اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 

 وزیر بهداشت در اولین کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان گفت: سرطان 6 درصد بیماری های کشور را تشکیل می دهد و بیش از 2000 میلیارد تومان از اعتبارات کشور به این بیماری اختصاص می‌یابد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر سید حسن هاشمی در این کنگره با اشاره به 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور گفت : سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور است و سالانه 90 هزار نفر به تعداد مبتلایان به سرطان افزوده می شود.

وزیر بهداشت بیشترین شیوع سرطان را در زنان سرطان پستان و در مردان سرطان معده عنوان کرد و افزود: عدم تحرک، چاقی ، مصرف دخانیات و عادات نادرست تغذیه از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری سرطان هستند.

هاشمی گفت: از غذایی که مصرف می کنیم تا هوایی که نفس می کشیم همه در گروه عوامل خطر ساز سلامتی به شمار می روند که اینها همه ناشی از مشکلات زندگی مدرنیته و شهرنشینی است. استفاده از سموم و مکمل ها در مواد غذایی و محصولات کشاورزی افراد، زیان بخش و بیماری آفرین است و در این زمینه گرچه قوانین خوبی به تصویب رسیده است اما در بخش اجرا ناهماهنگی هایی وجود دارد.

او توجه به حوزه سلامت را از اولویت های دولت یازدهم نام برد و گفت: در دولت تدبیر و امید، توجه ویژه ای به حوزه سلامت شده است و رییس جمهور به طور مرتب نسبت به این موضوع تاکید دارد و امیدوار هستیم تا سه سال آینده، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود. هاشمی با اشاره به نقش موثر شورای عالی امنیت غذا گفت: ما بیش از همه نیاز داریم تا به بخش امنیت غذایی توجه شود، چرا که می دانیم این بخش می تواند با اقدامات موثر بسیاری از مشکلات را حل کند. او رسانه ها به ویژه رسانه ملی را در پیشگیری از بیماریها و سرطان بسیار موثر عنوان کرد و گفت: نقش رسانه ها در آموزش و ارتقای سلامت و توانمند سازی مردم نسبت به مخاطراتی که سلامتی انها را تهدید می کند بی بدیل است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هم اکنون در کشور 175 انجمن علمی وجود دارد که ذخایر مهمی در رشته پزشکی هستند گفت: باید به این گروه ها فرصت بیشتری داده شود تا اطلاعات بیشتری به مردم منتقل کنند.

وزیر بهداشت توجه به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را یکی از برنامه های سال آینده این وزارتخانه نام برد و گفت: قرار است این موضوع سال آینده به عنوان برنامه اصلی وزارت بهداشت و دولت یازدهم پیگیری شود.

او هزینه های سرطان را برای بسیاری از خانواده ها دردآور عنوان کرد و گفت: اگر ما تنها به درمان توجه کنیم، در آینده با مشکلات زیادی مواجه می شویم، بخش مهمی از این هزینه متوجه مردم است، متاسفانه بخش قابل توجهی از این بیماران بی پناه هستند، چرا که فاقد بیمه های فراگیر هستیم. متاسفانه هزینه های سرطان یکی از دلایل سقوط مردم به زیر خط فقر است و امیدواریم این بیماران از حمایت های بیشتری برخوردار شوند.

گفتنی است اولین کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با تقدیر از پیشکسوتان و فعالان مبارزه با سرطان امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما به کار خود پایان داد .

 سرطان، سالانه ۶ هزار میلیارد تومان خسارت به ایرانیان وارد می‌کند

به گزارش فارس؛ رئیس کنگره ملی سرطان ایران گفت: سرطان سالانه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم به ایرانیان تحمیل می‌کند و با احتساب هزینه غیرمستقیم، ۶ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می‌کند و هر سال ۴۵۰ هزار سال از عمر ایرانیان می‌کاهد.

عباس پورنصاری، در مراسم اختتامیه کنگره سرطان با بیان اینکه سرطان سومین معضل سلامت در ایران و دومین معضل در جهان است، گفت: متأسفانه هزینه مستقیم سرطان 2 هزار میلیارد تومان و غیر مستقیم 6 هزار میلیارد تومان است، از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد سالهای از دست رفته عمر بر اثر ابتلا به سرطان سالانه 450 هزار است، بنابراین مبارزه با سرطان به یک عزم ملی نیاز دارد.

رئیس کنگره برنامه جامع سرطان، ایران را کشوری پیشرفته در زمینه سرطان معرفی کرد و افزود: ما در ایران متخصصان سرامدی در زمینه درمان سرطان داریم، و به عملکرد خوب پزشکان، تجهیزات پزشکی، داروهای سرطان و ... امیدوار هستیم.

وی در ادامه به ویژگی های کنگره جامع کنترل سرطان اشاره کرد و گفت: مشارکت 12 نهاد، حضور 9 انجمن و 26 موسسه خیریه مردم نهاد، برگزاری همایش روز جهانی سرطان، نکوداشت بزرگان عرصه سرطان، برگزاری 20 پنل و کارگروه مهم، از جمله پنل آلودگی هوا و دخانیات از جمله ویژگی های این کنگره بود. همچنین 500 مقاله علمی به کنگره فرستاده شد که 250 مقاله به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

پورنصاری، آلودگی هوا و مصرف دخانیات را عمده ترین عوامل خطر سرطان دانست و تأکید کرد: متأسفانه قیمت سیگار ارزان است، در سالهای اخیر قلیان هم به آن افزوده شده، ضرر مصرف یک قلیان معادل 50 تا 100 نخ سیگار است.

وی گفت: تشکیل کمیته ملی سرطان، ارائه نتایج حاصل از پنل ها به مقامات و مسئولان نظام سلامت، ایجاد دبیر خانه دائم کنگره، ادامه نشست های همگرایانه بین نهادها، برنامه ریزی برای تشکیل کارگروه از سوی دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت و شورای بیماری های خاص صدا و سیما برای کاهش عوامل آسیب رسان سرطان، به روز رسانی اطلاعات از سوی وزارت بهداشت و سایر سازمان های مرتبط برای یک حرکت جمعی، پیشنهادات این کنگره است.

در مراسم اختتامیه کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان که با حضور وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رئیس کنگره کنترل سرطان و همچنین معاونان و مدیران سازمان صدا و سیما و فعالان حوزه سرطان در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، از تعدادی از بزرگان عرصه کنترل سرطان تقدیر شد.

 مطالب مرتبط :

سازمان بهداشت جهانی: ثبت رسمی آلودگی هوا به عنوان یک دلیل اصلی سرطان

اسناد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی آماده است/ با تهدید و تهمت از موضع خود کوتاه نمی آییم

امکان ابتلا به سرطان خون به خاطر تنفس سه ساله بنزین آلوده

 سازمان محیط زیست: تاکید می کنیم، بنزین پتروشیمی‌ها آلوده و سرطان‌زا است

افزایش سرطان پروستات در تهران و اصفهان/ متهم ردیف یک ، آلودگی هوا

رئیس مرکز تحقیقات سرطان : آلودگی هوا عامل بروز 3 نوع سرطان

سرطان در کودکان ایرانی بیشتر از متوسط جهانی

هشدار! برای مقابله با سرطان دقیقه 90 هستیم.

بنزین غیراستاندارد علت آلودگی هوا و سرطان

افزایش مراجعه کودکان مبتلا به سرطان به بیمارستان‌ها

فاطمه هاشمی:آمارهای بالای سرطان تحقیقات بنیادی در این زمینه را ضروری کرده است

استاندارتهران:آلودگی محیط زیست عامل جدی بروز سرطان است

ریشه اغلب سرطان‌ها در آلودگی هوا است

پارازیت؛ از امواج بی‌ضرر تا سونامی سرطان

شیوع انواع بدخیم سرطان‌ها با افزایش آلودگی هوا/ سرطان ریه دارای بیشترین قربانی

شوخی کاتالیستی با مردم ؛ مجبورید سرطان بگیرید!

آلودگی هوا عامل موج جدید سرطان

دود بنزین‌های سرطان زا به چشم شهروندان می‌رود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.