اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 

زیست بوم به نقل از روزنامه شهروند: آلودگی هوا دیگر به هیچ‌کس رحم نمی‌کند. همه درگیرند؛ آسمی‌ها، میگرنی‌ها، بیماران قلبی، ریوی، آنهایی که سکته مغزی کرده‌اند، مبتلایان به آلرژی، کودکان، سالخوردگان.  خیلی‌هایشان در ۳۱ روز گذشته که آلودگی هوا شدت گرفته، پایشان به بیمارستان‌ها باز شده، بستری شده‌اند، داروهایشان بیشتر شده، حتی به خیلی‌هایشان توصیه شد، از پایتخت دور شوند، بروند جایی که آلودگی کمتر باشد. حالا متخصصان بیماران سرطانی می‌گویند هوای آلوده‌ای که حدود ۴ هفته است در تهران استمرار دارد، بیماری کودکانی را که سرطان دارند هم تشدید کرده است. سرطان کودکان

 

نگاهی به مراجعه بیماران در همین یک ماه و یک روز گذشته حکایت افرادی را روایت می‌کند که یا بیمار بوده‌اند و بیماری‌شان تشدید شده یا بدون بیماری زمینه‌ای، به‌دلیل وخامت حال، در صف‌های طولانی به انتظار ویزیت نشسته‌اند. خیلی‌ها، در این مدت، بیش از ۲ بار به مطب پزشکان مراجعه کرده‌اند، بیماری‌شان خوب که نه، بدتر هم شده. در میان تمام اینها، شاید کودکان حتی بیش از سالخوردگان جانشان در خطر است؛ کودکانی که به‌دلیل سن پایین خلاف سالخوردگان، بدون سابقه بیماری، به انواع بیماری‌های تنفسی و آلرژیک مبتلا شده بودند. یک سرماخوردگی ساده کافی است تا این کودکان، مدت‌ها نه‌تنها درگیر عوارض این بیماری شوند که با گذشت زمان حالشان هم رو به بهبودی نرود و به تدریج، تشدید سرفه‌ها، گلودرد و اضافه شدن آلرژی، چاشنی‌های عذاب‌آور یک سرماخوردگی ساده شود.  این تنها یک روی سکه است. روی دیگر اما در بیمارستان‌های تخصصی خود را نشان می‌دهد، همان زمان که مبتلایان به بیماری‌های مزمن، هر روز که هوا آلوده‌تر می‌شود، بیشتر هم در این بیمارستان‌ها دیده می‌شوند، بیشتر هم بستری می‌شوند.  در روزهایی که هوای تهران با این شدت آلوده است، کودکان مبتلا به سرطان هم جزو  گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر هستند. این روزها حالشان وخیم‌تر شده، میزان مراجعه‌شان هم بالا رفته.

این را حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن آنکولوژی کودکان به «شهروند» می‌گوید.«در این روزها که آلودگی هوا شدت گرفته، ما این بیماران را بیشتر از قبل در مراکز درمانی می‌بینیم. مشکلات تنفسی بیش از سایر عوارض، گریبانگیر این کودکان است. عفونت را هم در آنها تشدید می‌کند، چراکه به‌دلیل شیمی‌درمانی، سیستم ایمنی این کودکان پایین است از این رو برای نمونه بیماری که باید در یک دوره مشخص، یک‌ بار بستری می‌شد، در این هوا، بیش از ۱۰ بار بستری شده ‌است.»

رئیس انجمن آنکولوژی کودکان می‌گوید: «ما به والدین این کودکان توصیه می‌کنیم تا فرزندان بیمارشان کمتر در این هوا رفت‌وآمد کنند. البته این موضوع هم نمی‌تواند خیلی عملی شود، چراکه این افراد برای پیگیری روند درمان ناچار به تردد در شهر هستند.»

«افزایش بروز سرطان در تمام جوامع به آلودگی‌های محیطی ارتباط دارد. برای نمونه آلاینده‌هایی مانند آسپر، بنزن و...  سرطان‌زا هستند. اینها آلاینده‌هایی هستند که به میزان فراوانی در هوا دیده می‌شوند. آلودگی، بالقوه استعداد سرطان‌زایی دارد چراکه می‌تواند عاملی برای بیدار شدن ژن‌های نهفته باشد و در آینده فرد را مبتلا به سرطان کند.»

به گفته رئیس انجمن آنکولوژی کودکان، آلودگی هوا می‌تواند در ابتلا به سرطان خون تاثیر داشته باشد؛ سرطانی که شیوع بالایی نیز در میان کودکان دارد، به طوری‌که اگر سالانه ۲۵۰۰ سرطان کودکان ثبت شود، یک‌سوم آن سرطان خون است. تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به سرطان تنها مورد تاکید رئیس انجمن آنکولوژی کودکان نیست، رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک (مخصوص کودکان مبتلا به سرطان) نیز از دیگر متخصصانی است که نسبت به این موضوع هشدار می‌دهد. او شرایط محیطی، تغذیه نامناسب، مصرف فست‌‌فودها، استفاده از اسانس‌های غذا و مواد افزودنی را به‌عنوان مواد سرطان‌زایی می‌داند که جان کودکان را تهدید می‌کند.

عظیم مهرور در توضیح بیشتر به فارس می‌گوید: «البته آلاینده‌های سرطان‌زا همه را به سرطان دچار نمی‌کند، بلکه آنهایی که زمینه ابتلا به سرطان را دارند در معرض ابتلا قرار دارند. این افراد از نظر ژنتیکی زمینه بروز سرطان را بیش از سایر افراد دارند.» رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک، علاوه بر آلودگی هوا، منابع فشار قوی برق را نیز در بروز سرطان موثر می‌داند. «این موضوع در افزایش ابتلا به سرطان خون در کودکان تاثیر می‌گذارد.» او درباره افزایش تعداد کودکان سرطانی در این هوا می‌گوید: «افزایش بیماران هم به دلیل شرایط محیطی است و هم به‌دلیل کنترل بیماری‌های عفونی. تا چند‌ سال پیش، بیماری‌های اسهال و عفونی داشتیم که کودکان را از بین می‌برد، اما اکنون این بیماری‌ها کنترل شده و سرطان خود را نشان می‌دهد.» براساس اعلام مهرور، شایع‌ترین سرطان‌های اطفال  ‌سرطان خون است و پس از آن تومورهای مغزی، سرطان‌ لنفاوی و سرطان‌ استخوان قرار دارند.

 

 مطالب مرتبط :

 

سازمان بهداشت جهانی: ثبت رسمی آلودگی هوا به عنوان یک دلیل اصلی سرطان

 

اسناد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی آماده است/ با تهدید و تهمت از موضع خود کوتاه نمی آییم

 

امکان ابتلا به سرطان خون به خاطر تنفس سه ساله بنزین آلوده

 

 سازمان محیط زیست: تاکید می کنیم، بنزین پتروشیمی‌ها آلوده و سرطان‌زا است

 

افزایش سرطان پروستات در تهران و اصفهان/ متهم ردیف یک ، آلودگی هوا

 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان : آلودگی هوا عامل بروز 3 نوع سرطان

 

سرطان در کودکان ایرانی بیشتر از متوسط جهانی

 

وزیر بهداشت: هرسال ۹۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند/ خسارت ۶هزار میلیارد تومانی سرطان به ایرانیان

 

هشدار! برای مقابله با سرطان دقیقه 90 هستیم.

 

بنزین غیراستاندارد علت آلودگی هوا و سرطان

 

فاطمه هاشمی:آمارهای بالای سرطان تحقیقات بنیادی در این زمینه را ضروری کرده است

 

استاندارتهران:آلودگی محیط زیست عامل جدی بروز سرطان است

 

ریشه اغلب سرطان‌ها در آلودگی هوا است

 

پارازیت؛ از امواج بی‌ضرر تا سونامی سرطان

 

شیوع انواع بدخیم سرطان‌ها با افزایش آلودگی هوا/ سرطان ریه دارای بیشترین قربانی

 

شوخی کاتالیستی با مردم ؛ مجبورید سرطان بگیرید!

 

آلودگی هوا عامل موج جدید سرطان

 

دود بنزین‌های سرطان زا به چشم شهروندان می‌رود

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.