اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
ابتکار: بنزن مهمترین آلودگی هوای تهران است
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: در آلودگی هوای تهران ذرات گوگرد و سرب کاهش داشته است ولی ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و بنزن مهمترین آلودگی هوای تهران است.
 
به گزارش افکارنیوز، به نقل از فارس در جلسه علنی شورای شهر تهران، معصومه ابتکار درباره عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست اظهارداشتچند محموله بزرگ لنت‌های غیراستاندارد که دارای آزبست بودند متوقف شد.

وی ادامه داد: از سال ۸۷ و ۸۸ در شهر تهران بنزن بیشتر از حد استاندارد افزایش یافته و از آن سالها یکی از آلاینده‌ترین مواد در آلودگی هوا بوده است که امروزه با تدابیر ویژه‌ای میزان بنزن در آلودگی هوا کاهش یافته است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با همکاری موسسه استاندارد و محیط زیست نیز میزان آزبست در لنت‌های ترمز غیر استاندارد در شهر تهران حذف شد و اخیراً نیز محموله‌های بزرگی از لنت‌های ترمز غیر استاندارد چینی که دارای آزبست بودند متوقف شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به برنامه پنج ساله در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: باید سیاستهای برنامه پنجم درباره افزایش حمل و نقل عمومی در کلان شهرها هرچه سریعتر اجرایی شود چراکه حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین اصول کاهش آلودگی هوا است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نام کتاب :  آلودگی هوا، منشا و کنترل آن

 پدید آورندگان : كنت وارك، سيسل وارتر  و  واين ديويس

مترجمان : محسن حیدری، محمدصادق حسنوند، علی نقی‌زاده 

 ناشر : كتاب ايرانيان، نص

سال انتشار : 1388

 مشخصات ظاهری : 656 صفحه - مصور

قیمت : 250,000 ریال


مطالب مرتبط :

معرفی کتاب - آلودگي هوا: منابع، اثرات، روشهاي كنترل، قوانين و مقررات، استانداردها

معرفی کتاب - مقدمه‌اي بر آلودگي هوا

معرفی کتاب - آلودگی هوا (راهبردهای ملی، قوانین و مقررات)

معرفی کتاب - هوای پاک هوای آلوده

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:معرفی کتاب - آلودگی هوا - وارک - وارتر - دیویس , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتته ایم.

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص فرسوده بودن حوزه حمل و نقل عمومی تهران اظهار داشت: در حال حاضر فرسوده بودن حوزه حمل و نقل یک مشکل است که موجب آلودگی هوا شده و اگر برای نوسازی و توسعه آن اقدامات لازم صورت نگیرد آلودگی ناشی از آن در آینده به یک بحران تبدل می شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم. آمار تکان‌دهنده‌ای که باید حدود 2500 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و بیش از 4 هزار و 550  مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیا اینکه  آلودگی 88 درصدی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست، تصریح کرد: در این راستا تولیدکنندگان داخلی خودروها و موتورسیکلت ها باید تولیداتشان را به استانداردهای جهانی برسانند در غیر این صورت انجام هر اقدامی برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان و مردم بی فایده خواهد بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, توسط |

 

 

 

 

 

 

 

عکس : ایرنا

عصر ایران به نقل از فارس - مراسم گرامیداشت سالروز 12 بهمن‌ماه 1357 که توسط وزارت راه و شهرسازی در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد با نظمی نسبتاً مطلوب برگزار شد، حاشیه‌های جالبی داشت.

سخنران ویژه این مراسم در کنار وزیر راه و شهرسازی، سید حسن خمینی بود که در پایان مراسم به ایراد سخنانی در باب انقلاب اسلامی و وحدت پرداخت.

در این مراسم سید حسن خمینی هنگام سخنرانی چندین بار سرفه کرد که با نگاهی به مسئولان ردیف اول، گفت: «اینها همه مشکلات هوای تهران است  که شما‌ها درست کرده‌اید».

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن 1392

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عمو پورنگ عکس بامزه عمو پورنگ در اینستاگرامشزیرمیزی www.zirmizi.com -  داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) در زیر این عکس نوشته است:

یه زمانی عینک دودی رو به خاطر نور آفتاب به چشممون می زدیم تا اذیت نشه ؛حالا با این همه دود و آلودگی هوا چی به چشمامون بزنیم تا کور نشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲

 

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط |
بانی فیلم آنلاین:تهیه کننده برنامه تلویزیونی کافه سوال گفت: رزیتا غفاری، بازیگر سینما و تلویزیون امروز با حضور در این برنامه از دردسرهای آلودگی هوا می گوید.
 سهیل سلیمانی  در گفت و گو با  ایرنا از پخش دوباره این برنامه گفت و گو محور خبر داد و گفت: از امشب ساعت 21 برنامه کافه سوال دوباره به روی آنتن می رود. این برنامه امروز با دعوت از رزیتا غفاری بازیگر تلویزیون و یکی از کارشناسان به بررسی موضوع آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا می پردازد.

سلیمانی با اعلام اینکه امروزه آلودگی هوا به یکی از معضلات جدی شهروندان تبدیل شده، گفت: تنفس در هوای آلوده و مشکلات زیست محیطی مشکلات جدی برای همه اقشار جامعه ایجاد کرده. این موضوع به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم ایران دستمایه برنامه کافه سوال قرار گرفته و سعی کردیم با دعوت از گروه های مختلف به راهکارهایی برای خروج از این بحران بیاندیشیم.

این تهیه کننده گفت: روزهای شنبه تا دوشنبه این هفته برنامه کافه سوال ادامه موضوعات مربوط به بحث آلودگی هوا را دنبال کرده و این موضوع را جمع بندی خواهد کرد. وی افزود: در برنامه امشب رزیتا غفاری به عنوان یک شهروند و البته یک هنرمند از معضلاتی صحبت خواهد کرد که به واسطه آلودگی هوا برای او به وجود آمده است.

به گفته سلیمانی در این برنامه یک کارشناس مرتبط با محیط زیست نیز حضور خواهد داشت. برنامه تلویزیونی کافه سوال کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیما است.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط |
 
نام کتاب : آلودگی هوا (راهبردهای ملی، قوانین و مقررات)
 
مولف : دکترسعید متصدی زرندی
 
ناشر : مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
 
سال انتشار : 1387
 
مخاطبان : مدیران و مسئولان اجرایی ، دانشجویان و متخصصان محیط زیست و بهداشت محیط
 
موضوع : راهبرد های ملی مبارزه با آلودگی هوا و کنترل آن - مبانی حقوقی آلودگی هوا و قوانین و مقررات مرتبط با آن
 
شابک : 9786009061822
 
شماره بازیابی دیویی : ۳۶۳/۷۳۹۲۰۹۵۵
 
شماره کتابشناسی ملی : ۱‎۵‎۸‎۸‎۷‎۶‎۸
 
 
 مطالب مرتبط :
 
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:معرفی کتاب - آلودگی هوا - متصدی, توسط مریم قلیزاده |

 سروش پرس _ آموزش اخلاق شهروندی به شهروندان در جوامع پیشرفته دهه هاست که اهمیت فراوان یافته است و بهترین سنین آموزش دوران کودکی است. کتاب حاضر نیز تألیفی به فارسی دربارة یکی از مشکلات و مسائل جوامع صنعتی این روزگار است، هوایی که تنفس می کنیم. کتاب با زبانی ساده به مخاطب می آموزد که انسان چگونه هوا را تغییر داده است، چه نوع موادی هوا را آلوده می کنند، چرا آلودگی هوا یک مشکل است، و برای مبارزه با آلودگی هوا چه می توان کرد. کتاب تصاویر گویایی دارد و به علت حجم کم خواننده را خسته و دلزده نمی کند.

نام کتاب : هوای پاک هوای آلوده

عنوان اصلی : Clean Air Polluted Air
نویسنده: علی فروزفر

موضوع: علوم – هوا، آلودگی
سال چاپ: ۱۳۸۷
نوع جلد: شوميز

شابک : 0-658-376-964-978
شماره بازیابی دیویی : 73/363
شماره شناسه ملی : 3589-76 م

 

 مطالب مرتبط :

معرفی کتاب - آلودگي هوا: منابع، اثرات، روشهاي كنترل، قوانين و مقررات، استانداردها

معرفی کتاب - مقدمه‌اي بر آلودگي هوا

معرفی کتاب - آلودگی هوا منشا و کنترل آن

معرفی کتاب - آلودگی هوا (راهبردهای ملی، قوانین و مقررات)

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 بهمن 1392برچسب:معرفی کتاب - آلودگی هوا - فروزفر, توسط مریم قلیزاده |

اکسیژن - زهرا پرزیوند - قدیم ترها که بچه تر بودیم؛

نزدیک غروب جمعه، مادربزرگ دلش می گرفت.

چادرگلدارش را به سر می کشید.

قوری " گل سرخی اش " را بر می داشت.

دستهایمان را می گرفت و به پارک نزدیک خانه مان می برد.

نفس که می کشیدیدم، صدای اذان مرحوم موذن زاده و عطر چای مادربزرگ، مستمان می کرد.

بوی عطر برگ های درخت بید مجنون، 

آبی که باغبان پیر روی خاکها می پاشید

و پیرزنی که برای همسرش " آب نبات قیچی " خیرات می کرد...

با خودم می گفتم بزرگ تر که شدم ؛ مادر بزرگ پیرتر می شود.... آن وقت من دستهایش را می گیرم، برایش نان تازه می خرم و در چمن های سبز پارک می نشینیم.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط |

تهران- ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس تصمیم هیات دولت تولید و پخش بنزین پتروشیمی با آلودگی بیش از حد استاندارد متوقف می شود.

 معصومه ابتکار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در آخرین جلسه هیات دولت که با موضوع آلودگی هوا برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی در مورد آلودگی هوا و آثار منفی آن بر سلامت افراد ارایه کرد. 

وی افزود: در راستای این گزارش قرار شد در کنار اجرای اقدامات طرح کاهش آلودگی هوا برخی برنامه های فوری نیز مانند سرعت بخشیدن به تولید بنزین یورو 4 و حذف بنزین پتروشیمی اجرا شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بنزین پتروشیمی توضیح داد: متاسفانه بعد از سال 1388 بنزین با ترکیبات پتروشیمی به میزان بالاتر از حد استاندارد و بنزن خطرناک در کشور تولید و عرضه می شد که در جلسه اخیر هیات دولت تصمیم بر حذف کامل آن گرفته شده است.

ابتکار اظهار داشت: این تصمیم مورد توافق دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نفت قرار گرفت و مقرر شد عرضه بنزین آلاینده و مشکل دار با بنزن بالا به طور کامل حذف شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه این یک تصمیم ملی است، افزود: اجرای این تصمیم به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد و جزئیات این تصمیم جمع بندی و در نشستی مشترک با دولت نهایی خواهد شد که بعد از آن زمان بندی دقیق اجرای آن اعلام می شود. 

تاریخ خبر: 1392/11/26

انتخاب خبر برای اکسیژن : فرشاد منعمیان

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نمایندگان تهران به دنبال مقابله با آسیب های اجتماعی تهران/از گسترش اعتیاد تا معضلات مربوط به تردد شهری و آلودگی هوا طرح زوج و فرد و طرح ترافیک بزرگ از جمله مواردی است که مسئولین برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ کردند.اما تردد موتورسیکلت ها به صورت آزاد در کل مناطق شهر آلودگی فراوانی حتی تا 8 برابر یک وسیله نقلیه ایجاد می کند.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم شهر تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با تهران پرس در خصوص فعالیت های مجمع نمایندگان تهران برای رفع مشکلات شهر تهران می گوید.

تهران پرس:آقای رحماندوست در جلسات مجمع نمایندگان چه اقداماتی انجام می دهید؟

به عنوان نماینده مردم شهر تهران در مجلس در تمامی جلسات مجمع حضور داشتم و پیگیر مسائل و مشکلات مردم شهر تهران هستم.در این اواخر نیز در دوحادثه آتش سوزی خیابان جمهوری و مشکلات مربوط به آب شرب پردیس مجمع تشکیل جلسه داد و در حال بررسی علت این دو حادثه است.

تهران پرس:درخصوص پیگیری مسائل مجمع با چه افرادی جلسه برگزار می کنید؟

معمولا مجمع افراد مسئول هر ارگانی را جهت پاسخگویی به مشکلات شهر تهران دعوت می کند.به عنوان مثال در جلسات مجمع شاهد حضور شهردار و استاندار و دیگر مسئولین بودیم که درصدد رفع مشکل گزارش شده باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط |

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای تهران گفت: متاسفانه درحال حاضر فروش طرح ترافیک به یک منبع درامدی برای شهرداری تبدیل شده است.

احمد حکیمی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص بودجه حوزه حمل و نقل عمومی در سال آینده  اظهار داشت: می‌توان گفت که در برنامه دوم پنج ساله توجه خوبی به موضوع حمل و نقل عمومی شده و منابع مناسبی برای توسعه آن تعریف شده است.

وی ادامه داد: در برنامه 5 ساله دوم شهرداری توسعه خطوط مترو و دیگر شبکه های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس در نظر گرفته شده است البته کنترل دیگر وسایل نقلیه آلاینده نیز از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با اشاره به کاستی های اجرای طرح ترافیک گفت: متاسفانه درحال حاضر فروش طرح ترافیک به یک منبع درامدی برای شهرداری تبدیل شده که این موضوع در تشدید آلودگی هوا و افزایش ترافیک بسیار تاثیرگذار است.

حکیمی‌پور با اشاره به معضل آلودگی هوای تهران بیان کرد: رفع معضل آلودگی هوا و ترافیک یک کار جمعی است و تنها برعهده شهرداری نبوده از این رو شهرداری به تنهایی نمی تواند مشکل ترافیک و آلودگی را حل کند و ارگان‌های مربوطه باید با تعامل و همکاری با شهرداری این مشکل را به حداقل برسانند.

وی تصریح کرد: امروزه توسعه حمل و نقل عمومی مهمترین نیاز ابر شهری مانند تهران است و باید در جهت تحقق این مهم اقدامات مناسب و اصولی صورت گیرد و شورا تمام تلاش خود را برای انجام این مهم به کار خواهد گرفت.

26/بهمن/1392

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط |
آلودگی هوا زمینه ساز تشدید عوارض بیماری‌های گوارشی در جوامع شهری محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد.
مهران بابایی فوق تخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اخیرا دیده شده آلودگی هوا عامل تشدید بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی‌، دل درد، تهوع، ریفلا‌کس،... محسوب می‌شود اما در این خصوص نتایج مسئول علمی و ثابت شده نداریم و شواهد ما تجربه است.

 وی با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه منشا همه بیماری‌ها معده است افزود: پرهیز اصل درمان در همه بیماری‌ها است و زمانی که مشکلاتی در عرصه درمان داریم باید حذف برخی از مواد غذایی را در دستور کار قرار دهیم.

 بابایی گفت: به عنوان مثال توصیه متخصصان حذف چای، قهوه و نسکافه و جایگزینی آن با مایعات به ویژه آب است زیرا چای... دریچه مری را شل نموده و تشدید علائم را به همراه دارد.

وی افزود: امیدواریم همگان با رعایت نکات بهداشتی نظیر تغذیه سالم، ورزش و به طور کلی در نظر داشتن سبک زندگی سالم از سلامت برخوردار شوند.

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |


توزیع بنزین پاک در جایگاه های پمپ بنزین تهران از روز گذشته (شنبه) آغاز و تا ابتدای اسفند ماه، کلیه پمپ های بنزین از این نوع سوخت برخوردار خواهند شد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایرنا، مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تهران با اعلام مطلب فوق، گفت: روز گذشته (شنبه) 7 تا 8 میلیون لیتر بنزین پاک، در 90 جایگاه پمپ بنزین شهر تهران توزیع شد. بنزین پاک همزمان با تهران در سایر شهرستان های کشور نیز توزیع خواهد شد.

مرتضی عابدینی افزود: به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی و براساس هماهنگی با مدیران ارشد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی قرار شد تا یکم اسفند ماه در تمام جایگاه ها، بنزین پاک توزیع شود.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست دیروز اعلام کرد، دولت دستور توقف تولید بنزین آلوده پتروشیمی را صادر کرده است.

تولید بنزین موسوم به بنزین پتروشیمی در دولت قبل آغاز شد که به گفته کارشناسان به دلیل غیر استاندارد بودن و برخورداری از مواد سمی همچون بنزن، باعث توسعه و وسعت آلودگی های خطرناک در اکثر شهر های ایران شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تصویر : نامه نیوز

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط |
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, توسط |

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, توسط |
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۳ - نظر و گزارش شهروندان ایرانی که در مناطق غرب و جنوب غرب ایران سال‌های سال ریزگردهای عربی را نفس کشیده‌اند، به هر حال بیش از هر دستگاه و نمودار و تحلیل دیگری برای داوری در مورد ریزگردها موثق است.

 بسیاری از آنها معتقدند در تابستان گذشته از میزان ریزگردها به شدت کاسته شده است، اما واقعیت آن است که این معضل کماکان وجود دارد و حقوق ابتدایی شهروندان ایرانی که حق بهره‌مندی از محیط زیست سالم است، توسط گرد و غبار متجاوز، نقض مي‌شود. تاكنون مرجعي بين‌المللي وارد حل مساله ريزگردها نشده است. اما شهروندان ايراني تمايل دارند بدانند كه اگر مذاكره‌ها ميان ايران و دو كشور همسايه به نتيجه نرسد، آيا ايران مي‌تواند از مراجع بين‌المللي قضايي براي حل اين مشكل كمك بخواهد و آیا این مورد مي‌تواند در سامان دادن به معضل ریزگردهای عربی، کارآ باشد؟

 
«دكتر فرهاد دبيري»، استاد حقوق محيط زيست و مشاور ارشد رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش به «دنیای‌اقتصاد» مي‌گوید: «پرسش شما با به‌كاربردن اصطلاح پيگرد قانوني، به لحاظ حقوقي اندكي اشكال دارد. پيگرد قانوني در حوزه قوانين ملي بيشتر به كار مي‌رود چون در اين قلمرو كاربرد دارد. مثلا در اين مورد، به دادگستري مراجعه و شكايت مي‌كنيم؛ طرف جرمي انجام داده و در نهايت تحت پيگرد قانوني قرار مي‌گيرد، دادگاه راي صادر مي‌كند و مجرم در نهايت مجازات مي‌شود. اين اتفاق، در عرصه بين‌المللي كمتر مي‌افتد.»
دبیری اضافه مي‌کند: «در واقع تنها مواردي مانند جنايات جنگي و نسل‌كشي، منجر به چنين برخوردي مي‌شود. در نتيجه نمي‌توان عراق را تحت پيگرد قانوني قرار داد، چون بايد ثابت كنيد كه كسي در عراق مجرم است و مرتكب جنايتي از نوع جنايت‌هاي بين‌المللي شده است. بنابراين ناچاريد پرسش را تغيير دهيد كه آيا مي‌شود به مراجع بين‌المللي مراجعه و از كشور عراق شكايت كرد؟»


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

آسیب دیدگان از آلودگی هوا می‌توانند علیه دولت طرح دعوی کنند

کسانی که از آلودگی هوا آسیب جسمی می‌بینند. ورثه کسانی که در نتیجه این آلودگی فوت کرده‌اند و همچنین کسانی که آلودگی هوا موجب ضرر و زیان مالی آنها شده است. پس از اطمینان از اینکه بین آنچه رخ داده و آلودگی هوا رابطه علیت وجود دارد می‌توانند علیه دولت طرح دعوا و مطالبه خسارت کنند.

 گروه اجتماعی - مرضیه محمدی- اکسیژن، واژه‌ای که این روز‌ها در هوای پایتخت کمتر دیده می‌شود اگر روزی هم به مدد تعبیر هوای سالم ذره‌ای از این عنصر حیات بخش در هوا باشد به لحظه‌ای نکشیده سیل دود و غبار آن را به تاراج می‌برد. زمانی که ماشین، کارخانه و سایر وسایل و اماکن دودزا برچسب پیشرفت گرفت‌‌ همان زمان حق حیات و زندگی هم ذره ذره از حقوق شهروندان به ویژه در شهرهای بزرگ گرفته شد.

هر سال تعداد زیادی از ساکنان شهرهای بزرگ و صنعتی زیر بار آلودگی هوا حق تنفس سالم را از دست می‌دهند و در بسیاری از موارد مرگ نتیجه این تضییع می‌شود. تا امروز انگشت اتهام عواقب ناشی از آلودگی هوا به هر سویی سرک کشیده از رانندگان گرفته تا کارخانه‌های ساخت خودرو و اخیرا هم مراکز معاینه فنی اما در این میان آنچه کمتر دیده شده وضعیت افراد متضرر و بیماران از وضعیت آلودگی هوا است.
داشتن حق تنفس سالم از جمله دست اول‌ترین حقوقی است که بشر به آن نیاز دارد. اما آیا در ضایع شدن این حق تصمیم گیران دولت دخالت دارند؟ و آیا اگر آسیبی از وضعیت آلودگی هوا به فردی برسد امکان احقاق حق از سوی محاکم قضایی را دارد؟

به گزارش افکارنیوز؛ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها به سراغ بهمن کشاورز، حقوقدان و رییس کانون وکلای دادگستری رفتیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شبکه ایران/ حیرت از این همه سهل انگاری که چه آسان جان شهروندان در معرض خطر است. خطری که یک روز با آلودگی هوا تهدیدمان می کند یک روز با آلودگی آب، معلوم نیست فردا چه چیز آلوده دیگری گریبانمان را بگیرد.

موضوع آلودگی هوا، آب و آلودگی های احتمالی دیگر که امکان دارد از طریق تنفس و آشامیدن و تغذیه به بدن شهروندان سرایت کند، موضوعاتی است که واکنش هایی را هم در بین مردم و هم بین افراد مشهورتر جامعه به دنبال داشته است. وقتی به سراغ هنرمندان سینما و تئاتر می رویم، آنان اعتقاد دارند که دلایل این اتفاق ها باید بیش از اینها مورد پیگیری قرار می گرفت و پاسخ روشن تری از سوی مسوولان داده می شد. رضا کیانیان، همایون ارشادی و گلاب آدینه احساس خود را پس از شنیدن خبرهای اینگونه با «شرق» در میان گذاشتند که در ادامه می خوانید:

گلاب آدینه: حیران مانده‌ام از این همه بی مسوولیتی!
با خواندن اخباری از آلودگی هوا و آب که منجر به مسمومیت، بیماری و حتی مرگ همنوعانم می شود، مانند شنیدن اخبار ناگوار دیگر، احساس تاسف کردم و حیران مانده‌ام از این همه بی مسوولیتی، بی توجهی، به کجا باید پناه برد و گریبان چه کسی را باید گرفت.

رضا کیانیان: از همه گله دارم
بی تردید شنیدن اخباری که هرروز از آلودگی هوا خبر می دهد و به تازگی خبر آلوده شدن آب و مسمومیت 300نفر از شهروندان آن منطقه مانند شنیدن خبر یک ویرانی حاصل از زلزله من را ناراحت کرد؛ ناراحتی ای که منجر می شود بگویم آقایان و دولتمردان ما چرا جواب روشنی به این موضوع ندادند؟ چرا رسانه ها آنطور که باید این موضوع را پیگیری نکردند؟ گویا این اتفاق بعد از کشته شدن دو خانم در آن آتش سوزی مهیب وسیله ای شد برای خط و خط بازی های سیاسی، اما چه کسی به درستی و دلسوزانه به فکر آنهایی بود که از طریق این آلودگی ها مسبب امراض شدند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دکتر اصغر محمدی فاضلالان موضوع آلودگی هوا جدی شده است، نگاه می کنیم می بینم 30 سال گذشته چه هشدار هایی داده اند که بعضاً در مورد آن هم، افرادی مورد نکوهش قرار گرفتند اما امروز با صرف هزینه بسیار و از دست دادن فرصت های بی شمار به همان حرف رسیدیم.

زیست بوم/ ندا پورصالح:دکتر اصغر محمدی فاضل رئیس دانشگاه محیط زیست در برنامه تلویزیونی طلوع حاضر شد.

به گزارش زیست بوم در این برنامه موضوعاتی مانند سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، آموزش های زیست محیطی، اسلام و محیط زیست و شکار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جانمایه نمایشگاه بین المللی محیط زیست، توسعه فرهنگ محیط زیستی است

رییس دانشگاه محیط زیست در برنامه تلویزیونی طلوع در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد رویکرد و اساس نمایشگاه بین المللی گفت: موضوع محیط زیست جز مباحث بین بخشی است که عناصر و گروه های مختلف و بخش های مختلفی از تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی در آن دخالت دارند. به همین دلیل برگزاری اقداماتی همچون نمایشگاه بین المللی محیط زیست می تواند باعث افزایش توجه عمومی به مقوله محیط زیست شود.

دکتر فاضل در مورد اهداف نمایشگاه بیان داشت : هدف نمایشگاه طبیعتاً در جهت توسعه فرهنگ محیط زیستی است و بدون شک فراگیر شدن توسعه فرهنگ زیست محیطی در همه اقشار از تصمیم گیران کشور تا صاحبان صنایع و مردم جانمایه این نمایشگاه است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
همزمان با درخواست ابتکار معاون رئیس جمهور از وزارت نفت برای توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، به دلیل تراز تولید و مصرف بنزین و تاخیر در راه‌اندازی طرح‌های پالایشگاهی، تولید بنزین از پتروشیمی‌ها برای سال 1393 ادامه می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایط فعلی به طور متوسط 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید می شود که با وجود انتقادهای متولیان زیست محیطی کشور، وزارت نفت بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی را استاندارد اعلام کرده است!

عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها، آلوده بودن بنزین پتروشیمی را رد می‌کند و معتقد است: بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به طور مستقیم قابل مصرف در خودروها نیست. مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی با توجه به شرایط محیط زیست و استانداردهای بین‌المللی انجام شده و روزانه بازارهای مصرف می‌شود، گفته است: بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها با اکتان ٩٥ تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می شود. شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هم با رد غیر استاندارد بودن بنزین پتروشیمی‌ها تصریح می‌کند: با توجه به كسري ناشي از توليد داخلي و مصرف بنزين ميزان كمي از اين سوخت از مجتمع‌هاي پتروشيمي دريافت مي شود كه پس از تركيب با بنزين توليد پالايشگاه‌هاي نفت و كسب استاندارد لازم به شبكه‌هاي توزيع سوخت تحويل مي‌شود كه كيفيت آن دقيقا مطابق با استاندارد ابلاغي است.

تولید بنزین پتروشیمی‌ها ادامه می‌یابد

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور هفته گذشته در خصوص آلاینده‌های بنزین تولید پتروشیمی‌ها، گفت: هنوز هم تبعات بنزینی‌ که در واحد‌های پتروشیمی تولید شد به دلیل وجود مقدار زیادی آروماتیک را داریم اما به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم که دیگر اجازه‌ی عرضه‌ی بنزین پتروشیمی به بازار را ندارند و آنها هم پذیرفته‌اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید براینکه اثرات آلودگی هوا در بروز سرطان از مصرف دخانیات بیشتر است، گفت: جمعیت مبتلایان به سرطان در کشور از 11 درصد به 15 درصد افزایش یافته و کشنده‌ترین سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سینه است.

دکتر اسماعیل اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 4.6 بیماران مبتلا به امراض مزمن پس از درمان به زیر خط فقر و 10 درصد آنها وارد اقتصاد فلاکت بار می‌شوند، افزود:  این وضعیت در بیماران مبتلا به سرطان دو برابر می‌شود به این معنا که حدود 10 درصد افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند زیر خط فقر قرار دارند و حدود 20 درصد آنها به وضعیت اقتصاد فلاکت بار خواهند رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه معمولا ابتلا به سرطان در سنین بالای 50 سال مشاهده می‌شود، اظهار داشت: عوامل مختلفی در بروز سرطان موثر است که از آن جمله می‌توان به استعمال دخانیات اشاره کرد. در سال 82 حدود 7.8 درصد از جمعیت مردان و 3.2 درصد از جمعیت زنان کشور دخانیات استعمال می‌کردند این رقم در سال‌های اخیر به 15 درصد افزایش یافته است.

وی جمعیت زنانی که در سال‌های اخیر به مصرف دخانیات روی آورده‌اند را 6 درصد ذکر کرد و ادامه داد: مصرف قلیان نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است که مضرات آن در حد سیگار است؛ چراکه در هر قلیان به غیر از توتون از مواد شیمیایی خطرناک دیگری استفاده می‌شود که نگران کننده است.

مهمترین عامل ایجاد کننده سرطان

اکبری، آلودگی هوا را از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان نام برد و یادآور شد: تاکنون جرات بیان اثرات مضر آلودگی هوا بر بروز سرطان را نداشتیم ولی مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 بهمن 1392برچسب:, توسط |

قفل آلودگی هوا چگونه باز می شود؟... راهکارها و خطرات هوای آلوده در گفت وگوی شفقنا زندگی با کارشناسان

 شفقنا زندگی- خبرنگار شفقنا زندگی گفت و گویی با کارشناسان و متخصصین حوزه های مختلف انجام داده تا گوشه ای از خطرات این مرگ خاموش و راهکارهای رفع آن را به تصویر رسانه ای بکشاند.

هوای ناپاک، زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند

در همین رابطه دکتر مریم محلوجی راد فوق تخصص آسم و آلرژی، با تاکید بر اینکه هوای ناپاک زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند به خبرنگار شفقنا زندگی می گوید: برای افرادی که زمینه بیماری های تنفسی، آسم و آلرژی، بیماری های مزمن ریوی و  قلبی را دارند آلودگی هوا موجب تشدید بیماری می شود و در افراد مبتلا به آسم احتمال حمله حاد را افزایش می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوا وقتی ایجاد می شود که ذراتی در هوا به طور معلق وجود دارد و این ذرات بر حسب اندازه ای که دارند وارد دستگاه تنفسی می شوند و این ناحیه از بدن را تحریک می کنند. به طوری که کودکان زیر 12 سال و بزرگسالان بالای 60 سال و زنان باردار به عنوان گروه های در معرض خطر هستند و به این افراد توصیه می شود در هوای آلوده از منزل خارج نشوند و دود ناشی از اگزوز در فصل سرما به خاطر وارونگی هوا و سردی به سطح زمین نزدیکتر شده و لذا بر روی سلامتی افراد تأثیر منفی خواهد داشت.

محلوجی راد با اشاره به وجود برخی آسیب های آلودگی هوا برای جنین اظهار داشت: آلودگی هوا باعث التهاب ریه می شود که این مسئله، اکسیژن وارد شده به خون را کاهش می دهد بنابراین این شرایط در خانم های باردار باعث می شود که اکسیژن کمتری به جنین برسد که در صورت حمله حاد آسمی در مادر، خطرات جدی نظیر زایمان زود رس، مسمویت حاملگی، تولد نوزادان با وزن پایین را در پی دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
یک متخصص زنان درگفت وگو با شفقنا زندگی: آلودگی هوا می تواند منجر به نازایی شود
  یک متخصص زنان و زایمان، با تاکید بر اینکه خطرات آلودگی هوا در ماه های اول بارداری بیشتر از ماه های دیگر است، گفت: سقط جنین، زایمان زودرس، نارسایی های اندامی، اختلال در ضریب هوشی نوزاد، مشکلات قلبی، تنفسی، تاخیر در رشد جنین و غیره از مهم ترین خطرات آلودگی هوا بر روی جنین است که لازم است مادران باردار در چنین مواقعی از حضور در فضاهای بیرونی خودداری کنند.

دکتر شیوا حسینی متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا، افزایش گاز مونواکسیدکربن هوا در مواقع آلودگی را یکی از مهم ترین و خطرناک ترین گازهای سمی برای بیماران به خصوص زنان باردار دانست و افزود:  اگر چه تمامی گازهای سمی موجود در هوای آلوده برای زنان باردار خطرناک است اما مونواکسید کربن به دلیل عبور از جفت و جذب در خون جنین، امکان مسموم شدن و در نتیجه سقط آن را افزایش می دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مادران باردار در ماه های اول بارداری در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند تصریح کرد: اگر چه خطرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامتی جنین در حال تکامل و شکل گیری در تمامی طول بارداری وجود دارد، اما احتمال این خطرات در 8 هفته اول حاملگی، با توجه به این که اندام های جنین در این زمان شکل می گیرد بسیار بیشتر و لازم است زنان باردار از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند و در صورت ناگزیر، حتما از ماسک استفاده نمایند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: تغییر کاربری بی رویه فضای سبز و باغات در شهرها، ریه های تنفسی کلانشهرها را از بین برده و آلودگی هوا را تشدید کرده است.

آیت الله ˈمحسن مجتهد شبستریˈ روز سه شنبه در جمع کارکنان حفاظت محیط زیست این استان با اشاره به احاطه کلانشهرها توسط صنایع بزرگ، جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی به واحدهای صنعتی را ضروری دانست.

وی با اشاره به شرایط ناسالم هوای کلانشهر تبریز در دی ماه امسال اظهارکرد: واردات و تولید روز افزون خودرو بدون تامین زیر ساخت ها از جمله سوخت استاندارد سهم زیادی در آلودگی هوا دارد.

امام جمعه تبریز بر فرهنگ سازی و آموزش در زمینه حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: صدا و سیما، نشریات، ائمه جمعه، فرهنگیان و دانشگاهیان در فرهنگ سازی نقش مهمی دارند.

وی بحران دریاچه ارومیه را مشکل اصلی منطقه دانست و گفت: به نظر کارشناسان امر، مدیریت شوره زارهای ایجاد شده با برداشت اصولی نمک، راه حل زود بازدهی است که می تواند از افزایش خسارت های ناشی از خشک شدن دریاچه جلوگیری کند.




ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عکس :فردا نیوز
 وزارت بهداشت سال‌هاست با تکیه بر داده‌هایی که به آمار کیو (Q) معروف است، براساس شاخص‌های جهانی، مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور را ثبت می‌کند. براساس این آمار، سالانه در شهر تهران بیش از 4هزار و 400نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.
 
تابناک - دوباره کوه‌های سر به‌فلک کشیده توچال نقاب آلودگی از رخ برداشتند و چهره نمایاندند. به گزارش همشهری، هوای روزهای پایانی بهمن‌ماه به لطف بادها کمی از شرایط بحران خارج شده است و تهرانی‌ها روزهای سراسر دود و مه را به فراموشی سپرده‌اند. مرکز کنترل کیفیت هوای تهران نیز شرایط هوای پایتخت را ناسالم اعلام کرد که با وزش باد عصرگاهی به‌تدریج هوای پایتخت تمیزتر شد. اما در این روزها که وارونگی دما کمتر شده است و کمتر کسی نگران آلودگی هوا است، رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور از افزایش مرگ‌ومیر‌ها هنگام آلودگی هوای پایتخت خبر داده است.

وزارت بهداشت سال‌هاست با تکیه بر داده‌هایی که به آمار کیو (Q) معروف است، براساس شاخص‌های جهانی، مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور را ثبت می‌کند. براساس این آمار، سالانه در شهر تهران بیش از 4هزار و 400نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند؛ در واقع به ازای هر 24ساعت 12نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا به کام مرگ می‌روند به‌عبارت دقیق‌تر در هر 2ساعت یک نفر. این آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
پزشکان صدور گواهی فوت را به سرعت به ثبت احوال اطلاع دهند
 
مجله مهر - رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور با تایید افزایش مرگ‌ و میر‌ها در هنگام آلودگی هوا، گفت: همواره این آمار را به مراجع ذی ربط اعلام می‌کنیم چرا که در زمان افزایش آلودگی هوا مرگ و میر به ویژه در کلانشهرها افزایش پیدا می‌کند.
 
ایسنا: محمد ناظمی اردکانی درباره تاثیر میزان آلودگی در افزایش مرگ و میرها، گفت: آمار دقیقی از میزان مرگ و میرها بر اثر آلودگی‌ هوا وجود ندارد و دلایل مشترکی برای این مرگ اعلام می‌شود.

تاریخ مخابره : 23/11/1392 

عکس : ایمنا

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

‌

خبر آنلاین - کاریکاتور - مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی: بنزین تهران از هفته آینده «پاک» می​شود.

دوشنبه 21 بهمن 1392 

مطالب مرتبط :



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش خبر معارف ایت الله امینی امام ...

آیت الله ابراهیم امینی از مراجع عظام تقلید معتقد است: آلوده کردن هوا ظلم نابخشودنی به شمار می‌رود.

به گزارش نامه نیوز، آیت الله ابراهیم امینی، امروز، 7 بهمن در جریان دیدار با مدیرکل محیط زیست استان قم، گفت: هوای پاک از نیازهای ضروری انسان است و همه وظیفه دارند در حفظ آن بکوشند.

وی تصریح کرد: اهمیت هوای پاک در زندگی انسان ضرورتی غیرقابل انکار است و در دین مبین اسلام نیز در این خصوص تاکیدات فراوانی وجود دارد. مسئولیت پاک نگهداشتن هوا برعهده مسئولین و مردم است که باید اجرایی شود.

آیت الله امینی با اشاره به آلودگی‌های موجود، خواستار برنامه ریزی مناسب برای رفع این مشکل شد و گفت: مسئولان برای کاهش آلودگی‌ها برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند. به گزارش ایسنا، امام جمعه قم با اشاره به وجود باغات در شهر قم در زمان‌های گذشته و تاثیر درختان بر پاکی و تصفیه هوا، بر کاشت درختان مثمر در شهر و اطراف شهر تاکید کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:آیت الله امینی,مرجع تقلید,هوای پاک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
تبریز- خبرگزاری مهر: آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای کشور به علت افزایش آلاینده ها و عدم جابجایی هوا باعث تنگی نفس شهر شده و آسمان آبی شهر را تیره و تار كرده و باعث زمين گير شدن بيش از 40 پرواز بين المللي در تبريز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمارهای فرودگاه شهید مدنی تبریز در طول یک هفته گذشته به علت آلودگی هوا حدود 40 پرواز بین المللی لغو شده و همچنین باعث نارضایتی مسافران و افراد برای سفرهای تجاری به دیگر شهرها و کشورها شد.

بر اساس این گزارش، اکثر تجار با ابراز نارضایتی از کنترل و پیشگیری آلودگی هوا توجه بیش از پیش را از متولیان خواستار شدند که این امر باعث لغو پروازها و ایجاد اختلال در برنامه سفرهای آنها شده است.

 عوامل مختلفی از جمله کمبود فضای سبز، دود ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی و کارخانه ها، استفاده بیش از حد از خودروهای تک سرنشین و بسیاری از عوامل دیگر در ایجاد آلودگی هوا دخیل هستند که باید کنترل و پیشگیری شوند و این امر فقط مختص به چند روز پس از وقوع پدیده آلودگی نشود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 خبرآنلاین - جامعه > قضایی - سعید دهقان، وکیل دادگستری می‌گوید: قانون اساسی ما جزو معدود قوانینی است که به صورت مدرن به موضوعات محیط زیست پرداخته است؛ اما دولت‌ها برای اجرای این قوانین مصمم نبوده‌اند.

 فهیمه حسن‌میری: آلودگی هوا که تنها چند روز به برف و باران فرصتی برای خود نمایی داده بود، حالا دوباره به شهرهایمان برگشته و در هفته‌های پایانی سال هم سایه‌اش را از روی سرمان برنمی‌دارد. به موضوع آلودگی هوا تاکنون از جنبه‌های مختلف محیط زیستی، شهری و سلامت توجه شده و درباره آن بحث و بررسی شده است. اما این موضوع در کنار این ابعاد، بعد قانونی و قضایی هم دارد. ابعاد قانونی که سوالاتمان درباره جزئیات آن را از سعید دهقان، وکیل دادگستری و عضو شورای مرکزی جامعه سازمان‌های مدنی ایران پرسیدیم. این حقوقدان و همکارانش قرار است بعد حقوقی آلودگی هوا را از تئوری به عمل تبدیل کنند و با همراهی جامعه مدنی، مطالبات مردم و حق نفس کشیدن آنها در هوایی سالم را از مجراهای قانونی پیگیری کنند.

گفته می‌شود دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند درمورد آلودگی هوا علیه دستگاه‌های متخلف اقامه دعوی کند، چرا با این که شرایط هوا در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر به این روز افتاده، این اتفاق صورت نگرفته است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

اکسیژن -  رئیس جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس سخنانی ایراد نمود که متن کامل آن توسط پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شد. با توجه به اشارات مهمی که در سخنان وی به مسائل محیط زیست و به ویژه آلودگی هوا وجود دارد، در اینجا این بخش از بیانات دکتر حسن روحانی را که از خبر عصر ایران برگرفته شده ارائه می نماییم:

اگر بگویم در زمینه محیط زیست، در بخش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نظیر تهران، اصفهان، اراک مشهد، تبریز، اهواز و امثال اینها به بحران رسیده ایم، درست است. این شرایطی است که مردم در هوای آلوده تنفس می‌کنند. نکند کم کم دیدنِ آسمانِ آبی برای مردم تهران تبدیل به خاطره شود. مبادا دست روی دست بگذاریم و فردا دیدن آسمان آبی در کلانشهرها برای فرزندان امروز رویا شود. ما نمی توانیم در این وضعیت، در خصوص مساله آلودگی هوا دست روی دست بگذاریم. شدت استفاده از انرژی قابل قبول نیست. متوسط مصرف سرانه انرژی در ایران دو برابر مصرف جهانی است. اگر در کشورهای دیگر برای دو برابر شدن مصرف انرژی 45 سال زمان می برد، در ایران با 12 سال، مصرف انرژی ما دو برابر می شود. این معنایش این است که نمی توانیم سرمایه ملی را تبدیل به دود و سم کنیم.
در تهران طی 10 ماهه امسال طبق آمار، صدها نفر به خاطر آلودگی هوا در بیمارستان بستری شده‌‌اند. شاید صدها، عدد درستی نباشد و بلکه هزارها و تعداد زیادی از مردم در سایه همین مسمومیت ها جان باختند. بخشی از



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه این استان بیشترین میزان بدهی اکولوژیک وتخریب محیط زیست را به خوداختصاص داده است ابراز امیدواری کرد تا برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست بتواند موجب بهبود وضعیت محیط زیست این استان شود.

 به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حیدرزاده بابیان اینکه نمایشگاه‌ها بهانه‌ای برای ارائه دستاوردها وارائه تجارب مختلف در حوزه های خاص است اظهار داشت: این گونه وقایع بهانه‌ای است برای آموزش و ترویج فرهنگ یک موضوع و مشخصا در نمایشگاه بین المللی محیط زیست ذی نفعان در حوزه های مختلف می توانند با سایر گروه‌ها و بخش‌های مرتبط آشنا شوند .

 وی ادامه داد: چنین نمایشگاهی فرصتی برای لابی و تعامل و شناخت بین گروه‌های مختلف است که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند و از همین رو نمایشگاه بین اللمللی محیط زیست می تواند برای اشاعه فرهنگ محیط زیست نقش مهمی داشته باشد.

مدیر کل

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 به گزارش خبرنگار مهر، ظهر دوشنبه با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور، مرتضی روزبه استاندار، منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استاندار، سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش، صدرالدین علیپور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین دبستان پسرانه آینده سازان نوین با عنوان مدرسه سبز در استان افتتاح شد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در آیین افتتاح این مدرسه اظهارداشت: مدیریت سبز را باید جدی بگیریم  و بتوانیم شرایط را در کشور به گونه ای فراهم کنیم تا دانش آموزان و اولیاء آنها حافظان محیط زیست باشند.

وی تصریح کرد: از سال گذشته اجرای طرح مدرسه سبز در کشور با جدیت دنبال می شود و خوشحالیم که استان قزوین نیز در این زمینه پیشرو است و توانسته چهار مدرسه خود را تحت پوشش این طرح قرار دهد.

ابتکار گفت: بسیار خوشحالم که دانش آموزان به مسائل زیست محیطی علاقه مند هستند و از همه ارگانهایی که زمینه آموزش آینده سازان کشور و فرهنگ سازی را جدی گرفته اند تشکر می کنم. در ادامه



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به طرح هایی که باعث کاهش گازهای گلخانه ای و همچنین ترسیب کربن در هوا شود حمایت های ویژه ای از طرف سازمان ملل خواهد شد چرا که هزینه های افزایش فضای سبز و درختکاری و بوته کاری به مراتب کمتر از توسعه فیلترها جهت ترسیب کربن می باشد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه: جلسه راهکارها و بررسی اجرای طرح ترسیب کربن در تالاب گاوخونی به ریاست بخشدار بن رود در محل سالن اجتماعات بخشداری بن رود برگزار گردید.در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، مهندس نریمانی کارشناس اداره کل منابع طبیعی و مهندس انصاری نژاد ریاست منابع طبیعی حضور داشتند.

ابتدا صادقی بخشدار بن رود ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه، در خصوص دستور کار  جلسه  مطالبی بیان نمود. سپس مهندس نریمانی کارشناس اداره  کل منابع طبیعی  و آبخیزداری استان اصفهان به تشریح مفهوم طرح ترسیب کربن پرداخت و بیان کرد: چنین طرحی از طرف سازمان ملل متحد مورد حمایت جدی قرار گرفته است و به طرح هایی که باعث کاهش گازهای گلخانه ای و همچنین ترسیب کربن در هوا شود حمایت های ویژه ای از طرف سازمان ملل خواهد شد چرا که هزینه های افزایش فضای سبز و درختکاری و بوته کاری به مراتب کمتر از توسعه فیلترها جهت ترسیب کربن می باشد، بنابراین طرح ترسیب کربن از طرف سازمان ملل متحد مطرح شد و در ابتدا در کشورهایی از جمله نپال، پاکستان  و ایران و …. شروع  شد که هدف از آن رسوب دادن کربن وموجود در هوا به زمین می باشد و امروز چنین طرحی در ایران در استان های کرمان و خراسان جنوبی در حال اجرا می باشد و موفقیت آمیز بوده است و عاملی بر اشتغال مردمان روستاهای آن مناطق شده است که نقش مردم در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد و باعث توسعه پایدار در منطقه می گردد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - کامیلا کاظم زاده - بیادش

من،چادری از چیت آبی با گلهای سفید و برگهای سبز می خواهم.

چادر من، تار و پودش به دست کشاورز ایرانی کاشته می شود.

تار و پود چادر ایرانی من، در کارخانه ای که نان به سفره  کارگرانش هدیه می کند، به هم تنیده می شوند.

توپ های پارچه چیت آبی با گلهای سفید و برگهای سبز ، سرمایه بزازان شهر من می شوند.

من به مجلس می روم.

من، برای خرید  چادرم مجلس را باید با خود ببرم.

آنها، با من می آیند چون، باید بیایند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, توسط |
در این بسته خبری به بررسی اینکه حقوق و ابزارهاي متکي بر آن چه نقشي ‌می‌توانند در فرايند مقابله با تباهي‌هاي زيست محيطي به طور اعم و آلودگي هوا به طور اخص داشته باشند از منظر حقوقدانان پرداخته شده است.
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آلودگي هوا يکي از نخستين ومهمترين مشکلات زيست محيطي به شمار مي‌رود که به دنبال افزايش مصرف انواع سوخت‌هاي فسيلي و اختراع و توليد روز افزون اتومبيل وگسترش صنايع به ويژه در شهرهاي شلوغ به وجود آمده است که بايد براي کنترل ومقابله با آن فکري مي‌شد.
مسئله اساسي‌تر دراين زمينه اين است که به واقع حقوق وابزارهاي متکي بر آن چه نقشي ‌می‌توانند در فرايند مقابله با تباهي‌هاي زيست محيطي به طوراعم و آلودگي هوا به طور اخص داشته باشند؟ و آيا مي‌توان با توسل به ابزارهاي حقوقي پيش‌بيني شده چاره‌اي براي اين مشکل انديشيد؟

"عباس اسدی" حقوقدان و وکیل دادگستری، در ارتباط با  معظل آلودگی هوا به باشگاه خبرنگاران گفت: هوا مهمترين عامل در حيات انسانها است و اگر آلودگي آن از سطح خاصي تجاوز کند باعث ايجاد خطرات مستقيم و غير مستقيم بر سلامتي انسان خواهد بود. اين خطرات به ويژه نسبت به افراد حساس(ازجمله بيماران مبتلابه آسم)،کودکان و سالخوردگان حائز اهميت است. 

وی ادامه داد: آلودگي هوارا می‌توان به هرگونه تغيير در ترکيبات ايده‌ال که باعث تغيير کيفيت آن شده به گونه‌اي که براي سلامتي عمومي مضر باشد تعريف کرد. کيفيت محيط پيرامون ما به‌ويژه آن دسته از عناصري که ارتباط مستقيم با حيات انسانها، جانوران و گياهان دارند نيازمند مراقبت و کنترل است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

به گزارش مرکزی دیلی ، محمد رادپور وکیل دادگستری و دانشجوی دکتری حقوق در وبلاگ خود درباره یکی از راهکارهای موثر برای کاهش آلودگی هوای اراک نوشت :

به دلیل پرونده ای که در شازند داشتم و مجبور به حضور در دادگستری این شهرستان بودم، در مسیر راه  مشاهده  گازهای منتشره از دودکشهای نیروگاه شازند  که به نظر بنده فاجعه بود! مرا بر آن داشته تا با استناد به آیه شریفه ” لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم” (سوره مبارکه نساء-آیه ۱۴۸) و با این معنی که”خدا دوست نمی‏دارد که کسی با گفتار زشت به عیب خلق صدا بلند کند مگر آنکه ظلمی به او رسیده باشد” و همچنین با نظر به اصل ۸ قانون اساسی که اشعار می دارد:”در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرایط و حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. “والمؤمنون‏ و لمؤمنات‏ بعضهم‏ اولیاء بعض‏ یأمرون‏ بالمعروف‏ و ینهون‏ عن‏ المنکر”. به نوبه خود از مسوولین محترم شهر،استان و کشور تقاضا داشته باشم تا مقوله جلوگیری از آلودگی محیط زیست را به طور بسیار جدی تر در دستور کار خود قرار دهند و به خواسته های بحق همشهریان عزیز پاسخ مثبت و عاجل داده  و با اتخاذ تصمیمات شایسته و به دور از هرگونه توجیهات غیر قانونی و به قید فوریت نسبت به خارج کردن صنایع آلاینده از چرخه تولید تا رفع موانع اقدام فرمایند.

 در ضمن همان طور که شهروندان از مسوولین خود انتظاراتی دارند، لکن خود نیز می بایست در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و زندگی در محیطی سالم قدم های مثبتی بردارند که در این راستا پیشنهاد میشود به صورت خودجوش همشهریان عزیز و حداقل برای شروع، روزهای سه شنبه هر هفته صرفا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و یا با استفاده از دوچرخه و یا پیاده نسبت به انجام امور روزانه خود اقدام نمایند، که این مهم نه تنها باعث حفاظت از محیط زیست است، بلکه منافع اقتصادی شخصی و اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت.

تاریخ : ۸ دی ۱۳۹۲

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, توسط |
تابناک - به گزارش فارس حسن ابوالقاسمی به مناسبت برگزاری هشتمین همایش خون و سرطان با خبرنگار فارس و ایرنا گفت و گو کرد. در بخشی از این مصاحبه که متن کامل آن را تابناک منتشر کرده است، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان گفت: در میان سرطان‌های کودکان، شایع‌ترین سرطان خون است که در هشتمین همایش خون و سرطان که با مشارکت دانشگاه دامپزشکی بندر‌عباس برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد. همچنین اختلالات انعقادی، انتقال خون، بیماری‌های ذخیره‌ای که به واسطه ازدواج‌های فامیلی در ایران بالا است، سبک زندگی و بسیاری از مسائل مربوط به سرطان‌های کودکان در این همایش بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس میزان ابتلای کودکان ایرانی به سرطان را طبق آمار وزارت بهداشت 23 در 100 هزار عنوان کرد و گفت: متاسفانه سیستم ثبت سرطان در حوزه کودکان تکمیل نشده و تمام موارد ثبت بر اساس پاتولوژی بوده است و گاهی ممکن است متخصصان خون درمان را خودشان آغاز کنند و موارد را به پاتولوژی برای سبک ارجاع ندهند. وی گفت: با این وجود این آمار نیز در کشور با توجه به آمار جهانی که حدود 14 در 100 هزار است آمار بالایی است. وی افزود: حدود 3 هزار بیمار سرطانی که نیازمند درمان هستند اکنون تحت معالجه قرار دارند و بهبودی آنها به بیش از 85 درصد رسیده است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد وجود کابل‌های فشار قوی و افزایش موارد سرطان خون در کودکان گفت: وجود کابل‌های فشار قوی برق در کنار محل سکونت و اینکه باعث سرطان می شود همیشه محل بحث بوده و مطالعاتی وجود دارد که سرطان زایی آن را اثبات می‌کند و مواردی هم وجود دارد که عکس آن را نشان می‌دهد بنابراین هنوز نتیجه قطعی از اینکه کابل‌های فشار قوی برق باعث سرطان شود وجود ندارد اما از متهمان اصلی ابتلای کودکان به سرطان است.

ابوالقاسمی در مورد عوامل سرطان‌زا در کودکان ادامه داد: سرطان‌ها در بزرگسالان 40 درصد قابل پیشگیری است که می‌توانند با محافظت در برابر اشعه خورشید، عدم مصرف سیگار، ورزش مناسب و اصلاح سبک زندگی و جلوگیری از چاقی آن را کنترل کنند. اما در کودکان سرطان فقط 5 تا 20 درصد قابل پیشگیری است و در بزرگسالی هم باید این نکته را در نظر گرفت که سرطان‌ها از کودکی آغاز می‌شود. در واقع نطفه سرطان در بزرگسالی از کودکی گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از غذاهای کنسرو‌شده و فست‌فود که سرطان‌زا هستند و یا مصرف سیگار از دوره نوجوانی و غیره از مواردی است که از عادات کودکی شروع می‌شود و می‌توان با پیشگیری از آنها با سرطان مبارزه کرد.

ابوالقاسمی به عوامل محیطی نیز اشاره کرد و گفت: در ابتلای کودکان به سرطان فقط  5 تا 20 درصد، عوامل ژنتیکی دخیل است و سایر عوامل و محیطی بوده است. این عوامل محیطی از اشعه‌ها گرفته تا مواد آلوده آب‌ها، هوا و خاک، حشره‌کش‌ها، استفاده بیش از حد از سموم و کود شیمیایی، وجود بنزن در آلودگی هوا، وجود نیترات در آب، مصرف سیگار و قلیان در محیط‌های عمومی از مواردی است که کودکان را در معرض سرطان قرار می‌دهد. حتی ثابت شده ابتلای کودکان مادران سیگاری به سرطان بیشتر است بنابراین هسته ابتدایی سرطان تغییر و جهش ژنتیکی است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تابناک _ سعید مفیدی عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان یزد در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

یزد از قدیم الایام به نگین كویر ، دارالعباده ، دارالعلم ، شهر شیرینی ، شهربادگیرها ، شهر قنات ، قنوت ، قناعت ، شهر دوچرخه ها و ... معروف بوده است. با نگاهی به وضعیت کنونی یزد نظیر : میزان علاقه مندی مردم به برگزاری و شرکت در مراسم مذهبی و سفرهای زیارتی، نزدیک به دو دهه یکه تازی در رتبه اول کشوری قبولی دانشگاهها، وضعیت تولید و صادرات شیرینی, رتبه اول کشوری از نظر پایین ترین هزینه خانوار شهری و ... می توان گفت تمامی القاب یزد همچنان به قوت خود باقی هستند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
فوتبال آی آر به نقل از تسنیم - رئیس سازمان لیگ فوتبال گفت: مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی با شعار هفته هوای پاک گرامی باد برگزار می شود.

به نقل از سایت رسمی سازمان لیگ برتر، مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران در نامه‌ای به مهدی تاج رئیس سازمان لیگ درخواست کرد هنگام برگزاری مسابقات فوتبال شعار هفته هوای پاک در ورزشگاه‌ها نصب شود.

در نامه درخواست مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران به رئیس سازمان لیگ آمده است: «با توجه به اینکه ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک نام‌گذاری شده است و آلودگی هوا در کلانشهر تهران به عنوان یکی از معضلات و مشکلات اساسی حوزه محیط زیست شهری محسوب می‌شود و با توجه به اثر بخشی حوزه ورزش در افزایش سلامت عمومی خواهشمند است با هماهنگی و همکاری لازم در ایام مربوط بین ۲۷ دی تا ۵ بهمن‌ماه بنرهایی با عنوان هفته هوای پاک گرامی باد در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات لیگ برتر نصب شود.»

مهدی تاج رئیس سازمان لیگ نیز با این درخواست موافقت کرد و به رئیس کمیته مسابقات اعلام کرد مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی با شعار «هفته هوای پاک گرامی باد» برگزار شود.

یکشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۲

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش خبرنگار مهر، امیر قلعه نویی در پایان تمرین امروز چهارشنبه استقلال در جمع خبرنگاران ضمن پاسخگویی به پرسشهای ایشان، در پاسخ به سئوالی مبنی بر آلودگی هوای تهران و احتمال تعطیلی مسابقات لیگ برتر تاکید کرد: این دیگر کار ما نیست. باید همه مردم ایران یکسری مسائل را رعایت و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. خودمان باید به خودمان کمک کنیم چون برای حل مشکلاتی مثل آلودگی هوا به یک عزم عمومی نیاز داریم.

وی افزود: سازمان لیگ هم نمی‌تواند مسابقات را عقب بیاندازد. این سازمان هم تقصیری ندارد چون دیگر زمان کافی برای انجام مسابقات نداریم.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۶
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - انشاء - آلودگی هوا :


امروزه متاسفانه در کشور ما ذرات معلق ناشی از دود کارخانه ها و ماشین های فرسوده پراکنده شده، موجب بیماری هایی از جمله آسم  می شود، از این رو دانش آموزان هم تعطیل اند. امیدوارم که زیاد این اتفاق نیفتد زیرا از درس ها عقب می مانند.

 به نظر شما دلایل الودگی هوا چیست؟ دود کارخانه ها یا تعداد زیاد ماشین ها دلایل آلودگی هوا هستند.

می دانم که همه ی شما به فکر پیداکردن چاره ای برای جلوگیری از این فاجعه هستید.می توان برای جلوگیری از آن، کار خانه ها را بیرون از شهر احداث کرد و ماشین ها باید دو گانه سوز شوند و مردم بیشتر برای رفت و آمد از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده کنند. 

بهترین کار برای جلو گیری از بیماری، آن است که فقط برای کار های ضروری از خانه بیرون بیاییم و در این صورت از ماسک استفاده نماییم.

ودر آخر: آیا می دانید:آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در بین مردم جهان است!

 امیدوارم همیشه هوایی پاکیزه و سالم داشته باشیم.                               

نوشته شده در تاريخ شنبه 19 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

عکس : نسیم آنلاین

خبر آنلاین - جامعه > آسیب‌ها - ایسنا نوشت: رئیس بهداری کل ناجا از اجرای طرح «چرخش ماموران پلیس راهور مستقر در مناطق دارای آلودگی هوا خبرداد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در تهران اجرایی خواهد شد و پس از آن در سایر کلانشهرها نیز اجرایی می‌شود.

سردار دکتر علی مجیدی در تشریح جزئیات طرح سنجش BMI (سنجش وزن کارکنان)، با اشاره به تاکیدات فرمانده ناجا در مورد کاهش وزن و تناسب اندام پرسنل، گفت: کارکنان دارای اضافه وزن با سیاست‌های تشویقی اقدام به کاهش وزن می

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 19 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 وزیر بهداشت در اولین کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان گفت: سرطان 6 درصد بیماری های کشور را تشکیل می دهد و بیش از 2000 میلیارد تومان از اعتبارات کشور به این بیماری اختصاص می‌یابد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر سید حسن هاشمی در این کنگره با اشاره به 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور گفت : سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور است و سالانه 90 هزار نفر به تعداد مبتلایان به سرطان افزوده می شود.

وزیر بهداشت بیشترین شیوع سرطان را در زنان سرطان پستان و در مردان سرطان معده عنوان کرد و افزود: عدم تحرک، چاقی ، مصرف دخانیات و عادات نادرست تغذیه از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری سرطان هستند.

هاشمی گفت: از غذایی که مصرف می کنیم تا هوایی که نفس می کشیم همه در گروه عوامل خطر ساز سلامتی به شمار می روند که اینها همه ناشی از مشکلات زندگی مدرنیته و شهرنشینی است. استفاده از سموم و مکمل ها در مواد غذایی و محصولات کشاورزی افراد، زیان بخش و بیماری آفرین است و در این زمینه گرچه قوانین خوبی به تصویب رسیده است اما در بخش اجرا ناهماهنگی هایی وجود دارد.

او توجه به حوزه سلامت را از اولویت های دولت یازدهم نام برد و گفت: در دولت تدبیر و امید، توجه ویژه ای به حوزه سلامت شده است و رییس جمهور به طور مرتب نسبت به این موضوع تاکید دارد و امیدوار هستیم تا سه سال آینده، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود. هاشمی با اشاره به نقش موثر شورای عالی امنیت غذا گفت: ما بیش از همه نیاز داریم تا به بخش امنیت غذایی توجه شود، چرا که می دانیم این بخش می تواند با اقدامات موثر بسیاری از مشکلات را حل کند. او رسانه ها به ویژه رسانه ملی را در پیشگیری از بیماریها و سرطان بسیار موثر عنوان کرد و گفت: نقش رسانه ها در آموزش و ارتقای سلامت و توانمند سازی مردم نسبت به مخاطراتی که سلامتی انها را تهدید می کند بی بدیل است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دوره های آموزشی محیط زیست ویژه مدیران کشور به مدت 12 ساعت توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست متناسب با سطوح دانش مدیران از سال 93 اجرا خواهد شد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد درویش درباره برگزاری دوره های مدیریت محیط زیست ویژه مدیران کشور اظهار داشت: بنا به پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، تفاهم نامه ای تنظیم شده است که در قالب آن دوره آموزشی محیط زیست ویژه مدیران کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس نیاز است در گام نخست یک محتوای آموزش برای سه سطح مدیران ارشد، میانی و پایه تهیه شود تا مطابق آن مرکز آموزش مدیریت دولتی این دوره ها را برگزار کند. در همین راستا کار تهیه کتاب آموزشی و سرفصل های آن آغاز شده است و باید حداکثر تا پایان فروردین ماه سال 93 آماده توزیع شود.

درویش خاطر نشان کرد: این دوره های آموزشی به مدت 12 ساعت توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی متناسب با سطوح دانش مدیران کشور اجرا خواهد شد.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با مهم ارزیابی کردن این دوره های آموزشی برای آگاهی بخشی به مدیران کشور، تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که در حوزه محیط زیست موجب کم توجهی و بی عنایتی می شود، به دلیل ناآگاهی و نبود آموزش های لازم است و به ندرت می بینم کسی بخواهد از روی عناد ملاحظات محیط زیستی را در نظر نگیرد زیرا ملاحظات محیط زیستی با کیفیت زندگی انسانها در ارتباط است و نیاز به آموزش دارد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است و از خردادماه سال 93 در صورت عدم استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.
  کلیه شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق وب سایت air.tehran.ir/airnow به صورت لحظه‌ای از وضعیت کیفی هوای منطقه خود و سایر مناطق مطلع شوند

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف رشیدی در نشست خبری آسیب شناسی وضعیت آلودگی هوای کلانشهر تهران که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: عقب ماندگی در بحث آلودگی هوا به ویژه در مورد خودروها و سوخت بیش از سایر بخش‌هاست و در این زمینه نمی‌توانیم طی یک دوره زمانی کوتاه وضعیت آب و هوا را به شرایط مطلوب برسانیم.

وی افزود: کنترل و کاهش آلودگی هوا از جمله برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و در این زمینه تمام سیاستهایمان را به تعامل با دستگاه‌ها و مباحث کارشناسی،‌ علمی و اجرایی متمرکز کرده‌ایم.

رشیدی با اعلام اینکه سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است گفت: از خردادماه سال آینده در صورت عدم استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.

سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر وزارت نفت نمی‌تواند سوخت استاندارد را به کشور وارد کند می‌توانیم در زمینه واردات سوخت در بحث بنزینی و دیزلی ورود کنیم تصریح کرد: اگر پول بابت واردات بنزین و سایر سوخت‌ها پرداخت نکنیم باید اعتباراتمان را به داروهای سرطانی اختصاص دهیم و این در حالی است که موضوع اول قابل بهبود بوده اما بهبود موضوع دوم امکانپذیر نیست. وی در مورد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

برنا - مجتبی آنالویی  - دوازدهمین هفته تجمع مردم اراک در اعتراض به آلودگی هوا

 
برای مشاهده دنباله این تصاویر دیدنی روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.