اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان ها هستند و تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر از استاندارد مورد نظر می باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:پیرولیز,ریفرمیت,بنزن,آروماتیک,بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اظهارات استاندارد و محیط زیست واردات بنزین یورو 4 نقش اساسی در کاهش آلودگی هوا داشته است.
 
داود محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، از جلسه کمیسیون اصل 90 با حضور رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان استاندارد، مدیران سازمان پتروشیمی، سازمان بازرسی، سازمان کنترل کیفیت هوا و نمایندگان کمیسیون های بهداشت و انرژی برای بررسی آلودگی بنزین های وارداتی و پتروشیمی و تاثیر آن بر کیفیت هوا خبر داد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این جلسه گزارش جامعی از اقدامات این سازمان در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا ارائه داد، وی این مشکل را جهانی دانست و از فعال‌تر شدن کمیته ملی آلودگی هوا خبر داد.

عضو کمیسیون اصل 90 ادامه داد: خانم ابتکار واردات بنزین یورو 4 را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و اعلام کرد: روزهای هوای پاک در تهران هشت روز افزایش یافته و روزهای هوای سالم نیز در تهران در سال حدود 153 روز است که نمایانگر افزایش سطح روزهای هوای پاک در تهران است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:بنزین,بنزن,پتروشیمی,کمیسیون اصل90,سازمان استاندارد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معابر روستای چورمق به مناسبت روز جهانی محیط زیست پاکسازی شد.

 

وبلاگ روستای چورمق - مرتضوی - در روز پنج شنبه 15 خرداد ماه سال 1393، مقارن با روز جهانی محیط زیست، بخشی از برنامه پاکسازی معابر روستا با هدف فرهنگ سازی برای حفظ و پاکداشت محیط زیست، به همت افق (انجمن فرهنگی - اجتماعی روستای چورمق) و نیز جمعی از اهالی اجرایی گردید.

در این برنامه ضمن پاکسازی جاده وسط روستا و نیز کوچه منتهی به مسجد جامع، به چند نفر از خردسالان و نوجوانان حاضر در برنامه هدایایی به رسم یاد بود اعطا شد. بدین وسیله از تمامی دوستانی که در این برنامه حضور داشتند صمیمانه قدر دانی می گردد.

لازم به ذکر است روستای چورمق در استان همدان-شهرستان رزن-بخش سردرود واقع شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:روستای چورمق,پاکسازی معابر,افق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سخنگوی دولت گفت: تا رفع کامل آلودگی اجازه تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را نمی‌دهیم.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هفته گذشته، یکی از پاسخ های محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم در حاشیه جلسه هیات دولت، واکنش هایی به همراه داشت. او اما امروز در پاسخ به سوالی مشابه، پاسخی شفاف تر داد. 

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص آلودگی بنزین‌های تولید داخل، ضمن تایید آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها گفت: دولت قطعا تا رفع آلودگی صورت نگیرد اجازه تولید و توزیع بنزین پتروشیمی‌ها را نخواهد داد. یکی از دلایلی که نسبت به گذشته تعداد روزهای آلوده هوا کمتر هست به همین دلیل است که توزیع بنزین یورو 4 صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت آلودگی بنزین یورو 4، گفت: باید بگویم اگر بنزین یورو 4 آلوده بود آن را تزریق نمی کردیم. اینکه به لحاظ آلودگی هوا نسبت به گذشته کمتر شاهد این مساله هستیم به خاطر جلوگیری از تولید و توزیع بنزین پتروشیمی بوده است.

23/7/93



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:بنزین,بنزین پتروشیمی,بنزین یورو4, توسط مریم قلیزاده |

در سال‌های گذشته که هوای تهران در فصل سرما آلوده تر می شد مشکل را بنزین و عدم بارندگی‌ها اعلام می کردند. اما در مهرماه،‌ گرد و خاک باز هم هوای تهران را آلوده کرد.

 خبر آنلاین - امید کریمی ، زهرا تالانی: پس از آلودگی هوای مداوم در چهار سال گذشته، دولت یازدهم از اسفند سال قبل تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را ممنوع کرد. نتیجه، بهبود هوای تهران و چند کلانشهر در نیمه نخست سال بود. حتی در مهرماه به طور بی سابقه ای، دو روز هوای پاک برای پایتخت ثبت شد. اما همه کارشناسان می گویند نمی توان به صرف بهبود کیفیت بنزین، امیدوار بود که در فصل سرد سال ۹۳ و سال های بعد، تجربه زمستان ۸۹، ۹۰، ۹۱ و ۹۲ تکرار نشود. ضمن اینکه پیش بینی های بلند مدت برای اوضاع جوی هم چندان خوشبینانه نیست. یعنی یکی از پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت هوا، کاملا اوضاع نامشخصی دارد و البته مدیریت این موضوع هم دست هیچ بشری نیست. اما برای فرار از آلودگی هوای تهران باید چه کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، میزگردی را با حضور یوسف رشیدی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری و نبی‌الله منصوری، استاد دانشگاه و پژوهشگر در بحث آلودگی هوا برگزار کرده ایم.

مشروح این میزگرد را می خوانید:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:محیط زیست,تهران,شهرداری,حمل ونقل,تراکم فروشی, توسط مریم قلیزاده |
با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز سوگواری به مناسبت این ماه، دسته جات عزاداری در کوچه و خیابان ندای یا حسین سر می دهند اما در این میان هر سال که می گذرد سبک عزاداری ها تغییر یافته و حتی در برخی اوقات فلسفه آن رو به فراموشی می رود.
 
به گزارش خبرنگار مهر،  صدای تلاوت قرآن از پشت درهای خانه به گوش می رسد، حاج احمد با شنیدن صدای تلاوت  قرآن به یاد روزهایی می افتد که در جمع هزاران جوان ایرانی برای مقابله با دشمن خودشان را برای جنگ آماده می کردند، رقیه همراه همیشگی روزهای بی کسی پدر جانباز موجی اش به خاطرات شیرین تر از تلخ او گوش می دهد و پدرش شروع به تعریف خاطرات خود از جنگ می کند، هر لحظه که می گذرد شور و حال خاطرات حال پدر را تغییر می دهد.

دسته شاه حسین گویان جلوی درهای خانه با شروع نوحه های مداح آغاز می شود و شنیدن صدای یا حسین، بغض پدر را می فشارد و پدر به دخترش رقیه شروع لحظات جنگ را تعریف می کند که پس از مقابله با دشمن یکی از عزیزترین دوستان خود را از دست داد و او از لحظات جان دادن دوستش که در چه حالی از دنیا رفت تعریف می کند.

اشک های مظلومانه رقیه آرام آرام بر روی گونه های سرخ شده اش می ریزد و صدای سکوت اتاق با شروع طبل های دسته جات حسینی می شکند و رقیه تنها شاهد لرزیدن دست و پای پدر برای کمک به پدرش دنبال کسی می گردد و هنگام باز کردن در خانه با کثرت جمعیت عزاداران جلوی در خانه مواجه می شود و بدون داشتن چاره ای که نمی خواهد برای کمک فریاد کند پیش پدر بازمی گردد و با دادن قرص آرام کننده ای زخم سکوت خاطرات پدرش که در یک لحظه با صدای طبل شکست را آرام می کند.

سال ها است که طبل زنی در دسته جات حسینی وجود دارد و آلودگی صدا ایجاد کرده و باعث آزار و اذیت جانبازان موجی، بیماران در بیمارستان ها و منازل شده و سبب شکایات مردم از برگزار کنندگان عزاداری ها می شود لذا توجه به این مسئله امری بسیار ضروری است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:محرم,طبل,آلودگی صدا,جانبازان,بیماران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معرفی تعدادی از کارخانه های شن و ماسه کوهی به دادگاهحریم مورد استفاده کارخانه داران شن و ماسه کوهی براساس قانون یک تا 2 هکتار است اما متاسفانه اکنون شاهد تخریب گسترده عرصه های منابع طبیعی در این ارتباط هستیم.

ایلنا -  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از معرفی برخی از کارخانه داران شن و ماسه کوهی در شهرستان های بویراحمد و دنا به دستگاه قضایی خبرداد.

"مهندس سیدمحمدرضا جهان آراء" در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در یاسوج، با تایید تخریب های گسترده از سوی کارخانه های شن و ماهی کوهی در تجاوز به عرصه های منابع طبیعی، اظهارداشت: متاسفانه تخریب عرصه های منابع طبیعی توسط این کارخانه داران محرز است و ما نیز آنان را به همین دلیل به دستگاه قضایی معرفی و از آنان شکایت کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، تخلفات و تجاوز به عرصه های منابع طبیعی را مهمترین دلایل شکایت دستگاه متبوع خود از کارخانه داران شن و ماسه در شهرستان های بویراحمد و دنا عنوان کرد.

وی گفت: حریم مورد استفاده کارخانه داران شن و ماسه کوهی براساس قانون یک تا 2 هکتار است اما متاسفانه اکنون شاهد تخریب گسترده عرصه های منابع طبیعی در این ارتباط هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:شن و ماسه کوهی,کارخانه,منابع طبیعی,کهگیلویه و بویر احمد,دستگاه قضایی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای آلوده جهان بسیار بالاتر از حداکثر میزان تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

 بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی که با بررسی 1600 شهر در 91 کشور جهان صورت گرفته است مشخص شد که نیمی از 20 شهر آلوده جهان از نظر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (PM 2.5)‌ در هند قرار دارند.

PM 2.5 مضر ترین آلاینده موجود در جهان محسوب می شود. ذرات معلقی که در این گروه آلاینده ها قرار می گیرند می توانند وارد جریان خون شوند و بیماری های بسیاری را به همراه داشته باشند.

این گزارش نشان می دهد که دهلی نو از پکن نیز آلوده تر است. بسیاری از شهرهای کشور چین دچار آلودگی شدید هستند و در روزهای بسیاری از سال آسمان این شهر ها با آلودگی شدید به صورت کامل سیاه است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:سازمان بهداشت جهانی,خرم آباد,2,5 میکرون,ذرات معلق,PM 2,5, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به آنالیز سوخت کشور با کمک شرکتهای اروپایی گفت: گوگرد موجود در سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتشار ذرات معلق در هوا معرفی شد.

لحظه نما به نقل از خبرگزاری مهر - دکتر وحید حسینی با بیان اینکه اثر گوگرد بر انتشار ذرات معلق بسیار پراهمیت است افزود: بر اساس آنالیزهای شرکت اتو اویل اروپا پیش بینی شده که کاهش گوگرد سوخت از  ppm 300 به ppm 30 موجب کاهش هفت درصدی انتشار ذرات معلق در خودرو های سبک و کاهش چهار درصدی این ذرات در کامیون های سنگین می شود.

وی با بیان اینکه این پیش بینی ها مقدار دقیق سطح ذرات معلق یا مصرف سوخت را در نظر نمی گیرد اظهار داشت: تست های انجام شده بر روی وسایل نقلیه سنگین نشان دهنده کاهش قابل توجه انتشار ذرات معلق است که در هر دو خودرو با کاتالیست و بدون آن انجام شده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: این آزمایشها نشان می دهد که انتشار ذرات معلق از کامیون بدون کاتالیست با سوخت حاوی ppm 400 گوگرد حدودا دو برابر این انتشار در حال عملکرد با سوخت حاوی ppm 2 گوگرد است.

وی افزود: گوگرد سوخت همچنین در طول احتراق اکسید می شود و دی اکسید گوگرد تولید می کند که مهمترین ترکیب گوگرد منتشر شده از خودرو است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:گوگرد,سوخت دیزل,ذرات معلق,کاتالیست,خودرو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - مریدی روایت چنین کرد که شبی از شبهای مهتاب در برج اسد درصحن بیت شیخ عظیم الدین (رَضِی الله عَنه)همه شب نخفته و ساعت به طاعت بگذرانده و در دعا و استغفار جهد بلیغ کرده و نفس سرکش به ریاضت فرو کوفته بودیم که شیخ را بر حال ما رحمت آمد و خواست تا با نقل روایت خستگی ریاضت از جان ما بزداید. ما نیز مشتاق و بی قرار در گردش حلقه زده  گوش جان به گوهر بیان حضرتش داشتیم.

فرمود که روزی سه تاجر سپید پوست در هوای مطاع دنیا بر کشتی نشسته راه دریا پیش گرفتند و از بد حادثه گرفتار طوفان شده کشتی شکسته در جزیره ای ناشناخته فرود آمدند. از قضا آن سرزمین آدمخوارگان بود و تاجران نگون بخت به بند گرفتار ساختند و بدن شان عریان نموده سوی آتش همی بردند. دو تن از تاجران که اجل نزدیک دیدندی سر به ناله و زاری گذاردند و بر سر و روی همی کوفتند. سوم نفر اما نادان مردی حال در نیافته و در جهل خود مُستَغرَق گشته، گریه ایشان را سبب پرسید. آن یکی گفتش که ای بی خرد زود باشد که ما به مَسلَخ آورند و سر از تن جدا دارند و پوست برکنند و بر آتش بریان نمایند و گوشتمان بر دندان کشند و از پوستمان قایق بسازند. آن ابله چون این بشنید ناگاه بر آشفت و نعره ای بزد و خنجر از کمر یکی از آدمخوارگان برکشید و بر خویشتن ضربتی بزد و بر زمین درغلتید. رفیقانش در آغوش بگرفتند و گفتند ای مرد با خود چه کردی ؟ خندان گفت قایق شان سوراخ نمودم و در حال بمرد !



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:حکایات شیخ ما,عظیم الدین,شیخ,مریدان,قایق سوراخ, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سازمان محیط زیست به صراحت اعلام کرده است که پارازیت سرطان زا است.
 
شفاف - در دنیای الکترونیک امروز روزانه میلیون ها بار بدن انسان در معرض انواع و اقسام پارازیت ها قرار می گیرد و فرار از آن نیز اجتناب ناپذیر است. دائما این امواج هستند که در فضا در حال رفت و برگشتند و شما آنها را نمی بینید و به راحتی با زدن یک دکمه وارد فضای مجازی می شوید یا پیامکی را به دوستتان ارسال می کنید یا به تماشای برنامه تلویزیون یا شنیدن برنامه رادیو مشغول می شوید بدون آنکه بدانید چه آسیب هایی را به بدن و سلامت خود وارد می کنید؛ در این بین اما امواج دیگری نیز وجود دارد که با نام پارازیت در بین ما ایرانیان مشهور شده اند. امواجی که برای مقابله با ماهواره ها ساخته شد اما به جای درمان، درد به همراه داشت.
 
همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، موضوع ارسال پارازیت‌ها و عوارض نگران‌ کننده آن بر جامعه بارها از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفت. در این راستا، معصومه ابتکار از نخستین شخصیت‌های دولتی بود که با اشاره به سونامی سرطان که در سال‌های اخیر در کشور به راه افتاده است از مسئولان امر خواست تا با جدیت موضوع ارسال امواج خارج از حد استاندارد را پیگیری کنند. به دنبال اظهارنظر رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست، محمود واعظی، وزیر ارتباطات خبر از تشکیل کمیته پیگیری تاثیرات پارازیت به منظور بررسی تاثیر پارازیت‌ها بر سلامتی شهروندان داد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:پارازیت,ماهواره,سرطان,محیط زیست,فرهنگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه نمونه گیری و نتایج پروژه منشا یابی ریزگردها تا ابتدای دی ماه به پایان می رسد، گفت: در مورد آلودگی این ذرات به مواد رادیواکتیو تنها در پایان این پروژه می توان اظهار نظر کرد.
 

حشمت اله بسطامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: منشأ یابی ذرات معلق موجود در هوا یکی از پروزه های مهم است که این شرکت از ابتدای سال جاری آغاز کرده و تا ابتدای دی ماه نتایح حاصل از آن اعلام می شود.

به گفته وی، ذرات معلق دو منشا اصلی طبیعی و ذرات حاصل از احتراق سوخت های فسیلی از جمله دیزل و گازوئیل دارند.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: ریزگردهای با منشأ طبیعی که غالبا ترکیب سیلیسی دارند و به اصطلاح به آنها غبار محلی گفته می شود خطر چندانی ندارند و سالهای متوالی به اندازه های مختلف در هوا وجود دارند. بسطامی با اشاره به ریزگردهای موجود در سیستان و بلوچستان گفت: بدن انسان تا حدودی قدرت خود پالایی و مقاومت در برابر ریزگردها با منشأ طبیعی را دارد اما مشکلات اصلی را ریزگردهای ناشی از سوخت های فسیلی برای سلامت مردم ایجاد می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:گازوئیل,ریزگرد,ذرات معلق,دیزل,سرطانزا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شفاف  به نقل ار ابنا - عکس های دوچرخه سواری «بان کی مون» با جلیقه مخصوص که توسط خبرگزاری فرانسه از کاستاریکا مخابره شده است.

برای مشاهده ادامه تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مهر 1393برچسب:عکس,دوچرخه سواری,بان کی مون,دبیرکل سازمان ملل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین - کاریکاتور - فرار از تهران



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مهر 1393برچسب:کاریکاتور - آلودگی هوا - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رأي جالب قاضي لرستاني براي دو تخريبگر محيط زيست در استان ايلامبه تازگی در یکی از پرونده‌های قضايي در استان ايلام، اتفاق جالبی روي داده كه اطلاع از آن خالي از لطف نيست.
 
زیست بوم: به تازگی در یکی از پرونده‌های قضايي در استان ايلام، اتفاق جالب روي داده كه اطلاع از آن به خصوص براي قضات دادگستري لرستان خالي از لطف نيست.

به گزارش زیست بوم و به نقل از يافته، قاضي محمد حسنوند رئیس لرستاني دادگاه عمومی بخش هلیلان استان ايلام در یکی از آرای صادره براي دو جوان  25 ساله و بی‌سواد که مرتکب قطع درخت و زغال‌گیری شده بودند، آنها را به 6 ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

نكته جالب توجه اين كه اين افراد در طی مدت تعلیق موظف هستند علاوه بر کاشت درخت و همکاری با منابع طبیعی ايلام، در کلاس نهضت سواد‌آموزی نيز شرکت کنند و ظرف مدت یک سال گواهی كلاس اول ابتدایی را به قاضي ارایه نمايند.

اين قاضي لرستاني در اين خصوص به خبرنگار يافته گفت: چون دلیل اصلی ارتکاب جرم اين 2 نفر جهل به قانون بوده، لذا به نظرم رسيد صدور چنين رأيي براي آنها مفید باشد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:قاضی,استان ایلام,نهضت سواد آموزی,قطع درخت,حسنوند, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از مسمومیت 6 عضو خانواده ای بر اثر گازگرفتگی در تهران خبر داد.
 

جلال ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: ساعت 22 و 9 دقیقه سه شنبه یک مورد حادثه گازگرفتگی در محله تهرانپارس خیابان 218 غربی به سازمان آتش نشانی اعلام شد. در ادامه آتش نشانان گروه نجات 10 راهی محل حادثه شدند.

وی افزود: حادثه در طبقه پنجم یک ساختمان 10 واحدی رخ داده بود. قبل از حضور آتش نشانان ، همسایه ها در این واحد را باز کرده و با شش عضو این خانواده که در وضعیت بیهوشی قرار داشتند رو به رو شده بودند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران خاطر نشان کرد: پس از امدادرسانی به مصدومان از سوی اورژانس مشخص شد، نشت گاز منوکسید کربن از دودکش شوفاژخانه به داخل این واحد 100 متری علت حادثه بوده است.ساعت 23 و 9 دقیقه این عملیات به پایان رسید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:گاز گرفتگی,تهرانپارس,منوکسید کربن,آتش نشانی,شوفاژخانه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مساله محیط زیست اولویت جدی ما است گفت: دولت یازدهم افتخار می‌کند که در نخستین جلسه خود موضوع دریاچه ارومیه را مد نظر قرار داد و کارش را با مسایل محیط زیست آغاز کرد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس جمهور در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، دستاوردهای دولت را در عرصه های مختلف سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بخشی از این گفت و گوی تلویزیونی با بیان این‌که دولت در بحث محیط زیست گام‌های بسیار مهمی برداشته است گفت: امروز در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل نسبت به یک سال گذشته تغییر کرده است و آلودگی هوا نیز کاهش یافته است.

وی با تاکید بر تغییر نوع بنزین و گازوئیل مصرفی در کلانشهرها اظهارداشت: اجرایی شدن برنامه عرضه بنزین و گازوئیل با استانداردهای بین المللی کاهش آلودگی را در پی داشته است هرچند در زمینه آلودگی هوا، سوخت بخشی از مساله به شمار می رود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:رئیس جمهور,محیطزیست,دریاچه ارومیه,گازوئیل,بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
انجام صحيح معاينه فني موتورخانه موجب كاهش 21 درصدي مصرف سوخت و كاهش 95 درصدي توليد گاز منوكسيد كربن در ساختمان‌ مي‌شود.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، كارگاه آموزشي آشنايي با اصول و مباني معاينه فني موتورخانه و راهكارهاي كاهش مصرف و انتشار آلاينده ها با حضور مديران واحدهاي محيط زيست و مسئولين تاسيسات مناطق 22 گانه شهردار‌ي تهران و شركت هاي مجاز به انجام معاينه فني در مجموعه شهرداري برگزار شد.

در اين نشست دكتر علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار ‌شهردار‌ي ‌تهران با اشاره به اينكه بخش ساختمان حدود 40 درصد مصرف انرژي را به خود اختصاص داده و حدود 30 درصد آلايندگي شهر تهران مربوط به منابع ثابت است ، دلايل عمده اين وضعيت را  عدم رعايت استانداردهاي آلايندگي و اصول فني در طراحي، انتخاب تجهيزات، نصب و راه‌انداري، بهره‌برداري، راهبري و نگهداشت و عدم بازرسي و نظارت كافي برشمرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:آلودگی هوا,معاینه فنی موتورخانه,منابع ثابت,شهر تهران,ستاد محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
شاید اسباب بازی‌هایی که صداهایی بلند تولید می‌کنند برای کودکان جذاب باشند اما والدین باید این نکته را هم مد نظر قرار دهند که این گونه وسایل می‌توانند به اعصاب شنوایی کودکان آسیب رسانده و آنان را دچار تنش‌های عصبی کند.
 
شفاف به نقل از فارس نوشت : بازی و سرگرمی جزو لاینفک وجود آدمی است، بازی‌های مختلف می‌توانند آثار مثبتی در رشد و شکوفایی کودکان داشته باشند، طبق گفته کارشناسان بازی‌های گروهی به کودک این امکان را می‌دهد که بتواند به راحتی واکنش‌های مناسبی از خود در برابر وقایع مختلف نشان دهد و در این حالت، هیجان و شوق انجام بازی‌ها باعث می‌شود مشکلاتی چون اضطراب، انزوا طلبی و عدم اعتماد به نفس و نیز دیر جوشی او تحت تأثیر هیجان ناشی از تخلیه انرژی تعدیل یا حذف شود.

در روایات مختلف اسلامی نیز بر اهمیت بازی با کودکان تاکید شده و نمونه‌های بسیاری در این خصوص از پیامبر اکرم (ص) و خاندان ایشان روایت کرده‌اند.

یکی از نکاتی که در بازی‌ها باید رعایت شود این است که کودک با انجام آن ضمن اینکه به شادابی و نشاط دست می‌یابد، بتواند به صورت ضمنی نوعی مهارت آموزی داشته باشد. بازی و سرگرمی‌ها باید موجب ایجاد روحیه همکاری و رعایت اصول اخلاقی در بین کودکان و نوجوانان شوند.

اگر در تاریخچه بازی‌ها در گذشته دقت کنیم اکثر بازی‌ها به صورت گروهی و با تکیه بر همت جمعی انجام می‌شده، ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن تکنیک‌های جدید گویا آن بازی‌ها به فراموشی سپرده شده و به صندوقچه خاطرات بزرگ‌ترها پیوسته است.

کودکان امروز در بازی‌های خود نشاط و تحرک گذشته را تجربه نمی‌کنند و صرفاً در محیط‌های بسته خود را سرگرم بازی‌های بدون تحرک کرده‌اند که علاوه بر اینکه نقشی در رشد و پویایی آنها ندارد، موجب می‌شود کودکان دچار ناراحتی‌های عصبی و کم تحرکی و تبعات بعدی آن شوند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:آلودگی صوتی,بازی, اسباب بازی,کودکان,شنوایی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - روایت است که روزی شیخنا عظیم الدین (قدَّسَ الله نَفسَه) در مجلسی درس فرمودی که صاحب منصبی ازحضرتش بپرسید: یا شیخ از عبادتها کدام فاظل تر بُوَد؟ شیخ فرمود: عبادت کمرتان را بزند! شمایان محیط زیست را آلوده نسازید و با سوء تدبیر و طلب دنیا، هوا را آلوده و دریا را خشک و جنگل را کویر و خوراک را مسموم و باران رحمت الهی را منقطع و مردمان را رَنجه و بیمار و مقتول نگردانید، عبادت پیشکش ! 

تاریخ نگارش : 1393/7/22

 مطالب مرتبط : 

   حکایات شیخ ما (1)

  حکایات شیخ ما (2)

  حکایات شیخ ما (3)

   حکایات شیخ ما (4)

 حکایات شیخ ما (5)

  حکایات شیخ ما (6)



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:حکایات شیخ ما,عظیم الدین,شیخ,صاحب منصب,عبادت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سرطان در آینده نزدیک به دومین عامل مرگ در کشور تبدیل می‌شود/ سرطان‌های شایع در ایرانرئیس کنگره سالانه آنکولوژی ایران، گفت: بیماری‌های قلبی و حوادث و سرطان، ۳ عامل مرگ و میر هستند اما پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک سرطان به دومین عامل مرگ و میر تبدیل شود و این به معنای زنگ هشدار در زندگی مردم است.
 
به گزارش گروه جامعه رویکرد، اسدالله علی‌دوستی در نهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی ایران، گفت: سرطان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دهه‌های آینده مطرح خواهد شد به طوری که تا سال ۲۰۲۰ تعداد موارد ابتلا به سرطان به ۱۵ میلیون نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مبتلایان در کشورهای در حال توسعه خواهد بود، ادامه داد: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می‌کند که براورد می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار نفر با این بیماری در کشور وجود دارد.

علی‌دوستی گفت: سرطان پس از بیماری‌های قلبی، عروقی و حوادث سومین علت مرگ و میر در کشور است و چهارمین بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است اما پیش‌بینی می‌شود که به دومین عامل مرگ تبدیل شود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:آنکولوژی,کنگره,سرطان,عامل مرگ,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیت الله موسوی اردبیلی در دو راهی فوق، مضرات جسمی را در صورت اثبات مهمتر از مضرات فرهنگی سیاسی دانسته، چنین پاسخ داده اند: «چنانچه ثابت شود که ارسال پارازیت موجب ضرر معتنابهی مانند موارد مذکور در سئوال می شود ارسال آنها جایز نیست».

عصر ایران - شفقنا «پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه»، استفتائی را به شرح متن زیر به دفتر مراجع و آیات عظام فرستاده است: «با توجه به بهره برداری دشمنان اسلام از شبکه های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضد فرهنگ جوامع اسلامی از یک سو و آسیب ارسال پارازیت روی این امواج ماهواره ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون، ام اس و بیماری های صعب العلاج و به مرور زمان مرگ خاموش مسلمانان و سایر شهروندان کشورهای اسلامی می شود از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟»

آنچنان که متن استفتاء به روشنی نشان می دهد سوال مربوط به تزاحم دو تالی فاسد است: مضرات جسمی شبکه های ماهواره ای و مضرات فرهنگی- سیاسی آنها. در واقع، درخواست پرسشگر، تعیین تکلیف بر سر این دو راهی است که پرهیز از کدام دسته مضرات لازمتر و مهمتر است. اگر به لحاظ شرعی، اجتناب از مضرات جسمی مذکور در استفتا واجبتر باشد نتیجه آن است که ارسال پارازیتها شرعا حرام خواهد بود.

طبعا عمده آیات عظام مسئله را بر محور این تزاحم پاسخ داده اند. آیت الله مکارم شیرازی که با توجه به اهمیت هر دو مفسده فوق، به دنبال راهی برای رفع تزاحم و امکان پرهیز توامان از هر دو دسته مضرات بوده، پاسخ داده اند: «باید تدبیری اندیشید که هم جلوی مفاسد ماهواره ها گرفته شود و هم ضرری بر جسم مردم وارد نشود». 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:پارازیت,ماهواره,مراجع تقلید,آیات عظام,لا ضرر,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معرفی کتاب: قوانین و مقررات منابع طبیعیکتاب قوانین و مقررات منابع طبیعی منتشر شد.
 

به گزارش زیست بوم، این کتاب در زمینه قوانین و مقررات، آرای هیات عمومی، نظریه مشورتی، قانون ملی شدن جنگل های کشور، تصویب نامه در خصوص واگذاری اراضی ملی و دولتی و ضوابط اجرایی واگذاری اراضی شیب دار (مصوب هیات وزیران) توسط اسماعیل آقاجانلو نگاشته شده است.

نویسنده با ذکر اینکه کتاب را با رعایت آخرین اصلاحات و الحاقات به ضم آرای هیات عمومی دیوان، عدالت اداری و دیوان عالی کشور و نظریات مشورتی قوه قضائیه در خصوص آخرین قوانین  حاکم بر منابع طبیعی کشور و با کسب نظر استادان نوشته است، آن را برای تصمیم گیران، برنامه ریزان، دانشجویان، استادان و علاقمندان به منابع طبیعی و محیط زیست مفید می داند.

کتاب قوانین و مقررات منابع طبیعی که در قطع وزیری در سال 1393 چاپ شده است با هزینه 23 هزارتومان از کتابفروشی های قابل خریداری است. 
 
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 مهر 1393برچسب:معرفی کتاب,منابع طبیعی, قوانین ومقررات,اسماعیا آقاجانلو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هشدار زنگنه و مقام‌های نفتی به حامیان بنزین‌آلودهوزیر نفت: بنزین پتروشیمی‌ها به دلیل آلایندگی باید از سبد سوخت کشور حذف می‌شد.
معاون وزیر نفت : اخبار ضد و نقیض رسانه‌ها غوغاسازی ژورنالیستی است.
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش: مدعیان خود را به خواب زده‌اند.
سخنگوی دولت : اگر بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمی‌کردیم.
 
زیست بوم/عطیه لباف: مصاحبه هفته گذشته سخنگوی دولت نقطه آغاز یک رویارویی بود که رسانه حامیان بنزین آلوده آن را کلید زد. هفته گذشته محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور آلوده و سرطان‌زا است یا خیر عنوان کرد که دولت سرطان‌زا بودن بنزین یورو 4 را نفی می‌کند اما رسانه‌ ضد دولتی با دستکاری ناشیانه سخن سخنگوی دولت این گونه تحریف کردکه دولت بنزین پتروشیمی را پاک می‌داند. شگردهای این گروه از رسانه‌ها در وارونه‌سازی حقایق گرچه برای مدیران دولت آشنا بود اما سخنگوی دولت برای تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای را منتشر کرد که در آن تصریح شده:  بعضی از رسانه‌ها بدون درج سؤال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو4، صرفاً به پاسخ سخنگوی محترم مبنی بر عدم آلودگی آن اکتفا کرده‌اند. این درحالی است که دولت تأکید می‌کند اگر بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمی‌کرد.  

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 مهر 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,وزیر نفت,سرطان,آلودگی هوا,آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

چهارمین گام به سوی  آبی آسمان  با عروسک های دوستدار محیط زیستچهارمین برنامه از بسته وِیژه برنامه های فرهنگی ترویجی آموزه های زیست محیطی با عنوان  " آبی آسمان " از سوی خانه فرهنگ امیرکبیر برگزار می شود.

 به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 ، " آبی آسمان " عنوان سلسله برنامه های فرهنگی آموزشی با موضوع محیط زیست و کاهش آلودگی هوا است که به همت خانه فرهنگ امیرکبیر تا پایان سال 93 برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش خانه فرهنگ امیرکبیر این برنامه را با هدف ارتقای فرهنگ زیست محیطی شهروندان و به منظور ترویج فرهنگ ترافیک با محوریت کاهش آلودگی هوا برگزار می کند و 24 اجرا ، شامل 9 مسابقه، 10 نمایش و 5 بازدید کودکان و نوجوانان از پارک ترافیک را در بر می گیرد.
این گزارش می افزاید : با توجه به اهمیت آموزش در دوران کودکی و نقش آن در رفتار سازی ،  چهارمین اجرای این برنامه در قالب نمایش عروسکی با محوریت فرهنگ ترافیک و آموزش قوانین عبور و مرور در بین کودکان  در دبستان پسرانه طوبی 2 منطقه 22 برگزار می شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 مهر 1393برچسب:عروسک,آلودگی هوا,آبی آسمان,خانه فرهنگ امیر کبیر,ترافیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم حمایت ويژه دولت از برنامه تسریع در توسعه حمل و نقل عمومي پایتخت، گفت: کمک به تأمين منابع مالي مورد نیاز به منظور توسعه مترو و اتوبوسرانی و جایگزینی تاکسی‏های هیبریدی به جای تاکسیهای فرسوده و همچنین جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلت‏های بنزینی، علاوه بر اینکه به صورت جدی در دستور كار مدیریت شهری تهران قرار دارد، در دستور کار دولت نیز قرار دارد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محسن سرخو افزود: توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوسرانی، جزو اولویت‌های اصلی برنامه 5 ساله شهر تهران است و با گسترش حمل و نقل شهری، می توانیم میزان استفاده از خودروی شخصی و جابه ‏جایی با وسایل نقلیه شخصی را به نصف رسانده و به کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت کمک کنیم.

وی با اعلام اینکه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رئیس جمهور، گزارشی از وضعیت حمل و نقل و ترافیک پایتخت ارائه داده و از ایشان درخواست کردیم که دولت به توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی در تهران کمک کند، تأکید کرد: رئیس جمهور از این موضوع استقبال نموده و بر لزوم حمایت دولت از گسترش حمل و نقل شهری تأکید کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 مهر 1393برچسب:مترو,تاکسی هیبریدی,موتورسیکلت برقی,اتوبوسرانی,شورای اسلامی شهر تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه براساس برنامه 5 ساله حوزه حمل و نقل باید امسال 450 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه و 2 خط اتوبوسرانی نیز راه اندازی شود گفت: براین اساس تعداد اتوبوسهای پایتخت باید تا پایان سال به 7 هزار دستگاه برسد.
 

پیمان سنندجی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: برای تحقق این مهم نسبت به خریداری 200 دستگاه اتوبوس اقدام شده است و همچنین تا واگذاری اتوبوسهای جدید به تهران از سوی دولت موقتا 450 دستگاه اتوبوس قدیمی مورد بازسازی قرار گرفته است تا بتوانیم با تمام ظرفیت و توان به شهروندان خدمت رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی سال های اخیر دولت اتوبوس جدیدی را به تهران واگذار نکرده است، گفت: تنها برای حفظ وضعیت موجود به ورود سالانه 1000 دستگاه اتوبوس جدید نیاز است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تاکید کرد: همزمان با توسعه و افزایش تعداد ناوگان، ارتقا کیفی ناوگان و سطح خدمات رسانی مورد توجه و تاکید است که در این راستا استفاده از سیستمهای مدیریت هوشمند در دستور کار قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 مهر 1393برچسب:اتوبوس,ناوگان,شرکت واحد اتوبوسرانی,تهران,حمل و نقل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

یکی از مقوله‌هایی که می‌تواند در کاهش حمل‌ونقل بسیار اثرگذار باشد، استفاده از‌ آی‌تی است چرا که با استفاده از‌ آی‌تی در خدمات دولتی و خصوصی به‌طور قطع از میزان حمل‌ونقل و ترافیک کاسته خواهد شد و این امر روی کاهش آلودگی هوا نیز اثرگذار خواهد بود.

عصر ایران - با وجود اینکه دولت بار‌ها از اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات در کشور سخن گفته اما در عمل، ضعف شدید در اجرا و یا به‌عبارتی شکست این طرح‌ها منجر به افزایش رفت‌وآمد‌ها در شهر‌ها برای انجام امور اداری شده است. به‌عنوان نمونه طرح دورکاری که در اواخر سال 89 با تبلیغات گسترده شروع شد اینک به ورطه فراموشی سپرده شده است.

 به نوشته همشهری در دولت نهم مصوبه‌ای از سوی دولت خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صادر شد که در آن خواسته شده بود این وزارت از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا بهره‌برداری کرده و نتیجه را به دولت گزارش کند. از سرنوشت اجرای این مصوبه نیز اطلاعی در دست نیست اما گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد پایین بودن جایگاه ایران در شاخص‌های دولت الکترونیک و عقب‌ماندگی دولت از طرح‌های الکترونیک کردن امور، سند برجسته‌ای است که نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از دلایل آلودگی هوای تهران و به تبع آن ترافیک سنگین پایتخت به‌علت عدم‌اجرای طرح‌های دولت الکترونیک بوده است.
 
در همین حال کار‌شناسان فناوری اطلاعات معتقدند محدودیت پهنای باند در ایران یکی از اصلیترین دلایل مراجعات فیزیکی و اجرا نشدن طرح‌های پیشرفته دولت الکترونیک در ایران است و یکی از اصلیترین راه‌های کاهش آلودگی هوا، افزایش پهنای باند در کشور برای ارتباطات راه‌دور به جای مراجعات فیزیکی و روزمره مردم به ادارات و دوایر دولتی است.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:آلودگی هوا,آی تی,اینترنت,رفت و آمد,ترافیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 شهر ورزش- حجم بالای خودروهای عبوری در شهر، مشکلات زیست محیطی و شهری بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است. مسوولان شهری هم یک راه حل مناسب و جذاب پیش روی شما قرار داده‌اند؛ می‌توانید به جای استفاده از وسایل حمل و نقل دودزا در پايتخت، با یک دوچرخه در مسیر‌هاي ویژه‌ای که براي دوچرخه سواران در نظر گرفته‌اند، تردد کنید.
 

گشايش پرونده

سال 68 بود که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای نخستین بار  مصوبه ساخت مسیر  مخصوص عبور دوچرخه در کلان‌شهرها را به تصویب رساند و این مصوبه به عنوان یکی از سیاست‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا ابلاغ شد، اما این طرح، چند اجرای ناموفق در پرونده خود برجای گذاشت و مدتی مسکوت ماند تا اینکه چند سال قبل به دستور شهردار تهران بار دیگر پرونده آن گشوده شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:دوچرخه,آلودگی هوا,دوچرخه سواری,تهران,شهرداری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رادار سازمان هواشناسی تهران واقع در پرند توسط پارازیتها دچار اختلال شده است.
 
خبر آنلاین - شهروند نوشت: احمد مسجدجامعی و گروه تهرانگردی روز جمعه از بخش‌های مختلف سازمان هواشناسی کشور بازدید کردند.

«داوود پرهیزگار» رئیس سازمان هواشناسی کشور در این بازدید از وجود اختلال در امواج رادار هواشناسی استان تهران خبر داد و گفت: این اختلال ثبت داده‌های راداری و پیش‌بینی را دچار اشکال می‌کند و براساس اطلاعات راداری به نظر می‌رسد پارازیت‌های مختل‌کننده امواج ماهواره‌ای دلیل این اختلال در رادار تهران مستقر در منطقه پرند هستند. 
او گفت: البته سازمان تنظیم مقررات امواج رادیویی، وابسته به وزارت ارتباطات باید در این موردنظر نهایی را اعلام کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 مهر 1393برچسب:پارازیت,ماهواره,رادار,سازمان تنظیم مقررات امواج رادیویی,وزارت ارتباطات, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر معتقد است که به خاطر بنزین آلوده، هوای بیشتر شهرهای بزرگ کشور در چند سال گذشته ناسالم و آلوده بود.
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با شدت گرفتن آلودگی هوا در سه چهار سال گذشته، اعلام شد که مرگ و میرهایی که به خاطر آلودگی هوا اتفاق می افتد افزایش یافته است.

در این باره رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر در میزگردی در خبرآنلاین گفت: الان سن شروع سرطانها در کشور ما 10 سال زودتر از سایر کشورها است و از نظر پزشکی قابل توجیه نیست و شیوع آن هم بالا است.

او گفت: آلودگی هوا در تهران تا سال 89 به خاطر تراکم جمعیت در فصل زمستان بود. اما پس از این سال در شهرهای دیگر مانند سنندج و کرمانشاه و چند کلانشهر که پاک ترین هوا را معمولا دارند، آلودگی هوا اتفاق افتاد. این آلودگی آنقدر شدید است که در برخی مواقع پرواز هواپیماها لغو می شود. چرا باید اینگونه باشد؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 مهر 1393برچسب:بنزین,سرطان,حافظی,یورو 4,نانوایی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ممتاز نیوز به نقل از فارس - کاریکاتور - اثرات آلودگی هوا

 کاریکاتور با موضوع آلودگی هوا



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 مهر 1393برچسب:کاریکاتور,اثرات آلودگی هوا , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت در مجلس اعلام کرد بررسی های انجام شده نشان داده است که ارسال پارازیت برای سلامت شهروندان مضر است.
 
بورس نیوز - به گزارش آفتاب، این نمانیده مجلس آسیب هایی همچون پرخاشگری، ناباروی را بخشی از مشکلات ارسال پارازیت معرفی کرد و گفت: در جلساتی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار کرد، مشخص شد پارازیت آسیب های زیادی بر روی جسم و روان شهروندان وارد می کند؛ آسیب هایی جسمی مانند ناباروری و آسیب های روحی چون تنش و پرخاشگری که زمینه درگیرهای اجتماعی را فراهم می کنند، بخشی از این آسیب ها هستند.
 
وی گفت: اگرچه هنوز همه مضرات پارازیت ها مشخص نیست اما واضح است که آسیب های پارازیت سلامت شهروندان را خدشه دار می کند.
 
عابد فتاحی برخورد صرفا قهری با ماهواره ها را کم اثر دانسته و افزود: به نظرم ما باید سعی کنیم مسائل فرهنگی را از همه جهات بررسی کنیم. پیشرفت تکنولوژی دسترسی به اطلاعات را بیشتر از گذشته فراهم کرده است. حالا گوشی های تلفن همراه چنان پیشرفته شده اند که امکانات وسیعی تری نسبت به ماهواره ها برای مردم فراهم می کنند. بنابراین در شرایط کنونی برخورد قهرآمیز و سلبی نمی تواند جامعه را از دسترسی به این ابزار باز دارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 مهر 1393برچسب:پارازیت,ماهواره,مجلس,آسیب های پارازیت,کمیسیون بهداشت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
این که در این ماجرا حق با کیست نه موضوع بحث حاضر است و نه در حوزه تخصص نویسنده این نوشتار. مهم این است که سرانجام مسؤول ماجرای پارازیت در کشور، رسماً رخ نمایان کرد و الّا اگر این سازمان، متولی پارازیت در کشور نبود، نیازی نبود از بین این همه سازمان ، معاون این مجموعه جواب هواشناسی در محکومیت پارازیت ها را بدهد.
 
زیست بوم/جعفر محمدی: خدا را شکر؛ سرانجام مسؤول امواج موسوم به "پارازیت" در کشور پیدا شد. ایرانیان سال ها است که با مشکلی به نام پارازیت مواجهند و همواره از این موضوع ابراز نگرانی می کنند، نه فقط بدین دلیل که در میان برنامه محبوب شان ، ناگهان به جای تصویر، خطوط کج و معوج بر صفحات تلویزیونی شان می بینند که فراتر از آن، به دلیل احتمالی است که درباره خطر این امواج برای سلامتی مردم و مخصوصاً کودکان وجود دارد. 

تا کنون اما هیچ کس مسؤولیت این پارازیت ها را بر عهده نگرفته است. گو این که اساساً در این کشور چیزی به نام پارازیت وجود ندارد و مسوولان ایرانی همانقدر که درباره حادثه چرنوبیل مسؤولیت قبول می کنند در این باره هم پاسخگو هستند! 
 
اینک اما یک نفر پا پیش گذاشته است: معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی. 
 
ماجرا از آنجا آغاز شد که سازمان هواشناسی رسماً اعلام کرد علت این که نتوانست توفان اخیر تهران را پیش بینی کند، اختلالاتی بود که پارازیت ها بر روی تجهیزات راداری هواشناسی ایجاد کرده بودند. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:پارازیت,سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی,فضای فرکانسی,متولی پارازیت,ماهواره, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عباس محمدیپیش کشیدن بحث تاثیر تحریم‌ها بر تخریب محیط زیست نیز اگرچه به طور کلی درست است، اما جای پرسش است که تا همین چند سال پیش که تحریم‌ها به این شدت نبودند و صدها میلیارد دلار به خزانه‌ دولت واریز می‌شد، چه گلی بر سر محیط زیست کشورمان زدیم؟!
 
زیست بوم به نقل از خبر آنلاین - عباس محمدی*: سخنان آقای روحانی رییس جمهور، در نشست سران درباره‌ تغییرات آب و هوا (تارنمای ریاست جمهوری 1/7/93) از این نظر که می‌توان آن را در ادامه‌ گفته‌های پیشین ایشان (چه در دوره‌ تبلیغات انتخابات ریاست جمهور، و چه در دوره‌ تصدی این مقام) فرض کرد، ارزشمند است.

یعنی می‌توان تصور کرد که سرانجام یک رییس جمهور ایرانی، دست‌کم در سخن راندن از مسایل زیست‌محیطی، پیگیر است. اشاره‌ آقای روحانی به تاثیر تغییر اقلیم بر گسترش فقر و ایجاد درگیری‌های نظامی هم از این حیث که نشان می‌دهد رییس جمهور ما به اثر متقابل مساله‌های اجتماعی و محیط زیستی آشنا است، امیدبخش می‌نماید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:تحریم,گرمایش جهانی, تغییر اقلیم,آب,جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی – امروزه هنگامی که به هر یک از شاخه های محیط زیست کشورمان توجه می کنیم، آثار تخریب و نابودی جزئی یا کلی در آن هویدا است. از جنگلها گرفته تا دریاچه ها، از کوهستانها تا مراتع، از زیستگاههای جانوران تا شهرها، از مزارع تا منابع آب سطحی و زیر زمینی، از هوا تا خاک همه جا رد پای آلودگی و نابودی محیط زیست مشاهده می شود.

درختان بوستانهای شهری قطع می شوند تا به جایشان برج و پاساژ ساخته شود، درختان جنگلها آتش زده می شوند تا زمین جنگل   به کشتزار و ویلا تغییر کاربری یابد، چاههای غیر مجاز، منابع آب زیر زمینی را غارت می کنند و زمینخواران زمینهای متعلق به منابع طبیعی را تصاحب می نمایند، عده ای بنزین و گازوئیل غیر استاندارد و کشنده می سازند  تا سرطان را سر سفره مردم بیاورند و گروهی سموم و کودهای شیمیایی از رده خارج، برای کشاورزی وارد یا استفاده می کنند تا به بهای سود بیشتر بیماری و مرگ را به خورد خلق الله دهند. در نبود نظارت سیرکها به شکنجه گاه حیوانات تبدیل شده و خودروهای فرسوده، خودروهای نو اما بی کیفیت و خودروهای دارای صداهای عجیب و غریب و گوش خراش خیابانها را به زندانی با اعمال شاقه برای جسم و روح ایرانیان تبدیل نموده اند.  

خلاصه آنکه از هوایی که تنفس می کنیم تا آبی که می نوشیم و غذایی که می خوریم و خیابانی که در آن حرکت می کنیم و .... در همه موارد از منظر زیست محیطی و سلامت، برنامه و کنترلی وجود ندارد و به قول نظامی ها، آتش به اختیار است !



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:تخریب, محیط زیست,بی تفاوتی,زیست بوم,جامعه,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹ - 15 January ...انجمن کوهنوردان دزفول به نقل از  انجمن پزشکی کوهستان ایران نوشت: با توجه به آلودگی هوای شهرهای پر جمعیت و وارونگی هوا ، انجمن پزشکی کوهستان ایران نسبت به انجام فعالیت های ورزشی از جمله کوهنوردی در ارتفاعات شهرهای پر جمعیت هشدار می دهد:

۱- از انجام فعالیت های ورزشی ازجمله کوهنوردی که با فعالیت تنفسی بالا همراه است خصوصا در ارتفاعات زیر ۳۰۰۰ متر بپرهیزید. چون معمولا هوای آلوده شهرها حداکثر تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری سطح زمین قرار دارند و ارتفاعات بالاتر از آن آلودگی کمتری دارد.

۲- برنامه های کوهنوردی خود را در ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر و خارج از محیط های آلوده شهری تنظیم نمایید. یا با استفاده از تله کابین و یا تله سیژ به ارتفاعات بالاتر بروید و سپس کوهنوردی و کوهپیمایی را آغاز کنید و یا با خوردو به خارج از شهرها رفته و کوهنوردی خود را آغاز نمایید، در هر صورت فعالیت در ارتفاعات زیر ۳۰۰۰ متر محیط های شهری آلوده را تا آنجا که می توانید حذف کنید.

۳- در صورت بروز هر گونه علائم مبهم تنفسی نظیر احساس سنگینی و درد در ناحیه قفسه سینه و سیستم تنفسی خود برنامه کوهنوردی خود را متوقف نمایید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:کوهنوردی,ارتفاعات,3000متر,وارونگی هوا, تله کابین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مخترعان موفق به ساخت یک جت اسکی برقی با سرعت بالا و بدون آلودگی شدند.

هیتنا - جت اسکی الکتریکی توسط فیلیپ فرتل (Philippe Fretel) ساخته شده است که یک نمونه زیست محیطی در دریا می باشد. این جت اسکی، حمل و نقل دریایی را آسان کرده است و هزینه نگهداری آن اندک می باشد و همه می توانند بدون داشتن مجوز از آن استفاده کنند.

فرتل مهندس پروژه، گفت: "برای چند سال من رییس یک باشگاه ورزش آبی بودم و در این مدت تحقیق گسترده ای را درمورد اینکه چه طور می شود مصرف انرژی را کاهش داد و از انرژی های به صرفه تری و پاکتری استفاده کرد انجام دادم. من می خواستم وسایل  ساده تر با سر و صدای کمتر برای استفاده ی عموم درست کنم و از تولید بیشتر گازهای گلخانه ای جلوگیری کنم."

 این جت برقی دارای یک موتور است که قدرت یک توربین را دارد و قادر است در مدت یک ساعت سرعت خود را به 15 گره در 30 کیلومتر در ساعت برساند. ساختار این جت از مواد کامپوزیت است که برای هواپیما ساخته شده است. نمونه اولیه آن در جشنواره کن در اواخر سال 2011 ارائه شد و بعد دو مدل از آن که یک نمونه آن فیبر کربنی است به بازار عرضه شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:جت اسکی,گازهای گلخانه ای,حمل ونقل دریایی,انرژی,فیلیپ فرتل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی هوا درشهر یزد دارای علل متعددی است که این گزارش با پرداختن به این موضوع شما را با آلوده ترین ماه ها و روزهای سال در یزد، آمار روزهای وضعیت هشدار، اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا و شناخت تابلوهای سنجش آلودگی هوا آشنا می کند.
 

به گزارش یزد رسا به نقل از یزدبانو، در نواحي پرتردد شهریزد ، تابلوهاي هشداردهنده متعددي به چشم مي خورد. از جمله آنها، مي توان به تابلوهاي هشداردهنده محيط زيست اشاره كرد؛ تابلوهايي كه براي اطلاع رساني از وضعيت آلودگي هواي شهر نصب شده اند.

به گفته كارشناسان آلودگي هوا، ريزگردها مهمترين عامل آلايندگي هوا دراستان كويري يزد هستند و ازابتداي امسال تاكنون نيز بيشترين سهم  را در آلايندگي هواي يزد داشته اند.

*تابلوهاي سنجش آلودگي هوا و ذرات معلق در هوا

درتابلوهاي سنجش آلودگي هوا، ستون هايي ميزان ذرات موجود در هوا را نشان مي دهد که اين ذرات شامل، مونوكسيد كربن (Co)، اوزون ( O3 )، دي اكسيد گوگرد ( So2 )، دي اكسيد ازت ( No ) و پارامتر ديگري به نام ذرات معلق در هوا ( Pm10) است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:یزد,آلودگی هوا,ریزگرد,هشدار,ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 آلودگی هوا و استرس، این بازیگر زن جوان را بیمار کرده+ عکسیک بازیگر زن جوان سینما و تلویزیون به دلیل شرایط نامساعد جسمی از ادامه فعالیت هنری بازمانده است.

به گزارش شفقنا از جام جم، «پناهنده» همسر شهره سلطانی درباره حال جسمی این بازیگر گفت: حدود یک ماه پیش خانم سلطانی یکباره دچار ورم غیرعادی صورت شد، طوری که تکلم برایش مشکل شده بود. با شروع این تغییر ظاهری بلافاصله به بیمارستان مراجعه کردیم. ابتدا تشخیص دکترها بر حساسیت بود اما بعد از مصرف دارو هیچ نشانی از بهبودی حاصل نشد تا اینکه دستور آزمایش دادند. اول مهرماه جواب آزمایش‌ها آمد که به تشخیص دکتر تکرار یکی از آزمایش‌ها ضروری است.

وی افزود: اگرچه پزشکان فعلا جواب قطعی درباره منشاء بیماری ندادند، اما طبق صحبت پزشکان متأسفانه DNA ایشان دچار آسیب شده و در نتیجه یک باره بدن به افت ویتامین‌، آهن و کلسیم دچار شده است. این روزها ایشان تحت درمان است و پزشک با تزریق ویتامین و مکمل‌ها به خون سعی دارد بدن او را به حالت تعادل درآورد. هنوز دلیل قطعی برای این بیماری اعلام نشده، اما هوای آلوده و استرس را عامل ایجاد این شرایط دانسته‌اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 مهر 1393برچسب:شهره سلطانی,هوای آلوده,ورم,بازیگر,DNA, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سازمان محیط زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت ها درخواست کرد، با توجه به سرطان زا بودن پارازیت ها، تصمیم دیگری برای تهاجم فرهنگی اتخاذ شود.

خبر آنلاین به نقل از ایرنا نوشت : سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام مطلب فوق، گفت: برای رسیدگی به وضعیت پارازیت ها کمیته مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است و تاکنون جلسات آن در سطح وزیر تشکیل و مصوباتی نیز داشته است.

او گفت: بر اساس این مصوبات قرار شد مبحث مربوط به پارازیت ها و تاثیر آن بر روی انسان با جدیت پیگیری شود زیرا بحث سرطانزا بودن پارازیت ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به علت تاثیر پارازیت ها در انسان وجود دارد.

متصدی گفت: پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف کامل پارازیت ها است اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه های دیگری برای آن پیشنهاد شود.

متصدی گفت: اکنون در کمیته مشترک رسیدگی به پارازیت ها کار با جدیت دنبال می شود و یک سری آزمایش ها در حال انجام است تا با بررسی نتایج آن بتوانیم به راهکاری اساسی و قطعی دست یابیم، رسیدن به این هدف نیازمند هماهنگی بین دستگاه های مختلف و شرایط کشور است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 مهر 1393برچسب:پارازیت,تهاجم فرهنگی,سرطانزا,انسان,محیط زیست انسانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
وزیر کشور به مدیریت بحران دستور داد تا گزارش ویژه‌ای از حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها تهیه کند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی قبل جلسه ویژه آتش‌سوزی جنگل‌ها در دفتر رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، موسوی دبیرکل هلال احمر کشور، استانداران برخی استان ها و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این جلسه گفت: باید هر چه سریعتر قراردادهایی برای استفاده از پهپادها و بالگردها در زمان آتش سوزی در جنگل ها منعقد شود. همچنین طبق صحبتی که با آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور داشتم، قرار شد تنخواهی به استانداری ها و مدیریت بحران کشور داده شود تا در هنگام حادثه برای تامین خودرو و اعزام تجهیزات و نیروها با مشکلی روبرو نباشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 مهر 1393برچسب:آتش سوزی,جنگل,وزیر کشور,استان فارس,سازمان محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

٣٣ تا ٣٨‌درصد مرگ‌ها به علت بیماری‌های قلب و عروق؛ روزانه ٣٠٠ نفر به‌دلیل عوارض قلبی جانشان را از دست می‌دهند.

عصر ایران به نقل از سلامت نیوز - قلب ایرانی‌ها می‌ایستد. این نگران‌کننده‌ترین هشداری است که با افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر مطرح می‌شود، هشداری که بیماران قلبی – عروقی را نشانه رفته، وقتی خبر از مرگ ٣٣ تا ٣٨‌درصد ایرانیان به‌دلیل این بیماری‌ها می‌رسد. اگر تا پیش از این، عفونت و بیماری‌های واگیر عامل اصلی مرگ‌ومیر ایرانیان بود، حالا بیماری‌های غیرواگیر است که بلای جانشان شده. وضع زمانی بحرانی‌تر می‌شود که به استناد تحقیقات، روزانه ٣٠٠ نفر در کشور به‌دلیل عوارض قلبی جانشان را از دست می‌دهند، همه اینها در شرایطی است که امکان بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پس از سن ٤٠ سالگی در مردان ٤٩‌درصد و در زنان ٣٩‌درصد است. کارشناس مسئول پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی وزارت بهداشت، می‌گوید: «تقريبا نيمي از ٥/١٧ ميليون مرگ سالانه ناشي از بيماري‌هاي قلبي - عروقي دنيا در زنان رخ مي‌دهد، اين بيماري اولين عامل مرگ در زنان است كه يك مرگ از هر سه مرگ را شامل مي‌شود؛ يعني حدود يك مرگ در هر دقيقه.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،حالا در روز جهانی قلب، آمارهای رسمی وزارت بهداشت حکایت از این دارد که بیش از ٤٠‌درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و بیش از ١٩‌درصد مربوط به سکته‌های قلبی است. در کنار آن هم سالانه ٣٥ تا ٥٠‌ هزار مورد عمل جراحی قلب در کشور انجام می‌شود. گفته می‌شود. مصرف مواد دخانی، آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ٥٠‌ درصد افزایش می‌دهد. یعنی به ازای دود کردن ١٠ نخ سیگار، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی در مردان ١٨‌درصد و در زنان ٣١‌درصد بالا می‌رود و آمار نشان می‌دهد از هر ٥ مرگ ناشی از سیگار، ٢ مورد آن به علت بیماری قلبی است. تخمین زده می‌شود سالانه ٣٧ تا ٤٠‌هزار نفر در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران از بیماری‌های قلبی - عروقی فوت کنند. این تنها یک روی سکه است. کم‌تحرکی، از دیگر عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است، به‌طوری که ٢٢‌درصد علت این بیماری، كم تحركي در زنان و مردان است. با توجه به آمار نسبتا بالاي جمعيت جوان در كشور كه حدود ٥٠‌درصد سن زير ٣٠‌سال دارند و افزايش سن اين گروه و به دنبال آن افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي از يك سو و از ديگر سو، الگوهاي نامناسب غذايي، ‌سال به‌سال بر تعداد مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي- عروقي در كشور افزوده مي‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:بیماری قلبی عروقی,آلودگی هوا,فشار خون بالا,سیگار,نمک, توسط مریم قلیزاده |

  اداره محیط زیست استان تهران گفت: کارگاه معدنی شن و ماسه بدون مجوز، در محدوده شهرستان قدس تعطیل شد.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، شیدا اکار رییس محیط زیست شهرستان قدس با اعلام این خبر گفت: طی گشت و پایش زیست محیطی کارشناسان این اداره و در بررسی عوامل آلودگی هوای منطقه، یک واحد کارگاه برداشت و فروش شن و ماسه با حجم بالای آلودگی هوا شناسایی شد.


اکار افزود: پس از بررسی به عمل آمده مشخص شد این واحد فاقد مجوزهای لازم زیست محیطی و صنعتی بوده است.

وی با اشاره به عدم رعایت ضوابط زیست محیطی و ایجاد آلودگی هوا گفت: در هماهنگی با دادستانی و با همکاری نیروی انتظامی، از ادامه فعالیت کارگاه مذکور تا زمان تعیین تکلیف مجوزها و رعایت ضوابط زیست محیطی جلوگیری به عمل آمد و این واحد تعطیل شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:شن و ماسه,شهرستان قدس,معدن,اینورژن,دادستانی, توسط مریم قلیزاده |
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به افزایش آلودگی هوا همزمان با بازگشایی مدارس، اظهار داشت: مشکل آلودگی هوای تهران چند علتی است و طبیعی است به این زودی‌ها شاهد هوای پاک در شهر تهران نباشیم.

روزگار نو - رحمت‌الله حافظی با بیان اینکه عوامل مختلفی سبب آلودگی هوای پایتخت می‌شوند، گفت: تنها سوخت غیر استاندارد یا موتورهای آلاینده خودروها و یا ریزگردها در شهر تهران ایجاد آلودگی نمی‌کند بلکه عوامل گوناگونی سبب افزایش آلودگی هوا در پایتخت می‌شود.

وی افزود: ما در بیشتر روزهای سال با مشکل ریزگردها روبرو هستیم که منشاء بیشتر این ریزگردها فعالیت‌هایی است که در جنوب غرب رخ می‌دهد. در سال گذشته کمتر از ۱۰ روز منشاء ریزگردها خارجی بود و بیشتر به خاطر فعالیت‌های داخلی شهر که از ۱۱ شب شروع و تا ۴ صبح ادامه دارد این ریزگردها در هوای پایتخت افزایش پیدا می‌کرد.

به گفته حافظی، یکی از مراکز تحقیقاتی برای تاثیر فعالیت‌های شبانه صنایع آلاینده نمونه‌برداری‌هایی انجام و تا چند هفته آینده نتایج این تحقیقات اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل مدرس و افزایش حجم ترددهای روزانه بر آلودگی هوای پایتخت افزوده شده است، ادامه داد: مدیریت و برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت کارشناسی است و اگر با همین روند آلودگی هوای پایتخت را مهار کنیم تا ۳ یا ۴ سال آینده می‌توان این آلودگی را مدیریت کرد اما اینکه انتظار داشته باشیم زمستان امسال با زمستان سال گذشته تفاوتی در آلودگی داشته باشیم انتظار بالایی است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:آلودگی هوای پایتخت,ریزگرد,صنایع آلاینده,تهران, مگس سفید, توسط مریم قلیزاده |
هوای تهران امروز سه شنبه در آستانه شرایط ناسالم برای گروههای حساس جامعه قرار گرفته است.
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه­های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت آلاینده های ذرات معلق کمتر از ده میکرون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون نسبت به روز گذشته درهمین ساعت کاسته و بر میزان غلظت آلاینده منو اکسیدکربن افزوده شده است .

شاخص امروز صبح ذرات کمتر از دو و نیم میکرون 99  است که حد استاندارد آن 100 است اما نسبت به دیروز که 112 بوده ، کاهش داشته است

به این ترتیب میانگین غلظت کلیه آلاینده ها به غیر از ایستگاههای دروس ، ستاد بحران ، شهرداری منطقه 11 ، شهرداری منطقه 16 ، شهرداری منطقه 19 ، پارک رازی ، پارک قائم ، پاسداران ، دانشگاه تهران و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون در سایر ایستگاهها در حد مجاز بوده اما انتظار می رود شاخص کیفیت هوا تا ساعات ظهر در آستانه شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گیرد .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:هوای تهران,ذرات معلق,شاخص کیفیت هوا,آلاینده ها,گروههای حساس, توسط مریم قلیزاده |
استاد محمود فرشچیان گفت: از همه مردم می خواهم محیط زیست خود را حفظ کنند و مطمئن باشید آن زمان خدا هم به ما رحم خواهد کرد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، استاد محمود فرشچیان پیش از ظهر یکشنبه در مراسم هم اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست گفت: دست فرد فرد هموطنان عزیزم را می بوسم و از صمیم قلب می گویم باید همه ما به مملکتمان کمک کنیم تا محیط زیست را تمیز نگه داریم.

وی با بیان اینکه خود انسان می تواند محیط زیست را تمیز نگه دارد و نباید اتفاقات نادرستی را رقم بزند اظهار داشت: بارها در خیابان مشاهده کرده ام که بعضی از هموطنان آشغال های خود را به بیرون پرت می کنند و این کار درستی نیست.

استاد محمود فرشچیان در ادامه گفت: از شما می خواهم که به فکر هم باشید و همه محیط زیست را تمیز نگه دارید و مطمئن باشید آن زمان خواهد بود که خدا هم به ما رحم می کند.

در ادامه این مراسم استاد محمود فرشچیان از سوی دو محیط بان مورد تقدیر قرار گرفت و همچنین استاد فرشچیان دو تابلوی خود را به صورت نمادین به این محیط بانان اهدا کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:استاد محمود فرشچیان,تابلو,نقاشی ایرانی و محیط زیست,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: محافظت از محیط زیست و اطلاع رسانی در مورد مسائل بسیار جدی زیست محیطی که اکنون با آن مواجه هستیم مسوولیت و وظیفه تک تک انسان ها است.
 

به گزارش خبرنگار مهر، «استر کیش لاروش» روز یکشنبه در مراسم هم اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست در آثار فاخر استاد فرشچیان با بیان این مطلب افزود: فرهنگ و هنر نقش عمده ای در فعالیت های یونسکو در جهت پیشبرد صلح و توسعه پایدار ایفا می کند.

وی افزود: ما با جدیت به ارتقای آموزش هنر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آموزش های جامع توجه داریم، یادگیری در مورد محیط زیست از طریق آموزش های هنری، روش های یادگیری خلاقانه را به همراه برقراری ارتباط تقویت می کند.

لاروش اظهار داشت:  این روش نه تنها باعث آگاهی در مورد محیط زیست و لذت خلق کردن می شود بلکه نگرش، برخورد و رفتار مثبت در جهت حفظ منابع طبیعی جهان را موجب می شود.

به گفته لاروش، گاهی اوقات هنر زیست محیطی به عنوان هنری که به بهبود رابطه ما با جهان طبیعی می انجامد تعریف می شود، بعضی از هنرهای زیست محیطی به ما کمک می کنند تا در مورد طبیعت و روند آن مطلع شده و در مورد چالش های محیط زیستی آموزش ببینیم.

وی ادامه داد: دسته دیگر از این هنرها، دید جدیدی نسبت به ارتباط ما با طبیعت ایجاد می کنند و روش های جدیدی برای زندگی در کنار محیط زیست در اختیار ما قرار می دهند و گاهی هنرهای زیست محیطی آسیب های وارد شده به محیط زیست را با کمک روش های هنری به ما یادآور می شوند.

نماینده دفتر منطقه ای یونسکو افزود: هنر وسیله ای برای بیان شرایط پیرامون ما است. وسیله ای بسیار قدرتمند برای آگاه سازی و نیز تفکر پیرامون برخوردها با رفتارمان است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:استاد فرشچیان,یونسکو,هنر زیست محیطی,موزه,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
پس از تهران، کرج، اصفهان و اراک به زودی هم در مشهد گازوئیل کم گوگرد توزیع می‌شود.
 

عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره جزئیات برنامه عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در کلانشهرهای کشور، گفت: در شرایط فعلی به استثنای اهواز در تمامی کلانشهرهای کشور بنزین و گازوئیل پاک عرضه و توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به تولید روزانه حدود 45 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار در پالایشگاه‌های نفت کشور، تصریح کرد: در شرایط فعلی حدود 20 میلیون لیتر بنزین و بیش از 24 میلیون لیتر گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو چهار تولید و عرضه می شود.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه با اجرای یک طرح جدید از هفته جاری کلانشهر اصفهان هم تحت پوشش بنزین و گازوئیل یورو چهار قرار می گیرد، اظهار داشت: هم اکنون در تهران، کرج، تبریز و اراک بنزین و گازوئیل کم گوگرد عرضه و توزیع می شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:گازوئیل کم گوگرد,گازوئیل یورو چهار,کلانشهر, پالایش و پخش فراورده‌های نفتی,پالایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی – آورده اند که روزی شیخنا عظیم الدین (رَضِیَ الله عَنه) در حلقه مریدان بنشسته بودی و نظر بر زمین داشتی و سخنان ایشان استماع فرمودی. مریدی حکایت داشتی که در اساطیر است که مرتاضان از دیار هندوان بر میخ همی روند ! مریدان را دیدگان از تعجب گشاده گشت. لیکن شیخ زیر لب بفرمود: سهل باشد.

 مرید دیگر داد سخن داد که در کتب معتبر نبشته آمده که صوفیان در زمین ترکان بر آتش همی روند ! مریدان را دهان ها از شگفتی باز بماند اما شیخ همچنان که نگاه بر زمین داشتی آرام بفرمود: سهل باشد.

آن یکی اظهار داشت که اندر ملک ختن کاهنان بر آب همی روند ! مریدان را موی ها از حیرت سیخ بگشت و تنها بلرزید مع ذلک شیخ سر نگردانیده فرمود: سهل باشد.

نهایت مریدی بگفت که خود بدیدم در جبال تبت که برهمنان بر هوا همی روند ! مریدان که دیگر تاب نداشتندی، نعره زنان از جای بر جهیدند و دستها بر سر بکوفتند و دستارها بینداختند و صورتها بخراشیدند و گریبانها چاک زدند. ولی باز هم شیخ بفرمود: سهل باشد.     

مریدان سرگشته دست در دامن شیخ انداختند که یا شیخ ما هر چه گوییم از کرامات و عجایب، سهل  باشد. پس آن چه باشد که سهل نبوَد؟!



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:حکایات شیخ ما,عظیم الدین,شیخ,مریدان,سهل باشد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.