اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
تابناک - به گزارش فارس حسن ابوالقاسمی به مناسبت برگزاری هشتمین همایش خون و سرطان با خبرنگار فارس و ایرنا گفت و گو کرد. در بخشی از این مصاحبه که متن کامل آن را تابناک منتشر کرده است، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان گفت: در میان سرطان‌های کودکان، شایع‌ترین سرطان خون است که در هشتمین همایش خون و سرطان که با مشارکت دانشگاه دامپزشکی بندر‌عباس برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد. همچنین اختلالات انعقادی، انتقال خون، بیماری‌های ذخیره‌ای که به واسطه ازدواج‌های فامیلی در ایران بالا است، سبک زندگی و بسیاری از مسائل مربوط به سرطان‌های کودکان در این همایش بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس میزان ابتلای کودکان ایرانی به سرطان را طبق آمار وزارت بهداشت 23 در 100 هزار عنوان کرد و گفت: متاسفانه سیستم ثبت سرطان در حوزه کودکان تکمیل نشده و تمام موارد ثبت بر اساس پاتولوژی بوده است و گاهی ممکن است متخصصان خون درمان را خودشان آغاز کنند و موارد را به پاتولوژی برای سبک ارجاع ندهند. وی گفت: با این وجود این آمار نیز در کشور با توجه به آمار جهانی که حدود 14 در 100 هزار است آمار بالایی است. وی افزود: حدود 3 هزار بیمار سرطانی که نیازمند درمان هستند اکنون تحت معالجه قرار دارند و بهبودی آنها به بیش از 85 درصد رسیده است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد وجود کابل‌های فشار قوی و افزایش موارد سرطان خون در کودکان گفت: وجود کابل‌های فشار قوی برق در کنار محل سکونت و اینکه باعث سرطان می شود همیشه محل بحث بوده و مطالعاتی وجود دارد که سرطان زایی آن را اثبات می‌کند و مواردی هم وجود دارد که عکس آن را نشان می‌دهد بنابراین هنوز نتیجه قطعی از اینکه کابل‌های فشار قوی برق باعث سرطان شود وجود ندارد اما از متهمان اصلی ابتلای کودکان به سرطان است.

ابوالقاسمی در مورد عوامل سرطان‌زا در کودکان ادامه داد: سرطان‌ها در بزرگسالان 40 درصد قابل پیشگیری است که می‌توانند با محافظت در برابر اشعه خورشید، عدم مصرف سیگار، ورزش مناسب و اصلاح سبک زندگی و جلوگیری از چاقی آن را کنترل کنند. اما در کودکان سرطان فقط 5 تا 20 درصد قابل پیشگیری است و در بزرگسالی هم باید این نکته را در نظر گرفت که سرطان‌ها از کودکی آغاز می‌شود. در واقع نطفه سرطان در بزرگسالی از کودکی گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از غذاهای کنسرو‌شده و فست‌فود که سرطان‌زا هستند و یا مصرف سیگار از دوره نوجوانی و غیره از مواردی است که از عادات کودکی شروع می‌شود و می‌توان با پیشگیری از آنها با سرطان مبارزه کرد.

ابوالقاسمی به عوامل محیطی نیز اشاره کرد و گفت: در ابتلای کودکان به سرطان فقط  5 تا 20 درصد، عوامل ژنتیکی دخیل است و سایر عوامل و محیطی بوده است. این عوامل محیطی از اشعه‌ها گرفته تا مواد آلوده آب‌ها، هوا و خاک، حشره‌کش‌ها، استفاده بیش از حد از سموم و کود شیمیایی، وجود بنزن در آلودگی هوا، وجود نیترات در آب، مصرف سیگار و قلیان در محیط‌های عمومی از مواردی است که کودکان را در معرض سرطان قرار می‌دهد. حتی ثابت شده ابتلای کودکان مادران سیگاری به سرطان بیشتر است بنابراین هسته ابتدایی سرطان تغییر و جهش ژنتیکی است.

وی در مورد علایم سرطان‌های کودکان گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان به ترتیب خون، مغز و سلسله اعصاب مرکزی و غدد لنفاوی است و علائمی که این سرطان‌ها دارند شاید با بیماری‌های ساده مشترک باشد اما والدین باید به علائمی مانند تب بدون علت، درد‌های استخوانی بی‌دلیل، ضعف و بی‌حالی و بی‌اشتهایی طولانی مدت، رنگ‌پریدگی و کم‌خونی بی‌بدیل در کودکان خود توجه کنند.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان در پاسخ به سوال فارس در مورد وضعیت داروهای کودکان سرطانی در کشور گفت: داروهایی که برای این بیماران استفاده می‌شود اغلب در دسترس است اما در دوران تحریم که انتقال پول با مشکل مواجه بود یک سری داروهایی وارد شد که از دسته دوم و سوم بود و از جاهایی که شناخته شده نبود به کشور وارد شد که امیدواریم هرچه سریعتر این دارو‌ها از بازار جمع‌آوری شوند و با داروهای با کیفیت و برند جایگزین شود.

وی ادامه داد: اینکه داروها را از دسته دوم و سوم تهیه کنند لزومی نداشت بنابراین در معاونت غذا و دارو به این موضوع توجه شده و قرار است اصلاح شود.

ابوالقاسمی در مورد عوارض این داروها گفت: به والدین این کودکان گفته‌ایم که داروهایی که کیفیت ندارند اما وارداتشان ضروری بود را مصرف نکنند چرا که این داروها درمان را در کودکان سخت‌تر می‌کنند چرا که به عنوان مثال روی اعصاب کودکان اثر می‌گذارد و ظرفیت پذیرش دارو را در کودکان کاهش می‌دهد.

ابوالقاسمی در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد پوشش بیمه‌ها گفت: بیمه‌ها پوشش خوبی دارند اما مشکل این است که تعرفه‌های درمان سرطان ناچیز است و اگر موسسات خیریه را نداشتیم شاید 50 درصد بیماران درمان را رها می‌کردند چرا که دخل و خرج این بیماران با هم نمی‌خوند و فقط دارو نیست که نیاز دارد بلکه درمان‌های حمایتی هم باعث بهبود بیماری‌شان می‌شود در حالی که سالها به آن بی‌توجهی شده است.

وی در مورد اینکه تعرفه‌های این حوزه تا چه میزان باید رشد کند گفت: تعرفه‌های رشته خون و سرطان نمی‌خواهیم بیش از هزینه‌های اقلام مصرفی رشد کند بلکه به نسبتی که خدمات ارائه می‌شود باشد در حالی که به اندازه رشد قیمت خدمات تعرفه‌ها رشد نکرده است.

وی افزود: برخی خدمات هستند که بیماران سرطانی به آن احتیاج دارند اما بیمه نیستند و بیماران این حوزه مانند بسیاری از بیماری‌ها تامین 50 درصد هزینه‌هایشان از جیب است حتی گاهی شاهد بودیم که تهیه دارو به قیمت بسیار بالاتر عرضه می‌شد و بیماران مجبور به تهیه آن بودند.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان گفت: برخی داروها آنقدر گران هستند که شاید بیمه‌ها 90 درصد آن را پوشش می‌دهند اما 10 درصد مابقی آنقدر گران است که فرد را دچار فقر می‌کند بنابراین پایین بودن تعرفه‌های دولتی و عدم پوشش بیمه در این بیماری آنقدر خانمان‌سوز می‌شود که خانواده‌ها را دچار فقر می‌کند.

ابوالقاسمی در مورد هشتمین همایش خون و سرطان کودکان که در بندر‌عباس طی روزهای بیست و سوم تا بیست و پنجم بهمن برگزار می‌شود گفت: در این همایش 160 مقاله، 42 سخنرانی و 110 پوستر ارائه شده است و در مورد بیماری‌های شایع در کودکان و سرطان‌ها بحث خواهد شد و گروه‌های خونی مرتبط مانند زنان، ژنتیک، رادیوتراپی، آنکولوژی، پزشکی عمومی و پرستاران شرکت فعال خواهند داشت به طوری که 350 نفر از متخصصان فرصت شرکت در همایش را خواهند داشت.

تاریخ انتشار : 20 بهمن 1392

 مطالب مرتبط :

سازمان بهداشت جهانی: ثبت رسمی آلودگی هوا به عنوان یک دلیل اصلی سرطان

اسناد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی آماده است/ با تهدید و تهمت از موضع خود کوتاه نمی آییم

امکان ابتلا به سرطان خون به خاطر تنفس سه ساله بنزین آلوده

 سازمان محیط زیست: تاکید می کنیم، بنزین پتروشیمی‌ها آلوده و سرطان‌زا است

افزایش سرطان پروستات در تهران و اصفهان/ متهم ردیف یک ، آلودگی هوا

رئیس مرکز تحقیقات سرطان : آلودگی هوا عامل بروز 3 نوع سرطان

وزیر بهداشت: هرسال ۹۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند/ خسارت ۶هزار میلیارد تومانی سرطان به ایرانیان

هشدار! برای مقابله با سرطان دقیقه 90 هستیم.

بنزین غیراستاندارد علت آلودگی هوا و سرطان

افزایش مراجعه کودکان مبتلا به سرطان به بیمارستان‌ها

فاطمه هاشمی:آمارهای بالای سرطان تحقیقات بنیادی در این زمینه را ضروری کرده است

استاندارتهران:آلودگی محیط زیست عامل جدی بروز سرطان است

ریشه اغلب سرطان‌ها در آلودگی هوا است

پارازیت؛ از امواج بی‌ضرر تا سونامی سرطان

شیوع انواع بدخیم سرطان‌ها با افزایش آلودگی هوا/ سرطان ریه دارای بیشترین قربانی

شوخی کاتالیستی با مردم ؛ مجبورید سرطان بگیرید!

آلودگی هوا عامل موج جدید سرطان

دود بنزین‌های سرطان زا به چشم شهروندان می‌رود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.