اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی – سال 1393 ساعاتی پیش آغاز شد. هزاران سال است که مطابق سنت شایسته ساکنان آسیای مرکزی و غربی،  درآغاز بهار و به اعتدال رسیدن آب و هوا و طبیعت، سال نو با جشن و شادمانی مردمان این سرزمینها آغاز می شود. ایرانیان نیزدر مرکز این بخش از آسیا و به عنوان وارثان اصلی تمدن کهن ایرانی، در پس فراز و فرود دورانها، همچنان نوروز را گرامی می دارند و در هنگام تحویل سال نو در کنار سفره های هفت سین با متمرکز کردن افکار و احساساتشان بر نیکی و کمال و برقراری ارتباط با خداوند متعال، می کوشند دوره نوینی از زندگی را با خوبی، خوشی و امید در کنار خانواده و دوستان آغاز نمایند.

  آغازی مجدد در زندگی که پیوسته در جریان است تا مجالی باشد برای متوقف ساختن روزمرگی ها و عادتها، اندیشیدن به آنچه گذشته، تصویر کردن آنچه باید باشد و جمع کردن افکار و نیروها برای شروع حرکتی قدرتمند در مسیر کمال جویی فطری انسان.

 در این نخستین لحظات و ساعات سال نو و در روزهای آتی، در دعاها، در دید و بازدیدها، در آرزوها و در شاد باشها همگان خواهان سلامت یکدیگر هستیم و خواهیم بود و برترین دلخواهمان برای خودمان و آنان که دوستشان داریم و برایشان ارزش قائلیم، تندرستی و سلامت است. با این حال شواهد و قرائن چند سال اخیر حاکی از آن است که وضعیت محیط زیست کشورمان با این اساسی ترین خواست و آرزوی ما همخوانی ندارد و آب و هوای کشورمان ساز مخالف می زند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

زیست بوم به نقل ازروزنامه آرمان - آلودگی‌های زیست‌محیطی در فصل سرما و گرما به دلیل شرایط جوی متفاوت ممکن است وضعیت مشابهی نداشته باشند. وارونگی و آلودگی هوا در فصل زمستان مساله‌ای است که سال‌ها است شهروندان کلانشهرهای ایران آن را به‌خوبی می‌شناسند. 
با توجه به خشکي هوا در فصل گرما و احتمال خشکی آب‌ها و تالاب‌ها، احتمال شدت گرفتن پدیده ریزگردها در بهار و تابستان وجود دارد. ریزگردها که تا چند سال گذشته تنها برخی از شهرها را تحت‌تاثیر قرار می‌داد، در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین بحران‌های زیست‌محیطی اکثر شهرهای ایران شده است. 
چند سالی است که نفوذ گرد و غبار از مرزهاي غربي و جنوب غرب كشور ميزان آلودگي هوا را به چندين برابر حد مجاز رسانده است، تا جایی که به گفته معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، آلودگی‌های ناشی از ريزگردها مشکلی است که به مشکل آلاينده‌ها و آلودگی هوا اضافه شده است و بايد به طور جداگانه به آن رسيدگی کرد. پدیده ریزگردها تا جایی پیش رفته است که چندی پیش موضوعی جدید در این رابطه مطرح شد و نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرد. رئيس دانشگاه محيط زيست از احتمال ورود غبار آلوده به آلودگی‌های شيميايی مانند اورانيوم ضعيف شده ناشی از عمليات‌های نظامی در عراق خبر داد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:ریزگرد - آلودگی هوا - اورانیوم - عراق - تهران - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آمار مرگ و میر آلودگی هوا باید شفاف و پاک شود و از وزارت بهداشت دولت یازدهم انتظار می­ رود برخلاف دولت قبل عملکرد شفاف­‌تری داشته باشد.

سیران سعدی -به گزارش پیام نو، در چند سال گذشته آلودگی هوا نفس خیلی­ ها را به شماره انداخته  و نفس خیلی­ ها را هم گرفته است، اما این «خیلی» تبدیل به آمار دقیقی نشده و  آمارهای متفاوتی از مرگ و میر و تلفات آلودگی هوا از سوی ارگان­ ها و اشخاص در سال های اخیر ارائه شده که گاهی تایید نشده­­ اند و گاهی با آمار دیگری انکار شده­ اند. البته عده­ ای هم با این بهانه که آلودگی هوا کسی را به طور مستقیم نمی­ کشد، باب این آمار را بسته­ اند.

ماه گذشته در اولین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوای تهران در دولت یازدهم کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ثبت مرگ سالانه ۲۷۲۴ تهرانی بر اثر آلودگی هوا خبر داده و گفته ۲۵۲۲ نفر هم دچار بیماری قلبی و عروقی و ۴۵۲۵ نفر نیز به دلیل بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا در بیمارستان بستری شده­ اند. در همین روزها رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مرگ بر اثر آلودگی هوا را نوعی شبه قتل دانسته و گفته سالانه ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

البته مسعود سلطانی‌فر عضو شورای شهر تهران هم آمار جالبی ارائه داده و گفته «بر اساس آمار و اطلاعاتی که از بهشت زهرا دریافت کردم متأسفانه در نیمه دوم سال تعداد فوتی‌های شهر تهران با توجه به بیماری‌هایی مانند ناراحتی‌های تنفسی و سکته قلبی ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. همپنین تعداد فوتی‌های تهران در همین ایام در سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ بین ۲۳ تا ۳۲ درصد افزایش داشته که میانگین آن همان حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد می‌شود.» در عین حال این روزها رئیس اورژانس تهران از افزایش حدود ۱۰ درصدی حمله­ های قلبی و تنفسی خبر می­ دهد و سازمان بهشت زهرا (س) هم از فوت روزانه ۱۷۰ نفر در تهران خبر داده و اعلام کرده این آمار در ایام تشدید آلودگی هوا افزایش قابل توجهی دارد. اما آمارهای ارائه شده از نهادهای مسئول چقدر قابل اطمینان است و پرده از حقیقت وضع موجود برمی­ دارد؟

چهار سال پیش انوشیروان محسنی بندپی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که همواره در فصل پاییز با افزایش مرگ و میر ناشی از ایست قلبی و فوت­ های ناگهانی روبرو هستیم و ما این را از کم‌کاری وزارتخانه بهداشت و درمان می‌دانیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شفاف - هواي آلوده و آسمان غبار گرفته بيشتر از هر بحران ديگري، شهرنشين هاي امروزي را تهديد مي کند؛ هوايي که نه تنها ريه ها را ويران مي کند، بلکه به احساسات آنها هم آسيب مي زند. شايد چنين ادعايي عجيب به نظر برسد. اما محققان در بررسي هاي مختلف از تاثير آلودگي هوا بر عشق پرده برداشته اند. آنها مي گويند کساني که هواي آلوده را وارد ريه شان مي کنند، کج خلق، ناشکيبا و بي حوصله مي شوند. با اين اوصاف، مگر مي شود خلق گرفته و تحريک پذير ساکنان شهرهاي آلوده، بر دنياي عاشقانه شان تاثيري نگذارد و با آرامش زندگي مشترک شان بازي نکند؟

سالگرد ازدواج را فراموش مي کنيد

همسرتان قول هايي را که مي دهد از ياد مي برد و مناسب هاي مهم زندگي تان را هم فراموش مي کند؟ او کارهايي را که بايد انجام بدهد به بهانه فراموشي پشت گوش مي اندازد و گيج و کم تمرکز به نظر مي رسد؟ حرف هايي را که ديروز با هيجان برايش تعريف کرده ايد به خاطر نمي آورد؟ شايد همه اين حالات تحت تاثير هواي آلوده در او ايجاد شده باشد. بررسي ها نشان مي دهد تنفس فلزات سنگين، گازهاي ناشي از سوخت و ساز ناقص مواد سوختني و ريزگردها در کلانشهرها وضعيت شناختي افراد را هم دچار اشکال کرده و قدرت تفکر و حافظه آنها را ضعيف تر مي کند. معصومه صالحي رئيس انجمن آلزايمر ايران مي گويد در صورت افزايش بيش از حد غلظت آلاينده ها فراموشي کاذب و مقطعي براي افراد و به ويژه سالمندان رخ مي دهد و در اين ميان تاثير آلودگي هوا بر کساني که خودشان مبتلا به بيماري زمينه اي چون آلزايمر هستند شديدتر است.

ـ اگر همسرتان به خاطر فراموشکاري اش از شما عذر خواست، پوزشش را بپذيريد. از نظر محققان، يکي از تاثيرات آلودگي هوا فراموشي و پايين آمدن تمرکز است. پس پيش از قضاوت در مورد بي وفايي او و جنجال درست کردن به خاطر فراموشکاري اش، موضوع را با يک متخصص در ميان بگذاريد.

بيشتر دعوا مي کنيد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس پژوهشکده ژئوانفورماتیک دانشگاه تهران اعلام کرد: پایش آلودگی‌ هوای تمام کلان شهرهای کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ ای رایگان به راحتی قابل انجام است.
آفتاب: علی درویشی با اشاره به قابلیت بالای تصاویر ماهواره‌ ای برای مناطق وسیع مثل تهران و کلان شهرهای دیگر افزود: در صورت برخورداری از حمایتی اندک با استفاده از تصاویر ماهواره‌ ای رایگان موجود در اینترنت می‌توان تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری با کمترین هزینه به پایش آلودگی هوای کلان شهرها پرداخت.
 وی اظهار کرد: تحقیقاتی در زمینه پایش و بررسی آلودگی هوا با سنجش از راه دور، الگوریتم‌ها و روش‌های متعدد با دقت و صحتهای قابل قبولی در سطح بین‌المللی انجام و معرفی شده است که کشور ما می‌تواند از این تجربیات نهایت بهره را ببرد. انصافا هم پتانسیل‌های علمی خوبی در کشور برای این امر وجود دارد، ولی مشکل اینجا است که مطالعات داخلی و همچنین منابع مالی تخصیص داده شده به این امر، هدفمند و سازمان یافته نبوده است.
 عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر ظرفیت بالای تصاویر ماهواره‌ ای برای استفاده در پایش و مطالعه آلودگی هوا، ادامه داد: به عنوان یک متخصص سنجش از دور باید بگویم که این علوم و فناوری‌ها به طور فوق العاده‌ای ما را قادر خواهند کرد که درک بهتری از فرایندهای حاکم بر جو، انتشار آلاینده‌ها و پیدا کردن روندها داشته باشیم، مشروط بر اینکه تحقیقات منظم و هدفمندی در این زمینه انجام دهیم.
 درویشی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در این زمینه به پروتکل مشخصی در کشور برسیم، قابلیت‌های علوم و فناوری‌های سنجش از دور در مطالعات آلودگی هوا به صورت باورنکردنی رشد خواهد کرد.
 به گفته وی، پیچیده بودن عوامل و پارامترهای آلودگی هوا و اثرات مخرب آن بر نظام سلامت حاکی از اهمیت انجام مطالعات دقیق و هدفمند بر روی این موضوع است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس جمهور در دیدار نمایندگان استان یزد، گفت که دولت در صدد واردات خودروهای برقی با تعرفه صفر برای مقابله با آلودگی هوا است.
عصر ایران - محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان یزد با رئیس جمهور اظهار کرد: آقای روحانی با اشاره به مشکل آب در استان یزد گفت که این مشکل مشکل عام کشور است و اغلب استانها با این مشکل روبرو هستند و راه حل اساسی آن بهره‌وری بهینه از آب و بازگشت پساب فاضلاب‌های تصفیه شده به چرخه صنعت است تا آب استانهایی که با کم آبی مواجه‌اند به طرق مختلف تامین شود.
تابش با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای فعال شدن بخش خصوصی برای خطوط انتقال آب خاطر نشان کرد: دولت باید از این امر حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی بگذارد تا آب شرب و بهداشتی مردم توسط دولت تامین شود. آقای روحانی همچنین از بهره‌وری پایین کشاورزی در مصرف آب ابراز نگرانی کرد و گفت که باید در این باره چاره اندیشی شود.
نماینده‌ مردم اردکان در مجلس یاد آور شد: آقای روحانی گفت : دولت برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی اقدامات خوبی مد نظر دارد که می‌تواند در حل بخشی از مشکل ریزگردها نیز موثر باشد. آقای روحانی همچنین وضعیت محیط زیست کشور را نامطلوب توصیف کرد و گفت که دولت برنامه دارد تا اقدامات خوبی را در این جهت سامان دهد. از جمله در وهله اول واردات ماشین و موتور سیکلت‌های برقی با تعرفه‌ی صفر از خارج برای استفاده در کلان شهرها و شهرهای آلوده و در مرحله بعد ساخت این وسایل در داخل در دستور کار قرار دارد.
نماینده‌ مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: آقای روحانی، همچنین گفت  استفاده از انرژی خورشیدی به لحاظ صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی و همچنین ثمرات مثبت زیست محیطی مورد توجه و اهتمام دولت قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

منبع : خبرگزاری دانشجو

تاریخ مخابره: ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیا هوا آلوده است؟ با موبایل خود آلودگی را بسنجید !!!

تکناز - با ارائه یک اپلیکیشن اندروئیدی به نام Visibility (قابلیت دیدن) دوربین موبایل شما به وسیله ای جهت سنجش میزان آلودگی هوا تبدیل می شود. کافی است با استفاده از دوربین تلفن اندروئیدی خود عکسی از آسمان بگیرید، این اپلیکیشن مشخصات جغرافیایی و زمانی و جهت تصویر را همراه با عکس به سرور مرکزی محاسبه کننده می فرستد، در آنجا عکس با نمونه های موجود مقایسه می شود تا کیفیت آسمان آبی درون عکس مشخص شود، سپس بر اساس این فرایند میزان تقریبی ذرات معلق هوا محاسبه شده و به موبایل شما فرستاده می شود و همزمان داده های دریافتی از موبایلهای مختلف روی سرور مرکزی جمع آوری می شود تا نقشه ای از میزان آلودگی هوا در مناطق مختلف به دست آید. ‏



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
شرکت ژاپنی پاناسونیک به کارکنان خود در چین به دلیل آلودگی هوا غرامت پرداخت می کند.
 فرارو - به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار،کارکنان شرکت پاناسونیک در چین به دلیل میزان آلودگی هوا که برای سلامت آنها خطرناک است از این شرکت غرامت دریافت می کنند.
 هفتاد هزار تن در چین برای شرکت پاناسونیک کار می کنند. تنها کارکنانی که از اعضای اتحادیه های کارگری هستند از این غرامت بهره مند خواهند شد.
 پرداخت این گونه غرامت ها در چین بسیار نادر است. 
 ۲۳ اسفند ۱۳۹۲
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بهاره رهنما بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون این روزها بازی خود در سریال نوروزی شبکه دو را آغاز کرده است،

مهر - بهاره رهنما سه جلسه پس از حضور مقابل دوربین سریال "خوب بد زشت" به کارگردانی منوچهر هادی راهی بیمارستان شد. وی که سه روز در "خوب بد زشت" مقابل دوربین رفته است، گفت: فشار کار و مشکل قلبم و تنگی نفس باعث شد بعد از روز سوم تحت مراقبت ویژه در بیمارستان قلب شهید رجایی قرار بگیرم. البته آلودگی هوا هم در این زمینه بی تاثیر نبود. امیدوارم بتوانم با سلامتی تا عید در این کار حضور داشته باشم.

 

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ 

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 24 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سخن فقط اثبات حقانیت کسانی که در چند سال اخیر مظلومانه فریاد می زدند که این بنزین ها سرطان زا هستند ، نیست ؛ بلکه در این نوشتار می خواهیم به مسوولانی بپردازیم که در همان زمان ، به جای پذیرش واقعیت و اصلاح وضعیت ، سال ها چشم در چشم مردم دوختند و گفتند که این بنزین ها ، استاندارد هستند و مشکلی برای مردم ایجاد نمی کنند.
 
اقتصاد ایران آنلاین - عصر ایران در ادامه نوشت:‌ ابتدا این دو خبر را بخوانید که مربوط به یک ماه اخیر هستند:

 بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: بنا به گزارش شرکت پالایش و پخش، بنزین تولید شده در پتروشیمی ها قطعاً آلاینده و خارج از استاندارد است. در دولت نیز توافق شده است در سال ۹۳ هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نداشته باشیم و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر مانند واردات تأمین کنیم. واحد مرکزی خبر - ۶ اسفند ۱۳۹۲

 معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنزین تولیدی پتروشیمی ترکیب خطرناکی است که به اشتباه در چهار سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته که خطرات جانی بسیاری را برای مردم داشته است. تسنیم - ۱۷ بهمن ۱۳۹۲

 می گویند آفتاب تا همیشه پشت ابرها باقی نمی ماند. این بار نیز نماند و سرانجام دو عضو کابینه ، علناً و رسماً اعلام کردند که بنزین هایی که در سال های اخیر بر مردم تحمیل شده بود ، آلوده و خطرناک بوده اند.

 سخن اما فقط اثبات حقانیت کسانی که در چند سال اخیر مظلومانه فریاد می زدند که این بنزین ها سرطان زا هستند ، نیست ؛ بلکه در این نوشتار می خواهیم به مسوولانی بپردازیم که در همان زمان ، به جای پذیرش واقعیت و اصلاح وضعیت ، سال ها چشم در چشم مردم دوختند و گفتند که این بنزین ها ، استاندارد هستند و مشکلی برای مردم ایجاد نمی کنند. برای نمونه تنها به چند مورد از ادعاهای مسوولان وقت درباره پاک و استاندارد بودن همین بنزین های آلوده و مرگبار می پردازیم و از آنان می پرسیم: « الان ما چی بگیم به شما؟! »

انتخاب خبر برای اکسیژن : مجید نوش زاده



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

استمرار جنبش هنرمندان برای مبارزه با آلودگی هوا با «سهم من از/در دود»

انتخاب خبر برای اکسیژن : زهرا پرزیوند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تابناک - به گزارش فارس، خسرو گورابی در مورد کم شنوایی اظهار داشت: ظرفیت شنوایی انسان محدود است و اگر صدای موجود در محیط از یک حد معین تجاوز کند فرد مشکل شنوایی پیدا می‌کند.
رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: بر اثر صدای بلند، مشکل حسی- عصبی در گوش پدیدار می‌شود و فرد به کم‌شنوایی دچار شده و اثرات سوئی را دریافت می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: فرد بر اثر کم‌شنوایی حاصل از صدای بلند در ارتباط با محیط، دچار عوارضی چون گوشه‌گیری، استرس و ‌اضطراب می‌شود.
رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران، اثرات سوء غیر شنیداری حاصل از صدای بلند بر سلامت انسان را اعم از استرس، اضطراب،‌ سردرد، خستگی، زخم‌معده، انقباضات عضلانی، اختلال در دستگاه گوارش، افزایش کلسترول، افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون،‌ افزایش سرعت تنفس،‌ دل‌درد، تغییر در عملکرد طبیعی غدد درون‌ریز و سوزش سر‌دل -ترش کردن- عنوان کرد.
متخصص شنوایی‌شناسی به دیگر اثرات سوء غیر شنیداری بر اثر صدای بلند اشاره داشت و افزود: وارد کردن فشار و التهاب به حنجره، تغییر در الگو‌های تنفسی، تغییر در فعالیت‌های امواج مغزی،‌ مشکلات قلبی- عروقی‌، افت تحصیلی و تحریک رفتارهای ضد اجتماعی از این جمله‌اند.
گورابی ادامه داد: حد مجاز بلندی صدا 65-60 دسی‌بل است که بیشتر از آن صدای بلند محسوب می‌شود و یک صدای آزار دهنده معمولاً 85 دسی‌بل و بالاتر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

يكی از مديران وزارت بهداشت و درمان با دوچرخه به محل كار خود می‌رود.
تابناک - به گزارش باشگاه خبرنگاران،يكي از سوژه‌هاي شب گذشته حاشيه‌های پزشكي 20:30 مديري بود كه با دوچرخه به محل كار می‌رود.
اين مدير،دكتر سعيد مهدوي مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت است كه به گفته خودش اكثر روزها فاصله ده كيلومتري منزل تا محل كار را با دوچرخه طي مي كند. وي گفت : كسي كه ورزش مي كند هم خودش نيرو مي گيرد و هم به ديگران نيرو مي دهد مهدوي افزود من حتي 14 طبقه وزارت بهداشت را پياده بالا مي روم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی گفت: مهاجرت از خوزستان به دلیل مشکلات زیست‌محیطی روز به روز بیشتر می‌شود و باید برای این مسئله فکری اساسی کرد.

حجت‌الاسلام سادات‌ابراهیمی امروز اظهار کرد: بسیاری از بیماران تنفسی و جانبازان و... به دلیل آلودگی هوا در استان خوزستان مجبور به مهاجرت از این استان شده‌اند و به این دلیل باید برای بهبود وضعیت آب و هوای استان و برای این مشکل فکری اساسی کرد.

وی افزود: مشکلات زیست‌محیطی از ریزگردها تا باران اسیدی روز به روز در خوزستان در حال افزایش هستند و به این دلیل باید تلاش کرد تا برای رفع مشکلات و کاهش عوارض این پدیده‌ها در جامعه فکری اساسی کرد، در این بین باید همه بر رعایت نکات زیست‌محیطی و سلامت در جامعه پایبند باشند.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: رفع مشکلات زیست‌محیطی زمان زیادی نیاز دارد ولی رفع عوامل تشدیدکننده این پدیده‌ها سهل‌الوصول‌تر است و ابتدا باید از تشدید  این پدیده‌ها جلوگیری کرد و سپس برای رفع مشکلات در این حوزه گام برداشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:شوشتر,مجلس,مهاجرت,آلودگی هوا,خوزستان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورگفت:براساس براورد سازمان بهداشت جهانی، میزان زیان های ناشی از آلودگی هوا در ایران سالانه حدود 16 میلیارد دلار است.

به گزارش ایرنا حمید سیادت موسوی، روز یکشنبه در آیین گشایش چهارمین همایش شهر ایده آل در مرکز همایش های بین المللی کیش گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال 2006، میزان خسارت زیست محیطی آلودگی هوا در ایران را سالانه هشت میلیارد دلار تخمین زده بود، اما این رقم امروز به حدود 16 میلیارد دلار رسیده است. 

وی که با موضوع ˈنقش حمل و نقل در کاهش آلودگی هواˈ سخن می گفت، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی ، ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون را که هیچ فیلتری قادر به حذف این ذرات نیست به عنوان عامل اساسی سرطان شناخته است. 

سیادت موسوی بیان کرد:درحالی که باید در پی حل ریشه ای و اساسی سرطان یعنی از میان برداشتن ریزگردها و تبدیل شهرها به شهر پاک باشیم، امروز به دنبال درمان سرطان هستیم. 

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در شهرهای بزرگ حدود 80 تا 90 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است و در این میان، وانت بارها به تنهایی مولد 25 درصد از این آلودگی هستند. وی گفت: اگر آلودگی ناشی از خروجی اگزوز یک خودرو با ویژگی یورو 3، به میزان دو و هفت دهم باشد یک خودروی قدیمی پیکان حدود 40 برابر این میزان ، آلودگی ایجاد می کند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مسوول آموزش سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج از برگزاری سمینار آموزشی ˈآشنایی با نقش شهروندان در کاهش آلودگی محیط زیستˈ در پارک خانواده کرج خبر داد.ˈ

مرجان السادات مساعدˈروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: به مناسبت هفته درختکاری و در ادامه برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی،این سمینار روز گذشته با همکاری استادان دانشگاه برگزار شد که با استقبال مردم همراه بود.

وی ادامه داد: در این سمینار آموزشی، شهروندان و تشکل های مردم نهاد(NGO) فعال محیط زیست، درختکاران البرز، زنان مبارز با آلودگی محیط زیست و ... حضور داشتند.

این مسوول عنوان کرد: شهروندان با حضور در این سمینار به فراگیری مبانی و مباحث اکولوژی شهری و راهکارهای حفاظت از محیط زیست همگام با توسعه فضاهای سبز شهری نظیر توسعه بام باغ ها، تراس های سبز، نمادها و دیوارهای سبز و توسعه فضای سبز مدرن در دنیا پرداختند.

این سمینار آموزشی با همکاری دکتر منوچهر ریاحی استاد بازنشسته دانشگاه های سوئد و فعال اکولوژی انسانی و محیط زیست برگزار شد.

تاریخ خبر: 1392/12/19

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ادعای النهار درباره سفر بان کی مون به تهران: دبیرکل نماینده ویژه آمریکاست!دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به نامه برخی از انجمن های مردم نهاد زیست محیطی ایران درمورد آثار سوء تحریم ها بر محیط زیست نوشت: تحریم های تحمیل شده به ایران آثار سوئی بر زندگی مردم این کشور داشته است و از توافق 23 نوامبر در ژنو استقبال کرده و آن را دلگرم کننده می دانم.

آفتاب: 26 آبان ماه سال جاری تعداد زیادی از سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در نامه ای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی تاثیر تحریم ها بر محیط زیست و توقف آن شدند که بان کی مون این نامه را به صورت کتبی پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه در نشست تشریح پاسخ کتبی دبیر کل سازمان ملل به درخواست تشکل های غیر دولتی زیست محیطی کشور مبنی بر آثار تحریم ها بر محیط زیست، متن جواب نامه بان کی مون را قرائت کرد.
بان کی مون در پاسخ به نامه ضمن تشکر از ارسال چنین نامه ای گفت: در گزارش های من به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر مکرر تاکید کرده ام که تحریم های تحمیل شده به جمهوری اسلامی ایران اثرات قابل توجهی به عموم مردم شامل تورم شدید، افزایش قیمت کالا و انرژی، افزایش نرخ بیکاری و کمبود اقلام ضروری تحمیل کرده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

محققان موسسه مطالعات پزشکی مونترال IRCM در کانادا موفق به کشف ارتباط بین آلودگی هوا و چاقی شدند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این محققان با همکاری دکتر ژرومه روزین و همکارانش در دانشگاه برگن نروژ دریافتند برخی انواع ذرات آلوده کننده معلق در هوا با چاقی ارتباط دارند.

به گفته محققان به تازگی آلاینده های آلی پایدار ( POPS ) کشف شده است که سبب افزایش سرعت ابتلا به دیابت و چاقی در موش ها می شود. این آلاینده ها، مواد شیمیایی ساخته شده به دست بشر هستند که در کشاورزی، صنعت و کارخانجات تولید می شوند.به گفته محققان با کنترل آلودگی در واقع می توان از بروز بیماری های قلبی عروقی و چاقی و نیز دیابت و فشار خون بالا جلوگیری کرد.

محققان می گویند این ذرات معلق در هوا ، قادرند روند ابتلا به چاقی را تسریع کنند و در نهایت ، ابتلای افراد به دیابت را افزایش دهند. محققان IRCM در تلاش هستند تا راه های درمانی برای جلوگیری از عوارض چاقی برای افراد چاقی که سوخت و ساز بدنشان سالم است بیابند. دانشمندان می گویند با کنترل آلودگی در جهان، می توان خطر ابتلا به دیابت و چاقی را تا حد زیادی کاهش داد.

عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، کاهش سوخت و ساز بافت چربی، کاهش تولید گرما ، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و مصرف برخی از داروها است. شرح کامل نتایج این بررسی در نشریه Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

تاریخ خبر: 10/12/1392 

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

حجت الاسلام سيد حسن ضيايي :آلودگي آب و هوا يكي از عوامل ايجاد كم خوني است/اخباری از آستان قدس رضویحجت الاسلام والمسلمین سيد حسن ضيايي گفت: آلودگي آب و هوا و پايين بودن سطح كيفي تغذيه عامه مردم يكي از عوامل ايجاد كننده كم خوني است.
به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سيد حسن ضيايي در سلسله جلسات سخنراني و پرسش و پاسخ پيرامون پيشگيري، درمان و شفاي بيماريهاي جسمي، روحي و رواني از ديدگاه چهارده معصوم(ع) به بيماريهاي كم‌خوني و پرهيزهاي مربوط به اين بيماري ها پرداخت و افزود: کم‌خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش مي يابد و تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.
وي عنوان كرد: از مهم‌ترین مواد مغذی براي خون‌سازی که کمبود آن‌ها موجب بروز کم‌خونی می‌شود می‌توان به آهن،‌ ویتامین ب ۱۲ و اسیدفولیک اشاره کرد كه از بین آنها کم‌خونی ناشی از فقر آهن از شایع‌ترین کم‌خونی‌ها است. 
ضيايي با اشاره به وجود سرب موجود در هوای آلوده شهرها که منجر به نوعی کم خونی مزمن و مقاوم به درمان، کاهش سطح بهره هوشی، خستگی مزمن و …مي شود، بيان داشت: براي جلوگيري از سرفه‌هاي خشك مزمن  ناشي از آلودگي شديد هوا، خوردن مخلوط شكر تقار به اضافه گل زوفا و عناب توصيه مي شود.
وي افزود: خوردن مخلوط عناب تازه يا خشك با عسل طبيعي به صورت هر روز موجب توليد خون سالم و تميز در بدن  نيز مي‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آه، اکسیژن! کجایی؟ویستا به نقل از روزنامه سلامت - * هوا آلوده است یعنی چی؟ 

آلودگی هوا یعنی وجود هر نوع ماده آلاینده اعم از جامد، مایع، گاز و یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و

در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانوران به خطر ‌اندازد. آلودگی هوا یکی از عوامل مهم ابتلا

به بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن است. همه ساله تعداد زیادی از کودکان و سالمندان به دنبال ابتلا به

بیماری‌های تنفسی که همه ناشی از آلودگی هوا است جان خود را از دست می‌دهند. در اثر مخلوط شدن هوا با

گازها، غبارات و ذراتی که کیفیت هوا را کاهش می‌دهند آلودگی هوا ایجاد می‌شود. ماشین‌ها، هواپیماها،

ساختمان‌سازی‌ها ، شخم زدن زمین به وسیله تراکتورها، دود ناشی از آتش‌سوزی، رفت و آمد در جاده‌های خاکی،

ریزش کوه و... دست به دست هم داده و سبب آلوده شدن هوا می‌شوند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی‌ هوا را چگونه‌ کاهش‌ دهیم‌؟ویستا - روزنامه اعتماد - علی‌ اشرف‌ خانلری‌ - با افزایش‌ آلودگی‌ هوا و گذشتن‌ از مرز هشدار چندی‌ پیش‌ مدارس‌ تعطیل‌ شد و به‌ دنبال‌ آن‌ با موثر واقع‌ نشدن‌ این‌ طرح‌ گزینه‌ زوج‌ و فرد کردن‌ پلاک‌ها انتخاب‌ شد. سفارش‌ به‌ استفاده‌ از وسایل‌ حمل‌ونقل‌ عمومی‌ و راه‌های‌ توصیه‌ای‌ و سفارشی‌ دیگر، تا حدودی‌ از دود و دم‌ هوا کاست‌ و با اندکی‌ بارش‌ برف‌ و باران‌، مختصری‌ وضعیت‌ به‌ حال‌ عادی‌ بازگشت‌. اما این‌ دستپاچگی‌ و به‌ تکاپو افتادن‌ها هر ساله‌ در فصل‌ آبان‌ و آذر به‌ اوج‌ خود می‌رسد و در اولین‌ اقدام‌ مردم‌ را محدود کرده‌ و مجبور به‌ خارج‌ نشدن‌ از خانه‌، استفاده‌ از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌، ممنوع‌ کردن‌ ورود خودروهای‌ شخصی‌، تعطیلی‌ مدارس‌ و اقدامات‌ تسکینی‌ از این‌ دست‌ می کنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, توسط |

رضا کیانیان: زمستان تهران برای ما جهنم آلودگی هوا شدهبه گزارش نامه نیوز، پنجمین جشنواره تئاتر «امید» 15 اسفند ماه همزمان با روز درختکاری آغاز شد و در این برنامه نهال امید به دست رضا کیانیان و با همراهی امین تارخ کاشته شد. 


در این مراسم که در مجموعه نمایش‌های آیینی سنتی صبا برگزار شد، رضا کیانیان گشایش جشنواره امید با شعار «با امید به هوای پاک» را اتفاق مبارکی دانست و گفت: وقتی بوی بهار می‌رسد ما از جهنم زمستان فرار می‌کنیم چراکه زمستان تهران همچون جهنم است. با وارونگی هوا، اتفاقی که می‌افتد مرگ همه ما است. ما هم کسانی هستیم که فعلا جان سالم به در برده‌ایم و آمده‌ایم تا این جشنواره را ببینیم. امیدوارم در سال‌های آتی نیز زنده بمانیم تا در این جشنواره حضور داشته باشیم. 


کیانیان ادامه داد: البته دولت جدید هماهنگی‌هایی برای مبارزه با آلودگی هوا انجام داده است، شهرداری تهران هم همینطور. من از آقای روحانی و آقای قالیباف خواهش می‌کنم تا اقدامات خود در این راستا را رسانه‌ای کرده و به گوش همه برسانند چراکه بسیاری از شهروندان از این اتفاقات اطلاعی ندارند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
خانه ملت - محمدحسن آصفری در نشست علنی چهارشنبه 7 اسفند ماه مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی گفت: اراک به عنوان یکی از شهرهای آلوده آب و هوایی است و مشکلات ناشی از آلودگی صدای اعتراض مردم را درآورده و بیمارستان های آن دیگر جوابگوی بیماران ناشی از آلودگی نیست.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها درباره مشکلات ناشی از آلودگی هوای اراک تذکر داده ام خطاب به ابوترابی فرد گفت:‌ علی رغم اینکه شما نیز چندین بار در این باره تذکر دادید و خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این باره قول هایی دادند اما پس از گذشت 4 ماه اقدام عملی صورت نگرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: لطف کنید به آقایان بگویید تا توجه ویژه ای نسبت به رفع آلودگی هوای اراک داشته باشند چرا که روزانه شاهد اعتراض مردم به صورت تلفنی، حضوری و ارسال پیامک هستیم.
عضو هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به این تذکر گفت:‌برخی از کلان شهرها و مراکز استان ها که اراک نمونه بارز آن است با این مشکل مواجه هستند.
محمدحسن ابوترابی فرد با اشاره به آلودگی هوای شهرهایی همچون اصفهان، تهران و خوزستان از دولت و به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا در یک زمانبندی مشخص راهکاری برای برون رفت از این مشکل ارائه کنند تا موجبات آسایش خاطر مردم فراهم شود.
تاریخ انتشار: 1392/12/07 
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اراک - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد و اعتراض شدید نسبت وضعیت هوای اراک خواستار اجرای دقیق مصوبات و سیاستهای کاهش الودگی هوای این شهر شد.

 

«محمدحسن آصفری» روز دو شنبه با اعلام این مطلب به ایرنا افزود: نیروگاه حرارتی شازند به دلیل استفاده از سوخت مازوت عامل تولید الاینده دی اکسید گوگرد در هوای شهرهای اراک و شازند است که در سه روز گذشته غلظت آن بین چهار تا هشت برابر حد مجاز بوده است. 

وی توضیح داد: کمیسیون انرژی مجلس سه ماه پیش با حضور وزیر نفت و نیرو مصوبه ای را مبنی بر تامین سوخت گاز برای نیروگاه شازند گذرانده که وزیر نیرو نیز قول مساعد اجرای ان را داد اما به دلایل نامعلوم این مصوبه را نادیده گرفته و مهلت زمانی برای نیروگاه قایل شده است. 

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنا به گفته وزیر نیرو تعطیلی نیروگاه حرارتی شازند هیج مشکلی را در تامین برق کشور ایجاد نمی کند و مسوولانی که مهلت استفاده از سوخت مازوت به این واحد را داده اند باید درقبال مردم پاسخگو باشند. 

آصفری بیان کرد: مردم اراک بشدت از عوارض الایندگی هوا رنج می برند و هیچ چیز مهمتر از سلامت مردم نیست. 

وی عنوان کرد: دو هفته پیش رییس جمهوری با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس قول همیاری و پشتیبانی از سیاستهای مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها را داده و خانم ابتکار نیز در سفر یکروزه خود به اراک متعهد شد که اقدامات اثرگذار عملی را انجام دهد.

تاریخ خبر: 21/11/1392

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تحریم ها اثرهای زیادی بر محیط زیست و سلامت مردم می گذارند، گفت: افزایش 50 درصدی مواد سرطان‌زا در بنزین تولید داخل تنها یکی از اثرات تحریمها است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر اسماعیل کهرم در حاشیه نشست خبری که ظهر سه‌شنبه در سازمان محیط زیست در خصوص تشریح پاسخ دبیرکل سازمان ملل متحد به درخواست سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی مبنی به رفع تحریمها در کشور برگزار شد، گفت: اگرچه برخی از مسئولین در دوره قبل تحریمها را همچون نسیمی بر کوه دماوند عنوان می کردند، اما آنچه که واقعیت دارد این است که همین نسیم هم موجب فرسایش کوه دماوند می شود.

به گفته وی، با وجود اینکه قبلا اعلام شده بود که تحریمها بر زندگی مردم نقشی نخواهد داشت و فقط دولتها را درگیر خواهد کرد، اما آنچه که مسلم است این تحریمهای ظالمانه بر تمام عرصه های زندگی مردم اثر گذاشته و آنان را در تنگنا قرار داده است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به تنها یکی از اثرات زیست محیطی ناشی از تحریمها تصریح کرد: تحریمها موجب شد که در بنزین که در داخل با عنوان سوخت خودکفا تولید شد، میزان بنزن که یک ماده سرطان‌زا است و برای افزایش احتراق بنزین به آن اضافه می شود و حد مجاز در اتحادیه اروپا تا پنج درصد بنزین است در بنزین خودکفای داخلی به 50 درصد برسد و شاهد عوامل سوء آن بر مردم و افزایش بیماری های لاعلاج مانند سرطانها در کشور باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری اظهار کرد: پوشش مناسب جنگلی و فضای سبز، حدود 10 درصد در کاهش کربن موثر است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر علی محمد شاعری با اشاره به اینکه پوشش گیاهی مناسب و فضای سبز‌ می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا‌،‌ تولید اکسیژن، تعدیل درجه حرارت، ایجاد منظر شهری مناسب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ذخیره‌سازی آب و افزایش جاذبه‌های طبیعت‌گردی‌ ایفا کند گفت: باید با مشارکت عمومی و ایجاد یک نهضت فراگیر از قطع درختان و تخریب جنگل جلوگیری شود و به همین دلیل حفظ و توسعه فضای سبز و جنگلداری شهری و حفاظت از زیستگاهای طبیعی و محیط کوهستان جهت دستیابی به محیط زیست مطلوب باید در اولویت شهرداری تهران قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از روش‌های موثر بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران، توسعه جنگلداری شهری با استفاده از گونه‌های مناسب با کارکرد موثر اکولوژیکی است.‌

شاعری افزود: بر اساس گزارش ملی تغییر آب و هوا (گزارش دوم) حدود 80 درصد علت تغییر آب و هوا و افزایش گازهای گلخانه‌ای در کشور مربوط به مصرف انرژی با منشاء فسیلی، حدود 10 درصد مربوط به صنایع آلاینده، و مابقی مربوط به پدیده جنگل زدایی و کاهش پوشش گیاهی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس با اشاره به اینکه فرصت برای نجات جنگلهای زاگرس از دریاچه ارومیه کمتر است، گفت: روند نابودی این جنگلها شدت یافته و سازمان جنگلها تنها دو سال برای احیا بلوط های زاگرس فرصت دارد.                                                                                                                                                                                               عباس قائید رحمت در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: جنگلهای بلوط زاگرس محدوده وسیعی در چند استان غربی تا جنوب کشور را شامل می شود و به عنوان منطقه زیست محیطی به شمار می رود. در واقع استان های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و استان های همجوار شامل منطقه زاگرس می شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس با اشاره به قدمت طولانی جنگلهای بلوط در منطقه زاگرس افزود: سالیان سال است که این جنگلها در این منطقه دارای حیات هستند اما در طول سالهای اخیر، درختان بلوط این منطقه با یک بیماری مواجه شدند که بخش اعظمی از آن در حال از بین رفتن است.

وی با بیان اینکه این جنگل ها در صورت ادامه روند فعلی و افزایش آفت زغالی به زودی نابود می شوند، گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری متولی اصلی حفاظت از عرصه ‌های جنگلی است.

دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان با تأکید بر اینکه درختان بلوط در منطقه زاگرس دچار آفت زغالی شدند و این موضوع در حال گسترش است، افزود: متاسفانه آفت زغالی خوره جان درختان بلوط شده و این موضوع نیاز به پیگیری جدی دارد، دولت همانطور که نسبت به دریاچه ارومیه حساسیت دارد باید نسبت به مشکل جنگلهای زاگرس نیز توجه داشته و چاره اندیشی کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با نشان دادن عکس هایی از آلودگی هوا و تشریح آثار مرگبار این پدیده ، شگفتی اعضای هیأت دولت را  برانگیخت.

 

به گراش عصرایران ، دکتر سید حسن هاشمی در سایت شخصی خود نوشت: در جلسه هیأت دولت، گزارشی در مورد آلودگی هوا ارائه دادم؛ البته از نگــاه سـلامت. این‌که آلاینده‌ها بر حوزه حیاتی بهداشــت و درمـان چه اثری دارند و نادیده گرفتن آن چه هزینــه‌های کلان اجتـمــاعی و اقتـصـادی برای کشور در بر خواهد داشت. 
برایم جالب بود که مدیران ارشد کشور هم از این که می‌شنیدند،هوای آلوده می‌تواند انسان را بکُشد، تعجب می‌کردند. آن‌جا تأکید کردم که این واقعیت است؛ توهم نیست. 
آن روز تصویری از تهــران را نشـان دادم که از جاده ساوه گرفتــه شده‌ بود، همـه فکــر کردند هوا ابری اسـت؛ اما عکس، لایه ضخیمی از دود را نشان می‌داد؛ دودی که همه ما زیر آن زندگی و تنفس می‌کنیم. دیوی سیاه که راه بر نفس انسان می‌بندد و وجودش افزایش بیماری‌های ریوی را به دنبال دارد. 
به عنوان نمونه هم خودم را مثال زدم. من در گذشته اکثر زمان کاری را در اتاق عمل سپری می‌کردم؛ جایی که داشتن سامانه تصفیه هوا برای آن الزامی است و تجربه مشکل تنفسی نداشتم. اما حالا 2 ماه و نیم است که حالاتی شبیه آسم دارم و مجبورم از اسپری استفاده کنم. 

 نتیجه آن‌که باید تصمیمی جدی گرفته شود. در دنیا هم شهرهای زیادی این شرایط را داشته‌اند؛ راه‌حل‌هایی هم هست. در آن جلسه نشان دادم، لندن، مکزیکوسیتی، استانبول و... چگونه این شرایط را پشت سر گذاشته‌اند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

از شرّ بنزین پتروشیمی ها خلاص می شویم؛ نفس بکشیم!  آیا انکار کنندگان آلاینده بودن این بنزین ها نباید پاسخ گوی تبعات استنشاق هوای آلوده ناشی از احتراق این نوع سوخت ها باشند؟
عصر ایران؛ سروش بامداد- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عزم جدی دولت برای حذف بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی و جایگزینی بنزین با استاندارد یورو 4 یا بنزین پاک به جای آن خبر داده است.
معصومه ابتکار که شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «شب آفتابی» سخن می گفت تاکید کرد: «اینها تنها سخن من یا خواست سازمان حفاظت محیط زیست نیست، آقای وزیر نفت نیز پی گیر است و در جلسه هیات دولت هم موضوع مطرح و تصویب شده است.»
سال پیش که بحث ارتباط آلودگی هوا در کلان شهرها دامن گیر شد این پرسش به میان آمد که اگر آلودگی هوای تهران تنها به خاطر پدیده وارونگی و پایداری هوای آلوده با آغاز فصل سرما است چرا شهرهای دیگر که ویژگی های تهران را ندارند در این وضعیت گرفتار شده اند؟ 
اینجا بود که تنها مولفه مشترک آلوده کننده به عنوان مهم ترین عامل مطرح شد که همانا بنزین تولید واحدهای پتروشیمی بود که در دولت احمدی نژاد به مثابه یکی از راهکارهای جبران کمبود بنزین به کار گرفته شد و با انکار تبعات زیان بار آن برای سلامت شهروندان به آن می بالیدند و اگر کسی از زیان آور بودن این روش سخن می گفت روی ترش می کردند و دلیل و بهانه می آوردند. درک این موضوع که این کار سلامت شهروندان را تهدید می کند اما دشوار نبود. اول به این خاطر که هم تهران آلوده شده بود و هم 7 کلان شهر دیگر. اتفاقی که در سال های قبل رخ نداده بود. دوم به این دلیل که اگر تولید بنزین با این سهولت و سرعت میسر بود و دغدغه های زیست محیطی در میان نباشد دیگران نیز از این کارها انجام می دادند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

2972461326192885.jpgمدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سلامت مقوله‌ای است که بدون عزم ملی، همکاریهای بین بخشی و مشارکت مردم، رسیدن به اهداف عالی آن تامین نمی‌شود.

 به گزارش ایسنا، دکتر انوشیروان محسنی بند پی ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: عوامل تعیین کننده و تاثیر گذار بر سلامت تنها در چار چوب وظایف وزارت بهداشت و حیطه اختیارات آن سازمان قرار ندارد، بلکه لازم است نگاهی سلامت محور در تمام سازمانها و نهادهای جامعه ایجاد شود و همه عوامل دست به دست هم دهند تا دستیابی به سلامت در اجتماع امکان پذیر شود.

 این عضو شورای راهبردی شهر تهران با اشاره به عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر سلامت جامعه گفت: عوامل متعددی از قبیل فقر، بیکاری، آلودگی هوا و آب، سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی، حوادث جاده‌ای و احداث سدها بر جامعه تاثیر می‌گذارند.

 وی افزود: اگر شورای راهبردی شهر تهران بخواهد برای سلامت جامعه اقدام موثری انجام دهد باید ریشه‌های اصلی این عوامل را مورد بحث و بررسی قرار داده و تصمیم مناسبی را اتخاذ کند. این شورا با در نظر گرفتن نیازهای اساسی سلامت در جامعه می‌تواند با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود و تعامل با سازمانهای دیگر در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه مثمر ثمر باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، صبح امروز ساعت 9 همایش گرامیداشت هفته منابع طبیعی و هفته درختکاری با حضور آیت‌الله وحیدی گلپایگانی نماینده ولی فقیه در جنوب شرق پایتخت، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصحی عضو شورای شهر و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، شهرداری پهنه جنوب شرق، امیر سرتیپ امانی، ائمه جماعات منطقه15، امام جمعه قیام دشت و خاوردشت، شورایاری‌های منطقه15، خانواده معظم شهدا، NGOها و شهروندان منطقه15 برگزار شد. 
در این همایش ازشهروندان نمونه محیط‌زیست و درختکاری و باغبانان محیط زیست منطقه15تجلیل و قدردانی شد. 
در حاشیه این همایش 200نهال در محوطه بوستان بزرگ پردیس بانوان منطقه15 کاشته و هر نهال به نام اشخاصی که غرس نهال می‌کردند نامگذاری شد. 

*بررسی راه‌های کاهش آلودگی پایتخت 
حجت‌الاسلام و المسلمین ناصحی عضو شورای شهر و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با تاکید بر اهمیت منابع طبیعی و عوامل موثر بر کاهش آلودگی شهر تهران گفت: توجه به نگهداری، حفظ و احترام به درختان و فضای سبز در اسلام اهمیت بسیار دارد، غرس درخت، نگهداری و بهره‌برداری، کاشت، داشت، حرمت و احترام به درختان و فضای سبز دراسلام سفارش شده است و درختان به عنوان ریه‌های جامعه، موجب سلامت، نشاط، سلامت و پویایی می‌شوند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

33pol-1102-mm1

بحث بی آبی زاینده رود وتخریب پل های تاریخی به دلیل عدم وجود آب در بستر زاینده رود بحث داغی است که این روزها با آن مواجه هستیم اما آلودگی هوا و تاثیر آن بر تخریب این بناها گویی از قلم افتاده است.

به گزارش الهه راستین خبرنگار صاحب نیوز، آلودگی هوا یکی از معضلات کلان شهر اصفهان است که به دلیل روند تدریجی و پیش روی روز افزون خود اثرات جبران ناپذیری بر آثار تاریخی می گذارد. این آلودگی با پیشرفت فناوری و وجود ماشین های صنعتی بسیار بیشتر شده و تاثیرات مخرب آن بر روی آجرها، کاشی‌ها و دیگر بخش های یک بنای تاریخی قابل مشاهده است.

مهدی فقیهی، پژوهشگر میراث فرهنگی دراین باره گفت: دود ناشی از سوخت های فسیلی نه تنها بر آجر و سنگ، بلکه بر کاشی‌ و چوب نیزاثر گذاشته و مثل خوره آنها را می بلعد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 - محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال تولید نوعی کاتالیست ارزان قیمت با استفاده از پسماندهای کشاورزی هستند که ترکیبات سرطان زا را به ترکیبات کم خطر تبدیل می‌کند.

ایرنا نوشت: مسوولان حوزه بهداشت شهری و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران می گویند که شهروندان تهرانی و کلان شهرها در طول 365 روز یک روز هم هوای سالم تنفس نمی کنند.

  استفاده از بنزین یورو 2 در خودروها باعث می شود که ترکیبات آروماتیک در هوای منتشر شود که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت این ترکیبات به طور مستقیم باعث بروز سرطان خون می شود. محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال حاضر در حال انجام پروژه ساخت کاتالیستی هستند که می تواند این ترکیبات آروماتیک را به ترکیبات کم خطرتر تبدیل کند.

محمد ذبیحی، دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف تولید این کاتالیست را در پایان نامه دوره دکترای خود مورد پیگیری قرار داده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع به خبرنگار علمی ایرنا گفت: حذف ترکیبات آروماتیک با استفاده از کاتالیست ها از سال 1980 در جهان مطرح شده است و در حال حاضر در بسیای از کشورها استفاده می شود. استفاده از چنین کاتالیست هایی در محیط های بسته مانند کارگاه ها نیز در ایران رایج است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 به گزارش مرکز پایش آلودگی هوای استان مرکزی، میزان غلظت گاز سمی دی اکسید گوگرد در هوای اراک به حدود چهار برابر حد استاندارد رسیده است.
 
جوان انلاین - هوای اراک به دلیل وجود فاکتورهای سمی و خطرآفرین آلوده است و این آلودگی، مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرهای اراک و شازند را در صبح امروز تعطیل کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر وضعیت شهر اراک در حال اضطرار است و وجود فاکتورهای سمی و خطرآفرین در فضای اراک و شازند به حد بالایی رسیده است.
امیر انصاری گفت: به گزارش مرکز پایش آلودگی هوای استان مرکزی، میزان غلظت گاز سمی دی اکسید گوگرد در هوای اراک به حدود چهار برابر حد استاندارد رسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به سرمای هوا و ایستایی هوای آلوده بر سطح نواحی مسکونی اراک و شازند و اثرات مخرب آلاینده های مذکور بر سلامت شهروندان کمیته اضطرار در مواقع آلودگی هوای اراک در نشستی تصمیم به تعطیلی مدارس پایه ابتدایی و راهنمایی گرفت.
انصاری گفت: بخش اعظم غلظت دی اکسید گوگرد موجود در هوای اراک و شازند به دلیل سوخت مازوت خطوط تولید انرژی الکتریکی نیروگاه شازند است و با توجه به حاد بودن شرایط آلایندگی هوای این شهر می طلبد که مسوولان وزاتخانه های نفت و نیرو تعهدات تامین سوخت گاز این واحد را هر چه سریعتر عملی کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - لطیفه های آلودگی هوا - سری دوم

خنده

 

کمبود بنزن خون

بیمار : سلام دکتر. حالم خیلی بده.

دکتر : سلام جانم. چی شده؟

بیمار : از وقتی از تهران اومدم ده، همش احساس ضعف و بی قراری دارم. تنم می لرزه. استخونام درد میکنه. روم به دیوار شکمم هم شل کار می کنه.

دکتر : چیزی نیست جانم. بنزن خونت کم شده. برات یه نسخه می نویسم، استغاده کنی خوب میشی. روزی سه بار هر بار ده دقیقه میری کنار اگزوز موتور مش حسن نفس عمیق می کشی .

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا - لطیفه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به دنبال حساس شدن جامعه و قواي سه‌گانه نسبت به حفاظت از محيط زيست و در آخرين واكنش‌ها، مجلس سازمان محيط زيست را به عنوان تنها متولي رفع آلودگي هوا و ضابط قضايي در اين رابطه معرفي كرد.

جوان آنلاین - تا امروز آلودگي هوا در كلانشهرهاي ايران حل نمي‌شد، چون متولي نداشت! اما از امروز به بعد رفع آلودگي هوا نه تنها متولي دارد، بلكه اين متولي به عنوان ضابط قضايي توانايي برخورد با متخلفان را نيز دارد.

اگر عبارت «آلودگي هوا متولي ندارد» را در موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي وارد كنيد، مي‌بينيد اين اظهار نظر از سوي بسياري از مسئولان بيان شده است و با بيان آن يا كم‌كاري مجموعه خود را تبرئه كرده‌اند يا اساساً صورت مسئله وجود آلودگي هوا را پاك كرده‌اند.

اما اظهارات عباس رجائي، رئيس كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس تمام بهانه‌ها را از دست همه دستگاه‌هايي كه متولي بودند و نبودند خارج كرد. وي روز گذشته در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: از اين پس سازمان حفاظت محيط زيست متولي رفع آلودگي هوا به عنوان ضابط قضايي با متخلفان برخورد خواهد كرد.

هواي پاك قانون‌دار مي‌شود

وي با تأكيد بر اينكه سازمان حفاظت محيط زيست تنها متولي رفع آلودگي هوا از اين پس خواهد بود، تصريح كرد: تصويب نهايي طرح هواي پاك منتج به مقيد شدن تمامي ارگان‌ها، سازمان‌ها و افراد به رعايت اصولي براي كاهش آلودگي هوا مي‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 روحانی7

صفحه فیس بوک منتسب به دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در یک ابتکار جالب، نظر کاربران را پیرامون راهکارهای مورد نظر برای بهبود هوای تهران و دیگر کلانشهرها جویا شده است.
  قانون آنلاین- صفحه فیس بوک منتسب به دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در یک ابتکار جالب، نظر کاربران را پیرامون راهکارهای مورد نظر برای بهبود هوای تهران و دیگر کلانشهرها جویا شده است. به گزارش پیام نو، در آخرین استاتوس صفحه فیس بوک منتسب به دکتر روحانی آمده است:
 Hopefully, this cartoon will not depict the future of Tehran and other megacities in Iran. What do you think the government will do to control air pollution in megacities

امیدواریم این کاریکاتور، تصویری از آینده تهران و کلان شهرهای ایران نباشد . به نظر شما دولت چه اقدامات عملی برای کاهش آلودگی هوای کلان شهرها، می تواند انجام دهد؟


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه صنعتی اصفهان، «حسن قاضی عسگر» با اشاره به معضل آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی شهر اصفهان افزود: محققان دانشکده شیمی این دانشگاه 42 راهکار پیشنهادی را در دو بخش علمی - پژوهشی و مدیریتی - اجرایی تدوین کرده اند.

ایرنا - بر اساس این گزارش، برخی از راهکارهای پیشنهادی در بخش علمی-پژوهشی شامل ارتقاء کیفیت سوخت توزیع شده در سطح شهر، به کارگیری دانش و فناوری جهت تبدیل ترکیبات مضر تولیدی نیروگاهها و صنایع بزرگ به ترکیبات مفید و بدون آلودگی، ارتقاء فناوری خودروهای تولید داخل و استفاده از کاتالیست در خروجی اگزوز آنها است.

تشویق کردن استفاده از انرژی های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی و گاز شهری، تشویق دانشجویان و استادان به ابداع راههای نوین در استفاده از انرژی خورشیدی و بررسی راههای موجود در جهان، حمایت مادی و معنوی از پژوهش ها و طرح های کاربردی تبدیل ضایعات کارخانه ها و صنایع به انرژی و ترکیبات مفید از دیگر راهکارهای ارائه شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - دانشگاه صنعتی - سوخت - صنایع , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 هشدارهایی که سازمان های مربوطه محیط زیست و بهداشت در خصوص خطر آلودگی هوا بر سلامت کودکان و به طور کلی مردم طی چند روز اخیر در رسانه­ ها اعلام کردند سبب نگرانی بسیاری از سوی مردم شده که آیا دوباره مانند سالهای پیش باید از کار و فعالیت روزانه خود دست بشویند و خانه نشین شوند؟ ضمناً این آلودگی بیش از انکه بر انسانها تأثیر داشته باشد به گفته دکتر پیام محبی، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران بر حیوانات و پرندگان تأثیر منفی دارد.

دی پرس - در گفت و گوی کوتاه خبرنگار واحد محیط زیست تیناپرس با دکتر محبی در خصوص اثرات زیست محیطی آلودگی هوا ، وی ضمن آسیب پذیرتر شمردن طیور نسبت به انسان تأکید کرد: اثراتی که آلودگی هوا بر حیوانات می­ گذارد مانند اثرات منفی است که این نوع آلودگی بر انسانها دارد. ولی در برخی از مواقع این اثرات به میزان بیشتری در حیوانات نسبت به انسانها مشاهده شده است.

وی دلیل این آسیب پذیری را چنین توضیح داد: به دلیل اینکه جثه انسان بزرگتر است، تأثیر مواد آلودکننده در انسانها نسبت به حیوانات کمتر است.

رئیس بیمارستان دامپزشکی با اشاره به تفاوت انسان و حیوان در میزان تأثیر پذیر بودن از آلودگی هوا تصریح کرد: اگرچه انسانها نسبت به حیوانات در برابر آلودگی هوا مقاومت بیشتری نشان می ­دهند ولی به دلیل اینکه حیوانات قدرت انتخاب بیشتری در مهاجرت دارند در نتیجه انسانها در سطح شهر در معرض خطر بیشتری هستند. وی نشانه این خطر برای سلامت عمومی را چنین بیان کرد: شما به راحتی می ­توانید از افزایش میزان سرطان طی دهه ­های اخیر پی به اثرات منفی آلودگی هوای شهر تهران ببرید.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش آیا آماری یا تحقیقی از تلفات حیوانات از چنین پدیده­ای تا کنون ارائه شده است یا خیر، اذعان داشت: متأسفانه تا کنون هیچ آماری یا مطالعه­ای که نشان دهد چقدر حیوانات از این پدیده متأثر هستند ارائه نشده است. وی در ادامه افزود: ما هیچ گونه آماری از تلفات انسان ناشی از آلودگی هوا نداریم چه برسد به اطلاع از میزان مرگ و میر حیوانات.

اگر شما دقت کنید قدیم ها تهران معروف بود به داشتن کلاغهای زیاد در سطح شهر. ولی در حال حاضر کلاغ در تهران بسیار کم مشاهده می ­شود. این به این معنی است که طی سالهای اخیر به دلیل آلودگی هوا بسیاری از پرندگانی که قادر بودند از این شهر مهاجرت کنند به جاهای دیگر مهاجرت کردند و عملا پرنده زیادی در آسمان تهران دیده نمی­ شود. در حال حاضر حتی پرندگان هم ترجیح می ­دهند در تهران زندگی نکنند.

تاریخ انتشار : 1392/7/21

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران گفت: در کنار امضای پیمان خواهرخواندگی دو کلانشهر تهران و پکن، برنامه های مربوط به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل نیز افزایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محمدباقر قالیباف درباره دستاوردهای سفر به پکن افزود: بین تهران و پکن ارتباط قدیمی و پررونق است و از این رو امضای توافقنامه خواهر خواندگی بین این دو پایتخت فرصتی فراهم می کند تا تبادلات اقتصادی و فرهنگی نسبت به گذشته با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی همچنین مهمترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا برشمرد و گفت: ممکن است برای حل مشکل آلودگی هوا موارد دیگری هم مطرح شود که من آنها را رد نمی کنم، اما پایه اصلی مشکل آلودگی هوا حمل و نقل عمومی است.

شهردار تهران تاکید کرد: در این سفر همکاری های پکن و تهران مخصوصا در توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت قرار می گیرد و از ظرفیت های فنی و مالی که دولت جمهوری اسلامی در افزایش ظرفیت حمل ونقل عمومی به ویژه حوزه ریلی و اتوبوس استفاده می شود.

وی یادآور شد: روزانه سه میلیون نفر با سیستم حمل و نقل ریلی جابجا شده و از مترو استفاده می کنند اما تلاش می شود در پایان دوره، این رقم به بیش از 10 میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: مترو تهران بیش از سه برابر توان افزایش ظرفیت دارد و این افزایش ظرفیت نیز به دو روش توسعه خطوط و بالا بردن تعداد واگن ها انجام می شود که در این سفر به توفیقات خوبی در این زمینه دست یافتیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, توسط |

asar

مطالب مرتبط :



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:, توسط |
  1. منبع : الف
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:, توسط |
به گزارش خبرنگار مهر، بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی روز سه شنبه با اشاره به همکاری های این وزارتخانه با مدیریت شهری در خصوص توزیع سوخت پاک و کاهش آلودگی هوا گفت: ما در تهران، کرج و چند کلانشهر دیگر بنزین پاک و نفت و گاز بدون بودجه توزیع می کنیم و درخواست داریم خودروی گازوئیلی سواری در تهران شماره گذاری شود زیرا از هر جهت به نفع پایتخت است.

وزیر نفت با اشاره به تولید نفت و گاز بدون گوگرد با استانداردهای یورو 4 در کشور گفت:  در حال حاضر در تهران تنها بنزین پاک توزیع می شود.

وی تولید بنزین در پتروشیمی ها را رد نکرد و گفت: مطمئناً بنزین تولیدی پتروشیمی آلاینده و خارج از استاندارد است اما در تهران که سطح آلودگی هوا بسیار بالا است این نوع بنزین را توزیع نمی کنیم حتی در صدد واردات بنزین هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون شهردار تهران برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت را تشریح کرد:
       
ایلنا: معاون شهردار تهران در میزگرد تخصصی ارزیابی برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت در جریان «سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، با تشریح برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل گفت: این برنامه مبتنی بر کرامت انسانی و با اولویت انسان‌ها در شهر تدوین شده و محور اصلی آن در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل عمومی است، ضمن اینکه پایش و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، حمل و نقل انسان محور، توسعه سیستم‌های هوشمند و مدیریت عرضه تسهیلات و تقاضای سفر، از دیگر محورهای این برنامه است.

به گزارش ایلنا، "سید جعفر تشکری هاشمی" افزود: بر این اساس، سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی‌های روزانه از ۵۶ درصد در حال حاضر به ۷۵ درصد در سال ۹۷ افزایش می‌یآبد و خطوط ریلی نیز با ۱۴۸ کیلومتر افزایش، از ۱۵۲ کیلومتر فعلی به ۳۰۰ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه پیدا می‌کند، ضمن اینکه تعداد واگن‌های مترو نیز با افزایشی بالغ بر یک هزار و ۱۴۰ واگن، از یک هزار و ۲۹۸ واگن موجود به دو هزار و ۴۳۸ واگن می‌رسد.

وی با اعلام اینکه خطوط بی‌آرتی نیز با ۳۳ کیلومتر افزایش، از ۱۵۹ کیلومتر فعلی به ۱۹۲ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه می‌-یآبد، تأکید کرد: تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی نیز با افزایشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه، از ۶ هزار و ۵۵۳ دستگاه موجود که تنها ۴۵۰۰ دستگاه آن سالم هستند به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه می‌رسد، ضمن اینکه دو هزار دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده موجود نیز باید از رده خارج شده و اتوبوس‌های نو جایگزین آنها شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:مترو,حمل ونقل,اتوبوس, توسط |

 کنفرانس هواي پاک،خودروي برقي و منافع ملي در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري آريا در اين نشست که جمعي از اعضاي مجمع، مسئولين نفت و محيط زيست و نمايندگان شرکت هاي خارجي سازنده خودروهاي برقي حضور داشتند بر اهميت اجرايي شدن توليد خودروهاي برقي و خورشيدي تاکيد شد.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين نشست با اشاره به افزايش جمعيت کشور و جهان، همچنين تغيير نوع زندگي مردم و افزايش مصرف انرژي در سالهاي آينده گفت: با توجه به جايگاه استراتژيک ايران و نيز منابع فراوان انرژي با بررسي هاي علمي و مطالعات دانشگاهي مي توان نوع مصرف سوخت در کشور را براي سالهاي آينده تغيير داد و به طرف انرژي هاي پاک رفت.
دکتر علي اکبر ولايتي با اشاره به آلودگي هوا و محيط زيست که عامل بسياري از بيماريها به صورت مستقيم و غيرمستقيم است، افزود: توليد و تامين انرژي هاي نو و تجديدپذير خورشيدي و برقي يکي از راههاي اصلي مبارزه با آلودگي هوا و محيط زيست است که با همکاري و تعامل بخش هاي مختلف تصميم گير در اين زمينه رسيدن به برنامه هاي استفاده از انرژي هاي پاک قابل دسترس خواهد بود.
وي گفت: هدف اصلي اين نشست بررسي راههاي تدوين سند ملي راهبردي توليد و مصرف انرژي است که در دستور کار مرکز قرار دارد و پس از تهيه پيش نويس اين سند و تاييد آن براي اجرايي شدن اين سند اقدام خواهد شد.
ولايتي افزود: يکي از راهکارهاي اصلي کاهش آلودگي هوا و محيط زيست حرکت به سوي توليد خودروهاي برقي و خورشيدي است که هم اکنون در بسياري از کشورها اين مهم انجام مي شود و کشور ما نيز با مطالعات علمي بايد به اين سمت حرکت کند.

تاریخ انتشار : 1392/12/7

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, توسط |

80466960 3565224 خبر: آلودگی هوا آثار مخربی بر سلامت چشم دارد

 جراح و متخصص چشم گفت: در این روزها با افزایش آلودگی هوا، تعداد افرادی که دچار خشکی چشم شده‌اند، افزایش یافته است. 

محمدکریم اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: گازهای سمی موجود در هوای آلوده سبب تحریک مخاط های بدن مثل مخاط قرنیه، چشم، بینی و غیره شده و موجب احساس سوزش، خارش، ورم زیر چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، ورم پلک ها و آسیب سطحی لایه های پلک و قرنیه می شود.

 وی افزود: در نهایت گازهای سمی و هوای آلوده باعث کاهش بینایی می شود و چشم ها را تحریک می کند.

 این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: در مورد خشکی چشم برخی نکات باید حتماً رعایت شود؛ افراد قبل از استفاده از دارو باید از تماس با خاک و هوای آلوده و نیز قرار گرفتن در مجاورت باد گرم خودداری کنند، مثلاً خانم هایی که آشپزی می کنند، باد گرم چشم ها را تحریک می کند؛ همچنین اگر سوار اتومبیلی می شوید حتماً باید شیشه های ماشین را بالا بکشید و عینک بزنید.

 اسماعیلی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن در محیط مرطوب گفت: افرادی که دچار خشکی چشم می شوند باید در محیط مرطوب قرار بگیرند، هوای گرم و خشک، خشکی چشم را بیشتر می کند، بنابراین استفاده از کولر آبی برای افرادی که دچار خشکی چشم شده اند، مناسب است.

 وی افزود: این افراد باید ابتدا بیماری های زمینه ای را درمان کنند، مثلاً اگر بیماری زمینه ای رماتیسم دارند باید این بیماری را درمان کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, توسط |

کاریکاتور آلودگی هوا,آلودگی هوا

 منبع : بیتوته

نوشته شده در تاريخ شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, توسط |

مهاجرت موش

منبع : زیست بوم 

مطالب مرتبط :



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, توسط |

نماینده‌ مردم تهران از دادستان کل کشور خواست تا به عنوان مدعی‌العموم از عوامل ایجاد کننده‌ آلودگی هوا در پایتخت شکایت کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری خانه ملت؛ مجتبی رحماندوست با اشاره به تشدید آلودگی هوای پایتخت و برخی شهرهای دیگر گفت: در حال حاضر قوانین و مقررات لازم برای جلوگیری از بروز آلودگی هوا وجود دارد که متاسفانه به درستی اجرا نمی‌شود. بعضا در سطح شهر حضور خودروهای دولتی و حتی اتوبوس‌های دودزا و آلوده کننده هوا مشاهده می‌شود.
وی افزود: کارخانه‌ها و عوامل دیگری نیز سموم را در هوا تزریق می‌کنند که برای مقابله با تمامی آلودگی‌ها قانون وجود دارد . طبیعتا مردم نمی‌توانند به عنوان شهروند از ماشین‌های دودزا شکایت کنند . در این گونه موارد مدعی‌العموم باید وارد شود و از حق مردم دفاع کند. عضو مجمع نمایندگان تهران تاکید کرد: انتظار می‌رود دادستان کل کشور از طرف کل مردم از خودروسازانی که استاندارد را رعایت نکردند و آلودگی هوا را تشدید می‌کنند شکایت کند تا شاید با این شکایت جلوی ادامه‌ کار این دستگاههای تولید کننده‌ آلودگی هوا گرفته شود.در این شرایط است که می‌توان قدمی در جهت داشتن هوای پاک برداشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.