اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

تشویق بازیکنان تیم های ورزشی برای کسب نتیجه بهتر همواره مورد توجه طرفداران این تیم ها است اما به گفته پزشکان صدای بوق های عجیب،ناهنجار و ممتد سبب ایجاد اختلال در شنوایی و آزردگی روحی بازیکنان و تماشاچیان مستقیم و غیر مستقیم (از طریق تلویزیون) مسابقات می شود.

دکتر محسن احدی دکترای تخصصی شنوایی شناسی و دبیر انجمن شنوایی شناسی ایران روز شنبه در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: صداهایی که بیش از 85 تا 90 دسیبل شدت دارد، به گوش آسیب می رساند و می تواند تاثیراتی مانند وزوز گوش، پری گوش و کم شنوایی برای افراد ایجاد کند.

وی افزود: هر قدر شدت صدا و مدت زمان شنیدن آن افزایش یابد، تاثیرات آن بر شنوایی تدریجی، ماندگار، شدیدتر و درمان آن سخت تر می شود و استمرار شنیدن صداهای بلند احتمال ناشنوایی را هم افزایش می دهد.

احدی گفت: در مکان های وزرشی مانند زمین فوتبال به دلیل باز بودن فضا اگر تماشاچیان از مرکز تولید صدا فاصله داشته باشند، آسیبی به گوش آنها وارد نمی شود اما در سالن های ورزشی سرپوشیده مانند سالن والیبال این صداها می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

به گفته وی، تماشاچیانی که از این صداها آزرده می شوند، با استفاده از محافظ های مخصوص گوش که کاهنده صدا است، تا حدی می توانند از شدت آسیب های احتمالی جلوگیری کنند.

شاید برخی تماشاچیان که از صداهای ناهنجار مانند انواع بوق ها دچار ناراحتی می شوند، بتوانند با استفاده از محافظ های گوش تا حدی خود را ایمن سازند اما بازیکنان تیم ها چگونه می توانند خود را از این مشکل رها سازند به ویژه آنکه علاوه بر آسیب های جسمی که به گوش آنها وارد می شود، این صداها همچنین می تواند تاثیرات منفی ازنظر روحی بر آنها بگذارد و حتی منجر به برهم خوردن تمرکز آنها شود.

طبق نتایج تحقیقات به عمل آمده، صداهای ناهنجار ممکن است تاثیرات منفی روحی روانی لحظه ای مانند ایجاد استرس و اضطراب یا تاثیرات تدریجی و ماندگار مانند بدخوابی و اختلالات رفتاری بر افراد داشته باشد. همچنین سبب شدت یافتن بیماری مبتلایان به فشار خون و بیماری های قلبی عروقی می شود.

دکتر غلامرضا حاجتی روانپزشک و عضو انجمن روانپزشکان ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: صداهای ناهنجار در سالن های ورزشی می تواند بخشی از تمرکز بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: صداهای مناسبی که با هدف تشویق ایجاد می شود، تاثیر مثبت بر بازیکنان دارد و در آنها ایجاد انگیزه بیشتر برای کسب نتیجه بهتر می کند اما اگر این صداها ناهنجار باشد به طور ناخودآگاه بخشی از ذهن آنها را درگیر می کند.

حاجتی گفت: شاید برخی به دلیل این صداهای ناهنجار از رفتن به استادیوم های ورزشی و تماشای بازی منصرف شوند اما بازیکنان تیم ها به ویژه در سالن های سرپوشیده مجبور به تحمل این صداها هستند.

وی افزود: ادوات صوتی مانند انواع بوق ها که تولید صداهایی با شدت بیش از 90 دسیبل می کند، می تواند تمرکز بازیکنان را تحت شعاع قرار دهد و این امر در نهایت میزان خطای بازیکنان را بالا می برد.

عضو انجمن روانپزشکان ایران توصیه کرد: بهتر است طرفداران تیم های ورزشی برای تشویق تیم های مورد علاقه خود تشویق های معمول مانند دست زدن و هورا کشیدن را به کار برند و از ادوات صوتی که صدای آنها آزاردهنده نیست، استفاده کنند.

حاجتی گفت: به این ترتیب هم افرادی که تحمل صداهای ناهنجار را ندارند، می توانند به استادیوم های ورزشی بروند و بازی تیم مورد علاقه خود را از نزدیک مشاهده کنند و هم بازیکنان می توانند از یک تشویق مناسب بهره برند و به نتیجه بهتری در انتهای بازی دست یابند.

تاثیر بوق های ناهنجار در مسابقات ورزشی آن گونه اهمیت دارد که منجر به دخالت و تصمیم تاریخی فدراسیون بین المللی فوتبال ˈفیفاˈ در مورد شیپور ووزلا در جام جهانی 2010 شد.

فیفا با توجه به سر و صدای زیاد بوق معروف جام جهانی 2010 ˈووزلاˈ اعلام کرد که صدای شیپور سنتی آفریقا بر بازیکنان، داورها و در نهایت بر روند مسابقات فوتبال تاثیرات منفی می گذارد.

این شیپور یک و نیم متری پلاستیکی صدای بسیار بلند و ناهنجاری تولید می کرد.

در واقع استفاده همزمان دهها هزار تماشاچی از این بوق در جریان رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، موجی از انتقادهای داوران، بازیکنان و مربیان تیم های ملی و حتی خبرنگاران کشورهای مختلف را به همراه داشت و سرانجام فیفا از تماشاچیان آفریقای جنوبی خواست تا بدون این شیپور آزار دهنده وارد استادیوم های ورزشی شوند. 

تاریخ خبر: 15/04/1393 

مطالب مرتبط :

 آیا پلیس تهران تسلیم مرفهان دور دور سوار شده است؟

"دور دور" عامل آلودگی هوا و آلودگی صوتی

 موتورسيکلت‌ها 6 برابر خودروها آلودگي هوا و 2 برابر آلودگي صدا توليد مي‌کنند

 آلودگی صوتی کمتر از آلودگی هوا نیست

حد مجاز تحمل صدای بلند

 کدام مناطق تهران بیشترین آلودگی صوتی را دارند؟

منطقه 6 همچنان در صدر پرسر و صدا ترین مناطق پایتخت

 


نظرات شما عزیزان:

دکتر عظیمی
ساعت17:39---19 تير 1393
بوقهای خودرو ها خصوصا بوقهای بیابانی خودروهای سنگین، آژیر خودروهای امدادی و آمبولانسها، صدای اگزوزهای سوراخ شده موتوسیکلتها و خودروها، صدای غیر طبیعی موتور خودروهای جدید وارداتی ،صدای کامیونهای از رده خارج و قدیمی فعال در سطح شهر، طبل های مورد استفاده در مراسم عزاداری، بلندگوهای فروشندگان دوره گرد، مدارس، مساجد، پادگانها و هیاتها، استفاده از بوقهای ورزشی در خیابانها و میادین شهر در جشنهای پیروزیهای ورزشی، سر و صدای عملیات خاکبرداری و تخلیه تیر آهن در ساعات شب، صدای مته ها و ماشینهای آسفالت بردار و ترقه بازیهای چهارشنبه سوری را هم باید به فهرست آلودگیهای صوتی شهر هایمان اضافه کنیم.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:آلودگی صوتی - بوق - صدا - بازیکنان - تماشاچیان - گوش, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.