اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

مدیر کل سازمان هواشناسی استان کردستان گفت: موج جدید گرد و غبار عراقی که از روز جمعه آسمان استان کردستان را فراگرفته است تا اخر هفته ادامه دارد.

محمد طالب حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گرد و غبارهم اکنون سراسر استان را فراگرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه منشا این گرد و غبار همچنان در عراق فعال است پیش بینی می کنیم تا آخر روز دوشنبه به همین صورت و از ابتدای روز سه شنبه تا اخر هفته نیز با شدت کمتری و به صورت خفیف، گرد و غبار در استان کردستان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه توان انتقال گرد و غبار به ایران و استان کردستان همچنان وجود دارد گفت: تا جریانات معکوس نشود غبار از عراق همچنان به ایران منتقل می شود.

به گفته وی با این اوصاف، گرد و غبار در طول هفته به صورت متناوب در منطقه وجود دارد، هرچند ممکن است این شرایط به حد بحران نرسد.این مقام با بیان اینکه دید در شرایط عادی و طبیعی بالای 10 هزار متر است گفت: دید هم اکنون در سنندج شش هزار، بانه هفت هزار و سقز و مریوان نیز حدود هشت هزار متر است.

حیدری با اشاره به اینکه چشمه های غبار همچنان در عراق فعال است گفت: زمان بروز حداکثری گرد و غبار عراقی در استان کردستان و منطقه غرب کشور، ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان کردستان افزود: برخلاف برخی نظرات که می گویند گرد و خاک نداریم، گرد و غبار همچنان وجود دارد چون چشمه های گرد و غبار عراقی ربطی به باران ندارد و به مرداب های خشک شده مربوط است که به دلیل کمبود آب در فرات، آب انها تامین نمی شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 31 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

از سرگیری تونل های گلاب و بهشت آباد بی تدبیری دولت قبل و دولت جدید است/ وزیر نیرو را استیضاح می کنیم30 هزار نفر از مردم چهار محال و بختیاری در 28 فروردین 93 با سر دادن شعارهایی از امامزادگان دو معصوم شهرکرد تا استانداری دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زیست محیطی زدند. بازار شهر کرد بسته شد.

به گزارش خبرنگار اعتدال فارس در شهرکرد،مردم استان چهارمحال و بختیاری دراعتراض به انتقال آب این استان و احداث تونلهای گلاب و بهشت آباد روز پنجشنبه ۲۸فروردین درمقابل امامزادگان دومعصوم شهرکرد تجمع نموده وسپس باسردادن شعارهایی به سمت استانداری چهارمحال وبختیاری راهپیمایی نمودند.

در بین شرکت کنندگان در این تجمع که تعداد آنان به بیش از۳۰ هزارنفرمی رسید مسوولین ،۳تن از نمایندگان استان ،کسبه وکشاورزان وجود داشتند. گفتنی است به دلیل شلوغی و ازدحام بخشی از بازارشهرکردنیز بسته شد .

نماینده ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد و عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال وبختیاری در این اجتماع مردمی، از آب به عنوان انفال یاد کرد و گفت:مردم استان اعتقاد دارند اگر آبی مازادی در استان باشد همه باید از آن بهره مند شوند و به هیچ وجه مخالف اجرای طرح های کارشناسی شده انتقال آب نیستند.

حجت الاسلام ˈامیرقلی جعفریˈ با بیان اینکه مردم چهارمحال و بختیاری همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بوده اند، افزود: امروز مردم استان آمده اند تا مخالفت خود را با اجرای طرح های غیرکاشناسانه که باعث تهدید و تخریب محیط زیست و زندگی آنان می شود، اعلام کنند. وی اضافه کرد: مردم این استان هیچ مشکلی با مردم دیگر استان های کشور ندارند و در دفاع مقدس نیز درکنار آنان در برابر بیگانه ایستاده اند و خواسته به حق آنان پرهیز از اجرای طرح هایی است که جوانب کارشناسی آن به درستی بررسی نشده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

۳ تن مونواکسیدکربن در تهران

ویستا - سلیمان فرهادیان - به نظر می رسید كه میزان آلاینده های شهر تهران به حدی بالا است كه دیگر توصیه تكراری مسئولان مبنی بر لزوم ماندن در خانه و بیرون نرفتن كودكان و كهنسالان از منزل چاره كار نیست. باید ریشه ای عمل كرد و ریشه ای عمل كردن یعنی تعطیلی تمام اداره های دولتی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه. 

هرچند كه عوامل بسیاری بر وضعیت نامساعد هوای تهران نقش دارند، اما عمده ترین منابع آلودگی در شهر تهران احتراق سوخت های فسیلی در كارخانه ها، كارگاه ها، منازل و خودروها است.
بسیاری از كارشناسان ۸۰درصد آلودگی هوا (و در نتیجه بزرگترین معضل زیست محیطی كشور) را به وسایل نقلیه موتوری نسبت می دهند. امروزه بین هشت تا ۱۰هزار واحد صنعتی (از جمله واحدهای صنعتی تولید كننده مواد شیمیایی، مواد شوینده و پاك كننده، رنگ سازی، مواد نفتی، مواد لاستیكی و پلاستیكی) در تهران فعالیت می كنند.

اما طبق براوردها همه این شركت ها در مجموع فقط ۲۰درصد آلاینده ها را به هوای تهران وارد می كنند و ۸۰ درصد بقیه توسط وسایل نقلیه موتوری ایجاد می شود. طبق آمار روزانه حدود ۳ تن منواكسید كربن، ۴۵ تن هیدروكربن نسوخته، ۱۳۰ تن اكسیدهای نیتروژن، ۳۰ تن گوگرد و ۳۰ تن ذرات معلق وارد هوای از پیش آلوده تهران می شود.

هر چند همه به نقش چشمگیر خودروها در آلودگی هوای تهران اذعان داریم، باز هم شاهد آنیم كه مسئولان صنعت كشور رویای تولید سالانه یك میلیون دستگاه خودرو را در سر می پرورانند. كیفیت بد سوخت مصرفی در كشور، پایین بودن استانداردهای خودروهای تولید شده در كشور و همچنین میزان بالای مصرف سوخت از مهمترین دلایل آلودگی این كلان شهر است. هرچند در چند سال اخیر شركت های زیادی اقدام به تولید خودرو كرده اند اما هیچ كدام از این خودروها در سال های اخیر طراحی نشده اند و لاجرم از تكنولوژی روز بی بهره اند. به طوری كه به جز یكی دو خودرو هیچ كدام از كیفیت جهانی برخوردار نیستند.

مصرف بیش از حد سوخت (بین سه تا چهار برابر متوسط جهانی) بیانگر همین موضوع است. به نظر می رسد برای رهایی از این معضل مسئولان باید از سود هنگفت تولید خودروهای از رده خارج به قیمت بالا چشم پوشی كرده و با سرمایه گذاری مناسب به تولید خودروهایی در استانداردهای جهانی بیندیشند.

معضل دیگر آلودگی هوای تهران وجود تعداد زیاد خودروهای سواری و نبود سیستم حمل و نقل عمومی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - از هنگام آغاز به کار وبلاگ اکسیژن در آبان ماه سال 1392 تا کنون شاهد تشویق و همراهی دوستان و همکاران و علاقه مندان محیط زیست بوده ایم که با نگارش و تهیه مطلب، انتخاب مطلب، ارائه راهنمایی، نقدهای سازنده، معرفی اکسیژن به دیگران، ارائه نظر در ذیل برخی مطالب وبلاگ، مطالعه مطالب اکسیژن و ... ما را در ارتقای اکسیژن و گسترش معرفت عمومی نسبت به هوای پاک یاری داده اند و وظیفه خود را نسبت به سلامت هوای شهرها و محیط زیست کشورمان ادا نموده اند.   

فرهیختگانی که سلامت و سعادت خود را در سلامت و سعادت جامعه جستجو کرده اند و دشواری دستیابی به هدف، آنها را مایوس نساخته است و از این رهگذر مجالی برای شکوفایی فطرت الهی - انسانی خویش، خدمتی به هموطنان و عمل صالحی برای آخرت فراهم ساخته اند. گرامیانی که مرگ و بیماری همشهریان شان را تاب نیاورده اند، نسبت به ناگواری روزگار و نا مردمی آنانی که میل به دنیا بر چشم و گوش و قلب شان مهر نهاده و کور و کر و گنگ شده اند، بی تفاوت و تسلیم نگردیده اند و اراده نیکویشان را در امتداد اراده پروردگارشان که کسالت و بیماری و نا خوشی را دشمن می دارد، به عمل رسانده اند.

افزایش تدریجی آمار مراجعات روزانه به اکسیژن و ارتقای جایگاه آن در رتبه بندی موتور های جستجو مانند گوگل نشان می دهد که تلاش اکسیژنی ها بی حاصل نبوده و شمع خرد ورزی و نیکخواهی شان با تمام کوچکی و کمی بضاعت، توانسته پرتویی بر ظلمات جهل و بی تفاوتی بیفکند.

امید آن داریم که پندار و کردار نیک شان استمرار یابد و اهداف بلندشان با تاییدات حضرت حق همراه و برقرار گردد. 

عکس : ساسان میناییان

تاریخ انتشار : 29/ 1/ 1393

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:اکسیژنی,وبلاگ اکسیژن,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکلات شهرهای ما از زمانی که اعلام شد شهرداریها باید خودکفا باشند آغاز شد، اما نگفتند که این خودکفایی از چه طریقی باید به دست بیاید.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محمد حقّانی افزود: بر همین اصل فروش تراکم به عنوان محلی برای درامد شهرداریها در نظر گرفته شد، در حالی که افزایش طبقات برای ساختمانها به منزله خودکشی تدریجی شهر، نه تنها درامد محسوب نمی شد بلکه هزینه ای تحمیلی بر پایتخت بود.

وی با تأکید بر لزوم تأمین درامدهای پایدار برای شهر از محل اقدامات زیربنایی و اساسی، اعلام کرد: این در حالی است که امروز 60 درصد درامد شهرداریها از محل تغییر کاربریها و ساخت و سازها به دست می آید که این بزرگترین تهدید برای باغات و درختان شهر است.

آلودگی هوا آنقدر شدید است که کاشتن درخت هم فایده ندارد

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به این که نگهداری باغات برای مالکان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: امروز آلودگی هوای تهران به اندازه ای شدید شده که دیگر کاشتن درخت هم فایده ای ندارد و درختان به عنوان دستگاههای تصفیه هوای شهر، خودشان هم از کار افتاده اند.

حقّانی با بیان اینکه شناسنامه دار کردن درختان غرس شده و باغات یکی از اصول نگهداری و صیانت از این سرمایه های زیست محیطی است، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به حساسیت مردم نسبت به محیط زیست نیازمندیم و تا شهروندان برای سرنوشت خود اهمیت قائل نشوند، نمی توانیم امیدوار باشیم طبیعت دو باره به شهر باز گردد.

وی با تأکید بر این که مردم باید در امور شهر از ساخت و ساز آن گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی دخالت و مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: به این منظور تشکلهای مردم نهاد به عنوان نمایندگان مردم باید در مقابل مسئولان مطالبه گر بوده و مسئولان نیز باید پاسخگوی آنها باشند.

محیط زیست تهران بیمار است

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قطعا بدون همکاری و هماهنگی دستگاه های ذی ربط و اجرایی، مفاد مصوبه آلودگی هوا پیش نخواهد رفت.

انتخاب - معصومه ابتکار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مربوط به آلودگی هوا اتفاق خوبی است که در دولت یازدهم رخ داده است زیرا آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور است.

وی که به دلیل مصدومیت ناشی از سانحه رانندگی همچنان دوره نقاهت را در منزل می گذراند، افزود: آلودگی هوا در طولانی مدت گاهی عوارض جبران ناپذیری برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد و آثار و عوارض سوء گسترده ای در حوزه سلامت به جای می گذارد.

ابتکار روز چهارشنبه گذشته در مسیر عزیمت به هیات دولت دچار سانحه رانندگی شد. وی از ناحیه کتف و بازو دچارشکستگی شد و پس از جراحی در بیمارستان پارس، اکنون دوران نقاهت را می گذراند.

ابتکار ادامه داد: هر انسانی روزانه 16 کیلو هوا تنفس می کند این در حالی است که فقط یک کیلو غذا می خورد بنابراین اهمیت و نقش هوا در زندگی، سلامت افراد و کیفیت جوامع بسیار موثر است.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی و مجامع بین المللی بحث آلودگی هوا را از مباحث بسیار حایز اهمیت برای پویایی، نشاط و سلامت جوامع تلقی کرده است و دولت یازدهم همت خود را برای برطرف کردن این معضل به کار گرفته که تصویب مصوبه آلودگی هوا در هیات دولت یکی از برنامه های دولت است.

ابتکار ادامه داد: برای آماده کردن این مصوبه حدود 4 ماه جلسات مختلفی با دستگاه های مختلف برگزار کردیم و در نهایت وظایف هر دستگاه به طور جداگانه مشخص شد. البته هر کدام از دستگاه های مختلف از دوره گذشته مشکلات و محدودیت هایی داشتند و موانعی برای پیشبرد کارهایشان وجود داشت که با برگزاری جلسات متعدد این مشکلات برطرف شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگي صوتي عبارت است از پخش و انتشار هرگونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بيش از حد مجاز و مقرر در فضاي باز

خورشید پرس - گروه جامعه: آلودگي صوتي عبارت است از پخش و انتشار هرگونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بيش از حد مجاز و مقرر در فضاي باز. حد مجاز آلودگي صوتي كه استاندارد آلودگي صوتي هم ناميده مي‌شود،‌ عبارت است از ميزان و مشخصات ويژه‌اي كه با توجه به اصول حفاظت‌محيط زيست و برمبناي واحد اندازه‌گيري صدا براي منابع مولد آلودگي صوتي و فضاي مورد انتشار و محيط‌هاي مختلف تعيين مي‌شود.
چند لحظه به موضوع صدای غیر استاندارد فکر کنید. این مقوله به علت عادی شدن دارد کم کم از یاد و حساسیت ما خارج می‌شود. آیا سر وصدا و آسیب‌های ناشی از آن کمتر از آلودگی هوا است؟ چرا قوانین مربوط به آن اجرایی نمی‌شود؟ شاید توقع زیادی باشد در کشوری که درگیری‌های زیست‌محیطی فراوانی دارد این موضوع در اولویت باشد. با این همه طرح‌هایی از این دست هرچند وقتی اجرا می‌شود و پلیس از جدیت برخورد حرف می‌زند و عملی هم می‌کند ولی مدتی بعد اثری از آن نیست.


 سکوت سازمان‌های مسئول در برابر آلودگی صوتی
یک متخصص مهندسی محیط‌زیست با گرایش انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی گفت: سازمان‌های مسئول مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل آلودگی صوتی تقریبا سکوت کرده‌اند درحالی که وظیفه آنها آگاهی دادن به مردم و حفظ سلامت آنها دراین زمینه است.

 زیر سایه آلودگی هوا
نبی‌الله منصوری با بیان اینکه بحث آلودگی صوتی یکی از جنبه‌های مغفول مانده آلودگی محیط زیست است به ایرنا گفته است: آلودگی صوتی در سایه آلودگی هوا قرار گرفته درحالی که آلودگی صوتی یکی معضلات شهرهای بزرگ است. وی افزود: آلودگی صوتی یکی از جنبه‌های آلودگی است که بسیار آزاردهنده است و به‌دلیل دانش کمی که درمورد این آلودگی وجود دارد آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سام درخشانی در کنار مادرش + عکسآلودگی هوا با سلامت همه مردم در ارتباط است، نبايد ساده از کنارش بگذريد.

سلامت - سام درخشاني يکي از بازيگران موفق و محبوب سينما و تلويزيون است که در اين سال‌ها بازي‌هاي جذابي در مجموعه‌هاي تلويزيوني داشته. او اواخر سال گذشته در نقش يک دلال فوتبال در مجموعه «پژمان» به کارگرداني «سروش صحت» بازي قابل قبولي از خود ارائه کرد...

 سام درخشاني در مجموعه «آواي باران» نيز توانست در قالب يک نقش خاکستري توانايي‌هاي بازيگري‌اش را به خوبي عرضه کند. در «فرهنگ سلامت» اين هفته با او درباره آلودگي هوا، دغدغه‌هاي اجتماعي‌اش، رازهاي سلامت و ورزش و سبک زندگي‌اش و همين‌طور بازي‌هايش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

 سلامت: به نظر شما چقدر در مجموعه‌هاي تلويزيوني مي‌توان معضلات اجتماعي را مطرح کرد؟

به نظرم يکي از موثرترين راه‌ها براي طرح معضلات اجتماعي، طرح آنها در فيلم و مجموعه‌هاي تلويزيوني است. مثلا در سريال «آواي باران» پديده تکدي‌گري به طور شفاف و تقريبا جامعي مورد نقد و بررسي قرار گرفت؛ جرياني که متاسفانه گسترش زيادي هم در جامعه داشته است و خيلي از کودکان به جاي اينکه سر کلاس به درس خواندن مشغول باشند، سر چهارراه‌ها مشغول تکدي‌ هستند. اين مجموعه توانست هنرمندانه در پس روايت يک داستان جذاب به ريشه‌يابي اين پديده و آثار مخربش بر جامعه و کودکان بپردازد و چون مافيايي پشت اين تکدي‌گري وجود دارد، بايد مسئولان به فکر چاره‌جويي باشند تا ريشه اين پديده مذموم خشکيده ‌‌‌شود.

سلامت: شما هم اهل بازيگري هستيد، هم اهل فوتبال. به نظر شما هنر و ورزش (به‌خصوص فوتبال) از نظر اثرگذاري در جامعه چقدر با يکديگر شباهت دارند؟

هنر و فوتبال هميشه با يکديگر در ارتباط بوده‌اند و بازيگري و فوتبال به يك اندازه براي مردم جذابيت دارند. در سينما و تلويزيون کارهاي زيادي درباره حاشيه‌هاي فوتبال ساخته شده است. هر چقدر اين دو پديده به يکديگر نزديک‌تر شوند، تبعات مثبت بيشتري خواهد داشت. البته اظهارنظر فوتباليست‌ها درباره هنر و برعکسش را چندان درست نمي‌دانم. خودم با وجود اينکه فوتبال بازي مي‌کنم، فقط درباره تيم موردعلاقه‌ام، استقلال، اظهارنظر مي‌کنم اما هرگز نظرهاي تخصصي و کارشناسي درباره فوتبال نمي‌دهم. به نظرم فوتبال مي‌تواند در صورت مديريت صحيح، غير از ارزش‌هاي ورزشي‌اش، تاثيرات زيادي هم در حوزه فرهنگ و دور شدن جوان‌ها از بزه‌هاي اجتماعي داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - سام درخشانی - بنزین - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
زیست بوم/ المیرا اگیر: 2000 درخت باغ سیب مهرشهر کرج، شبانه توسط بنیاد    مستضعفان به بهانه قطع درختان خشکیده و آسیب دیده قطع شدند، همان درختانی که سالها سپر بلای ما شدند تا جلوی ورود آلودگی ماشین‌ها و کارخانه‌ها رابه درون ریه‌هایمان بگیرند تا بتوانیم نفس راحتی بکشیم و از دیدن سبزی و طراوتشان لذت ببریم.
 
حواسمان هست که با دست خودمان داریم چه بلایی سرخودمان می‌آوریم؟ چرا کسی نیست که جلوی زیاده خواهی‌های بی خردانه عده‌ای را که با سلامت شهروندان کرجی بازی می‌کنند بگیرد؟ چرا همیشه وقتی می‌رسیم که دیر شده است؟ چرا بعضی‌ها متوجه نمی‌شوند که شهر بدون سرسبزی و شهروندان سالم و سرحال به درد نمی‌خورد؟
 
وقتی خودمان اصول را زیرپا می‌گذاریم چطور انتظار داریم که بقیه به این مسایل پایبند باشند و فرهنگ شهرنشینی را مراعات کنند؟ آیا مسببان این اقدام که بدون شک باعث به خطر افتادن سلامت و جان عده‌ای از شهروندان کرجی که ناراحتی‌های تنفسی دارند شده‌اند، نباید مجازات شوند؟
 
هنوز زمان زیادی از موقعی که کرج به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد، نگذشته و این خاطره تلخ از حافظه کوتاه مدت این باغ شهر مهربان زدوده نشده است، این قبیل اقدامات تخریبی باعث مرگ پنهانی و آرام کرجی‌ها خواهد شد، همانطور که در تهران هم جان خیلی‌ها را گرفته است.
 
یاد دوران بچگی به خیر، زمانی که با بزرگترها به کرج می‌آمدیم و در باغ‌های زیبا و طبیعت خوش آب و هوای آن در کنار خانواده‌هایمان با هم بازی می‌کردیم و خوش می‌گذراندیم ولی امروز دیگر از خیلی از آن باغ‌ها، درختان سرسبز و آب و هوای خوب خبری نیست و در عوض ساختمان‌های بلند سیمانی و بدقواره و زباله‌های حاشیه رودخانه‌هایش، نفس شهر را تنگ کرده‌اند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس نسبت به سقوط 70 پله ای محیط زیست به مسئولان هشدار داد.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص طرح ارزیابی محیط زیست ایران گفت: این طرح هنوز به طور رسمی در فراکسیون محیط زیست مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی زیست محیطی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار داریم به طوری که در 7 سال اخیر بر اساس شاخص های بین المللی 70 پله سقوط کرده ایم که این موضوع یک هشدار جدی برای مسئولان در عرصه محیط زیست است.

به اعتقاد این نماینده مجلس، برای مسایل زیست محیطی باید چاره ای  اساسی اندیشیده شود چرا که در حال حاضر کشور دچار بحرانهای زیست محیطی است به گونه ای که آسیبهای زیست محیطی برای مملکت معادل تحریم ها است.

وی افزود:  وضعیت محیط زیست در کشور مطلوب نیست و به همین دلیل باید بین مسئولان انسجامی ایجاد شود تا  طرح ارزیابی محیط زیست تهیه شده و  بتواند منجر به تحرکاتی در مسیر رشد محیط زیست شود.

لاهوتی با بیان اینکه محیط زیست کشور نیاز به حمایت، تقویت و گسترش دارد، تصریح کرد: آثار زیست‌ محیطی نیاز به مدیریت صحیح دارد. از طرفی در حال حاضر، ارزیابی آثار زیست ‌محیطی در کشور با چالش ‌هایی روبرو است که با تهیه این طرح این مخاطرات برطرف می شود.

به گفته وی، البته طرح ارزیابی آثار زیست محیطی هنوز به طور رسمی در فراکسیون محیط زیست مورد بررسی قرار نگرفته است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۱/۲۶ 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون وزیر نفت، توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی از ابتدای سال جاری را رد کرد و با اعلام اینکه در سال 93 بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها خواهد شد، گفت: قطعا بنزین وارداتی در مقایسه با بنزین پتروشیمی از کیفیت بالاتری برخوردار است.
 
 عباس کاظمی امروز در گفتگو با مهر درباره گزارش روز گذشته سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی از ابتدای فروردین ماه سال جاری، گفت: در حال حاضر تولید بنزین در پتروشیمی‌‍‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه وزارت نفت قصد دارد در سال جاری تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی را متوقف کند، تصریح کرد: از این رو قصد داریم بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها را با بنزین وارداتی جایگزین کنیم.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه تا زمان واردات بنزین تولید بنزین در پتروشیمی‌ها ادامه می یابد، اظهار داشت: قطعا بنزین وارداتی در مقایسه با بنزین مجتمع‌های پتروشیمی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اخیرا اعلام کرده است: سال 93 حجم واردات بنزین با افزایشی حدود 3 برابری به 10 تا 11 میلیون لیتر در روز می رسد.

به گزارش مهر، گزارش منتشر شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از آن است که هم اکنون به طور متوسط روزانه بین 6 تا 8 میلیون لیتر بنزین خام در مجتمع‌های پتروشیمی کشور تولید می شود.

عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم پیشتر با رد هرگونه آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها، گفته بود: بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به طور مستقیم قابل مصرف در خودروها نیست.

این در حالی است که سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته گفته است: تولید بنزین پتروشیمی از ابتدای امسال در کشور متوقف شد و برای جبران کمبود ناشی از حذف این بنزین، دولت مجوز وارد کردن روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را به وزارت نفت داده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران هفته گذشته با اشاره به توزیع روزانه حدود 44 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار، پایین بودن کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت پایتخت را رد کرده است!

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 درجلسه هیات دولت که عصر روزیکشنبه به ریاست رییس جمهور برگزار شد، ضمن تعیین قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، پیشنهادهای کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در جهت کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا به نقل ازپایگاه اطلاع سانی ریاست جمهوری، هیات وزیران به موجب این مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مدون شامل فعالیت های موثر در کاهش آلودگی هوا با زمان بندی مشخص و تعیین مجری و ناظر مربوط به تفکیک هر یک از فعالیت های مذکور در هشت محور «سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری» را مورد بحث قرار داد و تصمیم گیری کرد.

براساس این تصمیمات:

- جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای بنزینی و گازوئیلی ساخت داخل و همچنین موتورسیکلت ها اصلاح شد.

- نصب و به کارگیری فیلتر جذب ذرات دیزل برای کلیه خودروهای دیزلی وارداتی و تولید داخل و منوط شدن شماره گذاری آنها به نصب فیلتر مذکور اجباری شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:هیات دولت - رئیس جمهور - محیط زیست - آلودگی هوا - خودرو - سوخت , توسط |

کاریکاتور های مفهومی 2

تصویر : مجله اینترنتی تصویر نما

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:, توسط |
نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: اگر در رعایت امور زیست محیطی دقت بیشتری می شد، شهرها امروز درگیر آلودگی و دیگر مشکلات نبودند و شاهد تخریب محیط زیست و اجرای فعالیت‌های صنعتی مخرب نبودیم.
 
به گزارش خبرگزاری کردپرس حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی‌ شاهرودی در نشستی با مسئولان، معاونان و کارکنان اداره حفاظت محیط زیست استان کردستان که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد اظهار داشت: مواهب طبیعی زمینه‌ساز تعالی و ارتقای انسان‌ها بوده و یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت و اقتدار یک کشور محسوب می‌شوند و محیط زیست یک چرخه به‌ هم پیوسته بوده و هرگونه تعدی به این حوزه صدمات بسیاری را در دیگر نقاط جهان به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسینی‌ شاهرودی افزود: مشکلاتی از جمله آلودگی هوا که امروز گریبانگیر کلان شهرها شده است نتیجه عدم توجه به استانداردهای زیست محیطی است و اگر در رعایت امور زیست محیطی دقت بیشتری می شد، این شهرها امروز درگیر آلودگی و دیگر مشکلات نبودند.

وی با اشاره به اینکه از 20 سال گذشته باید پیش بینی شرایط امروز می شد تصریح کرد: دادن مجوزهای متعدد به مراکز تولیدی در یک منطقه و افزایش تراکم جمعیت در این شهرها از جمله دلایل آلودگی هوای امروز این شهرها است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه روند رو به رشد مشکلات زیست محیطی و در راس آن آلودگی هوا در شهرها ناشی از عدم برنامه ریزی مسئولان و کارخانه داران است که مشکلات زیست‌محیطی را در طول سال‌ها تشدید کرده است اظهار داشت: روند تصاعدی ازدیاد خودروها در شهرها و سرازیر شدن جمعیت روستاییان و افزایش جمعیت شهرنشین از دیگر عوامل موثر در پدیده آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اکسیژن - آزمون آلودگی هوا

برای کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی 

 

آزمون بنیه علمی مدارس متوسطه استان ...1-  اگر هوا آلوده است ، آنگاه ...

الف) به توچه ؟

ب) مگه فضولی ؟

ج) چرا چند تا ؟

د) مگه هوا آلوده است ؟

 

2- نقش بنزین تولید داخل در آلودگی هوا چیست؟

الف) نقشی ندارد

ب) هوا را تصفیه می کند

ج) علاوه بر تصفیه هوا برای اقتصاد بعضیها هم مفید است

د) آخی ! دلت میاد بنزین داخلی را اذیت کنی ؟ گوگولی ! عزیر دل عمو !



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران - پیمان معادی بازیگر‌ ایرانی‌ در خیابان های نیویورک با لباسی متفاوت لباس نوشته ای متفاوت تر

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ 

انتخاب مطلب برای اکسیژن : مهران شمشیر بندی

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 23 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تابناک - صبح روز چهارشنبه معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مسیر رفتن به سمت جلسه هیات دولت که اولین دستور جلسه رسیدگی آلودگی هوا و جمع بندی برنامه سازمان ها در این زمینه بود دچار تصادف شد و بر اثر این حادثه کتف راست وی آسیب دید و مورد عمل جراحی قرار گرفت.

 
انتخاب مطلب برای اکسیژن : مهران شمشیر بندی


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
۷ مورد عجيبی كه باعث سقط جنين می‌شوند

 از ابتدای سال 92 تا پایان دی ماه، 1050 جنین بدون نیاز به اتاق عمل و منجر به کورتاژ در بیمارستان طالقانی اراک سقط شده اند.

زهره ترکمانی - " ایلنا" - یعنی تنها در یک مرکز درمانی در شهر اراک هر ماه بیش از 100 مورد سقط جنین انجام شده.  در حالی رئیس بیمارستان طالقانی اراک از این آمار تلخ و تکان دهنده خبر می دهد که خیلی از موارد سقط در منزل انجام و نصف آن هم در مطب و سایر بیمارستان های اراک اتفاق افتاده است و چنانچه به گفته او آمار از دو بیمارستان تامین اجتماعی و خصوصی نیز تهیه شود شاید تعداد جنین هایی که به کودکی نرسیده تلف شده اند بیش از دو برابر عدد اعلام شده ای باشد که در موارد سقط ثبت شده در زایشگاه طالقانی موجود است.

دکتر مریم مکتبی آمار موجود از جنین های سقط شده در ده ماهه سال جاری در این بیمارستان را دو برابر مدت زمان مشابه سال 91 اعلام کرده و می گوید: از ابتدای سال 92 تا پایان دی ماه سقط های منجر به کورتاژ حدود 700 مورد و بدون کورتاژ کامل و بدون نیاز به اتاق عمل که در سه ماهه اول دوره بارداری اتفاق افتاده 350 مورد در این بیمارستان ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان طالقانی تنها مرکز تخصصی زنان در این شهر است که هزینه های آن به لحاظ دولتی بودن پایین می باشد می افزاید: اغلب مراجعات زایمان و زنان به این مرکز است اما در کنار زایشگاه طالقانی در بیمارستان تامین اجتماعی که کل هزینه ها رایگان محاسبه می شود مراجعات زیاد است و در مواردی حتی بیشتر از طالقانی و چه بسا آمار سقط در آنجا بیشتر از طالقانی باشد.

دکتر مکتبی عمر بیشتر جنین های سقط شده را زیر سه ماهگی عنوان کرده و می افزاید: در خیلی از موارد مادر در شرایط بسیار خطرناک مراجعه می کند و جنین بدون نیاز به اتاق عمل سقط می شود. او علت بسیاری از سقط ها را نامشخص اعلام کرده و می گوید: مادر پس از مشاهده حالات نگران کننده و قبل از مراجعه به پزشک در حالت سقط قرار می گیرد که عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا در آن بی تاثیر نیست.

دکتر مکتبی تاثیر آلودگی هوا و افزایش دو برابری سقط ها در سال جاری را در حالی که تعداد روز های آلوده هوا دو برابر سال گذشته بوده، رد نمی کند و متذکر می شود بحث آلاینده های هوا و فلزات سنگین در هوای اراک که آلودگی صنعتی محسوب می شود و تاثیر آن روی سیستم تنفسی مادر و اثر آن بر جنین از نظر علمی ثابت شده است. به این صورت که هر ماده سمی که مادر استنشاق می کند وارد خون او و سپس وارد مایع اطراف جنین شده و مستقیم به جنین منتقل و او را تحت تاثیر قرار می دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

استاندار اصفهان از حمل و نقل به عنوان متهم اول آلودگی هوای این استان نام برد و گفت: صنایع دومین منبع آلودگی هوا در استان به شمار می آیند.

به گزارش ایرنا ، « رسول زرگرپور » روز پنجشنبه در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت درعین حال افزود: مردم بر این باورند که صنایع نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و باید با صنایع آلوده کننده برخورد کرد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت این استان و جایگاه نخست اصفهان در صنعت کشور، گفت: با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب در استان اصفهان، نمی توانیم توسعه صنعت استان را به شکل عادی ادامه دهیم.

پیشتر نیز روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: استاندار اصفهان با بيان اينكه آلودگي هوا و بحران كم آبي در استان اصفهان دو مسئله اساسي است، گفت: دليل اصلي آلودگي هوا و كمبود منابع آبي، نبود طرح آمايش سرزمين است كه در حال حاضر براي هر يك تدابيري انديشيده شده است.

رسول زرگرپور در مجمع نمايندگان استان اظهار كرد: در صورت وجود سند بالادستي، فضاي طرح‌ها روشن و مشخص خواهد شد. وي تصريح كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مردم اصفهان بر دو موضوع آلودگي هوا و كم آبي حساسيت ويژه دارند. وي افزود: آلودگي هوا موجب بروز مشكلات و بيماري‌ها شده و اين موضوع در كارگروه سلامت استان نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

استاندار اصفهان با بيان اينكه در استان اصفهان 56 روز سال با مسئله گرد و غبار مواجه هستيم، اضافه كرد: مطابق آمارها در استان 53 روز مشكل ريزگردها و 66 روز ناسالم بودن هوا وجود دارد. زرگرپور ادامه داد: طرح جامع كنترل كيفي هواي منطقه اصفهان با 38 اقدام اساسي در شوراي برنامه ريزي استان به تصويب رسيد. استاندار اصفهان 23 دستگاه اجرايي استان را متولي عملي كردن اين طرح عنوان و ابراز اميدواري كرد مطابق پيش بيني‌ها اين طرح 65 روز از روزهاي ناسالم را كاهش دهد. وي به تشريح طرح جامع كنترل كيفي هوا پرداخت و عنوان كرد: 65 درصد اقدامات اين طرح پيشگيرانه و 35 درصد مابقي، اجرايي است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - استاندار - صنایع - آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

روز نو - نرگس رضایی _ آلودگی هوای تهران موضوعی است که اغلب توریست ها و کارشناسان خارجی  که به آن سفر می کنند از آن گله دارند و کمتر کسی است که در توصیف تهران و اتفاقات آن از حساسیت های پوستی و چشمی که بر اثر آلودگی هوا پیدا کرده اند سخن نگوید. ووف گانگ نئومن،رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی هم به رغم اینکه دید مثبت به مسائل دارد اما تاکید می کند تاب تحمل هوای تهران را ندارد. او تازگیها از اتریش به ایران آمد و جایزه معنوی یک عمر دستاورد این بنیاد را به معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور داد.

سفرهای متعدد به تهران داشتید آن را چگونه دیدید؟
 
 به شدت شلوغ و آلوده. خیابان ها پر از خودرو است. آن هم خودروهای تک سرنشین. مردم دوست دارند برای سفرهای خود بیشتر از ماشین شخصی استفاده کنند و هر نقطه را که نگاه می کنی یا خودروها تردد می کنند یا پارک هستند و فضای وسیعی را اشغال کرده اند.
 
 از نظر شما عامل خودرو که حالا در تهران کیفیت خوبی ندارد و سوخت مصرفی هم از کیفیت پایینی برخوردار است چقدر در تولید آلاینده ها می تواند نقش داشته باشد با توجه به اینکه در بنیاد جهانی هم مسائل فوق بررسی شده اند؟
 
یک اصلی وجود دارد که می گوید بین میزان مصرف انرژی و آلودگی هوا نسبتی وجود دارد به این صورت که به همان میزان که مصرف انرژی بالا باشد آلودگی هوا نیز افزایش می یابد. به ویژه اینکه این انرژی تجدیدپذیر هم نبوده و از انرژی های فسیلی باشد. بنابراین در نگاه کلی می توان گفت با توجه به میزان انرژی مصرفی، میزان آلاینده ها هم افزایش یابد. البته باید مصارف خانگی را هم به این موضوع اضافه کنیم و صرفا خودرو را متهم قرار ندهیم. هرچند کیفیت پایین سوخت و خودرو که اشاره کردید خود جای شکی در تولید بالای آلاینده های زیست محیطی نمی گذارد و با حجم بالای خودروهایی که در معابر تهران دیدم می تواند عامل اصلی آلودگی هوای تهران باشد. اما شما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که انرژی مصرفی منازل تهران هم کم در تولید آلودگی مقصر نیستند.تا آنجا که من اطلاع دارم و بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته انرژی مصرفی منازل در تهران تجدیدناپذیر است و این موضوع در تولید آلاینده نقش دارد و ظاهرا مصرف انرژی در منازل هم بیشتر است و همه اینها در تشدید آلودگی هوای تهران موثر است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 آلودگی هوا نفیسه روشن را نزد پزشک کشاند!من و خیلی از هموطنان فکر می‌کنیم سوخت و بنزین یکی از مهمترین عوامل در تولید آلودگی هوا باشد. 

سیمرغ (seemorgh.com) -  نفیسه روشن که مشغول بازی در مجموعه‌ای در شمال کشور بوده و به تازگی به تهران برگشته است، گفت: در طول مدت کار در شمال کشور شرایط آب و هوایی بسیار فوق‌العاده و لذت‌بخش بود و وقتی به تهران نزدیک می‌شدم، شهر تهران در هاله‌ای از غبار و آلودگی بود و حتی مجبور به مراجعه به پزشک شدم.

نفیسه روشن آرزو کرد، روزی هوای تهران هم مثل هوای شمال کشور شود. این بازیگر در ادامه درباره علت آلودگی هوا گفت: من و خیلی از هموطنان فکر می‌کنیم سوخت و بنزین یکی از مهمترین عوامل در تولید آلودگی هوا باشد.

در ادامه وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تایید این موضوع گفت: سوخت یکی از مهمترین دلایل است اما مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند مثل شرایط جغرافیایی تهران و در گودی قرار گرفتن آن نیز عامل دیگری است. در مورد سوخت هم، از دو سال قبل برنامه‌ای را در شرکت تحت عنوان پایش سوخت آغاز کردیم و از جایگاه‌های مختلف وضعیت سوخت را بررسی کردیم برخی از پارامترها در وضعیت استاندارد بود و برخی بسیار شرایط بحرانی داشت مثل میزان بوتان موجود که در حال حاضر با کمک وزارت نفت رو به اصلاح است اما مهمتر از سوخت وسایلی است که سوخت در آنها استفاده می‌شود و باید اصلاح شوند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه در مورد برخی شهرها خصوصا اهواز و وجود ریزگردها هم گفت: کشور ما در منطقه‌ای خشک قرار گرفته و در کمربندی ریزگردها واقع شده که حل این معضل، یک عزم ملی و منطقه‌ای را می‌طلبد و باید برای مبارزه با کانون‌های گرد و غبار فکر اساسی شود مثل مالچ پاشی یا کاشت گیاه و یا برگرداندن آب به تالاب‌ها.

نفیسه روشن هم گفت: برای کاری، حدود 26 روز در جزیره مینو در اهواز کار می‌کردند و در برخی روزها به دلیل گرد و غبار زیاد مجبور به تعطیلی کار بودند.

وی آرزو کرد، فکر جدی برای این مناطق شود چراکه مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند گاهی نفس کشیدن هم برایشان بسیار سخت می‌شود. 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رزیتا غفاری در کنار همسر و دخترش + عکس

علی رغم اینکه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ممکن است برای بازیگران کمی سخت‌تر باشد، اما سعی می‌کنم تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو استفاده کنم. 

رزیتا غفاری در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به خود برای کاهش آلودگی هوا می‌دهید؟ گفت: علی رغم اینکه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ممکن است برای بازیگران کمی سخت‌تر باشد، اما سعی می‌کنم تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو استفاده کنم؛ نمی‌دانم شاید نمره 15 تا 16 به خودم بدهم.

  به گزارش برترینها به نقل از ایسنا، این بازیگر سینما و تلویزیون هم که به تازگی از بازی در کاری در شمال کشور، برگشته است، گفت: وقتی به تهران نزدیک می‌شویم، آلودگی هوا کاملا احساس می‌شود و متاسفانه در این آلودگی هوا غرق شده‌ایم؛ متاسفانه مساله آلودگی هوا در شهر تهران از جهات مختلف مثل شهرسازی، مسکن و تولید وسایل نقلیه دیده نشده و باعث شده شرایط روز به روز بدتر شود و در حال حاضر علت بسیاری از بیماری‌ها، آلودگی هوا است.

 رزیتا غفاری که در کافه سوال شبکه دو حاضر شده بود، در پایان گفت: یکی از آرزوهایم انتقال پایتخت از تهران است و در کل هم امیدوارم شرایطی مهیا شود که بتوانم در شهری جز تهران سکونت داشته باشم؛ چراکه آلودگی هوا بسیار خطرناک است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:مترو,رزیتا غفاری,آلودگی هوا,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در سانحه رانندگی مصدوم شد. 

به گزارش خبرگزاري مهر،دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در مسیر حرکت به سمت هیات دولت در اثر سانحه رانندگی و تصادف خودرو، مصدوم  و از ناحیه کتف دچار آسیب دیدگی شد . وی بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. ابتکار قرار است عصر امروز تحت عمل جراحی قرار گیرد.

همچنین به گزارش عصر ایران فرزند معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست حال عمومی مادر خود را خوب اعلام کرد و گفت: وضع عمومی وی خوب است و در حال آماده شدن برای عمل جراحی است.
 سید عیسی هاشمی روز چهارشنبه درنخستین ساعات پس از این حادثه در گفت و گو با ایرنا گفت: این اتفاق صبح امروز در مسیر رفتن به سمت هیات دولت اتفاق افتاد و اکنون وضعیت تمام سرنشینان خودرو خوب است و فقط خانم ابتکار دچار مصدومیت شد.

وی در مورد نحوه وقوع این حادثه ، بدون ذکر جزییات دقیق توضیح داد: در مسیر عزیمت به هیات دولت خودروی حامل خانم ابتکار با خودرو دیگری تصادف کرده است که براثر این حادثه وی از ناحیه کتف و بازو آسیب شدیدی دیده است.

هاشمی افزود: به همین دلیل وی ناگزیر از عمل جراحی است و در حال آماده شدن برای این عمل است. براساس برخی اطلاعات قرار است ابتکار تا ساعاتی دیگر مورد جراحی قرار گیرد. به گفته پسر دکتر ابتکار حال عمومی سرنشینان دیگر خودرو حامل خانم ابتکار خوب است.

 عکس : انتخاب

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۱/۲۰

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
احمدی نژاد چقدر به وعده خود برای تلاش ...زیست بوم به نقل از اعتماد در یادداشتی با عنوان نگاهی به سیاستهای 5 دوره مهم سازمان محیط زیست پس از انقلاب اسلامی به بررسی اجمالی سابقه حفظ محیط زیست در ایران پرداخته است . در بخش پایانی این مطلب آمده است :
 
اگر چه تلاش براي نشان دادن وجهه محيط زيستي احمدي‌نژاد از همان روزهاي اول و توسط نزديكان وي آغاز شد اما خيلي زود معلوم شد آنچه‌ قرار است نه در چهار سال كه در هشت سال بر سر محيط زيست ايران بيايد، برآمده از نگاه پوپوليستي به مفهوم توسعه و عدالت است. هزار و يك مصوبه دولتي كه در سفرهاي استاني به امضاي شخص رييس‌جمهور رسيد، همگي در ظاهر تحقق خواسته‌هاي مردمي بود كه در روستاها و شهرهاي كوچك و بزرگ با مشكل «نداشتن جاده مناسب» يا «بيكاري» مواجه بودند.
 
چگونگی پیدایش اصطلاح بایکوت + عکساما نتيجه همين خواسته‌هاي بعضا كوچك و امضاها و كف و سوت‌ها، ورود مكتشفان نفت به پارك ملي كوير، قطع درختان دنا به بهانه احداث جاده، قطع درختان جنگل ابر براي عريض كردن يك جاده كم رفت و آمد، خشك شدن درياچه اروميه به بهاي باغ‌هاي سيب و ميان‌گذر و... بود.
 
 دولتي كه روزي افتخار مي‌كرد براي اولين بار يك شركت خودروسازي را وادار كرده كه از غزال ايراني حمايت كند (شركت سايپا در زمان مديريت مهرداد بذرپاش) خيلي زود مجبور شد روبه‌روي تهراني‌ها، اصفهاني‌ها و اراكي‌ها بايستد كه چطور محصولات يك كارخانه محيط زيستي اين‌طور مي‌توانند در خيابان‌هاي شهر دود كنند و عامل قتل لااقل 4هزار تهراني در سال شوند!
 
 
عجيب‌تر اما اينكه در اين بازه هشت ساله، هر دو مدير سازمان حفاظت از محيط زيست، بيش از آنكه عمل كننده به اصل پنجاهم قانون اساسي باشند، دل به حرف‌هاي مرادشان در ساختمان پاستور داده بودند و به جاي حمايت از محيط زيست، سعي در توجيه كردن طرح‌هاي ضد محيط زيستي بدنه دولت داشتند. فاطمه واعظ جوادي و محمدجواد محمدي زاده، هر دو از خبرسازترين مديران دولت‌هايشان بودند و روزي نبود كه خبري مستقيم يا غيرمستقيم، نتيجه بي‌توجهي ساليان دور يا روزهاي نزديك به آنها را فاش سازد! بروز پديده كشند قرمز، مرگ دلفين‌ها، آلودگي آب تهران، فاجعه تالاب پريشان، آغاز به كار ساخت كنارگذر انزلي و... باعث شد كه در نهايت سازمان‌هاي جهاني، دست گل دومين زن ساختمان پرديسان را رو كنند. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - لطیفه های آلودگی هوا - سری چهارم 

 خنده

 

لولو

کودک : ماماااااااااااااااان ! ماماااااااااااااان !

مادر : چیه؟ چرا جیغ میزنی؟

کودک : وای مامان بدو بیا . یه لولو اومده تو اتاق داره تلویزیون نگاه می کنه !

مادر : لولو ؟  ...... کو ؟ ...... نه عزیزم نترس این باباته از بیرون اومده سر و کله اش از دود خیابون سیاه شده.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - لطیفه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

3سال زندان بعلت نقض قوانین زیست​محیطی

مدیرعامل شرکت نفتی اِنی ایتالیا به جرم آسیب رساندن به محیط زیست در زمان مدیریت خود در کارخانه برق پورتو تول به سه سال حبس محکوم شد.

بهار نیوز - به گزارش هفته‌نامه پترولیوم اینتلیجنس، پائولو اسکارونی مدیرعامل اِنی که در سالهای ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٥ مدیر کارخانه برق پورتو تول شرکت انی ایتالیا بود به دلیل نقض قوانین زیست محیطی در زمان مدیریت این شرکت، به سه سال زندان محکوم شد. اسکارونی می‌گوید که هیچ نقشی در این زمینه نداشته و خواستار تجدیدنظر در حکم دادگاه شده است.

آلبرتو مورو ویسکونتی، وکیل مدافع اسکارونی در گفتگو با خبرنگاران اتهامات موکلش را بی پایه و اساس دانست و گفت: زمان زیادی از این وقایع می‌گذرد و موضوع مشمول گذر زمان شده‌ است. مدیرعامل اِنی همچنین با اتهام فساد در پروژه‌های سال ٢٠٠٩ شرکت سایپم در الجزایر مواجه است. ٤٢,٩ درصد از سهام سایپم به اِنی تعلق دارد.

دوران مدیریت اسکارونی در شرکت اِنی از سال ٢٠٠٥ شروع شده و در ماه مه سال جاری میلادی به پایان می رسد. مدیرعامل شرکت نفتی اِنی ماه دسامبر گذشته در جریان تحقیقات مربوط به موضوع الجزایر هر گونه فساد در پروژه‌های این کشور را رد کرد.

دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سخنان ابتکار در جمع شرکت های ژاپنی​ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در جمع مدیران شرکت های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ژاپن تاکید کرد که دولت تدبیر و امید در ایران به ارتقای کیفیت زیست محیطی اهتمام جدی دارد و دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات و تحکیم روابط با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار می دهد.

بهار نیوز - معصومه ابتکار که روز گذشته در نخستین روز از سفر به ژاپن در مقر اصلی جایکا ˈچالش ها و فرصت های زیست محیطی ایرانˈ را برای شرکت های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ژاپن تشریح می کرد، تقارن روز طبیعت در ایران و جشن شکوفه های گیلاس (ساکورا) در ژاپن را نشانه ای از مشترکات فرهنگی و زیست محیطی دو کشور دانست. معاون رییس جمهور در ادامه به مباحث زیست محیطی به عنوان مسائل جهانی اشاره کرد و گفت که دکتر روحانی رییس جمهوری ایران خواستار ارتقای کیفیت زیست محیطی است و به کاربست دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات و تحکیم روابط با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار می دهد.

ابتکار با اشاره به چالش های زیست محیطی در ایران، محدودیت منابع آب را مهمترین چالش پیش رو دانست و خشک شدن تالاب ها را از تبعات سیاست های نادرست و عدم توجه به ملاحظات محیط زیست خواند. وی با تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب هامون و مشکلات سایر تالاب های در معرض تهدید، آسیب پذیری ایران از حیث پدیده گرمایش جهانی و توسعه ناپایدار را نیز بسیار حائز اهمیت دانست. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به فرسایش زمین به عنوان دومین معضل مهم زیست محیطی ایران اشاره کرد و گفت که بیابان زایی، چرای بی رویه، استفاده نامناسب از آفت کش ها و جنگل زدایی از عوامل تشدید روند فرسایش خاک در ایران است.

ابتکار با طرح موضوع بهره وری از انرژی و امنیت انرژی، کاهش انتشار دی اکسیدکربن و کاهش مصرف حامل های انرژی و بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر را در زمره سیاست های پیش روی ایران اعلام کرد. وی در خصوص مشکل آلودگی هوا نیز ضمن اشاره به سوابق همکاری ایران با جایکا در زمینه تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران، گفت: کاهش آلودگی هوا ناشی از خودروها راهبرد سازمان حفاظت محیط زیست ایران است و در این راستا استفاده از سوخت های پاک، خودروهای هیبریدی و برقی در بخش خودروهای سواری و موتورسیکلت ها و حمل و نقل عمومی مدنظر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:غزل نوعی - نقاشی کودک - آلودگی هوا - اکسیژن, توسط |
 نتایج تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف درباره سوخت معمولی و یورو ۴ نمونه‌برداری شده از ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در تهران نشان می‌دهد کیفیت نمونه‌های بنزین و دیزل گرفته‌شده با استانداردهای موجود فاصله دارند.

 خبر آنلاین به نقل از مهر نوشت: تحقیقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتی شریف حاکی از آن است که میزان گوگرد موجود در بنزین و دیزل نمونه‌برداری شده از ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در تهران که شامل بنزین و دیزل معمولی و نیز سوخت معرفی‌شده تحت عنوان یورو ۴ هست به شدت با استانداردهای تعریف‌شده فاصله دارد. این میزان در بنزین معمولی و یورو ۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.

وحید حسینی، سرپرست این تحقیق، گفت: از آنجا که آلاینده بحرانی هوای تهران عمدتاً ذرات معلق با اندازه کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است، لازم است توجه ویژه‌ای به این آلاینده معطوف شود. آلاینده ذرات معلق عمدتاً ناشی از احتراق دیزل، احتراق ناقص، واکنش‌های شیمیایی اتمسفریک و نهایتاً منشأ طبیعی است که بخش عمده‌ای از این ذرات از احتراق دیزل حاصل می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، گوگرد موجود در سوخت‌ها در این سطح بالا علاوه بر آلایندگی بسیار شدید هوا، موجب آسیب جدی به تجهیزات کنترل و کاهش آلایندگی در موتورهای بنزینی نیز می‌شود. وجود این میزان گوگرد در سوخت، موجب کاهش عمر مبدل‌های آلایندگی که عمدتاً دارای مواد کاتالیستی حساس به گوگرد هستند، می‌شود.

حسینی با وجود آنکه اصلاح همزمان سوخت و خودرو را برای تأثیرگذاری در کاهش آلودگی هوا ضروری می‌داند، در این‌باره اظهار داشت: در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات کاهش آلودگی در خودرو عملا هیچ فایده‌ای ندارد چرا که کیفیت پایین سوخت و سطح گوگرد بالا باعث تخریب تجهیزات کنترل آلودگی می‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:, توسط مریم قلیزاده |
پروژه‌ای که توسط  یک دفتر معماری لندن جهت استراحت و تنفس هوای تازه برای پکن ارائه داده شد.
 
 
شفاف نیوز به نقل از فارس : یک شرکت معماری در لندن در مواجهه با مه و دود در پکن راه‌حلی برای ایجاد یک فضای عمومی برای استراحت و تنفس هوای تازه و حفاظت بهتر از فضای زیست محیطی به شکل حباب‌های غول پیکر برای جلوگیری از مه و دود طراحی و ارائه داده است.
 
این حباب‌ها به شکل برگ یا بال پروانه از پلاستیک با دوام و شفاف که موجب رد شدن نور می‌شود، پنل‌های خورشیدی برای تولید برق برای صرفه‌جویی مردم در تولیدآلاینده‌های مختلف و کنترل سیستم تبادل حرارت و کیفیت هوا ساخته شده و در حال اجرا است.

 

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 فروردين 1393برچسب:, توسط |

خبرگزاری فارس: باروري مردان و زنان بايد قبل از ازدواج مشخص شود 

 گسترش روی آوردن مخاطبان ایرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای در سال‌های اخیر که نوعا با رویکرد سیاسی و اجتماعی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر همواره افزوده شدن بر شمار شبکه‌های غیر اخلاقی و... که به زبان فارسی خدمات ‌می‌دهند، باعث افزایش استفاده دولت از پارازیت شده است.

به گزارش «تابناک»، به گفته برخی از کار‌شناسان بهداشت، ‌افزایش استفاده از پارازیت، باعث پدید آمدن برخی اختلالات شده ‌و حتی برخی از مسئولین خواهان قطع کامل و یا کنترل آن هستند، به گونه‌ای که حتی مورد اعتراض برخی ‌نمایندگان مجلس نیز واقع شده است. در این باره، ‌نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم طی مصاحبه‌ای نسبت به تأثیر مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای و مخابراتی بر سلامت روان شهروندان تهرانی هشدار داد.

دکتر انوشیروان محسنی‌بند‌پی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها اظهار داشت: «متأسفانه پس از انتخابات، انواع پارازیت‌های مخابراتی به شدت افزایش یافته که مطمئنا برای سلامت تهرانی‌ها نگران کننده است، به ویژه که کلانشهر تهران با مشکلات دیگری همچون آلودگی هم روبه‌رو است‌». او در این زمینه ادامه می‌دهد: «تحقیقات همچنین نشان داده که امواج پارازیت تأثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان نیز بر جای می‌گذارند. این امواج ممکن است در اثر تداوم، ناشنوایی مزمن را به همراه داشته باشد و برای افراد التهابات پوستی را به دنبال بیاورد.

همچنین دکتر ابوطالب صارمی، رئیس یک مرکز تحقیقات سلولی با اعلام افزایش آمار سقط جنین غیر عمدی و افزایش آمار بارداری خارج رحم در ایران طی دو سال منتهی به ۱۳۹۱ گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به افزایش پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف، شاهد افزایش این آمار بوده‌ایم».

این گزارش می‌افزاید: در مجلس نهم نیز گاهی اعتراضی از سوی برخی ‌نمایندگان درباره استفاده از پارازیت می‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 15 فروردين 1393برچسب:پارازیت - ماهواره - محسنی بندپی - صارمی - جلیلی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آرین سینابه گزارش خط امید به نقل از بلاغ - تجمع اعتراض آمیز مردم روستای اسفندان و چندین روستای همجوار کارخانه آرین سینا به دلیل اعتراض به آلودگی زیست محیطی این کارخانه،سبب شد تا جاده فرح آباد به ساری مسدود شود و فرمانده انتظامی مازندران با حضور در این تجمع مردم معترض را به آرامش دعوت کند.

سردار جعفری نسب با حضور در جمع مردم و با گوش دادن به مطالبات قانونی اهالی منطقه قول پیگیری و تسریع در رفع دغدغه مردم منطقه را داد و اظهار داشت:قول می دهیم در اسرع وقت با برگزاری جلسات با مدیران این کارخانه و مسئولان استان مشکل زیست محیطی این منطقه را به کمک دستگاه های ذی ربط برطرف نماییم.

گفتنی است مدیران کارخانه آلاینده آرین سینا در مدت زمان حضور و سخنرانی فرمانده نیروی انتظامی استان حتی حاضر به حضور در جمع مردم برای شنیدن مطالبات آنان و یا خاموش کردن دستگاه های آلاینده کارخانه برای ساعتی نشدند.

برای مشاهده ادامه تصاویر این حرکت مردمی روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 15 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
همکاری‌های زیست‌ محیطی ایران و ژاپن گسترش می‌یابد ابتکار در نخستین روز از سفر خود به ژاپن با رییس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن «جایکا» دیدار کرد. 

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، معصومه ابتکار در این دیدار گفت: مسایل محیط ‌زیست ، مرزی نمی‌شناسد و موضوع گرمایش جهانی از مصادیق اصلی محدود نشدن مسایل زیست ‌محیطی به مرزهای جغرافیایی و سیاسی کشورها است.
وی بر گسترش همکاری‌های زیست‌محیطی دو کشور و بهره ‌گیری از تجارب کشورهای موفقی همچون ژاپن در زمینه حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.
خانم ابتکار به پیشینه فعالیت‌های جایکا در ایران از جمله همکاری در تهیه و تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران و طرح مدیریت ، تقویت و بهبود کیفیت هوا به عنوان نمونه اشاره و ابراز امیدواری کرد: امضای سند یادداشت تفاهم همکاری زیست محیطی بین ایران و ژاپن سبب تقویت و استمرار همکاری فیمابین و دستاوردهای اثرگذار و مطلوب شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان همچنین در این نشست درباره همزمانی جشن نوروز و در ایران با جشن شکوفه‌های گیلاس در ژاپن گفت: مردم ایران امروز را به نام روز طبیعت پاس می‌دارند و ما همزمانی این روز را با جشن شکوفه ها در ژاپن به فال نیک می‌گیریم.
یادآوری می‌شود معاون خانم ابتکار که به دعوت رسمی «ایشیهارا» وزیر محیط زیست ژاپن به این کشور سفر کرده است حامل پیام رییس‌جمهور کشورمان برای «شینزوآبه» نخست‌وزیر ژاپن است. همچنین قرار است در این سفر تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه زیست محیطی ایران و ژاپن امضا شود.

تاریخ مخابره: ۱۳۹۳/۱/۱۳
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - لطیفه های آلودگی هوا - سری سوم

 خنده

 

سیر تکاملی  

سیر تکاملی بشر در جنوب غرب آسیا

1- انسان پیتکانتروپوس

2- انسان نئاندرتال

3- انسان کرومانیون

4- انسان هوموساپین (انسان خردمند)

5- انسان هومو دودین (انسان دود زده)

6- انقراض   

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - لطیفه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 ‌اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره ماده (6) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

 

 
1377.09.18- .36801ت 20079‌هـ 1377.09.25 - 213
سازمان حفاظت محیط زیست
حفاظت محیط زیست ـ وزارتخانه‌ها ـ سازمانهای مستقل ـ شهرداری
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1377.9.18 با توجه به نظر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی (‌موضوع نامه شماره 1979 هـ. ب مورخ 1377.5.6)‌تصویب نمود:
‌آیین نامه اجرایی تبصره ماده (6) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا- موضوع تصویبنامه شماره .55487ت .16957‌هـ مورخ 1376.3.5 - به شرح زیر‌اصلاح می‌شود: 

 

‌اصلاحیه آیین نامه اجرایی تبصره ماده (6) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

 
1 - تبصره‌های زیر جانشین تبصره‌های (1) و (2) ماده (2) می‌شود:
‌تبصره 1 - محدوده و ساعات ممنوعه تردد در شهرهای مشمول و وسایل نقلیه عمومی و امثال آن که مجاز به ترددند، بنا به پیشنهاد شهرداری شهر یا اداره کل‌حفاظت محیط زیست یا نیروی انتظامی استان مربوط و تأیید شورای هماهنگی ترافیک استان به تصویب وزیر کشور می‌رسد.
‌تبصره 2 - وزیر کشور با توجه به نظر رییس جمهور به عنوان نماینده ویژه برای تعیین ساعات و محدوده ممنوعه تردد و نیز وسایل نقلیه عمومی و امثال آن‌موضوع تبصره (6) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تعیین می‌شود. 

2 - ماده (3) و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 3 - عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی و امثال آن در محدوده و ساعات ترافیکی که مطابق تبصره‌های ماده (2) تعیین می‌شود منوط به اخذ کارت تردد از‌شهرداری مربوط است.
‌تبصره - تعیین مدت اعتبار کارت تردد به عهده نماینده ویژه موضوع تبصره (2) ماده (2) این آیین نامه است.


‌حسن حبیبی معاون اول رییس جمهور

مطالب مرتبط :

آیین نامه اجرایی تبصره ماده (6) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:قانون - آیین نامه اجرایی - نحوه جلوگیری - آلودگی هوا , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  

سال گذشته هوای تهران 3 روز را در شرایط پاک ، 194 روز سالم و 159 روز را در شرایط ناسالم گذراند که البته این شرایط ازاول فروردین تا 20 اسفند ماه سال 1392، با استفاده از 29 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  امروزه آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کلان شهر های کشور از جمله تهران است، سنجش مستمر آلاینده های هوا می تواند ضمن افزایش آگاهی مردم در خصوص کیفیت هوا، در جلب مشارکت عمومی برای کاهش آلودگی هوا اثر داشته باشد.

بر اساس سنجش های صورت گرفته ازابتدای سال گذشته تا 20 اسفند ماه سال 1392، با استفاده از 29 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا شاهد 3 روز پاک ، 194 روز سالم و 159 روز ناسالم در تهران بودیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بر اساس اطلاعات دريافتي از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا در شهر تهران كه در ساعت یازده 10 فروردین دريافت شده است، شاخص كيفيت هوا 120 و آلاينده اصلي ذرات معلق PM2.5 است.

 به گزارش خبرگزاری مهر ،بر اساس اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، در اين شرايط كيفيت هوا ناسالم براي گروههاي حساس است و افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي يا ريوي، سالمندان و كودكان بايد فعاليتهاي طولاني يا سنگين خارج از منزل را كاهش دهند.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۱/۱۰ 

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 پایگاه خبری تحلیلی اصفهان به نقل از  خبرگزاری فارساز اصفهان، حسین مرادی در گردهمایی با موضوع آلودگی هوای اصفهان، راه‌های مقابله که با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در دانشکده کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان به عدم رعایت استانداردها برمی‌گردد، اظهار کرد: اگر 10 صنعت استاندارد در کنار یکدیگر داشته باشیم، استانداردهای ما  در پرتو آن ده‌ها برابر می‌شود.

وی با اشاره به پدیده اینورژن در اصفهان افزود: پدیده اینورژن یک امر طبیعی است و و زمانی که طولانی می‌شود نیاز به بررسی دارد،چرا که ذرات معلق در هوا زیاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: همین ذرات معلق در هوا سبب شده است که اینورژن هوای اصفهان طولانی باشد.

وی با طرح این سئوال از مسئولان که چرا به جای ساخت نیروگاه‌های جدید استاندارد،اقدام به خرید نیروگاه‌ می‌کنند،گفت: این امر بر شدت آلودگی‌ هوا افزوده و ضرر زننده است و این در حالی است که اسم این کار سرمایه‌گذاری نیست.

مرادی با تاکید به اینکه از طرفی هزینه‌های زیست محیطی با تاخیر پرداخت می‌شود، افزود: ما در آینده با فاجعه انسانی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در معرض این آلودگی هوا قرار دارد، بیان کرد: اگر جمع دانشجویان، افراد  دانشگاهی و خانواده‌های آنها را در نظر بگیریم جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر در معرض این آلودگی‌ هوا قرار گرفته‌اند اما تا کنون هیچ اعتراضی نسبت به این قضیه نکرده‌اند.

مرادی در پایان اضافه کرد: ما باید آگاهی‌های زیست محیطی به مردم بدهیم و از طرفی مطالبات خود را از مسئولان محیط زیست طلب کنیم.

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 آیین نامه اجرایی تبصره ماده (6) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

1376.02.14 - - - 157 ‌شماره: .55487ت16957‌ه‍ ‌تاریخ: 1376.3.5
‌وزارت کشور ـ سازمان حفاظت محیط زیست
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1376.2.14 بنابه پیشنهاد شماره 11720.1.3.35 مورخ 1375.7.14 وزارت کشور و در اجرای تبصره ماده (6)‌قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ـ مصوب 1374 ـ آیین‌نامه اجرایی موضوع یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


‌آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (6) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

‌فصل اول ـ کلیات

‌ماده 1 ـ در این آیین‌نامه عبارات و اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

محدوده ممنوعه تردد: محدوده جغرافیایی داخل شهری که توسط مراجع صلاحیتدار مندرج در این آیین‌نامه تعیین می‌شود و عبور و مرور برای‌برخی از وسایل نقلیه در این محدوده ممنوع است.
‌ساعات ممنوعه تردد: ساعاتی از شبانه‌روز که توسط مقامات یاد شده در این آیین‌نامه تعیین و عبور و مرور وسایل نقلیه در آن ساعات ممنوع است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تجمع مردم در اعتراض به آلودگی کارخانه آرین سینا / جاده فرح آباد به ساری مسدود شدآلودگی زیست محیطی کارخانه آرین سینا و بی توجهی مسئولان نسبت به این مسئله باعث شد  مردم چندین روستا جاده فرح آباد به ساری را مسدود کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از بلاغ،آلودگی زیست محیطی کارخانه آرین سینا و بی توجهی مسئولان نسبت به این مسئله باعث شد صبح امروز مردم چندین روستا با تجمع و اعتراض جاده فرح آباد به ساری را مسدود کنند.

شرکت آرین سینا کارخانه تولید «ام دی اف» در 17 کیلومتری مرکز استان در منطقه فرح آباد در سال 1382در زمینی به مساحت 24 هکتار احداث شده است که برای 500 نیروی بومی و غیر بومی در سه شیفت کاری اشتغال ایجاد کرد.

علی رغم مخالفت های سازمان محیط زیست از دوران اصلاحات و پیگیری‌های مردم 11 روستای مجاور در بخش رودپی شمالی و جنوبی ، گاز ساطع از فعالیت این کارخانه بنا به گزارش های رسمی سازمان محیط زیست 10 هزار برابر خطرناک تر از سم سیانور ارزیابی شده است.

قابل ذکر است بر اساس اظهارات متخصصان امر ترکیبات شیمیایی این واحد تولیدی اثرات سرطان زایی بسیار بالایی دارد که طی 7 سال گذشته اثرات آن روی پوست و بدن مردم روستای مجاور مشاهده شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گروه اجتماعی تدبیر: آلودگی هوا در سال 92 جزء معضلات تهران و دیگر کلان شهرهای ایران به حساب می آمد.  به طوری که بیشتر روزهای سال در شهر تهران آلوده و در حد هشدار  بود. مدیر کل محیط زیست استان تهران، افزایش روزهای سالم پایتخت را از اولویت های اصلی استان تهران در سال 93 اعلام کرد. به گفته وی "براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارتقای استاندارد سوخت و خودرو می‌توان امید داشت که تعداد روزهای سالم پایتخت افزایش یابد."

اسماعیل کهرم، بوم شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی این برنامه ریزی های  محیط زیستی در استان تهران را مفید می داند و معتقد است کنترل فنی اتومبیل ها و تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در بهبود این وضعیت مفید است. اما به عقیده وی علاوه بر مسائلی مثل آلودگی هوا و ترافیک، موضوعاتی مثل بحران آب و حیات وحش هم باید در تهران مورد توجه ویژه قرار گیرند.

با توجه به اولویت هایی که سازمان محیط زیست استان تهران اعلام کرده است، پیش بینی شما برای سال 93 در خصوص آلودگی هوا چیست؟
اگر کیفیت سوخت بهبود پبدا کند، جلوگیری از آلودگی هوا در تهران امکان پذیر استما در حال حاضر 8 پالایشگاه در کشور داریم که از این تعداد 4 پالایشگاه بنزین یورو4 را تولید و مابقی همان بنزین عادی را تولید می کنند. بنابراین اگر بتوانیم کیفیت سوخت را ارتقاء دهیم  به طور قطع بر بهبود آلودگی هوا در تهران تاثیر خواهد داشت.
مسئله بعد اینکه باید  شهرداری را تشویق کنیم  تا سیستم مترو و اتوبوس عمومی را گسترش دهد، زیرا دولت قبل حتی در راه ترخیص واگن های مترو مانع ایجاد می کرد. البته این مسئله در حال حاضر حل شده و وزارت نفت قرار است که این واگن ها را در اختیار شهرداری قرار دهد تا روند گسترش مترو  پیش رود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

‌قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مشتمل بر سی و شش ماده و چهارده تبصره در جلسه روز یکشنبه سوم اردیبهشت
ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای‌ اسلامی تصویب و در تاریخ 1374.2.13 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

 

‌قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا


‌فصل اول - کلیات

‌ماده 1 - جهت تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور پاکسازی و حفاظت هوا از آلودگی‌ها کلیه دستگاه‌ها و‌مؤسسات و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مقررات و سیاست‌های مقرر در این قانون را رعایت نمایند.

‌ماده 2 - اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی هوا را فراهم نماید ممنوع است. منظور از آلودگی هوا عبارت است از وجود و پخش یک یا چند‌ آلوده‌کننده اعم از جامد، مایع، گاز، تشعشع پرتوزا و غیر پرتوزا در هوای آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن را به طوری که زیان‌آور برای انسان و یا سایر‌ موجودات زنده و یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد.

‌ماده 3 - منابع آلوده‌کننده هوا که تحت مقررات این قانون قرار دارند به سه دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

‌الف - وسائل نقلیه موتوری
ب - کارخانجات و کارگاه‌ها و نیروگاه‌ها
ج - منابع تجاری و خانگی و منابع متفرقه



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 فروردين 1393برچسب:قانون - نحوه جلوگیری - آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

افزایش تعداد خودروهای گشت آلودگی هوا در مشهدمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: طرح زوج و فرد خودروها و افزایش تعداد خودروهای گشت آلودگی هوا در ایام نوروز در مشهد مقدس اجرایی می‌شود.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از تسنیم  محمدحسن واحدی در جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان با بیان این که در مشهد پنج هزار دستگاه خودرو فرسوده وجود دارد، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده توافق نامه سه جانبه‌ای جهت پرداخت تسهیلات به واجدان شرایط منعقد و امضا شده است.

وی با اشاره به این که با همکاری ایران خودرو در آینده نزدیک امکان نوسازی هزار دستگاه خودرو فرسوده ناوگان تاکسیرانی فراهم می‌شود، افزود: از طریق پیگیری مصوبات توافق نامه سه جانبه فوق تسهیلات لازم جهت نوسازی دو هزار دستگاه خودرو فرسوده دیگر نیز در سال آینده فراهم می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از بررسی طرح تردد وسایل نقلیه سنگین از کنارگذر شمالی مشهد و ممنوعیت تردد داخل شهر در کمیسیون ایمنی و حمل و نقل استان خبر داد و اظهار کرد: پس از تصویب این طرح، مقدمات لازم جهت اجرایی شدن آن در ایام نوروز فراهم می‌شود.

واحدی همچنین اجرایی شدن طرح زوج و فرد خودروها در هسته مرکزی شهر و افزایش تعداد خودروهای گشت آلودگی هوا را از دیگر اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوای شهر مشهد در ایام نوروز برشمرد.

وی ضمن تاکید بر اجرایی شدن مصوبات کارگروه از سوی دستگاه‌های اجرایی گفت: با متخلفان در این حوزه مطابق قانون برخورد می‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

velib_decauxعصر ایران - به دنبال آلودگی بی سابقه هوا در پاریس، پایتخت فرانسه، یک مسئول حمل و نقل فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد در زمان آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی در پاریس رایگان خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، ژان-پل اوشون، رئیس برنامه ریزی حمل و نقل ایل دو فرانس اعلام کرد با توجه به اینکه آلودگی هوا در پاریس از آستانه هشدار گذشته است، برای ترغیب رانندگان به استفاده نکردن از خودرو شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از صبح جمعه تا شامگاه یکشنبه استفاده از وسایل نقلیه عمومی رایگان خواهد بود.

 اوشون در بیانیه ای اعلام کرد « با توجه به خطرات زیاد آلودگی هوا برای سلامتی مردم، من با برقراری ارتباطی با دولت تصمیم گرفتم در تمام دوره شدت آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی رایگان باشد ».

به گزارش اکسیژن از پاریس با وجود آنکه آلودگی هوا در پاریس به مراتب از کلانشهرهایی مانند پکن و تهران کمتر است اما مطالبه هوای پاک از جانب شهروندان در سالهای اخیر ، دولت فرانسه و مسئولان شهری پاریس را به انجام اقدامات اساسی برای کاهش آلودگی هوا از قبیل ایجاد خطوط جدید اتوبوس ریلی، عرضه خودرو و موتوسیکلت برقی، ساخت پمپهای برق (مانند پمپ بنزین) برای شارژ باتری موتورها و خودرو های برقی در سطح شهر خصوصا در برابر مراکز عمومی مثل مراکز خرید و رستورانها، تاسیس شبکه گسترده دوچرخه کرایه و مستقر ساختن چند هزار دوچرخه یک شکل دولتی در صدها ایستگاه دوچرخه در پاریس ، در کنار اتوبوس رانی و شبکه قدرتمند و معروف مترو و قطار شهری (اِقو اِق) پایتخت فرانسه واداشته است.

عکس : وطن ما

نوشته شده در تاريخ شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی

1378.03.19 - 60742 .ت 16525 هـ - 1378.04.01 - 285

سازمان حفاظت محیط زیست - وزارت کشور - وزارت مسکن و شهرسازی - جرایم و مجازاتهای عمومی ـ حفاظت محیط زیست ـ وزارتخانه‌ها ـ سازمانهای مستقل ـ شهرداری ـ صنایع ـ واردات و صادرات ـ هواپیمایی

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1378.3.19 بنا به پیشنهاد شماره 132 - 21 مورخ 1375.1.20 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (27)‌ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ـ مصوب 1374 - آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی را به شرح زیر تصویب نمود:


‌آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی


‌ماده 1 - تعاریف:


1 - صدا یا صوت عبارت است از امواج طولی که از ارتعاش سریع اجسام و مواد اعم از جامد، مایع و گاز تولید می‌شود.
2 - آلودگی صوتی عبارت است از پخش و انتشار هر گونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بیش از حد مجاز و مقرر در فضای باز (‌غیر سر پوشیده).
3 - حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می‌شود ،‌عبارت است از میزان و مشخصات ویژه‌ای که با توجه به اصول حفاظت‌محیط زیست و برمبنای واحد اندازه‌گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط‌های مختلف تعیین می‌شود.
4 - واحد اندازه‌گیری صدا یا صوت ، دسی بل می‌باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
pc730b411d9ab84af2c78a5b7bee1f0f65 798356 orig گرفتن باندهایی که باعث آلودگی صوتی می شوندمدیر بخش آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با «بغرنج» توصیف کردن وضعیت پایتخت از لحاظ آلودگی صوتی، تاکید کرد: تهران از این جهت رتبه‌ی بالایی در دنیا دارد.
 
حسین مهرآوران در گفت و گو باایسنا افزود: سر و صداهایی که در شهر قابل سنجش هستند مانند ترافیک‌های جاده‌ای و ریلی، صدای هواپیماها، کارخانه‌ها و صنایع مهمترین منابع آلودگی صوتی هستند که برجسب دسیبل سنجیده می شود و از آنجا که محدوده‌ شنوایی انسان از صفر تا 120 دسیبل است، شورای عالی حفاظت محیط زیست، 55 دسیبل را برای روز (7 صبح تا 10 شب) و 45 دسیبل را برای شب (10 شب تا 7 صبح)، استاندارد اعلام کرده است.
 
وی در خصوص دلیل تفاوت استانداردها در میان کشورهای مختلف اظهار کرد: این اعداد در بین کشورهای مختلف تقریبا شبیه به یکدیگر است. اما کشورها برای شروع کار می‌توانند مقادیر را بالاتر بگیرند تا به حد کشورهای پیشرفته برسند.
 
مدیر بخش آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی بالای 55 دسیبل،‌ خارج از حد استاندارد است، افزود:45 ایستگاه در سطح شهر تهران برای سنجش آلودگی صوتی وجود دارد و اگر میزان آلودگی صوتی بیش 70 دسیبل باشد، شرایط بحرانی اعلام می‌شود که راهکار اصلی آن ایجاد دیواره صوتی است.
 
مهرآوران دو جداره کردن پنجره‌ها و کاهش حجم ترافیک شهر را از راهکارهای دیگر کاهش آلودگی صوتی برشمرد و تصریح کرد: نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌های چمران، حکیم و مدرس آغاز شده که مردم هم از آن راضی هستند اما باید در نظر داشت که در همه نقاط نمی‌توان این کار را انجام داد و برای نصب دیوارهای صوتی، شرایط ویژه‌ای لازم است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کارتون : بازگشت آلودگی هوا به تهران

تابناک - طرح : فرهاد بهرامی

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ 

مطالب مرتبط : 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 8 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بسیاری از بیماری های مزمن که در نهایت منجر به ناتوانی افراد و معلولیت ها می شود، ارتباط خیلی واضح و جدی با میزان آلودگی هوا دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر «همایون هاشمی» روز شنبه در جریان آیین درختکاری در مجتمع شیرخوارگاه آمنه که با حضور هنرمندان برگزار شد، افزود: براساس نظام طبقه بندی معلولان، بسیاری از معلولیت های شدید مرتبط با آلودگی هوا است و متاسفانه هر ساله تعدادی از معلولان به واسطه وجود آلودگی ها جان خود را از دست می دهند.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مشکلات و ناتوانی افراد ارتباط مستقیم با آلودگی هوا دارد، ادامه داد: به همین منظور سازمان بهزیستی به عنوان سازمان متولی حوزه معلولان از هر اقدامی که در راستای حمایت از توسعه فضای سبز و کاهش میزان الودگی هوا باشد، به طور قطع حمایت می کند.
هاشمی گفت: امروز نیز به واسطه حضور تعدادی از هنرمندان و با همکاری بنیاد خیریه برکت، به صورت نمادین، کاشت درخت و درختکاری در شیرخوارگاه آمنه اجرا شد که امیدواریم تاثیرات جدی در راستای کاهش میزان آلودگی هوا داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پنج روز دیگر از هفته درختکاری باقی مانده، می توان با کاشت درخت های مختلف، گام جدی برای کاهش آلودگی بیشتر هوا برداشت.
رییس سازمان بهزیستی کشور ابراز امیدواری کرد موضوع درختکاری در کشور نهادینه شود زیرا پاداش این عمل نیک را فرزندان و نسل های آینده خواهند دید.

تاریخ خبر: 1392/12/17

نوشته شده در تاريخ جمعه 8 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.