز چیپا به جهت راه اندازی جنبش تفنگ کشان و در بخش سایر اشخاص به احسان محمدی از پایگاه خبری زیست بوم به جهت پوشش اخباری 24 ساعته محیط زیست اهدا شد. 

به گزارش زیست بوم مراسم راس ساعت 8:30 دقیقه با حضور مقامات کشوری، بسیاری از مدیران کل استانی سازمان محیط زیست که برای حضور در این مراسم خود را از استان های مختلف به تهران رسانده بودند و جمعی از محیط بانان و فعالان رسانه ای عرصه محیط زیست، در سالن همایش های پردیسان آغاز شد.

در هنگام ورود دکتر روحانی به سازمان حفاظت محیط زیست دو کودک با لباس های کُردی با اهدا دسته گل از او استقبال کردند. در خلال سخنرانی رئیس جمهور چندین بار حضار با کف زدن ممتد او را تشویق کردند و وقتی دکتر روحانی قصد خاتمه دادن به سخنرانی خود را داشت یکی از حضار از او خواست جنگل های زاگرس را فراموش نکند. روحانی در پاسخ به این فرد به سفر و بازدید خود از جنگل های بلوط استان ایلام اشاره کرد و از عزم دولت برای مقابله با خشک شدن جنگل های زاگرس سخن گفت.

علاوه بر برگزیدگان پیشگفت، شهردار قزوین به خاطر خدمات برجسته شایسته تقدیر شناخته شد، کاظم نجاریون موسس گروه فعال رفتگران طبیعت از دیگر برگزیده های این مراسم بود و مهدی نظری که از او به عنوان «مرد درختی» یاد می شود در این مراسم لوح تقدیر و جایزه گرفت.

در این مراسم نماینده کارکنان سازمان محیط زیست برخی از مشکلات معیشتی و شغلی را مطرح کرد و گروهی از نوجوانان ناشنوا به اجرای نمادین چند قطعه موسیقی حماسی پرداختند. در پایان نوجه شما را به گزارش تصویری این برنامه جلب می کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 خرداد 1393برچسب:رئیس جمهور - محیط زیست - جایزه ملی - دکتر روحانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سه تن از وکلای دادگستری علیه وزیر نفت دولت دهم، به اتهام اقدام علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم در دادسرای تهران شکایت کردند.

مصطفی ترک همدانی، یکی از وکلای شاکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روز گذشته همراه دو نفر دیگر از وکلا در دادسرای کارکنان دولت حاضر شده و از وزیر سابق نفت شکایت کردیم.

وی افزود: برای اقدام و تولید بنزین های سمی در داخل کارخانه های پتروشیمی و توزیع در سطح شهرها که موجب خسارت هنگفت مالی مادی و معنوی به کشور و مردم شده است شکایت کردیم و عنوان شکایت ما اقدام علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم است.

این حقوقدان تاکید کرد: شکایت ما در دادسرا ثبت و به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۳/۱۲

مطالب مرتبط :

درخواست از دادستان کل کشور برای ورود به موضوع توزیع بنزین‌ ناسالم

دادستان از عوامل تولید کننده‌ آلودگی هوا شکایت کند

 تولید و توزیع کنندگان بنزین غیراستاندارد تحت تعقیب قرار گیرند

آسیب دیدگان از آلودگی هوا می‌توانند علیه دولت طرح دعوی کنند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 خرداد 1393برچسب:وزیر نفت - دولت دهم - شکایت - بنزین سمی- پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی * - در گذشته نزدیک یعنی کمتر از 10 یا 15 سال قبل پیاده روی مهمترین روش جابجایی افراد حتی در شهرهای بزرگ ایران بود. خرید منزل، رفتن به مدرسه، سر زدن به اهل محل و در برخی موارد رفتن به سر کار با پای پیاده انجام می شد. پیاده روی عمومیت داشت. نه کسی از گرما و سرما شکایت می کرد نه بهانه نا امنی و بچه دزدی مطرح بود. زن و مرد، پیر و جوان همه پیاده حرکت می کردند. اما به لطف کارخانه های خودروسازی و ارزشگذاری افراد بر مبنای ثروت، اشتیاق به داشتن خودرو شخصی فزونی گرفت و برای ارضای تنبلی خودمان و چشم کوری دادن به در و همسایه به هر ضرب و زور و وام و قسط و لیزینگ و ثبت نام و این کلاه آن کلاه که بود، همه ماشین دار شدیم و از آن به بعد ، پیاده روی هم مثل دوچرخه سواری ننگ و عار شمرده شد. 

 اکنون در شهرهای بزرگ کشور اغلب ترددها با خودرو صورت می گیرد از رفتن بچه ها به مدرسه تا خریدن یک کاسه ماست از بقالی سر کوچه. با این حال مسابقه برتری جویی به اتمام نرسیده. صاحبان خودروهای داخلی به دنبال خودرو خارجی هستند، کسانی که سواری خارجی داشتند سعی در تبدیل آن به خودرو شاسی بلند خارجی دارند، جوانان سواری های معمولی را با سواریهای مسابقه ای و پر سر و صدا جایگزین می کنند، آقا زاده ها خودروهای چند میلیاردی منحصر به فرد سوار می شوند و ... 

و همه غافل از آنکه در یک شهر 12 میلیون نفری دیگر نه جایی برای رانندگی مانده، نه محلی برای توقف خودروها و نه هوایی برای تنفس. 

 از آنجا که عقل مردم و مسئولان ما تنها وقتی بیدار می شود که خطر بیخ گوشمان رسیده و کمی هم آب از سرمان گذشته باشد، بالاخره پس از مرگ چند هزار ایرانی و سرطان گرفتن چند هزار نفر دیگر، سرانجام از خواب غفلت برخاسته ایم که : این چه وضعی است؟ چرا هوا آلوده شده ؟ چرا ترافیک سنگین شده ؟ چرا اینقدر خودرو تک سرنشین داریم؟ چرا اتوبوس و مترو درست و حسابی نداریم و غیره و غیره.

باز هم خدا را شکر که اندک خردمندانی بودند که بیدار شوند و دیگران را به هشیاری فرا بخوانند چرا که با این بی تفاوتی و خود بینی که ملکه اذهان ما شده است، اوضاع می توانست بدتر از این هم باشد.

در هر حال باید به دنبال چاره بود. چاره اصلی یعنی تغییر مرام تک تک ما از خرد گریزی به خرد گرایی که کاری است کارستان ! و خارج از توان نگارنده اما چاره آلودگی هوا و رهایی از مرگ و بیماریهای حاصل از آن البته آسان است به شرطی که بخواهیم و نعمت تندرستی را که بزرگترین نعمت و سرمایه مان است لا اقل به اندازه خودرو مان قدر بدانیم.

با توجه به آنکه 70 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها است یکی از راه های نجات، کاهش استفاده روزانه از خودرو است و پیاده روی در مسیر های کوتاه می تواند جایگزینی برای خودرو سواری باشد. از آنجا که پیاده روی درست هم مثل هر کار درست دیگری آدابی دارد، متن زیز انتخاب شد تا به رویت مخاطبان فرهیخته اکسیزن برسد باشد که هوای شهرهای ما پاک و آسمان بالای سرمان آبی شود.

* سردبیر نشریه بیمه سلامت و مدیر وبلاگ اکسیژن



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:پیاده روی - ورزش - آلودگی هوا - خودرو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دولت تدبیر شاید به دورکاری سلام کند/نمی توان تهران را با حالت عادی اداره کرد

 ترافیک، دود ،‌آلودگی هوا و جمعیتی فراتر از 12 میلیون نفر نشان از آن دارد که تهران را دیگر نمی توان با حالت عادی اداره کرد. به همین خاطر هم بود که دولت دهم دورکاری را در دستور کار قرار داد هر چند دولت تدبیر و امید انگار تدبیر دیگری برای اداره این کلانشهر دارد . 

ترافيك، دود ،‌آلودگي هوا و جمعيتي فراتر از 12 ميليون نفر نشان از آن دارد كه تهران را ديگر نمي توان با حالت عادي اداره كرد. به همين خاطر هم بود كه دولت دهم دوركاري را در دستور كار قرار داد هر چند دولت تدبير و اميد انگار تدبير ديگري براي اداره اين كلانشهر دارد . با وجود اين ‌معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفته است: طرح‌های دورکاری و خروج کارکنان دولتی از استان تهران مجددا پیگیری و بررسی می‌شود.

به گزارش تهران پرس؛‌ دولت يازدهم از ابتدايي كه سكان كار را به دست گرفت عزمش را جزم كرد تا مصوبات دولت قبلي را لغو نمايد . يكي از مصوباتي كه با تدبير دولت اعتدال لغو شد،‌مصوبه اي بود كه دولت قبلي با هدف كاهش سفرهاي غير ضرور درون شهري براي كاهش آلودگي هوا و ترافيك تصويب كرده بود و در اين طرح اولويت با مادران شاغل داراي فرزند كوچك يا معلول بود. اين طرح اما چندان برقرار نماند.


لغو دوركاري با هدف بررسي
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده لغو بخشنامه دورکاری زنان شاغل را به دلیل به دليل تامین نشدن اهداف پیش بینی شده دانست اما در عین حال وعده بررسی کارشناسی زیرساخت های لازم برای اجرای صحیح چنين طرحي را داد. بنا به تاكيد مولاوردي بخشنامه دور کاری از آن نظر که فاقد تامین اهداف پیش بینی شده و نتایج و کارایی لازم ارزیابی شده ، لغو گردید اما بررسی کارشناسی زیرساختهای لازم برای اجرای درست آن در دست اقدام است.

 معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با تاكيد بر اینکه طرح دورکاری و خروج از تهران به طور کامل اجرا نمی‌شود مي گويد: طرح‌های دورکاری و خروج کارکنان دولتی از استان تهران مجددا پیگیری و بررسی می‌شود.

به باور نعمت‌الله ترکی طرح دورکاری مثمر ثمر بوده و تا کنون 5 هزار نفر در طرح دورکاری شرکت کرده‌اند اما براي ادامه كار باید اجرای طرح دورکاری و خروج کارمندان از تهران آسیب‌شناسی شود و تیمی متشکل از نماینده‌های دستگاه اداری و دولت در این خصوص اقدام کند تا با اعمال تغييراتي كارايي بهتري داشته باشيم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:دورکاری - دولت - تدبیر - آلودگی هوا - زنان - کارکنان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 اپیدمی مصرف تنباکو یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامت عمومی در جهان است که سالانه نزدیک به شش میلیون قربانی می‌گیرد.

تابناک - به گزارش ایسنا، طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تنباکو جان بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان خود را می‌گیرد. هر ساله روز جهانی بدون دخانیات در سی و یکم ماه مه با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضرات استفاده از این مواد برگزار می‌شود. آمار نشان می‌دهد که بیش از پنج میلیون مورد مرگ و میر در اثر مصرف مستقیم تنباکو اتفاق می‌افتد در حالی که بیش از 600 هزار تن دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین نزدیک به 80 درصدِ بیش از یک میلیارد مصرف‌کننده مواد دخانی در کشورهایی بادرامد پایین و متوسط زندگی می‌کنند و در این کشورها بیشتر آمار مرگ و میر و بیماری‌ها به مصرف تنباکو مرتبط می‌شود. اپیدمی مصرف تنباکو در جهان همچنین شرایطی را به وجود آورده که در برخی از کشورها کودکان در خانواده‌های فقیر برای تامین مخارج به مزارع کشت تنباکو فرستاده شوند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی در گزارشی در مورد میزان مصرف مواد دخانی در کشورهای منطقه آسه‌آن اعلام کرد که در میان این کشورها اندونزی بالاترین آمار مصرف‌کنندگان را در منطقه دارد.

در قرن 20 مصرف تنباکو به مرگ 100 میلیون نفر منجر شده که در صورت تداوم روند فعلی ممکن است این رقم در قرن 21 به یک میلیارد نفر برسد.
 
در دود تنباکو بیش از 4000 ماده شیمیایی وجود دارد که حداقل مضر بودن 250 مورد آنها و سرطان‌زا بودن بیش از 50 ماده شیمیایی موجود در آن شناسایی شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت،‌ کارشناسان معتقدند قرار دادن مالیات برای خرید و فروش تنباکو شیوه‌ای موثر و به صرفه برای کاهش مصرف آن به خصوص در میان افراد جوان و فقیر است. افزایش مالیات که افزایش قیمت تنباکو را به همراه دارد موجب کاهش مصرف آن می‌شود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 خرداد 1393برچسب:تنباکو - دخانیات - مالیات - مرگ - بهداشت جهانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نظرسنجیبنا بر این گزارش، آن گونه که آمار و ارقام ثبت شده در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، از آلودگی هوا به نسبت مشابه سال گذشته، تا اندازه بسیاری کاسته شده و به رغم گرم شدن هوا در ماه‌های اخیر، خوشبختانه هنوز شاخص آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و مشهور در کشور به داشتن این مشکل، در هیچ روزی از محدوده «سالم» نگذشته و حتی به مرز شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» نیز نزدیک نشده است.


می‌شود به آمار و ارقام هم تکیه کرد و از پاک شدن هوای تهران، کرج و برخی دیگر از شهرهای کشور به نسبت مشابه سال گذشته گفت؛ اما بهتر از آن تکیه به این مثل عامیانه است: «چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است؟».

به گزارش «تابناک»، به فاصله کمتر از ده ماه از بر سر کار آمدن دولت یازدهم، اقدام وزارت نفت برای توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و جایگزین کردن آن با بنزین‌های وارداتی برای رفع نیاز بازار مصرف این محصول مهم، کاهش آلودگی هوا، بهترین شاهد اثرگذاری تصمیم مسئولان نمودار شده است. 

بنا بر این گزارش، آن گونه که آمار و ارقام ثبت شده در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، از آلودگی هوا به نسبت مشابه سال گذشته، تا اندازه بسیاری کاسته شده و به رغم گرم شدن هوا در ماه‌های اخیر، خوشبختانه هنوز شاخص آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و مشهور در کشور به داشتن این مشکل، در هیچ روزی از محدوده «سالم» نگذشته و حتی به مرز شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» نیز نزدیک نشده است. 

 کاهش آلودگی نسبی در پایتخت و شهرهای پیرامون ‌آن، جای خوشحالی فزاینده دارد، زیرا بنا بر آمار جمعیتی، بخش بزرگی از جمعیت کشور در این محدوده جغرافیایی گرد هم آمده و افزون بر آن، شاخصه‌های جغرافیای سیاسی تهران‌ بر حجم رفت و آمد و اهمیت آن به شدت افزوده است. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 خرداد 1393برچسب: آلودگی هوا - واردات - بنزین تقلبی - پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
امام جمعه اهل سنت عسلویه گفت: مردم شهرستان عسلویه به دلیل آلودگی هوا به امراض گوناگون دچار شده‌اند.
 
به گزارش سوک به نقل از فارس ، شیخ ابراهیم محمدی یکشنبه‌ شب در نشست مسئولان عسلویه با استاندار بوشهر اظهار داشت: مردم عسلویه سهم بسیار زیادی در حفظ ثبات منطقه دارند و باید بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات به این مردم ارائه شود.

وی افزود: جدای از همه مسایل و موضوعات موجود در منطقه، شایسته است که خدمات متنوع‌تر و باکیفیت‌تر و بیشتری به مردم عسلویه ارائه شود.

امام جمعه اهل سنت عسلویه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آلودگی هوا در عسلویه یک معضل اساسی و مهم است که باید هم و غم مسئولان برای رفع آن به کار گرفته شود.

محمدی تصریح کرد: سقط جنین، بیماری‌های پوستی، آسم و ... از مهم‌ترین امراضی است که مردم منطقه دچار آن هستند و باید فکری اساسی برای این معضل شود.

وی بر لزوم استقرار ادارات دولتی در عسلویه تاکید کرد و گفت: مردم منطقه عسلویه برای کوچکترین مسائل اداری باید به شهرستان کنگان و یا مرکز استان مراجعه کنند که زیبنده مردم نیست و باید این مشکل رفع شود.

امام جمعه اهل سنت عسلویه افزود: در عسلویه سالها است که شاهد اتحاد و همدلی شیعه و سنی هستیم و به فضل خدا این وحدت هیچگاه به هم نخواهد خورد و مردم عسلویه برادرانه در کنار هم زندگی می‌کنند.

محمدی ابراز داشت: برخی نفوذی‌ها قصد دارند وحدت شیعه و سنی را در عسلویه خدشه‌دار کنند که هیچ زمانی به اهداف خود نمی‌رسند و مردم همواره برادرانه زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم که قدر این برادری و اخوت را بدانند و با تمام توان و ظرفیت برای رفع مشکلات مردم عسلویه گام بردارند.

تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

عکس : بابک فیروزی - تابناک



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - عسلویه - امام جمعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

‌قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درخت

‌مصوب 1352.5.11

 

ماده 1 - به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان قطع هر نوع درخت در محدوده قانونی و حریم شهرها بدون‌اجازه شهرداری و در روستاها در هر
منطقه که دولت تصویب و آگهی نماید پس از آن بدون اجازه وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ممنوع است. ‌ضوابط مربوط به چگونگی اجرای این ماده در روستاها از طرف وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها تهیه و به تصویب‌هیأت دولت خواهد رسید.
‌تبصره - درخت از نظر این قانون هر درختی است که محیط بن آن از پنجاه سانتیمتر بیشتر باشد.

‌ماده 2 - شهرداریها در محدوده قانونی و حریم شهر مکلفند ظرف مدت یک سال شناسنامه شامل تعداد و نوع درختان محلهای مشمول این قانون را‌تنظیم کنند و این شناسنامه که هر پنج سال یک مرتبه قابل تجدید می‌باشد ملاک و سند اجرای این قانون خواهد بود. نحوه تنظیم شناسنامه محلهای مشمول این قانون به شرح زیر خواهد بود:
‌الف - شهرداریها موظفند برگ شناسنامه را در دو نسخه جهت تکمیل به ساکنین محلهای مشمول این قانون تسلیم دارند و مراتب را به طریق‌مقتضی به اطلاع ساکنین محل توزیع شناسنامه برسانند.
ب - مأمورین شهرداری موظفند ظرف سه ماه پس از توزیع برگ شناسنامه به محلهای مربوط مراجعه و شناسنامه‌های تکمیل شده را در صورت‌لزوم رسیدگی و سپس گواهی نموده و یک نسخه از آن را به ساکن محل تسلیم دارند.
ج - در صورتی که برگ شناسنامه به وسیله ساکن محل تکمیل نشده بود مأمورین شهرداری با رعایت ماده 3 این قانون در تنظیم و تکمیل شناسنامه‌ اقدام و یک نسخه آن را به ساکن محل تسلیم می‌نمایند. ‌شهرداری موظف است پس از وصول برگ شناسنامه‌های مربوط به هر منطقه مراتب را برای اطلاع ساکنین محل آگهی نماید. در صورتی که پس از یک ماه ساکنین یا مالکین اعتراض ننمایند شناسنامه ابلاغ شده تلقی می‌گردد. ‌به اعتراضات واصل طبق مقررات آیین‌نامه مذکور در ماده 12 رسیدگی می‌شود.

‌ماده 3 - مأموران وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و شهرداریها بر حسب مورد می‌توانند برای تنظیم و یا تطبیق برگ شناسایی درختان با در دست‌داشتن معرفینامه کتبی و
نمایندگی دادستان وارد محلهای مشمول این قانون بشوند.

‌ماده 4 - قطع درخت در محلهای مشمول این قانون از تاریخ ابلاغ شناسنامه ممنوع است مگر با تحصیل اجازه که طبق مقررات آیین‌نامه مذکور در‌ماده 12 داده خواهد شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 خرداد 1393برچسب:قانون - فضای سبز - قطع درخت - مجلس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
روز گذشته زنجیره انسانی دورتا دور باغ فرزانه شیراز در اعتراض به مصوبه شورای شهر در واپسین روزهای سال گذشته برای ساخت دو برج 25 طبقه در این باغ تشکیل شد و گروههای مختلف شهروندان خواستار لغو این مصوبه و جلوگیری از تخریب تنها ریه تنفسی مرکز شهر شیراز شدند.
 
به گزارش خبرنگار مهر، در روزهاي پایانی سال 1392، شهرداری شیراز تغيير کاربري و تفکيک باغِ فرزانه در خيابان زند شیراز  را در قالب طرحی دوفوریتی به شوراي اسلامي شهر شيراز پیشنهاد داد و در تاریخ 24 اسفند همین سال یعنی در شلوغی روزهای پایانی سال، مصوبه آن برای تفکیک باغ بزرگ و تاریخی فرزانه (تنها یادآور چهارباغ صفوی) گرفته شد تا به جای فضای سبز شهری و در دسترس همگان، این باغ به 2 برج 25 طبقه‌ بی‌شاخ و دم و ناهمخوان با بافت پیرامونی دگرگون شود. برج‌هایی که نه تنها گرهی از مشکلات این شهر و محور تاریخی و ارزشمند زند نمی‌گشایند، بلکه بر چالش‌های زیست‌محیطی و ترافیکی آن به شدت خواهند افزود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 خرداد 1393برچسب:باغ فرزانه - شیراز - زنجیره انسانی - شورای شهر - برج, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.