اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 اپیدمی مصرف تنباکو یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامت عمومی در جهان است که سالانه نزدیک به شش میلیون قربانی می‌گیرد.

تابناک - به گزارش ایسنا، طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تنباکو جان بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان خود را می‌گیرد. هر ساله روز جهانی بدون دخانیات در سی و یکم ماه مه با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضرات استفاده از این مواد برگزار می‌شود. آمار نشان می‌دهد که بیش از پنج میلیون مورد مرگ و میر در اثر مصرف مستقیم تنباکو اتفاق می‌افتد در حالی که بیش از 600 هزار تن دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین نزدیک به 80 درصدِ بیش از یک میلیارد مصرف‌کننده مواد دخانی در کشورهایی بادرامد پایین و متوسط زندگی می‌کنند و در این کشورها بیشتر آمار مرگ و میر و بیماری‌ها به مصرف تنباکو مرتبط می‌شود. اپیدمی مصرف تنباکو در جهان همچنین شرایطی را به وجود آورده که در برخی از کشورها کودکان در خانواده‌های فقیر برای تامین مخارج به مزارع کشت تنباکو فرستاده شوند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی در گزارشی در مورد میزان مصرف مواد دخانی در کشورهای منطقه آسه‌آن اعلام کرد که در میان این کشورها اندونزی بالاترین آمار مصرف‌کنندگان را در منطقه دارد.

در قرن 20 مصرف تنباکو به مرگ 100 میلیون نفر منجر شده که در صورت تداوم روند فعلی ممکن است این رقم در قرن 21 به یک میلیارد نفر برسد.
 
در دود تنباکو بیش از 4000 ماده شیمیایی وجود دارد که حداقل مضر بودن 250 مورد آنها و سرطان‌زا بودن بیش از 50 ماده شیمیایی موجود در آن شناسایی شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت،‌ کارشناسان معتقدند قرار دادن مالیات برای خرید و فروش تنباکو شیوه‌ای موثر و به صرفه برای کاهش مصرف آن به خصوص در میان افراد جوان و فقیر است. افزایش مالیات که افزایش قیمت تنباکو را به همراه دارد موجب کاهش مصرف آن می‌شود.

بر اساس چارچوب کنوانسیون کنترل تنباکو سازمان جهانی بهداشت، کشورها باید سیاست‌های مالیاتی را به منظور کاهش مصرف تنباکو اتخاذ کنند. بررسی‌ها همچین نشان می‌دهد قیمت سیگار در بسیاری از کشورهای آسیایی پایین است و یک بسته آن به قیمت حدود یک دلار فروخته می‌شود و بنابراین افزایش مالیات می‌تواند مهمترین اقدام دولت‌ها در جلوگیری از مصرف آن باشد. 
 
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
 
مطالب مرتبط :
 
 
  

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 10 خرداد 1393برچسب:تنباکو - دخانیات - مالیات - مرگ - بهداشت جهانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.