اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
اگرچه سیگار همیشه یک عامل خطرناک برای بدن انسان محسوب شده است است اما یک مطالعه که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که عواقب مرگبار عادت بد سیگار کشیدن بسیار بدتر از تصور قبلی دراین زمینه است.
 
زیست بوم - بهداشت و سلامت: به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، محققان انجمن سرطان آمریکا در این مطالعه به بررسی ارتباط استعمال دخانیات و شماری از بیماری های مرگبار و مشکلات خطرناک سلامتی پرداختند که هرگز پیشتر به طور مستقیم استعمال دخانیات به آنها مرتبط نشده بود.

محققان در نتیجه بررسی های خود درباره تاثیر منفی استعمال دخانیات بر سلامت انسان می گویند: سیگار سالانه تنها در آمریکا عامل مرگ بیش از 60 هزار نفر است.

دکتر «اریک جاکوبز» مدیر انجمن سرطان آمریکا می گوید: استعمال دخانیات در حال حاضر یکی از عوامل دیابت در نظر گرفته می شود که یکی از دلایل اصلی نارسایی کلیه در آمریکا است.

پش از این محققان مجموعه ای از بیماری ها را با استعمال دخانیات مرتبط دانسته بودند که از جمله آنها می توان به مشکلات جدی ریه و سرطان ریه حتی سرطان مزمن خون مغز استخوان و انسداد عروق اشاره کرد.

اما مطالعات جدید ارتباط مجموعه دیگری از بیماری های خطرناک را با استعمال دخانیات نشان می دهد که برخی از آنها عبارت از سرطان سینه ، سرطان پروستات ، فشار خون، مشکلات کبدی و نارسایی کلیوی هستند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
این مستند را با مه لقا ملاح ببیندفیلم مستند « همه درختان من» با حضور مه لقا ملاح بانوی محیط زیست برای نخستین بار به نمایش در می آید.
 
به گزارش زیست بوم، این فیلم که رخشان بنی اعتماد کارگردانی آن را بر عهده دارد روز یکشنبه 17 اسفند 93 و راس ساعت 18 در خانه سینما برای نخستین بار به روی پرده خواهد رفت.
 
از دیگر دست اندرکاران این فیلم می توان به مژگان جمشیدی فعال و روزنامه نگار حوزه محیط زیست اشاره کرد که در ساخشت این فیلم به عنوان کارشناس فعالیت کرده است.
 
دیگر عوامل سازنده مستند « همه درختان من» عبارتند از:

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
راهکار طنزپرداز مشهور برای آلودگی هوا!طنزپرداز مشهور نسبت به آلودگی هوا و برخی سخنان های سیاسیون واکنش نشان داد.
 
به گزارش زیست بوم، مهراب قاسمخانی اینگونه در صفحه شخصی اش نوشت:  من واقعاً در عجبم كه چرا مسئولان مملكت از تجربيات درخشان مسئولان قبلى استفاده نميكنن. چند سال پيش يه بار هواى تهران به شرايط خطرناك رسيد، مسئولان خلاق وقت اومدن چند تا هليكوپتر آب ريختن رو سر تهران، همه مشكلاتمون حل شد.
 
جاتون خالى الان اينجا هوا شده مثل كلاردشت. نه ريزگرد داريم، نه غبار، نه سرب و نه حتى پارازيت. اين موج سرطان هم شايعه اى بيش نيست. خلاصه كه اگه خودتون نميتونيد كارى كنيد يه تلفن بزنيد به همون دوستان. ميان تو سه سوت اهواز رو از هر چى خس و خاشاك... ببخشيد، گرد و غبار پاك ميكنن.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از صدور حکم حبس تعزیری برای یکی از مدیران صنایع واقع در ناحیه صنعتی قدیم «دشت ناصر» این شهرستان به دلیل انتشار آلودگی واحد صنعتی مزبور خبر داد.

«محمد فریدی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این مدیر واحد آلاینده صنعتی مستقر در شهرستان که به رغم مهلت های پی در پی اداره حفاظت محیط زیست برای اصلاح و رفع آلایندگی واحد تولیدی خود هیچگونه اقدامی نکرد با حکم قاضی پرونده به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی گفت: این واحد صنعتی با رهاسازی فاضلاب صنعتی، موجب انتشار بوی بد در منطقه، آلودگی آب و خاک و تهدید بهداشت عمومی شهروندان شده بود.

شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه در پیشانی شهر و ابتدای ورودی آن از سمت تهران قرار دارد و اینک 18 شرکت از مجموع 60 واحد موجود در آن فعال هستند.

فیروزکوه در شمال شرق استان تهران واقع است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفته رییس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر اینکه مجلس اعتبارات مقابله با ریزگردها را به طور کامل از لایحه بودجه سال 94 حذف کرده است، گفت: متاسفانه برخی نمایندگان به اعتبارات محیط زیست نگاه سیاسی دارند.

'محمدرضا تابش' روز سه شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: حذف اعتبارات تنها مربوط به بحث مقابله با ریز گردها نبود بلکه در بحث پایش هوا، آموزش به عامه مردم و تالاب ها نیز اعتبارات پیش بینی شده که حدود 60 میلیارد تومان بود، در کمیسیون بودجه مجلس حذف شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری، این اعتبارات تصویب شد اما در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای نیاورد، دوباره بحث تجدید رای را دنبال کردیم که این موضوع نیز به دلیل چند رای کمتر، رای نیاورد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مطالعه محققان دانشگاه «نبراسکا-لینکلن» آمریکا نشان می دهد که بیماری های عفونی مانند ابولا و ویروس نیل غربی در نتیجه گرم شدن هوای جهان سریعتر به مناطق دیگر گسترش می یابند.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، ویروس نیل غربی می تواند سبب بروز یک بیماری کشنده عصبی در انسان شود، هر چند بیشتر افراد مبتلا به این ویروس هیچ علائمی ندارند. 

ویروس نیل غربی معمولا در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و غرب آسیا یافت می شود. 

دانیل بروکس و همکارانش در دانشگاه «نبراسکا-لینکلن» آمریکا هشدار می دهند که باید منتظر شیوع بیماری های جدید باشیم؛ زیرا تغییر آب و هوای زمین باعث می شود که محصولات غذایی، دام و انسان ها در تماس با عوامل بیماری زا قرار گیرند.

بروکس می گوید: کسی نمی تواند جلوی سرعت انتشار بیماری را در سراسر جهان بگیرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اعتراض نمایندگان مجلس به آلودگی هوا

عصر ایران به نقل از خانه ملت - نمایندگان استان خوزستان در نشست علنی یکشنبه 26 بهمن مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وضعیت نامناسب و آلوده هوا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط، در حالی که ماسک‌های ضدآلودگی بر چهره داشتند، در صحن علنی حضور یافتند. 

 

برای مشاهده دنباله عکسها روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بیتوته (beytoote.com)- کاریکاتور - اسیر آلودگی

کاریکاتور آلودگی هوا,آلودگی هوا



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

 سایت خبری رادیو صدای آلمان (دویچه وله) نوشت: سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را جدی ترین خطر برای سلامت انسان می داند و می گوید؛' با افزایش ذرات معلق در هوا آمار تولد نوزادان کم وزن و مرگ در پی بیماریهای تنفسی، قلب و عروق افزایش پیدا می کند.

به گزارش ایرنا، در ادامه گزارش دویچه وله آمده است: آلودگی هوا به ویژه در کشورهای درحال توسعه آسیایی به معضلی جدی برای سلامت مردم تبدیل شده است.

برای مثال، بیماریهای قلب و عروق، برونشیت، سردرد، حالت تهوع از پیامد های ناشی از آلودگی هوا شناخته می شوند. سازمان بهداشت جهانی بهار سال 1393 اعلام کرد از هر هشت مورد مرگ در جهان یک مورد به دلیل آلودگی هوا روی می دهد.

کارشناسان این سازمان، هوای آلوده را بزرگترین منبع خطر برای سلامت انسان ارزیابی می کنند. آنها پس از بررسی اطلاعات ثبت شده در سال 2012 میلادی به این نتیجه رسیدند که مرگ ناشی از آلودگی هوا اغلب در کشور های فقیر به ویژه در جنوب و شرق آسیا ثبت شده است.

سه چهارم موارد ثبت شده مرگ در چین و هند به دلیل تنفس دود مه بوده است. در آمریکا و اروپا آلودگی هوا بیماری هایی را در پی داشته است که به مرگ بیمار منتهی شده اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گرد و غبار به همراه وزش باد شدید از ظهر سه شنبه برای سومین بار در چند روز گذشته مردم شهرستان مرزی دهلران در جنوب غرب استان ایلام را خانه نشین کرد.

خبر آنلاین به نقل از ایرنا نوشت : شدت گرد و غبار و باد به اندازه ای است که بسیاری از شهروندان برای در امان ماندن از آسیب های این پدیده به منازل خود پناه برده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان دهلران گفت: افرادی که دارای بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی هستند، از رفتن به بیرون از منازل خودداری کرده و در غیر این صورت از ماسک های بهداشتی استفاده کنند.

'عبدالصاحب شریفی' استفاده از شیر هنگام بروز پدیده جوی گرد و غبار به ویژه برای افراد دارای مشکلات تنفسی را موثر دانست.

بروز گرد و غبار شدید در استان روز گذشته (دوشنبه) باعث تعطیلی فعالیت نوبت صبح مدارس ابتدایی شهر ایلام و نوبت عصر همه شهرهای استان شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین - ریزگردها دست از سر خوزستان بر نمی دارند...

‌

کاریکاتور : احسان گنجی. شهروند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

قطع برق در آبدانان و به دنبال آن قطع آب، قطع تلفن، کمبود نان، فاسد شدن مواد غذایی و ضعف خدمات بیمارستانی نارضایتی مردم منطقه را موجب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از ایلام بیدار،قطعی برق که از 72 ساعت گذشته در شهر آبدانان به وجود آمده سبب نارضایتی و ناراحتی مردم این شهر را فراهم کرده است.

قطعی برق در این شهرستان موجب قطعی آب نیز شده و عملا این شهر را در تعطیلی کامل فرو برده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجیلری امام جمعه شهرستان آبدانان با بیان اینکه طی 72 ساعت گذشته شهرستان آبدانان با قطعی برق مواجه شده است و این روند همچنان استمرار دارد، اظهار کرد: روند قطعی برق در شهرستان آبدانان به اندازه‌ای استمرار یافته که سبب قطعی آب نیز شده و این شهرستان به طور کامل تعطیل و نارضایتی مردم را در پی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال‌های خانگی مردم و مغازه‌های این شهرستان به سبب فقدان برق فاسد شده و خسارات فراوانی به مردم منطقه وارد شده است، اضافه کرد: از همه مهم‌تر برق اضطراری بیمارستان آبدانان نیز به اتمام رسیده و این بسیار خطرناک است و اگر کسی به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کند نمی‌تواند از امکانات درمانی بهره گیرد.

حاجیلری با بیان اینکه مسئولان ارشد استان در این رابطه چاره‌جویی کنند و مانع بروز نارضایتی بیشتر مردم این شهرستان شوند، گفت: حتی تهیه نان در این شرایط برای مردم شهرستان آبدانان با مشکلات ویژه‌ای همراه شده است که نیازمند چاره‌جویی ویژه مسئولان امر است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پروازهای باطل شده مربوط به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قشم ایر، تابان، زاگرس و نفت در فاصله زمانی 7:30 تا 13:00 بوده است.

عصر ایران - گرد و خاک شدید امروز 22 بهمن ماه، 8 پرواز از مبدأ فرودگاه اهواز به مقاصد مختلف کشور را لغو کرد.

 به گزارش ایسنا​، بنابر اعلام روابط‌ عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان، از صبح امروز تا ساعتی پیش با توجه به شرایط جوی نامناسب، 8 پرواز لغو شده است که این پروازها به مقاصد تهران، عسلویه، بوشهر و خارک بوده‌اند.

 پروازهای باطل شده مربوط به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قشم ایر، تابان، زاگرس و نفت در فاصله زمانی 7:30 تا 13:00 بوده است.

 تا امشب 16 پرواز دیگر در لیست و برنامه فرودگاه اهواز قرار دارد که در صورت مساعد شدن هوا و بهبود شرایط دید برای هواپیما، این پروازها انجام می‌شود. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هم‌اینک این موج گرد و خاک، شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، شادگان، آبادان، خرمشهر و دزفول را تحت تاثیر قرار داده و میزان دید افقی در این شهرها به 100 تا 50 متر رسیده است.

عصر ایران به نقل از ایسنا - مدیرکل هواشناسی خوزستان از حرکت موج گرد و غبار از سمت کشور عراق به سوی شهرهای خوزستان خبر داد.

 کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: متاسفانه یک کانون گرد و خاک در کشور عراق از حدود ساعت 14 امروز (23 بهمن) فعال شده و با حرکت بادهای شرق سود، به سمت نوار مرزی ایران حرکت کرده است.

 وی افزود: هم‌اینک این موج گرد و خاک، شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، شادگان، آبادان، خرمشهر و دزفول را تحت تاثیر قرار داده و میزان دید افقی در این شهرها به 100 تا 50 متر رسیده است.

 بهادری ادامه‌داد: تا حدود 10 دقیقه دیگر میزان دید افقی در شهر اهواز نیز به 100 متر خواهد رسید. هم‌اکنون میزان دید افقی در ایستگاه هواشناسی ام‌طمیر در حاشیه شهر اهواز 100 متر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران - سانحه تصادف در هوای گرد و غباری اهواز بعدازظهر سه شنبه باعث کشته شدن هشت نفر از هموطنان شد. این تصادف در جاده شوشتر روی داد.

 

برای مشاهده دنباله تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

... محیط زیست کشور درباره خطرات زیست محیطیاکسیژن - قرآن کریم / سوره اعراف / آیه 56

و لا تُفسِدوا فِی الاَرض بَعدَ اِصلاحِها ...

و در زمین پس از اصلاح آن، فساد نکنید ....

 

عکس : ایرنا

مطالب مرتبط :

فساد در زمین



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 22 بهمن 1393برچسب:قرآن,فساد در زمین, , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

صراط - تصاویری ازهوای آلوده شهر اهواز

برای مشاهده ادامه تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 21 بهمن 1393برچسب:عکس,اهواز,هوای خاکی, توسط مریم قلیزاده |

آژانس خبری خوزستان (خوزنا)- گرد و خاک شدید روز یکشنبه 19 بهمن ماه نود و سه شهر اهواز و حدود یازده شهرستان دیگر استان خوزستان را قهوه ای رنگ کرد و تحصیل، کار، زندگی و آسایش مردم را مختل کرد.

 عکس: معصومه کرد زنگنه

برای مشاهده ادامه تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,گرد و غبار,عکس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ستاد بحران استانداری خوزستان به دلیل غلظت زیاد گرد و خاک، اداره ها و دستگاه‌های دولتی را در 11 شهرستان تعطیل کرد.

به گزارش ایرنا، ستاد بحران استانداری خوزستان ظهر یکشنبه در نامه ای به اداره های کل این استان اعلام کرد: تمامی اداره های شهرستان های اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان، کارون، باوی، امیدیه، حمیدیه، خرمشهر و رامشیر به دلیل بروز پدیده گرد و غبار در روز یکشنبه تعطیل است.

پیش از این نیز با اعلام ستاد بحران خوزستان مدارس استان در شهرستان های اهواز، آبادان،ماهشهر، امیدیه، هندیجان و دشت آزادگان و شهرهای تابعه تعطیل اعلام شده بود.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه گرد و غبار در استان رو به افزایش است، گفت: میزان غلظت گرد و غبار در شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان به بیش از 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی 66 برابر حد مجاز رسید.

شهریار عسکری افزود: پنجشنبه دو هفته پیش نیز اهواز برای نخستین بار غلظت بالای 66 برابری حد مجاز را در مدت چند سالی که خوزستان با پدیده گرد و غبار رو به رو است، تجربه کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,گرد و غبار,تعطیل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل محیط زیست خوزستان در گفت و گوبا خوزنیوز میزان ریزگرد را در هوای اهواز هشت هزار و 110 میکروگرم بر مترمکعب دانست و گفت: هم اکنون شهرستان ماهشهر با میزان گردوغبار 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب دارای بیشترین غلظت گردوغبار در خوزستان است.
 
خوزنیوز: طبق آخرین سنجش آلودگی، ظرف یک ساعت گذشته میزان گردوغبار در همه شهرهای استان افزایش چشمگیری داشت.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در گفت و گوبا خوزنیوز میزان ریزگرد را در هوای اهواز هشت هزار و 110 میکروگرم بر مترمکعب دانست و گفت: هم اکنون شهرستان ماهشهر با میزان گردوغبار 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب دارای بیشترین غلظت گردوغبار در خوزستان است.

وی افزود: این میزان تا ساعت 12 امروز یکشنبه در شهرهای سوسنگرد به 2381، آبادان 486، بهبهان و شادگان 286، شوش و شوشتر 260، امیدیه 141، دزفول 137، اندیمشک 114 و در گتوند به 51 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,اهواز,محیط زیست, توسط مریم قلیزاده |

تابناک - اسکندر جهانگیری: عکس ها مربوط به گرد و خاک در مورخه 9/11/93 در شهرستان ماهشهر ( شهرک بعثت ) در استان خوزستان است.

اگر چنین هوایی در پایتخت بود چند روز تعطیلی اعلام می شد ولی چون خوزستانی های عزیز باید با تولید نفت و پتروشیمی چرخ مملکت را بچرخانند حق تعطیلی ندارند.

 برای مشاهده ادامه تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:ماهشهر,خوزستان,گرد و خاک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی – این همان شهر من است

 

این همان شهر من است،  کاین چنین آلوده شد

این همان قلب و تن است، کاین چنین فرسوده شد

 

این همان بابای پیر خنده روی مدرسه است

که صدای سرفه اش از دورها بشنوده شد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:شعر,دکتر سید علیرضا عظیمی,این همان شهر من است, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آدم هایی بی آن که بدانند بر اثر آلودگی جان می بازند و تا بگویی به خاطر آلودگی است با انکار رو به رو می شوی که کدام آمار نشان می دهد که مستقیما آلودگی هوا جان هایی را ستانده باشد؟ بیمار بوده اند!

زیست بوم- به نقل از عصر ایران - گزارش یک روزنامه چاپ تهران از رابطه معنی دار افزایش مرگ و میر با آلودگی هوا در پایتخت ایران خبر می دهد. این گزارش البته مربوط به این کلان شهر است و چون به لحاظ آماری و نموداری به این رابطه معنی دار دست یافته مورد بحث قرار می گیرد نه ان که ندانیم در اهواز چه خبر است یا چون در تهران زندگی می کنیم آلودگی شهرهایی چون اهواز را نادیده انگاریم. موضوع، گزارشی است که نشان می دهد در هر ماه که هوا آلوده تر بوده مرگ و میر هم بیشتر بوده و هر چند عاملی به نام آلودگی هوا در مرگ و میر به ثبت نمی رسد اما این عامل را باید لحاظ کرد.

تا پیش از این مقامات مسوول، مرگ به دلیل مستقیم اثر آلودگی هوا را تکذیب می کردند و نهایت این بود که برخی اظهار می کردند احتمال مرگ مبتلایان به بیماری های قلبی در هوای آلوده بیش از غیر بیماران است. حال آن که این گزارش این نکته را به اثبات می رساند که هر گاه هوا آلوده تر بوده مرگ و میر هم بیشتر بوده یعنی چه با واسطه چه بی واسطه آلودگی هوا آدم می کشد. گیرم نه غیر بیماران که بیماران را و نه مستقیما که غیر مستقیم.

این توجیه که افراد به سبب بیماری های دیگر ضعیف و آسیب پذیر شده و آلودگی هوا به این سبب جان آنان را می گیرد نیز پذیرفتنی نیست.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:آلودگی هوا,قتل,قاتل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: علت اصلی افزایش دما و کاهش بارندگی در سالهای اخیر، انتشار گازهای گلخانه به دلیل مصرف بالای انرژی های فسیلی و استفاده از الگوهای توسعه ناپایدار است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران «علی محمد شاعری » افزود: حدود 80 درصد تغییرات آب و هوایی به علت استفاده از انرژی های فسیلی است و 20 درصد مابقی به علت فرایندهای غلط صنعتی، کاهش پوشش گیاهی در پیرامون شهر به دلیل تخریب مراتع و اراضی کشاورزی و غیره است.

وی با بیان اینکه صنایع با مصرف بالای انرژی های فسیلی و تولید آلاینده یکی از معضلات شهر تهران هستند گفت: کاربری های مسکونی، اداری و تجاری نیز با مصرف بی رویه انرژی و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای موجب افزایش دما و در نهایت کاهش بارندگی در سطح شهر تهران شده اند.

شاعری افزود: مشکلات ناشی از افزایش دما و کاهش بارندگی سبب شده تا پدیده هایی مانند بیابان زایی، کاهش آب، گسترش ریزگردها و افزایش انواع آلاینده های زیست محیطی و محصولات کشاورزی، کاهش جنگل ها و فضای سبز ایجاد شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 بهمن 1393برچسب:گازهای گلخانه ای,انرژی,وزارت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست گفت: 35 میلیون شهروند در کلانشهر های کشور تحت تاثیر هوای آلوده هستند.

به گزارش ایرنا، ˈ معصومه ابتکارˈ روز پنجشنبه در جمع مردم شهرستان دهاقان استان اصفهان افزود: دولت تدبیر و امید برای حل این مشکل برنامه های متعدد دارد و موضوع را با جدیت دنبال می کند.

معاون رییس جمهوری در خصوص احیای رودخانه های خشک شده، گفت: احیای رودخانه ها و تالاب های خشک شده در راس برنامه های اجرایی دولت یازدهم قرار دارد.

ابتکار افزود: معضلات زیست محیطی کشور از مرز بحران گذشته و به یک چالش ملی تبدیل شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بحران آب را یک معضل ملی خواند و گفت: لازم است با رویکرد ملی در حوزه استفاده و تخصیص منابع آب براساس شیوه های علمی از هدر رفت بیشتر آب جلوگیری کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 بهمن 1393برچسب:شهروند,هوای آلوده,بحران آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

درخت سرو

عکس : مهر میهن mehremihan.ir

اکسیژن – وحشی بافقی –  درخت افکن نه ایم

 

ما درخت افکن نه ایم، آنها گروهی دیگرند

با وجود صد تبر، یک شاخ بی بر نشکنیم 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 بهمن 1393برچسب:شعر,وحشی بافقی,درخت افکن نه ایم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

همزمان با روز هواي پاك، دومين جلسه شوراي عالي محيط زيست در دولت يازدهم روز دوشنبه 29 دي ماه به رياست دكتر حسن روحاني رييس جمهوری برگزار شد و موضوع قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا پس از ۱۰ سال مورد بازنگري قرار گرفت.

سازمان شهرداریها و دهیاریها - به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ،‌ رييس جمهوري در اين جلسه با اشاره به اهميت مسايل زيست محيطي بر پرهيز از بخشي‌نگري در تدوين آيين‌نامه‌ها و قوانين مربوط به محيط زيست تأكيد كرد و خواستار همكاري و هماهنگي همه نهادها و وزارتخانه‌ها به منظور حفظ و صيانت از منابع طبيعي كشور در عين توجه به موضوع توسعه و مسايل اجتماعي شد.

در اين جلسه موضوع قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا پس از ۱۰ سال مورد بازنگري قرار گرفت و مصوب شد، استاندارد جديد در خصوص خروجي آلاينده‌هاي وسايل نقليه موتوري تعيين شود.

همچنين كليات سند مطالبه ضرر و زيان قانون صيد و شكار به منظور جلوگيري از شكار بي‌رويه و قاچاق حيات وحش تصويب و قرار شد جزئيات بيشتر با هماهنگي دستگاه‌هاي مربوطه مورد بررسي قرار گرفته و سپس به عنوان مصوبه ابلاغ شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 17 بهمن 1393برچسب:قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا,بازنگری,شورای عالی محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

 

دکتر من - آسیه اسحاقی- روزانه 16 هزار کیلو هوا وارد بدن انسان می‌‌شود در حالی که با زندگی در کلانشهر‌ها بیش از اکسیژن، آلاینده‌ها را نفس می‌کشیم. کارشناسان سلامت معتقدند در حال حاضر آلودگی هوا بزرگ‌ترین خطر برای سلامت به‌شمار می‌رود چراکه به دنبال آن بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان‌ها تشدید شده و گاهی نیز بیماری‌های جدید متولد می‌شود.

آلودگی هوا بيشتر در شهرهای بزرگ و صنعتی ديده می‌شود که در این میان خودروها، نيروگاه‌ها، كارخانه‌ها و مصارف خانگی انرژی (وسایل گرمایشی) نقش مهمی دارند.
 
هرچند آلودگی هوا یكی از عوامل مهم به‌وجود آورنده و تشدیدكننده انواع بیماری‌ها است اما در این میان دستگاه تنفس از آسیب‌پذیرترین اعضای بدن در برابر آلودگی هوا است به طوری که در زمان فعالیت شدید، هوا و در نتیجه آلاینده‌های موجود بیش از روزهایی که آلودگی کم است، در بدن افراد جذب می‌شود.
 
آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز گویای آن است که استنشاق هوای آلوده در خارج از فضاهای سربسته عامل 40 درصد از بیماری‌های خونی وابسته به عملکرد قلب است، همچنین این عامل تا 40 درصد در بروز انواع سکته‌ها نقش دارد.
 
از آن گذشته مشخص شده که استنشاق هوای مملو از آلاینده‌های کربنی و سمی نقش 11 درصدی در ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن ریوی دارا است، همچنین طبق این آمار 6 درصد عامل ابتلای افراد به سرطان ریه همین آلودگی هوا است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 17 بهمن 1393برچسب:آلودگی هوا,سرطان,بیماری,هوای آلوده,سکته, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
خبر آنلاین -  گری لوییس * - "نزدیک به ده سال پیش همه چیز بسیار متفاوت بود." این را حسن از ساکنان هامون، واقع در استان سیستان و بلوچستان در جنوب‌شرقی ایران می گوید. او ادامه می دهد: "قایق‌ها در آب بالا و پایین می‌رفتند. ماهی‌گیران به صید روزانۀ خود دست می‌یافتند. تا چشم کار می‌کرد همه جا آب بود و سرسبزی. هامون‌ها زنده بودند."


شوربختانه، این روزها هامون‌ها با وضعیتی متفاوت رو ‌به ‌رو هستند. آب‌هایی درخشان که زمانی ماوای مرغان مهاجر و منبع ماهیان فراوان بودند، از میان رفته‌اند. بسترِ خشک و خالی دریاچه گورستان قایق‌های واژگون و بلا‌استفاده و رها ‌شده است.

حسن ادامه می‌دهد: "ما می کوشیم هشت‌مان گروی نه‌مان نباشد. در نتیجۀ این خشکسالی فاجعه ‌بار تعدادی از ما به قسمت‌های دیگر کشور مهاجرت می کنند."

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:تالاب,سازمان ملل,آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
وزیر نفت گفته است: «بنزین پتروشیمی در واقع بنزین نیست و محیط زیست هم مخالف تولید آن است اما اگر مجلس حکم کند همین را مصرف کنیم خوشحال هم می شویم!»

عصر ایران- وزیر نفت گفته است: «از تیرماه به بعد تصمیم گرفتیم بنزین یورو چهار وارد کنیم و هر چند سخت بود - چون درتحریم بودیم و باید در بیرون از منطقه بنزین مورد نیاز را تامین می کردیم - اما این کار را انجام دادیم. زیرا آنچه در پتروشیمی ها به اسم بنزین تولید می شود از نظر کارشناسان بنزین نیست و در واقع ریفورمیت با بنزن بالا است.»

  تا اینجا سخن قابل تامل و شایسته تقدیری است اما ناگهان بیژن نامدار زنگنه می گوید: «وزارت نفت مشکلی با مصرف این ماده به جای بنزین ندارد و اگر مجلس حکم کند همین ماده را به جای بنزین مصرف کنیم، خوشحال هم می شویم چرا که به سختی و با زحمت فراوان بنزین یورو چهار را از خارج تامین می کنیم.» وزیر نفت در عین حال بلافاصله اضافه می کند: «محیط زیست اجازه مصرف این ماده را نخواهد داد چون آن را خلاف ضوابط محیط زیستی می داند اما اگر مجلسیون بخواهند آن را مصرف کنیم، این کار را خواهیم کرد.» 

این در حالی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان قانون مادر در اصل 50 بی هیچ استثنایی و با صراحت تمام تصریح می کند: «در جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست - که نسل های امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند - وظیفه عمومی تلقی می شود. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.»

از آقای زنگنه هم انتظار می رود این اصل قانون اساسی را یادآور شود نه این که در عین تاکید بر این که «ریفورمت با بنزن بالا» را نمی توان «بنزین» دانست و محیط زیست نیز با تولید و عرضه آن مخالف است، بگوید: «اگر مجلس بخواهد این کار را خواهیم کرد.» 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,بنزن,ریفرمیت,مجلس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
علی قنبری مطلق١٥بهمن، مصادف با چهارم‌فوریه، روز جهانی سرطان است. کشورهای مختلف جهان، هرساله به این روز به‌صورت‌های گوناگون توجه می‌کنند و فعالان حوزه مبارزه با سرطان در کنار هم قرار می‌گیرند تا همبستگی خود را در این راه نشان دهند.
 
زیست بوم به نقل از شرق -  علی قنبری مطلق*: ١٥بهمن، مصادف با چهارم‌فوریه، روز جهانی سرطان است. کشورهای مختلف جهان، هرساله به این روز به‌صورت‌های گوناگون توجه می‌کنند و فعالان حوزه مبارزه با سرطان در کنار هم قرار می‌گیرند تا همبستگی خود را در این راه نشان دهند. خوشبختانه در ایران نیز طی دو‌سال گذشته، این همایش به‌صورت ملی و نظام‌مند برگزار شد و با طراحی جایزه‌ای با عنوان «جایزه ملی مبارزه با سرطان» تلاش شد، برگزاری این مراسم نماد باشد. مراسم امسال هم به‌دلیل محل برگزاری (یعنی تالار‌وحدت) و هم به‌دلیل مشارکت گروه‌های هنری، رنگ‌و‌بوی خاصی نیز داشت و نوید روزهایی را می‌داد که گروه‌های مرجع اجتماعی، نقش‌آفرینی فعال‌تری را برای تحقق این خواست اجتماعی ایفا کنند. همچنین طراحی و برگزاری کمپینی با عنوان «پویش ملی مبارزه با سرطان» طی هفته ملی مبارزه با سرطان، سبب شد فعالیت‌های دامنه‌داری برای آگاه‌سازی مردم و مسوولان انجام شود، اما وضعیت سرطان در ایران چگونه است، چشم‌انداز ما چیست و چه اقداماتی در اولویت هستند؟  


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:سرطان,روز ملی,وزارت بهداشت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

چگونه اثرات آلودگی هوا را خنثی کنیم؟از نحوه عملکرد مدیران و مسئولان برای رفع آلودگی هوا که بگذریم، لازم است بر کارهایی که هر فرد می‌تواند برای جلوگیری از هجوم آلاینده‌ها بر بدنش انجام دهد، تاکید داشته باشیم. حفظ امنیت بدن، یکی از بهترین راه‌هایی است که در چنین شرایطی می‌توان انجام داد.

زیست  بوم - سازمان بهداشت جهانی، 15 سال درباره نقش آلودگی هوا بر روی سرطان پژوهش کرد. این سازمان در نهایت، اکتبر سال 2013 اعلام کرد: آلودگی هوا سرطان‌زا است. پس از این پژوهش‌ها بار دیگر توسط محققان اعلام شد کسانی که در مناطق دارای آلودگی هوا زندگی می‌کنند، 20% بیشتر به سرطان مبتلا می‌شوند. دلیل این امر تضعیف سلول‌های کشنده سرطان در بدن  توسط آلاینده‌های هوا است. 


به گزارش فرارو، ابتلا به سرطان، تنها یکی از اثرات آلودگی هوا بر روی انسان‌ها است. گذر زمان اثرات وحشتناک آلاینده‌های غیرطبیعی بر بدن، مغز و روح انسان را بیشتر مشخص کرد. از همین رو، از میان بردن بیماری‌ها و اثرات منفی آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های دائمی مدیران شهرهای بزرگ جهان بوده و هست. در ایران بحث آلودگی هوا از سال 1355 آغاز شد. 24 سال پس از این تاریخ، برای اولین بار برنامه‌ای برای مبارزه با آلودگی هوا در شهر تهران و 7 شهر بزرگ دیگر تصویب شد که تا سال 1384 به مرحله انجام نرسید. پس از این تاریخ بود که افزایش غیرقابل کنترل آلودگی هوا و بیماری‌هایی که در پی داشت، مسئولان را بیش از پیش نگران کرد. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:آلودگی هوا,بدن,سرطان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پلمب

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری از پلمپ یک واحد ریخته گری در شهرک صنعتی شمس آباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن شوکتی با اعلام این خبر گفت: روز گذشته یک واحد ریخته گری سرب در شهرک صنعتی شمس آباد به دلیل عدم توجه به اخطاریه های صادره، توسط ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست شهرستان ری پلمپ شد.

وی افزود: این واحد فاقد مجوز بوده و با ایجاد آلودگی شدید آب و هوا موجبات تخریب محیط زیست و تهدید سلامت و بهداشت واحدهای همجوار را فراهم کرده بود.

شوکتی تصریح کرد: این اداره به دنبال پایش های زیست محیطی و شکایتهای واصله چندین نوبت نسبت به صدور اخطاریه های زیست محیطی به این واحد اقدام کرد و به دلیل بی توجهی واحد به اخطاریه ها، با اخذ حکم قضایی از دادگاه حسن آباد بخش فشافویه ماموران نسبت به پلمپ این واحد اقدام کردند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:شهر ری,شهرک صنعتی,ریخته گری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگیآلودگی هوا یکی از معضلات زیست‌محیطی ایران و به‌ویژه شهر اهواز در سال‌های اخیر بوده‌است. معضلی که نه تنها اهواز که دیگر شهرهای جهان هم با آن مواجه هستند.

مجله مهر: آلودگی هوا مشکل جدیدی نیست؛ اما روز‌به‌روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. کشورهای آسیایی اغلب در زمره آلوده ترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند. البته جمعیت بالای این قاره هم در این میزان بالای آلودگی بی‌تقصیر نیست. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، پیشاور پاکستان آلوده‌ترین شهر و Lake Havasu city-kingdom آمریکا از پاک‌ترین شهرها تا سال ۲۰۱۴ بوده‌اند.

دهلی‌نو

هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان، از آلوده‌ترین کشورهای جهان هم به‌حساب می‌آید. طی سه هفته نخست سال ۲۰۱۴، غلظت ریزآلاینده‌ها در دهلی تنها یک روز به زیر شاخص ۳۰۰ کاهش یافته که این ۱۲برابر بالاتر از حد مجازی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است.  دهلی‌ از لحاظ آلودگی در رقابت با پکن است و گاهی از آن پیشی می‌گیرد. عواملی مثل میزان بالای آلودگی هوا همراه با بهداشت ضعیف، فقدان سیستم فاضلاب مناسب و تشدید آلودگی‌ آب، این کشور را به خطرناک‌ترین کشور جهان از نظر آلودگی تبدیل کرده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:شهر,آلودگی هوا,کشور,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گردوغبار در اهواز به 70 برابر میزان مجاز رسید / وقتی دستگاه سنجش آلایندگی ارور می دهد! از میزان دقیق ریزگردها در هوا اطلاع دقیقی نداریم زیرا دستگاه های سنجش آلایندگی تنها تا عدد 10 هزار را نشان داده و با مقادیر بیش از آن پیغام خطا می دهند.

خوزنیوز: مدیر روابط عمومی اداره محیط زیست خوزستان میزان گردوغبار در هوای اهواز را بالای 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب دانست و گفت: از میزان دقیق ریزگردها در هوا اطلاع دقیقی نداریم زیرا دستگاه های سنجش آلایندگی تنها تا عدد 10 هزار را نشان داده و با مقادیر بیش از آن پیغام خطا می دهند.

شهریار عسکری میزان استاندارد گردوخاک در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب دانست و افزود: امروز تقریبا در کل شهرهای خوزستان پدیده ریزگردها را داریم و این پدیده در سوسنگرد به سه هزار و800 رسیده است. در منطقه آبادان و دشت آزادگان نیز این عدد احتمالا بالا است.

به گزارش خوزنیوز، عدد 10 هزار حدودا 70 برابر میزان استاندارد گردوغبار (150 میکروگرم بر مترمکعب) است و این موضوع باتوجه به آن که امکان سنجش دقیقی وجود ندارد، نشان دهنده شرایط بغرنج آب و هوایی حال حاضر خوزستان به ویژه شهر اهواز است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:خوزستان,اهواز,ریزگرد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
تصاویر/ خاک نوشته؛ واکنش شهروندان اهوازی به هجوم ریزگردها در اینستاگرامخاک نویسی روش جدید مبارزه با آلودگی هوا !
 
خوزنیوز -  هجوم شدید ریزگردها و گرد و غبار در هفته جاری واکنش متفاوتی را توسط شهروندان اهوازی عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام در پی داشته است. کاربران با نوشتن کلمات و جملاتی بر سطوح مختلفی که گرد و خاک آنها را پوشیده است، شدت این پدیده را در اهواز یادآور شده همچنین پیام هایی را به برخی مسئولین مبنی بر پیگیری برای حل این معضل آزار دهنده ارسال کردند.
 
تعدادی از این تصاویر که با هشتگ #خاک_نوشته #اهواز #گردوخاک #گردوغبار #ریزگرد و #گرد در این شبکه اجتماعی تگ شده است در زیر می آید.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:خاک نوشته,اهواز,ریزگرد,اینستاگرام, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل قرن 21 را گرمترین قرن وسال 2014 را گرمترین سال تاریخ اعلام کرد و هشدار داد که جهان درادامه افزایش دمای تدریجی زمین در آینده با خطرات طبیعی ویرانگر وتهدید کننده ای روبرو خواهد شد.

ایرنا - مایکل جرارد رییس سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل درگزارش امسال خود با اشاره به این که سال 2014 به عنوان گرمترین سال در تاریخ ثبت شده بر این نکته تاکید کرد که مسئله توجه به افزایش گرمای تدریجی کره زمین از این که چه سالی گرم ترین ویا سردترین سال تاریخ بوده است، اهمیت بیشتری دارد.

سازمان جهانی هواشناسی گرم شدن سطح آب دریاها را عامل بروز باران های شدید و سیلاب های بی سابقه در برخی مناطق جهان و خشکسالی دردیگر نقاط ذکر کرده است.

سرپرست این نهاد بین المللی با اشاره به وقوع دوازده طوفان شدید درانگلستان فقط درطول چند ماه اول سال گذشته، نابودی بخش اعظم منطقه بالکان دراثر سیلاب های اواخر بهار و افزایش باران های موسمی تا حد سه برابر میزان طبیعی درسواحل غربی ژاپن، چنین تغییراتی را در تاریخ بی سابقه وآنها را نمونه ای از وقایع هشدار دهنده در مورد سرنوشت کره زمین دانسته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:هواشناسی,زمین,سال 2014, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معصومه ابتکار در مصاحبه تلفنی با شبکه استانی صداوسیمای مرکز خوزستان گفت: براساس تصاویر ماهواره ای به نظر می رسد بخشی از این ریزگردها منشا داخلی و بخشی منشا خارجی دارد.

خبر آنلاین - به گزارش واحد مرکزی خبر معاون رییس جمهور منشا داخلی ورود این ریزگردها به استان را باد شدید ناگهانی و خشکی بسیار زیاد به دلیل کاهش باران در استان عنوان کرد و گفت : سال‌های گذشته تلاش‌های مشترکی با کشور عراق برای شناسایی نقاط گرد و غبار در این کشورو مالچ پاشی یا کاشت گونه های مقاوم برای تثبیت خاک انجام شد و این طرح‌ها به مرحله اجرایی رسید ولی متاسفانه به دلیل تغییرات دولت و اتفاقاتی که در عراق افتاد اجرایی نشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره توقف مالچ‌پاشی و ایجاد نوار سبز گفت: غیر از کشور عراق که به دلیل نا امنی امکان اجرای طرح‌های مقابله با آلودگی هوا را ندارد در نقاط دیگر به ویژه در داخل کشورمان برنامه‌هایی در دست اقدام داریم و در این زمینه یک بودجه ملی برای مقابله با گرد و غبار مشخص کرده‌ایم وتصمیماتی را در ارتباط با ادامه طرح‌های مالچ‌پاشی و کاشت گونه‌های مقاوم که سبب تثبیت خاک شود در پیش داریم.

ابتکار گفت : یکی از کارهای مثبتی که برای مقابله با ریزگردها صورت گرفته بازگشت آب به هور العظیم و احیای دوباره این تالاب است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:ریزگرد,ابتکار,عراق,اهواز, توسط مریم قلیزاده |
 ادامه پیدا کردن نامهربانی های زمستان، موجب ماندگاری آلاینده ها در شهرهای بزرگ و درنتیجه ناسالم شدن هوا شده است. 

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مطابق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، متوسط کیفیت هوای پایتخت در ۲۴ ساعت گذشته در محدوده ناسالم برای برخی گروه ها بوده است. متوسط شاخص روی عدد ۱۲۰ ایستاده است. 

در ۲۴ ساعت پیش از آن البته هوا اوضاع بهتری داشت؛ ۸۸ عدد شاخص بود. اما پایداری جوی و نوزیدن باد در تهران موجب افزایش ۳۲ واحدی میزان ذرات معلق در هوا شد. نکته اینجا است که به دلیل پایداری جوی، غلظت آلاینده‌ها در حال افزایش است و احتمال ناسالم‌تر شدن هوا در روزهای آینده وجود دارد.

شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین اعلام کرده است که در ایستگاه های سنجش شهرک چشمه، فرمانداری شهر ری و سوهانک شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای همه افراد جامعه قرار گرفته و بالاتر از عدد ۱۵۰ قرار دارد.

ضمن اینکه تنها ۲ ایستگاه از مجموع ۲۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شرایط سالم قرار داشتند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:تهران,آلودگی,شاخص, توسط مریم قلیزاده |
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از جلسه اضطراری این کمیسیون با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به منظور بررسی آلودگی هوای اهواز خبر داد.

خوز نیوز به نقل از ایسنا نوشت : عباس پاپی‌زاده عنوان کرد: ریزگردهای استان خوزستان مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده و در چند روز گذشته بسیاری از هم‌استانی‌های ما به دلیل غلظت آلاینده‌ها که 30 برابر حد مجاز است ناچار شدند از استان خارج شوند.

نماینده مردم دزفول ادامه داد: به خصوص جانبازان شیمیایی در چند روز اخیر استان را ترک کردند.

او تأکید کرد: متأسفانه این اتفاق چند سال است که رخ می‌دهد و ما چندین بار با سازمان محیط زیست به عنوان سازمان متولی این مسأله صحبت کرده‌ایم و حتی بحث تحقیق و تفحص از آن را مطرح کرده‌ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

پاپی‌زاده گفت: به منظور بررسی مسأله آلودگی شهر اهواز امروز با اعضای کمیسیون کشاورزی و مجمع نمایندگان استان خوزستان جلسه‌ای فوری با خانم ابتکار خواهیم داشت.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:خوزستان,جانبازان,اهواز, توسط مریم قلیزاده |

ناسا:  چگونه آلودگی هوا در کشورهای آسیایی آب و هوای سراسر جهان را تغییر می‌دهد.

خبر آنلاین - به گزارش ایسنا، این تصاویر ویدیویی با استفاده از مدل‌های متعدد از عوامل اثرگذار آب‌و هوایی همچون دما، میزان بارش و فشار بارومتریک بر اقیانوس آرام حاصل شده و نشان می‌دهد چگونه ترکیبات آلاینده‌ای که کشورهای آسیایی را دربرگرفته بر این فاکتورها تاثیر می‌گذارند.

این تصاویر حاکی از آن است که چین به طور خاص میزان تاثیرگذاری قابل توجهی بر الگوهای آب و هوای جهانی دارد. به گفته کارشناسان ناسا، آلودگی ناشی از چین می‌تواند بر شکل گیری و ایجاد ابر بر فراز اقیانوس آرام شمالی و تقویت طوفان‌های فرا استوایی تاثیر بگذارد.

کارشناسان دریافتند در سه دهه گذشته ابرهای موجود در آسمان منطقه اقیانوس آرام عمیق‌تر و طوفان‌های گزارش شده در شمال غرب اقیانوس آرام 10 درصد شدیدتر بوده است. افزایش سطح انتشار آلاینده‌ها به خصوص آلاینده‌های ناشی از احتراق ذغال‌سنگ در چین به چرخه ایجاد طوفان وارد شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:آسیا,آب و هوا,طوفان, توسط مریم قلیزاده |

مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور روز یکشنبه اعلام کرد: هوای کلان شهرهای تهران، کرج، مشهد و اصفهان در شرایط سالم قرار دارد.

به گزارش ایرنا از مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور، بر اساس آنچه در سایت ماهواره اروپایی Eumetsat مشاهده شده است، تحلیل وضعیت گرد و غبار از 8 صبح 11 بهمن تا 8 صبح 12 بهمن ماه، به دلیل وجود پوشش ابردرحال عبور در شمال غربی، شمال شرقی، حاشیه دریای خزر استان های جنوبی رشته کوه البرز و محدوده استان های کرمان، یزد، بوشهر، سیستان و بلوچستان امکان پذیر نیست.

مجید آزادی مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو روز یکشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: سرعت کنونی باد در تهران 8 متر بر ثانیه (29کیلومتر بر ساعت)، میزان دید افقی بیش از 10 کیلومتر و رطوبت نسبی نیز 23 درصد است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:وضع هوا,گرد و غبار,کنترل و پایش, توسط مریم قلیزاده |
گرد و غبار اهوازمدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: مدارس اهواز در نوبت بعد از ظهر در کلیه مقاطع تحصیلی به علت پدیده گرد و غبار تعطیل شد.

هاشم بالدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دليل وقوع پديده گردوغبار در اهواز كليه مدارس اين شهرستان در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه، در نوبت بعد از ظهر تعطيل اعلام شد ولی فعاليت در ديگر ادارات و دانشگاه‌هاي اهواز برقرار است.

وی افزود: این پدیده از صبح امروز آسمان خوزستان را در برگرفته است و شدت آن بسیار بالا است.

بالدی عنوان کرد: از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه های هوایی ریه ها می شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می شود و این امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماریهای قلبی را درپی دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 بهمن 1393برچسب:اهواز,گرد و غبار,خوزستان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه همه باید برای احیای دریاچه ارومیه اهتمام لازم را به کار بریم گفت: ریزگردهای ماسه ای و نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای آینده زیست محیطی شهرستانهای اطراف این دریاچه هستند.

 ایرنا - هادی بهادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: باید کاری کنیم که دریاچه خشک نشود چرا که هم اکنون با خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، ماسه های اطراف به سمت بیرون، پیش روی داشته اند.


وی اضافه کرد: اگر در سالهای آینده کاری در این خصوص نکنیم، جاده ارومیه - سلماس با ماسه های سطح دریاچه پوشانده شده و حتی در دیگر مناطق نظیر میاندوآب و مناطق شرقی نیز با همین پدیده روبه رو می شویم.

وی با اشاره به اینکه خطرات زیست محیطی حاصل از ریزگردهای ماسه ای بسیار کمتر از ریزگردهای نمکی است اظهار کرد: ریزگردهای نمکی، مشکلات اقلیمی بسیار بیشتری را در محیط اطراف دریاچه ایجاد می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 بهمن 1393برچسب:دریاچه ارومیه,ریزگرد,آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مشاور اجرایی سازمان جایکا(آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) گفت: 20 درصد عامل گرمتر شدن کره زمین، ناشی از تخریب جنگلها است.

به گزارش ایرنا، 'کازوهیرو گوسکی' روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی و انتقال تجارب پیرامون دستورالعمل پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع چهارمحال و بختیاری افزود: بخش عمده ای از این گرم شدن، ناشی از ورود گازهای گلخانه ای به جو آسمان است که در صورت حفظ جنگل و پوشش گیاهی می توان مانع بخش اعظمی از این پدیده شد.

وی افزود: گرم شدن زمین منجر به کاهش بارش به خصوص برف شده و با کاهش بارندگی ها، به صورت سلسله وار میزان گرمتر شدن زمین مضاعف می شود.

این کارشناس ژاپنی گفت: در کشور ژاپن برخلاف دیگر مناطق زمین، میزان بارندگی ها زیاد است اما به دلیل تلاش مسوولان برای حفظ پوشش گیاهی، این بارندگی ها سیلاب زیادی در پی ندارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:جنگل,جایکا,گازهای گلخانه ای, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مانور دوچرخه سواری با شعار « دوچرخه لبخند به آسمان» به مناسبت 29 دی 'روز هوای پاک' در شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مانور به همت هیات دوچرخه سواری استان اصفهان و کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری، از چهار نقطه شهر اصفهان توسط چهار گروه آغاز شد و دوچرخه سواران تا سی و سه پل رکاب ردند.

در این حرکت نمادین 150 دوچرخه سوار شرکت کردند.

رییس هیات دوچرخه سواری استان اصفهان در باره این مانور به خبرنگار ایرنا گفت: این مانور با هدف ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفرهای درون شهری و برون رفت از سه بحران آلودگی هوا، ترافیک و کم تحرکی شهروندان برگزار شد.

کیوان لیمویی با بیان اینکه این مانور در چهار روز برگزار می شود، افزود: برگزاری این برنامه ها در استفاده شهروندان از دوچرخه در سفرهای درون شهری تاثیر گذار است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:دوچرخه,اصفهان,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هر خانوار 340 هزار تومان در هر سال برای آلودگی هوا هزینه می‌پردازد.

تابناک - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با تاکید بر این‌که معاینه فنی معتبر می‌تواند تا 23 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، توضیح داد: براساس آمار بانک جهانی سالانه بیش از 26 میلیارد تومان خسارت بابت آلودگی هوا پرداخت می‌کنیم که با محاسبه جمعیت کشور، می‌بینیم که هر خانوار 340 هزار تومان در هر سال برای آلودگی هوا هزینه می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، ولی آذروش در بازدید همیاران محیط زیست از مرکز معاینه فنی خودروی نیایش با اشاره به نقش معاینه فنی در کاهش 13 درصدی مصرف سوخت، گفت: در صورتی که معاینه فنی به صورت مستمر انجام شود، ماهانه 56 میلیارد تومان صرفه جویی در پرداخت هزینه برای مصرف سوخت خواهیم داشت.

وی با اشاره به آمار شرکت پالایش و فراورده های نفتی، بیان کرد: در تهران روزانه دو میلیون و 700 هزار خودرو و سه میلیون موتورسیکلت تردد می کنند که 80 درصد آلایندگی های تهران ناشی از این وسایل نقلیه متحرک است.

آذروش ادامه داد: مصرف بنزین در تهران روزانه 14 میلیون لیتر و ماهانه 420 میلیون لیتر است که با احتساب لیتری یک هزار تومان در هر ماه، در تهران 420 میلیارد تومان بنزین مصرف می شود که اگر معاینه فنی وسایل نقلیه به صورت مستمر و استاندارد انجام شود، باعث 13 درصد کاهش مصرف و صرفه جویی 56 میلیارد تومان خواهد شد که اگر این مبلغ را در تعداد خودروها تقسیم کنیم، می بینیم که هر خودرو 70 تا 80 هزار تومان صرفه جویی می کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:خودرو,خسارت,معاینه فنی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تابناک - نگاه شما - مخاطب تابناک: بنده نه تخصصی در خبرنگاری دارم و نه در عکاسی ولیکن همانند اکثریت مردم کشورم، تمام فکر و ذهنم به سمت رشد و شکوفایی ایران عزیزمان است. صبح امروز همانند تمام روزهای کاری دیگر جهت عزیمت به محل کار در شهر تهران، از منزل خود واقع در شهر کرج با خودروی شخصی حرکت کردم و فکر هر روز در ذهنم تداعی شد که چرا هوای صبح بوی دود می دهد و هیچ طراوتی در آن نیست. چرا اتوبوس هایی که در حد یک کارخانه دود می کنند هر روز در اتوبان تردد می کنند و هیچ کس با آنها کاری ندارد؟ چرا اول صبح مامور عزیز راهنمایی و رانندگی پشت فرمان مگان خوابیده... چرا در حضور پلیس راهنمایی و رانندگی، خودرو ها در کنار اتوبان! توقف می کنند و مسافر می زنند و ایجاد گلوگاه و ترافیک و ...

همواره در اخبار و جراید و رسانه ها صحبت از کیفیت سوخت می شود و جناح های مختلف با هم گلاویز هستند ولیکن عزیزان اصل ماجرا همین کنارمان است و ما غافل از آن...

چرا هرگز سخن از کیفیت بسیار نامطلوب خودرو های پرتیراژ نیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:خودرو,آلودگی هوا,راهنمایی و رانندگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیا همین یک موضوع وحشتناک، آنقدر برای مجلسی ها مهم نیست که درباره اش جلسه علنی و غیر علنی و فوق العاده بگذارند و از آن طرح های به اصطلاح خودشان "سنگین"، برای حل این مشکل مرگبار آماده کنند؟

عصرایران ؛ جعفر محمدی - این روزها ، مجلس شورای اسلامی که افرادی با کسوت نمایندگی و وکالت مردم در آن عضویت دارند، درگیر موضوع حیاتی و مهمی(!) به نام بررسی قدم زدن وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه آمریکا در اثنای مذاکرات ژنو است و به قول یکی از نمایندگان دلواپس، "طرح سؤال سنگینی" از محمدجواد ظریف در راه است. رسانه هایشان هم در حال خودکشی در این ماجرا هستند!

این البته تنها موردی نیست که برخی مسؤولان و رسانه های کشور نگران آنند. این که چگونه زمینه رد صلاحیت برخی رقبا را فرهم کنیم و چگونه به این و آن ، انگ "فتنه گر" بزنیم ، یا چگونه جلوی فلان فیلم و کنسرت را بگیریم یا از قول مردم یک شهرستان، نامه جعل کنیم که نام خانوادگی فلان روزنامه نگار را تغییر دهید و آن بنده خدا هم شهادتین بگوید که به خدا من هم مسلمانم، یا چگونه بر دهان کسانی بکوبیم که رفع حصر را طالب هستند، یا برای الهام چرخنده در کمیسیون فرهنگی جلسه تقدیر بگیریم و مسائلی از این دست، دغدغه خیلی از مسؤولان است و اگر به آرشیو خبرها بنگرید، صدها مورد نظیر اینها پیدا خواهید کرد که نشان می دهد سطح دغدغه و ادبیات غالب بسیاری از مسؤولان و مخصوصاً مجلسی ها چیست؟!

حال در کنار همه این خبرها و دغدغه ها ، این خبر را هم بخوانید که در حاشیه قرار گرفت و واکنش مسؤولان و مجلسی ها به آن، در حد واکنشی بود که می شد به خبر عبور یک توده هوای کم فشار از شمال کشور داشت!

خبر را بخوانید:

« رییس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: سن سکته مغزی بر اساس پژوهش های انجام شده در کشور 10 سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی نیز در آن دخیل هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:سکته مغزی,مجلس,نماینده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شاعری رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایداری شهرداری تهران بابیان اینکه نصب کاتالیست تا ۹۰ درصد موجب کاهش ذرات آلاینده می شود گفت: نصب کاتالیست روی خودرو و نوسازی خودروهای فرسوده توسط شهرداری پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد شاعری، امروز در مراسم تحویل سه هزارمین تاکسی نوسازی شده و طرح تعویض رایگان کاتالیست تاکسی‌ها که در نمایندگی ۱۲۶۹ ایران خودرو در جنوب تهران برگزار شد ضمن بیان این مطلب گفت: حدود ۷۰ درصد علت آلودگی هوا منابع متحرک هستند که موتورسیکلت ها نقش به سزایی در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه اقداماتی که امروز شهرداری تهران در ششمین روز از هفته هوای پاک انجام داد تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، افزود: امروز سه هزارمین تاکسی فرسوده نوسازی شد و یک سمند یورو ۴ جایگزین آن شد که این اقدام اقدامی محیط زیستی و در جهت کاهش آلودگی هوا است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:کاتالیست,تاکسی,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.